چشم انداز تجاری دوره‌های موک در آینده

چشم انداز تجاری دوره‌های موک در آینده

ایده آلیسم و انرژی حیرت انگیزی که در پیشروی دوره های آنلاین موک (MOOC) آشکار است ، دنیای آموزش عالی را به طوفان کشانده است.

دانشگاهها به علت در دسترس بودن – به صورت جهانی – از موضوعات عالی با کیفیت بالا و بصورت آنلاین و رایگان ، بنیان خود را متزلزل کرده اند.

موک تاکنون به عنوان روشی برای آموزش افراد حاشیه نشین در اقتصادهای پیشرفته و میلیاردها نفر در کشورهای در حال توسعه که دسترسی کمی به تحصیلات عالیه دارند و یا اصلاً دسترسی ندارند ، شناخته شده است.

طولی نکشید که مسولین دانشگاهها متوجه شدند که اگر دوره های آموزش عالی بصورت آنلاین و رایگان از دانشگاه های برتر جهانی در دسترس باشد ، این امر ممکن است به سرعت تعداد دانشجویانشان را پایین بیاورد.
اما قبل از این که از صداقت و موفقیت های یک دانشگاه هزار ساله دست بکشیم ، شاید باید سوالات جدی در مورد موک بپرسیم. آنها برای چه اینجا هستند؟

پیش بینی موکها برای تعداد میلیون ها نفر و بلکه صدها میلیون دانش پذیر در سراسر جهان است.

اما در حال حاضر ، آنها ادعا می کنند که به صدها هزار دانش پذیر می رسند. با این حال ، ارقام تعداد دانش آموزان ادعا شده توسط موک در حد گمانه زنی است و شامل دانش پذیرانی است که دروس خود را کامل نمی کنند و دوره را تا پایان ادامه نمی دهند. این نکته حائز اهمیت است که نرخ ترک تحصیل گزارش شده می تواند تا ۹۰٪ باشد.

در حقیقت، گرچه موک ها به وضوح پتانسیل رشد بی حد و حصر دارند ، اما این ارقام کاملاً مشابه آنچه در آخرین موج یادگیری الکترونیکی در اوایل دهه ۲۰۰۰ به دست آمد می باشد.

یک تجارت مناسب؟ آیا سرنوشت موک همان تلاشهای قبلی کارآفرینی خواهد بود؟

امید است که موک ها بر پایه های آموزشی و ایده آل های محکم تری ساخته شوند. موک ها در این مرحله خدمات آموزشی ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه می دهند ، آنها ارتباطی حیاتی با دانشگاههای برجسته دارند و دیدگاه جهانی در مورد آموزش توده بسیاری از افراد را دارند كه متناسب با تحول در اقتصاد دانش است.

مهمتر از همه ، بیشتر فناوری پهنای باند که از یک دهه قبل در مراحل ابتدایی بود ، با مجموعه ای غیر قابل تصور از ابزارهای نرم افزاری و محتوای غنی برای به دست آوردن آرمانهای آموزشی نسل جدید دیجیتال ، به طور گسترده تری در دسترس است. در صورت تصور و حصول نتیجه، موک ها می توانند پیشتاز جهانی سازی آموزش عالی باشند.

اما آنها در ابتدا مسائل زیادی برای مذاکره دارند و می توانند همانند پیشگامان اولیه آموزش الکترونیکی راه خود را گم کنند.

کالاهای رایگان و بردن همه چیز

در قلب مأموریت شگفت انگیز آموزشی موک تنش عمیق و احتمالاً غیرقابل حل بین هدف آموزش و تأمین هزینه وجود دارد.

آیا آنها متعهد به ارائه آموزش عمومی به عنوان یک کالای عمومی هستند یا هدف آنها سلطه جهانی بر بازارهای آموزش و پرورش است.

همانطور که قبلا ذکر شده موک ها عمیقا درگیر ایده آلیسم ارائه دسترسی جهانی رایگان به دوره های آموزش عالی برای همه و منطق بازارهای برنده هستند.

تأثیر موک

با توجه به تجربه قبلی سرمایه گذاری در یادگیری الکترونیکی، توصیه می شود که دانشگاه ها رویکردی سنجیده در توسعه پاسخ های خود اتخاذ کنند.

آنچه واضح است این است که تا سالهای زیادی دانشگاهها در حال توسعه و استفاده از رویکردهای مختلف برای ترکیب فناوری با یادگیری حضوری خواهند بود.

گسترش فناوری و ابزارهای نرم افزاری بستر قدرتمندی را فراهم می کند که دانشگاه ها می توانند به همان اندازه از پیشرفته ترین موک ها برای غنی سازی تجربه یادگیری استفاده کنند.

اساساً دانشگاهها به تدریج به صورت آنلاین و در فضای مجازی حضور خواهند یافت ، اگرچه شگفتی برخوردهای چهره به چهره را حفظ می کنند و نقشی را برای انعطاف پذیرترین، تعاملی ترین، هوشمندترین و پاسخگوترین فناوری آموزشی در کلاس حفظ می کنند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: