مزایا و معایب آموزش آنلاین

آموزش آنلاین یا برخط چیست؟
آموزش هایی که از طریق فضای مجازی و اینترنت و بصورت الکترونیکی انجام می شود آموزش آنلاین نامیده می شود. در این مطلب تلاش داریم بیش از پیش با معنای آموزش آنلاین و سامانه آموزش مجازی آَشنا شویم.
پیش از این و تا اوایل قرن ۲۱ وقتی صحبت از آموزش به میان می آمد منظور یک محیط آموزشی بود که مدرسی به دانش پذیرانی تدریس می کرد و حضور در کلاس امری اجتناب ناپذیر بود.
پس از فراگیر شدن استفاده از اینترنت و رسوخ آن به تمام ابعاد زندگی نوع بشر و حضور کامپیوتر و سیستم های هوشمند در خانه ها و محل کار، امر آموزش نیز دستخوش تغییر شد.
اکنون آموزش به گونه ای رقم خورده که با استفاده از کامپیوتر، تبلت، موبایل و لب تاب، همچنین استفاده از اینترنت، می توان در هر زمان و مکان به تحصیل پرداخت، حال آنکه در گذشته های نه‌چندان دور این عمل از طریق سی دی – رام صورت می گرفت. اینترنت اکنون فضایی فراهم کرده که هنگام شرکت در کلاس های آنلاین احساس می کنید در کلاس درس واقعی نشسته اید.
همچنین آموزش آنلاین این امکان را فراهم آورده که هنگام آموزش مطالب درسی در قالب فایل های ویدئویی، صوتی، pdf، word، تصاویر و… را به اشتراک گذاشت.
همچنین امکان برگزاری وبینارها یکی دیگر از قابلیت های این سامانه می باشد.

آموزش آنلاین توانسته به افراد این امکان را بدهد که مناسب ترین و آسان ترین روش با سبک زندگی خود را برای تحصیل برگزینند و حتی افراد بسیار پرشغله نیز بتوانند از تحصیل و کسب آموزش های بیشتر و جدید تر بهره ببرند.
با رسوخ بیش از پیش فضای مجازی در زندگی روزمره استفاده از کلاس های آنلاین به روشی ساده بدل شده که همگان می توانند از آن بهره مند شوند. همچنین افراد می توانند با یکدیگر تعامل کرده به بحث و گفتگو بپردازند.
از آنجایی که مدام دنیا در حال به روز شدن است باید محتوای آموزشی نیز به سرعت به روزرسانی شود تا بتوان اطلاعاتی دقیق و مطابق دانش روز در اختیار دانش پذیران قرار داد.
این گونه آموزش برای افراد شاغل در محیط های کاری که نیاز به دانش روز دارند بسیار حایز اهمیت است، چرا که می تواند با سرعت بالا، در کمترین زمان ممکن و در هر مکانی، همین طور با صرف هزینه هایی بسیار اندک دانش مورد نیاز را به ایشان منتقل کند.

مزایا و معایب آموزش آنلاین:
عدم محدودیت زمانی و مکانی:

الزام به حضور در محیط آموزشی و در زمانی خاص، امکان استفاده از محتوای کلاس را از بسیاری از افراد دریغ می کند. در حالی که آموزش آنلاین این مشکل را حل کرده و افراد علاقمند می توانند خارج از بعد مکانی و محدودیت های زمانی به تحصیل و کسب معلومات بپردازند.

آموزشی جذاب تر:
وجود دوره های تعاملی، همچنین استفاده از نرم افزارهای متفاوت و با روش هایی که تداعی کننده بازی هستند می توانند دانش آموزان را بیش از پیش به فعالیت و همراهی با کلاس وادارند.

هزینه اثر بخش:
در کلاس های حضوری و سنتی مدرس و دانش آموز اکثرا ملزم به تهیه کتاب های آموزشی با هزینه گزاف هستند حال آنکه محتوای آن ها نیز ممکن است مدت کوتاهی بعد دچار تغییر شده و نیاز به تجدید آن است که باز هم هزینه ای در بر دارد. این مسئله در کلاس های آنلاین وجود ندارد.

آموزش موثر و مناسب:
آموزش آنلاین این امکان را فراهم کرده که بتوان با اساتیدی از نقاط مختلف جهان ارتباط برقرار کرده و از توانایی های آنان بهره جست.

امکاناتی که دوره های الکترونیکی برای ما ایجاد می کنند:
در روش های سنتی برای تعامل اساتید و دانشجویان و متخصصان نیاز بود سمیناری برگزار شود و افراد به کنفرانس بپردازند. اما در روش جدید اساتید می توانند بدون صرف وقت و هزینه یک سخنرانی را به عهده بگیرند. کافیست یک لب تاب یا کامپیوتر، اینترنت و دوربین و میکروفون در اختیار داشته باشند. همچنین امکان ضبط و استفاده مجدد از این جلسات مهیاست.
با این وجود ممکن است اشکالاتی نیز در آموزش آنلاین وجود داشته باشد.
مثلا برخی رشته ها نیاز به تجربه فیزیکی در امر آموزش دارند مانند سفال گری، مهندسی ماشین آلات و …
همچنین با وجود اینکه از نظر زمانی و مکانی و هزینه ها آموزش آنلاین راحت تر و ارزان تر به حساب می آید ولی چون آموزش کامل انفرادی صورت میگیرد ممکن است افراد احساس تنهایی کنند، که البته با ایجاد جلسات پرسش و پاسخ و کنفرانس های ویدئویی می توان این مشکل را از میان برداشت.
علاوه بر آن استفاده از رایانه و دیگر دستگاه ها فشار بیشتری به چشم وارد میکند، همین طور طرز ناصحیح نشستن و دیگر مشکلات نیز ممکن است دانش پذیران را درگیر سازد.
بهتر است برای جلوگیری از این معضلات بروشورهایی در مورد طرز صحیح نشستن، ارتفاع میز همین طور مدت زمانی برای استراحت منظم برای دانش پذیران تهیه و ارسال شود.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: