سوالات متداول درباره برگزاری وبینار

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

وبینار در واقع سمیناری است که از طریق وب برگزار می‌شود. وبینار (Webinar) یا سمینار تحت وب (web-based seminar) یک کنفرانس (Conference) است که در زمان واقعی (real-time) با استفاده از نرم افزارهای وب کنفرانس (Web conference) بر بستر اینترنت برای گروه بزرگی از مخاطبین برگزار می شود. وبینار یکی از پدیده‌های بسیار اثرگذار در دنیای بازاریابی اینترنتی و همچنین تدریس است.

در مورد وبینار بیشتر بدانیم

وبینار، ویدئوکنفرانس تحت وب، ویدیو کنفرانس، نرم افزار تدریس آنلاین، آزمون انلاین همگی از سوالات پرتکرار در صنعت آموزش و مشاوره بوده است و این سوالات هر روز پیرامون آموزش غیرحضوری و سامانه مدیریت آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی lms بیشتر می شود.

با به بازار آمدن نرم افزارهای مختلف آموزش از راه دور و همه گیر شدن آن به مرور تمایل به استفاده از این روش ها افزایش یافته است.

وبینارها در واقع همان سمینارها هستند که تحت وب، در زمانی واقعی و با استفاده از نرم افزارها برگزار می شوند. در وبینارها این امکان فراهم است که افراد از نقاط مختلف جهان و بدون در نظر گرفتن جغرافیا گرد هم آیند.
مهمترین قابلیت وبینارها عنصر تعاملی آنهاست که امکان ارائه و دریافت اطلاعات و تبادل نظر را برای شرکت کنندگان ایجاد می کند. وبینارها با اهداف متفاوتی مانند آموزش، بازاریابی، فروش و تجارت برگزار می شوند. با در نظر گرفتن امکاناتی که وبینار دارد افراد زیادی به دنبال وبینارهای رایگان و یا با هزینه های پایین هستند. اما باید در نظر داشت که وبینار باید زیرساخت ها و امکانات خوبی داشته باشد تا بتوان از آن بهره لازم را برد و به هدف نهایی دست یافت.

کلاس روم با تولید ابزارهای مورد نیاز امکان برگزاری همایش ها، سمینارها و رویدادهای عمومی را به صورت زنده و آنلاین و مجازی در محیط اینترنت و در ظرفیت های چند صد نفره فراهم نموده است.

وبینارها امکان این را دارند که کسب و کارهای کوچک را توسعه دهند و به اعتبار کسب و کار های بزرگ بیفزایند. شما با برگزاری وبینارها به افراد زیادی دسترسی پیدا می کنید و می توانید مهارتها و خدمات و توانایی ها و محصولات خود را به ایشان معرفی نمایید.

مزایای سرویس های وبینار

• امکان دسترسی آسان به رویدادها برای علاقه مندان بدون محدودیت مکانی
• هزینه های پایین تر در مقابل سمینارهای حضوری
• سهولت برگزاری وبینار و حجم فعالیت اجرایی کمتر
• عدم نیاز به امکانات برگزاری رویداد مانند سالن، تجهیزات صدا و تصویر گسترده، دیتا پروژکتور، پذیرایی و…
• عدم محدودیت های زمانی و امکان برگزاری رویدادها در تمامی ساعات شبانه روز و ایام هفته
• بهره مندی از اساتید معتبر و مجرب جهانی جهت ارائه محتوا در وبینار
• تعامل با شرکت کنندگان در ارتباط دوطرفه شنیداری و دیداری

در وبینارهای آموزشی، مدرس پشت لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود می‌نشیند و از طریق میکروفن و وب‌کم به صورت زنده محتوای خود را ارائه می‌دهد. حتی می‌تواند صفحه تصویر کامپیوتر خود را به اشتراک بگذارد. شرکت‌کنندگان وبینار webinar هم می‌توانند به صورت زنده صدای سخنران را بشنوند و همچنین تصویر سخنران یا صفحه کامپیوتر او را ببینند. البته به خاطر محتوای آموزشی، مدرس ترجیح می‌دهد از پاورپوینت استفاده کند. در اینصورت مخاطب صدا را می شنود و همچنین روی صفحه کامپیوتر یا موبایل خود پاورپوینت سخنران را می‌بیند.

آیا برای برگزاری وبینار نیاز به سایت داریم؟

پاسخ این سوال خیر است. حتما نیاز نیست سایت داشته باشید. تنها کافیست از شرکت های ارائه کننده سرویس وبینار تهیه کنید می توانید اکانت ماهانه، سالانه و یا ساعتی خریداری کنید. در واقع برای شما و کاربرانتان دسترسی به سامانه تعریف می شود و شما و شرکت کنندگانتان از آن طریق به وبینار ورود می کنید. به همین راحتی.

به چه سرعت اینترنتی برای برگزاری وبینار نیاز داریم؟

اگر تنها بخواهید پاورپوینت خود را نمایش دهید و شرکت کنندگان صدای شما را بشنوند، معمولا سرعت ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه کافی است. البته توجه کنید که سرعت آپلود شما باید این مقدار باشد. سرعت دانلود خیلی اهمیت ندارد. البته اگر بخواهید شرکت‌کنندگان تصویر زنده شما را هم ببیند مسلما به سرعت‌های بالاتری در حد ۵۱۲ کیلوبیت تا یک مگابیت بر ثانیه نیاز دارید و با سرعت آپلود یک مگابیت می‌توانید ویدئوی خود را به صورت اچ دی منتشر کنید.

سرعت اینترنت شرکت کنندگان در وبینار باید چگونه باشد؟

برای شرکت در وبینار سرعتی در حد ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه کفایت می کند. گاهی پیش می آید که حتی با وجود سرعت اینترنت مناسب باز هم دچار قطعی می شوید. علت آن است که پایداری خط اینترنت شما بسیار اهمیت دارد. مثلا ممکن است سرعت شما ۱۰ مگابیت است ولی اینترنت شما مرتب قطع و وصل می‌شود. مشکل دیگر می‌تواند از طرف برگزارکننده باشد. اگر برگزارکننده دچار مشکل شود مسلما شرکت کنندگان نیز دچار اشکال می شوند. معمولا اینترنت ADSL پایداری بیشتری دارد و بهتر است از آن استفاده شود.

تذکر: محاسبات بالا بر اساس سامانه کلاس روم ارائه شده و در سایر سامانه ها ممکن است به شرعت اینترنت تا دو یا سه برابر نیاز باشد. همچنین اگر شما از سامانه کلاس روم استفاده نمایید هزینه اینترنت شما نیم بها محاسبه می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای برگزرای وبینار

از نظر سخت افزاری نیاز به کامپیوتر یا لب تاب و یا گوشی و تبلت دارید. در صورت استفاده از کامپیوتر میکروفون و وبکم نیاز مورد نیاز است و البته اینترنت پرسرعت. از نظر نرم افزاری نیز به سرویس ارائه وبینار نیازمندید. منظور سایت‌هایی هستند که به ازای پرداخت مبلغی می‌توانید از طریق سرورهای آن‌ها اقدام به برگزاری وبینار کنید.

شرکت کنندگان و مخاطبین چه تجهیزاتی نیاز دارند؟

تنها یک کامپیوتر یا گوشی یا تبلت و یا لب تاب متصل به اینترنت کافیست. برای شرکت در وبینار شاید صرفا لازم باشد از طریق مرورگر وارد آدرس خاصی شوید و بتوانید ارائه را ببینید. البته برخی از سرویس‌های وبینار خودشان نرم‌افزار یا اپلیکیشن خاصی دارند که باید قبلا روی سیستم خود نصب کنید. که البته دردسرهای خود را دارد. ما توصیه می کنیم از پلتفرم هایی استفاده کنید که نیاز به نصب نرم افزار نداشته باشد.

علت این که بسیاری از سرویس های وبینار در ایران کار نمی کند چیست؟

به علت فیلتر بودن سرویس هایی مانند گوگل هنگ‌آوت، یوتیوب یا فیس‌بوک لایو، بسیاری از سرویس های وبینار که وابسته به این ها هستند برای ما خارج از دسترس هستند.

آیا سرعت اینترنت های ما به طور معمول برای برگزاری وبینار مناسب است؟

پاسخ مثبت است. تعداد زیادی از مدرسین از وبینار استفاده می کنند. تنها نیاز است از سرویسی استفاده کنید که در ایران مشکلی ندارند. یک راه آن است که در گوگل جستجو کنید و شرکت‌های ایرانی ارائه‌دهنده سرویس وبینار را پیدا کنید. راه دیگر آن است که از سرویس‌های خارجی استفاده کنید. البته اغلب سرویس‌های خارجی امکان تست رایگان دارند. پس به راحتی می‌توانید تست کنید که آیا بدون مشکل کار می‌کند یا خیر.

مسئله ی دیگر آن است که سرعت اینترنت خود را امتحان کنید تا ببینید آیا کافی است یا خیر. برای اینکار توصیه می‌کنم به سایت speedtest.net مراجعه کنید. توسط این سایت می‌توانید سرعت واقعی دانلود و آپلود خط اینترنت خود را بسنجید. اگر سرعت آپلود اینترنت شما حداقل یک مگابیت بر ثانیه است، احتمالا مشکلی نخواهید داشت. البته پارامتر دیگری که حتما نیاز به توجه دارد پایداری سرعت اینترنت شماست. در سایت speedtest.net به دقت نگاه کنید که آیا سرعت آپلود شما تقریبا ثابت است یا تغییرات زیاد لحظه‌ای دارد. اگر تقریبا ثابت باشد، اینترنت شما برای برگزاری وبینار مناسب است.

وبینارها برای مدرسین چه کاربردی دارد؟

یکی از این کاربردها برگزاری سامانه آموزش مجازی است. مدرسین می توانند یک وبینار آموزشی برگزار کنند و شرکت کنندگان از هر نقطه جهن در آن شرکت کنند. در این روش مسئله مکان و فاصله وجود ندارد و افراد می توانند به سهولت و از هرکجای جهان در رویداد شما شرکت کنند. حتی می توان کلاس های رفع اشکال را به صورت فوق برنامه از این طریق برگزرا نمود.

وبینارها برای کسب و کارها چه کاربردی دارند؟

بسیاری از وبینارها جنبه ی آموزشی و بازاریابی را توامان دارند. مثلا به عنوان یک کسب و کار میتوانید یک وبینار یک ساعته برگزار کنید. شیوه ی استفاده از محصول خود را آموزش دهید و در خلال آن مزیت های محصول خود را توضیح دهید و در واقع بازاریابی کنید. حتی می توانید برای آنانی که طی مدت ۲ تا ۳ روز بعد از برگزاری وبینار از شما خرید میکنند هدیه و یا تخفیف در نظر بگیرید. با این روش شما بازاریابی کرده اید با یان تفاوت که در مدت زمانی بسیار کوتاه برای تعداد بالایی این کار را انجام داده اید.


از کاربردهای دیگر برگزاری جلسات آنلاین یا سیستم وب کنفرانس است. از طریق وبینار به‌راحتی می‌توانید با کارمندان، نمایندگان و خریداران جلسه بگذارید و به تبادل اطلاعات بپردازید. از مزایای وب کنفرانس حذف محدودیت های جغرافیایی نیز میباشد .


چگونه می توانم یک وبینار برگزار کنم؟

بسیار ساده.. تنها کافیست یک سرویس ارائه ی وبینار را بیابید.مثلا برای شروع می توانید به سامانه ی کلاس روم مراجعه کنید و با توجه به نوع وبیناری که می خواهید برگزار کنید سرویس مناسب را انتخاب و خریداری نمایید. کلاس روم با توجه به خدمات گسترده و امکانات بالا و عدم قطعی در سیستم توانسته نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند و آن ها را در مسیر و اهداف خود یاری دهد.


در صورتی که برای سازمان بزرگی به دنبال برگزاری جلسات مجازی، برگزاری وبینارهای متعدد و برگزاری جلسات آنلاین آموزش کارکنان هستید یا قصد دارید برای یک آموزشگاه بزرگ یا متوسط قسمت آموزش مجازی (مدرسه آنلاین) راه اندازی کنید نرم افزار Adobe Connect را توصیه می کنیم. اگر دنبال پلتفرمی برای تدریس خصوصی آنلاین هستید یا می خواهید برای یک آموزشگاه کوچک تعداد محدودی کلاس آنلاین و جلسه وبنار برگزار کنید و یا اینکه برای برگزاری یک همایش کوتاه مدت به دنبال بستر مناسبی هستید، بهتر است از سرویس اجاره کلاس مجازی بهره ببرید. چرا که هزینه بسیار مقرون به صرفه تری دارد و بلافاصله بعد از خرید می توانید از آن استفاده کنید.

کارشناسان کلاس روم با تجربه چندین ساله در حوزه پآموزش الکترونیکی، آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان هستند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: