چگونه از جستجوی آنلاین برای اهداف آموزشی استفاده کنیم

چگونه از جستجوی آنلاین برای اهداف آموزشی استفاده کنیم

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

جستجوی آنلاین مزایای آموزشی زیادی دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان می دهد دانشجویانی که از استراتژی های جستجوی آنلاین پیشرفته استفاده می کنند، نمرات بالاتری نیز در دانشگاه کسب می کنند.

اما وقت گذرانی زیاد در اینترنت، مهارت های آنلاین بهتر را تضمین نمی کند. درعوض، توانایی دانش پذیر با راهنمایی و دستورالعمل صریح منجر به جستجوی موفقیت آمیز آنلاین می شود.

جوانان تصور می كنند كه در حال حاضر به درستی جستجو میکنند. مدرسین و والدین آنها نیز غالباً همینطور فکر می کنند. این فرضیه و این باور غلط که جستجو همیشه به یادگیری منجر می شود ، غلط است. چرا که جستجوی صحیح به یادگیری کمک میکند نه هر جستجویی.

طبق تحقیقات اکثر جوانان نمی توانند اخبار جعلی را از اخبار درست در فضای مجازی تشخیص دهند.
بسیاری از مدرسین با صراحت به دانش پذیران یاد نمی دهند چگونه در اینترنت جستجو کنند. در عوض ، دانش پذیران اغلب به صورت غریزی یاد میگیرند و تمایلی به درخواست کمک ندارند، همین امر منجر به عدم کسب مهارتهای مورد نیاز دانش پذیران می شود.

طبق تحقیقات انجام شده هم بر دانش آموزان مدارس و هم دیگر دانش پذیران و افراد جامعه، عموما جستجوها مفید نیست. به عنوان مثال ، این افراد زمان زیادی را در وب سایت های بی ربط گذرانده و به طور مرتب قبل از یافتن اطلاعات مورد نظر خود ، جستجوها را متوقف می کنند.

در اینجا سه نکته وجود دارد که جوانان باید در خاطر داشته باشند تا از مزایای جستجوی آنلاین بهره مند شوند.

فقط به جستجوی یک کلیدواژه بسنده نکنید

جوانان به جای اینکه فقط یک مورد را پیدا کنند و ادامه دهند ، باید اطلاعات را در اینترنت کاوش ، ترکیب و سوال کنند.

موتورهای جستجو فرصتهای آموزشی بی پایان را ارائه می دهند اما بسیاری از دانش پذیران معمولاً فقط به جستجوی حقایق جداگانه می پردازند. این بدان معناست که وضعیت آنها بهتر از ۴۰ سال پیش با یک دایره المعارف چاپی نیست!

در واقع برای جستجوگران استفاده از کلمات کلیدی و جستجوی مختلف ، چندین سایت و برگه های جستجو (مانند اخبار و تصاویر) مهم است.

یک تحقیق در مورد تعدادی جستجوگر در مورد موضوع چند “ببر سوماتران در معرض خطر انقراض هستند” وجود دارد. همه ی آنها وارد یک سایت و یک لینک واحد شده اند و چند جمله ی تکراری را کپی کرده و ارائه داده اند. در حالی که دانش پذیر می‌توانست اطلاعات به مراتب بهتر و کامل تری به دست بیاورد. تنها کافی بود کمی جملات در حال جستجو را تغییر دهد مثلا:

• جایی که سوماتراها وجود دارند

• چرا ببرها در معرض خطر هستند
• چگونه مردم می توانند به آنها کمک کنند.

با استفاده از کلمات کلیدی “ببرهای سوماتری” در علامت های نقل قول گوگل نتایج بدست آمده امکان دیدن تصاویر ملی نشنال جئوگرافیک از ببرها و گفتگوی زنده با یک متخصص از صندوق جهانی طبیعت (WWF) فراهم می آید.
با کلیک بر روی برگه “اخبار” با همین پرسش ، داستان های رسانه ای فعلی ارائه شده است ، از جمله در مورد دو ببر که به پارک حیات وحش استرالیا می آیند و تأثیر روغن پالم بر گونه ها.

تغییرات اندک در تکنیک های جستجو می تواند تفاوت زیادی در کیفیت محتواهای آموزشی به دست آمده از فضای مجازی ایجاد کند.

برای جستجو وقت بیشتری بگذارید

اغلب ما تصور می کنیم که جستجو می تواند یک روند سریع باشد. یک تحقیق دیگر نشان می دهد، افراد به طور متوسط ۹۰ ثانیه یا کمتر ، هر وب سایت را مشاهده می کنند و هر چهار دقیقه یک موضوع جدید را جستجو می نمایند.

جستجوی سریع می تواند به این معنی باشد که دانش پذیران جستجوی موثری انجام نمی دهند و یا اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. همچنین ممکن است وقت کافی برای در نظر گرفتن نتایج جستجو و ارزیابی وب سایتها از نظر صحت و ارتباط نداشته باشند.

تحقیقات تأیید می کند که جویندگان جوان اغلب فقط بر روی برجسته ترین پیوندها و اولین وب سایت های برگشتی کلیک می کنند و احتمالاً سعی در صرفه جویی در وقت دارند. این مسئله با توجه به فضای تجاری امروز که شرکت ها می توانند تمام این امکانات را خریداری کنند باعث می شود که آنها نتوانند تحقیقی اثربخش و مناسب داشته باشند و امکان خطا در تحقیقاتشان بسیار بالاست.

البته جستجوی سریع همیشه مشکل ساز نیست. هرچه زمان کمتری صرف جستجو شود، دانش پذیران می توانند وقت خود را صرف کارهای پرچالش تر برای پیگیری آموزشی کنند – مانند تجزیه و تحلیل یا طبقه بندی مطالب. اما این فقط در صورتی درست است که آنها ابتدا تا زمانی که اطلاعات مناسب را پیدا نکنند پافشاری کنند.

مسئولیت جستجو بر عهده شماست هستد نه Google

گوگل تنها ابزاری برای رساندن شما به هدفتان است. این شما هستید که باید کلمات کلیدی مرتبط و درست را برای جستجو در گوگل به کار ببرید تا بتوانید به نتیجه مطلوبتان دست پیدا کنید. همچنین آموزش به دانش آموزان در مورد پسوند نام دامنه ها می تواند کمک کننده باشد. به عنوان مثال “.com” که به راحتی خریداری می شود ، نشان دهنده یک سایت تجاری است در حالی که اطلاعات در وب سایت های دارای پسوند دامنه “.gov” (دولت) یا “.edu” (آموزش) اطلاعات کیفیت را بهتر تضمین می کند.

موتورهای جستجو پتانسیل بالایی برای ارائه مزایای جدید آموزشی دارند ، اما باید محتاطانه فکر کنیم و دقیق جستجو کنیم.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: