طراحی وب سایت

طراحی وب سایت چیست و چگونه می توان یک سایت خوب طراحی کرد؟

آیا این جمله درست است که هر وب سایتی وب سایت محسوب می شود؟ خیر. وب سایت منسوخ، گیج کننده یا خراب به برند شما آسیب می رساند. ما نمی گوییم که ممکن است به برند شما آسیب برساند، بلکه می خواهیم بگوییم حتما به آن آسیب می رساند. بنابراین چگونه می توانید به موفقیت دست پیدا کنید؟

با یک طراحی کامل از ابتدا، می توانید یک وب سایت عالی ایجاد کنید. اما در واقع طراحی وب سایت چیست؟ اگر می خواهید بیاموزید طراحی وب سایت به چه معناست، و چرا اینقدر اهمیت دارد و چگونه می توانید آن را درست انجام دهید، این مطلب را بخوانید.

طراحی وب سایت چیست؟

طراحی وب سایت همان چیزی است که در هنگام استفاده از وب سایت و در نگاه اول ظاهر و احساس کلی را در مخاطب ایجاد می کند. این روند برنامه ریزی و ساخت عناصر وب سایت شما است، از ساختار و طرح بندی گرفته تا تصاویر، رنگ ها، فونت ها و گرافیک ها.

طراحی وب سایت دارای مولفه های بی شماری است که برای ایجاد تجربه نهایی یک وب سایت با یکدیگر همکاری می کنند، از جمله طراحی گرافیک، طراحی تجربه کاربر، طراحی رابط کاربری، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و ایجاد محتوا.

این عناصر نحوه ظاهر، احساس و عملکرد یک وب سایت را در دستگاه های مختلف تعیین می کنند. اگر می خواهید در مورد کل مراحل کار بیشتر بدانید، بهتر است این راهنمای دقیق در مورد ساخت یک وب سایت را بررسی کنید.

طراحی وب سایت با توسعه وب، که همان کدگذاری واقعی است که باعث عملکرد وب سایت می شود، متفاوت است. هنگام ساختن وب سایت، هم به طراحی وب سایت و هم به توسعه وب نیاز دارید. اگرچه می توانید طراحان وب را پیدا کنید که همچنین توسعه دهنده وب و UX نیز هستند، اما این مجموعه مهارت های مجزایی هستند.

طراحان وب ایده های شما را می گیرند و آنها را به ماکتی تبدیل می کنند که نشان می دهد وب سایت شما در آینده چگونه خواهد بود. طراحان وب قسمت خلاقانه طراحی وب سایت را مدیریت می کنند.

توسعه دهندگان وب که بعضاً مهندس یا کدنویس نیز نامیده می شوند، ماکتی که طراح وب شما ساخته است را می گیرند و آن را به زبان برنامه نویسی ترجمه می کنند تا در وب نمایش داده شود. آنها وب سایت ها را کاربردی می کنند، که اغلب به معنی ابزارک های کدگذاری سفارشی و دیگر ابزارها است.

یک توسعه دهنده تجربه کاربری، که به عنوان توسعه دهنده UX نیز شناخته می شود، کسی است که وب سایت شما را کاربرپسند می کند. آنها دارای مهارت های فنی و همچنین مهارت های طراحی هستند و در زمینه ایجاد وب سایت هایی که بازدیدکنندگان را جذب کرده و آنها را نگه می دارند کار می کنند.

چرا طراحی وب سایت مهم است؟

برداشت های اول واقعا مهم است. ما باید به این نکته به اندازه کافی تأکید کنیم: اگر در زمینه وب حضور قوی ندارید، ناخودآگاه نام تجاری شما مهجور خواهد ماند.

مشتریان احتمالی که به دنبال نام تجاری شما در وب می گردند و چیزی نمی یابند ممکن است فکر کنند شما از زمینه تجارت خود خارج شده اید و دیگر کار نمی کنید.

اگر آنها چیزهایی از زیرمجموعه های شما را جستجو و پیدا کنند، این تصور برایشان ایجاد می شود که شما خیلی به شرکت یا محصول خود اهمیت نمی دهید. با طراحی وب سایت درست و اصولی، هر رابطه ای را که در وب سایت شما آغاز می شود را به روابط بسیار خوب تبدیل کنید.

حالا که دانستید ماجرا به چه ترتیب است، بیایید برخی از نشانه های قابل توجه در طراحی وب سایت را که عالی است و آنچه را که چندان عالی به نظر نمی رسد، بررسی کنیم.

طراحی وب سایت خوب چگونه است؟

طراحی وب سایت خوب ذهنی نیست.

این کار با انواع دیگر طراحی، مانند تصویرگری یا طراحی برچسب متفاوت است. و “خوب” بودن آن به سلیقه بیننده بستگی دارد. با طراحی وب سایت، مرز بین “خوب” و “خوب نیست” بسیار بیشتر تعریف شده است. وب سایتی که خوب طراحی شده باشد وب سایتی است که کاملاً تجربه ای را که بازدید کننده شما به دنبال آن است ایجاد می کند.

طراحی وب سایت کاربردی، طراحی وب سایتی است که تبدیل می کند. در این جا “تبدیل” به معنای وادار کردن کاربر به یک اقدام خاص است. وقتی کاربر اقدام به انجام کاری می کند که وب سایت شما به منظور همان کار طراحی شده است، در واقع وب سایت شما اقدام به تبدیل آن می کند. تبدیل می تواند هر چیزی باشد، مانند ثبت نام در خبرنامه، خرید، افتتاح حساب یا دسترسی به محتوای بیشتر در وب سایت.

طراحی وب سایت موثر، چندین عنصر مختلف را برای ارتقا تبدیل بهم نزدیک می کند. این شامل موارد زیر است:

  • استفاده جذاب از فضای منفی
  • گزینه هایی که به وضوح برای راحتی کاربر ارائه شده است (هرچه کاربر انتخاب کمتری داشته باشد، احتمال آشفتگی و گیج شدن او کمتر است)
  • فراخوان واضح برای اقدام
  • حواس پرتی محدود و تجربه ی کاربری کاملاً تفکر شده (یعنی فقط استفاده از تصاویر و متنی که صد در صد مربوط به موضوع در صفحه هستند، فقط دکمه هایی را نشان می دهد که منجر به اقدامات دلخواه می شوند و از تغییرات قلم برای تأکید و دعوت به عمل استفاده می کنند)
  • طراحی ریسپانسیو (طرحی که تغییر اندازه داده و به صفحه کاربر تغییر جهت می دهد و استفاده از وب سایت را در هر دستگاهی اعم از تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ یا مرورگر دسکتاپ، آسان می کند.
  • قلمهایی با اندازه مناسب که از یک سلسله مراتب پیروی می کنند.
  • مطالب و تصاویر مرتبط و با کیفیت که توجه خوانندگان شما را جلب می کند.
  • تعادل بین مقدار متن و تصاویر در هر صفحه (متن زیاد می تواند بازدید کننده را تحت فشار قرار دهد، متن کم هم می تواند به همان اندازه باعث عدم انتقال مطلب شود)

اگر فکر می کنید گزینه های طراحی زیبایی بر تبدیلات بی تأثیر است، دوباره فکر کنید. وب سایت شما باید جذاب باشد، خصوصاً برای کاربر احتمالی شما. بنابراین سعی کنید بفهمید که آنها دوست دارند با چه سبکی با شما و وب سایت شما ارتباط برقرار کنند.

روی تصاویر چشم نوازی که با نام تجاری شما کار می کنند سرمایه گذاری کنید.

وفاداری به برند خود، کلید موفقیت در طراحی وب سایت است. اگر طراحی وب سایت با نام تجاری شما مطابقت نداشته باشد، زرق و برق دارترین وب سایت ها و طراحی ها نیز بی فایده است.

سایر عناصر سازنده یک طراحی وب سایت موثر عبارتند از:

  • دکمه ها
  • قلم ها
  • پالت رنگ
  • تعادل بصری بین تصاویر خود و کپی در هر صفحه

البته، طراحی وب سایت خوب به تنهایی کافی نیست و فایده ای ندارد. بازدیدکنندگان وب سایت هایی را دوست دارند که جذاب و متناسب با زیبایی برندها باشند. مهم نیست که چگونه به آن دست می یابید، ایجاد جذابیت در برند و عناصر طراحی که کمک به تبدیل میکند، نحوه پیروزی شما در طراحی وب سایت است.

طراحی وب سایت: آنچه که کاربردی نیست

ما بررسی کردیم که طراحی خوب چیست. حالا بگذارید کمی درمورد آنچه خوب به نظر نمی رسد صحبت کنیم.

به عنوان یک قاعده کلی، بازدید کنندگان برای استفاده از وب سایت شما مجبور نیستند کاری انجام دهند. کل تجربه استفاده از وب سایت شما باید مستقیم و شهودی باشد.

در اینجا با چند مثال بیشتر توضیح می دهیم: استفاده از طراحی های واضح برای وب عالی هستند. طراحی های کدر و تاریک طراحی های وب بدی به حساب می آیند. قلم های با کنتراست بالا، طراحی وب سایت هوشمند و موثرتری ایجاد میکنند. قلم های با کنتراست کم که خواندن آنها دشوار است، طراحی وب سایت ضعیفی بوجود می آورند.

در اینجا چند عنصر دیگر برای جلوگیری از پایین آمدن کیفیت طراحی وب سایت وجود دارد:

  • حواس پرتی تصاویر و پس زمینه ها

به عنوان یک قاعده کلی، از زمینه های کاشی کاری شده دوری کنید. اگرچه مواردی وجود دارد که نشان می دهد پس زمینه کاشی کاری می تواند انتخاب خوبی باشد، اما در بیشتر موارد باعث حواس پرتی می شود.

  • طراحی غیر ریسپانسیو

امروزه وب سایت شما نیاز به سازگاری با تلفن همراه دارد و باید این مسئله براحتی در سایت شما در دسترس باشد.

  • پیوندها و دکمه های نامشخص

بازدیدکنندگان مجبور نیستند به دنبال پیوندها و دکمه ها بگردند، آنها باید بتوانند به سرعت آنها را ببینند و متوجه شوند که کدام تصاویر و متن آنها را به صفحات جدید می برد یا به آنها کمک می کند تا به اهداف خود در وب سایت دسترسی پیدا کنند. به همین ترتیب، کاربران باید بتوانند به راحتی و وضوح همه چیز را در وب سایت تشخیص دهند.

  • عکسهای عمومی و بی ربط و متن های اضافی بدون اطلاعات ارزشمند

برخی از عناصر طراحی وب سایت، مانند طرح بندی شبکه، به طور کلی انتخاب خوب یا بدی نیستند. می توان از آنها به روش های موثر و بی اثر استفاده کرد، بنابراین مراقبت در استفاده صحیح از آنها ضروری است.

یکی دیگر از عناصر جذاب طراحی وب سایت، انیمیشن است. یک نشانگر خروجی متحرک که توجه بازدیدکنندگان را به سایت شما بازگرداند و آنها را مجبور به توجه کند می تواند مفید باشد.

چگونه می توان وب سایت طراحی کرد؟

طراحی وب سایت یک فرایند پیچیده است و موارد زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. خوشبختانه، شما مجبور نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید. هنگامی که با یک طراح وب حرفه ای کار می کنید، می توانید به مهارت او اعتماد کنید تا نتیجه ای عالی بگیرید.

چند روش مختلف وجود دارد که می توانید وب سایت مورد نیاز خود را بدست آورید. روشی که برای شما و شرکت شما مناسب است به میزان پیچیدگی وب سایت شما، میزان هزینه ای که می خواهید صرف کنید و میزان کارهایی که می توانید خود انجام دهید بستگی دارد.

می توانید مستقیماً با یک طراح وب مستقل کار کنید. به سادگی نمونه کارهای طراح را مرور کنید و طرحی را که بیشتر دوست دارید و متناسب با سبک و ظاهری است که می خواهید انتخاب کنید. یک طراح مستقل می تواند یک الگوی موجود را برای شما سفارشی کند یا یک الگوی کاملاً تازه برای وب سایت شما طراحی کند. اگر می خواهید وب سایت شما از ابتدا ساخته شود، می توانید با یک طراح آزاد که مهارت کافی دارد همکاری کنید.

اگر برای ایده پردازی برای طراحی وب سایت خود به کمک نیاز دارید، یک مسابقه برگزار کنید. در یک پلتفرم می توانید با ارائه خلاصه ای از آن چه مد نظر دارید فراخوان بدهید و یک مسابقه طراحی را برگزار کنید.

همچنین می توانید با یک شرکت سازنده وب سایت های سفارشی همکاری کنید. اگر می خواهید از ابتدا یک وب سایت پیچیده بسازید، این گزینه را انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که این راه حل نهایی برای شما هزینه بیشتری خواهد داشت.

آماده سرمایه گذاری در زمینه طراحی وب سایت با کیفیت بالا باشید. هزینه طراحی وب سایت شما بسته به پیچیدگی آن ممکن است چند ده میلیون یا چند صد میلیون تومان باشد. هزینه ای که انجام می دهید متناسب با نیاز شماست.

بنابراین چگونه می توانید بفهمید که به یک وب سایت سفارشی احتیاج دارید یا یک الگوی ساده برای شما کفایت میکند؟ همه اینها به آنچه شما برای انجام وب سایت خود نیاز دارید و آنچه برای آن برنامه ریزی کرده اید بستگی دارد. اگر مقیاس بندی بخشی از برنامه تجاری شماست، یک وب سایت سفارشی تهیه کنید. اگر به موتور جستجوگر نیاز دارید، اگر می خواهید آن را با نیازهای مختلف تجاری سازگار کنید، اگر ایده های بسیار خاصی در مورد وب سایت دارید که خواستار ساختن آن با توجه به مشخصات شما است، به یک وب سایت سفارشی نیاز دارید. وقتی اینها برای شما اولویت نیستند و بودجه زیادی ندارید، الگوی سفارشی راهی برای پیشبرد آن است.

ایجاد وب سایتی که کارساز باشد

داشتن یک نقشه عملی در روند طراحی وب سایت، تضمین می کند وب سایتی را دریافت کنید که انتظارات شما را برآورده کند و یا فراتر از آن باشد. در مورد نام تجاری و آنچه قصد دارید با وب سایت به دست آورید به طراح وب خود بگویید. هرچه اطلاعات آنها بیشتر باشد، آنها بهتر می توانند طراحی وب سایت بی نقصی را برای شما ارائه دهند. دید خود را برای آنها توضیح دهید و سپس به آنها اجازه دهید جادو کنند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: