شکاف دیجیتالی در حال گسترش جامعه

اثرات فناوری جدید و شکاف دیجیتال

امروزه، فناوری با سرعتی بی سابقه در حال پیشرفت است و به نظر می رسد پایانی در پیش نیست.

مسلماً بزرگترین پیامدها توسط فناوری های جدید و در حال ظهور ایجاد می شود. تجزیه و تحلیل اخیر از هفده فناوری نوظهور، رشد اقتصادی پیش بینی شده را تنها کمتر از بازار ۷ تریلیون دلاری در سال ۲۰۲۵ نشان می دهد.

این رقم از تولید ناخالص داخلی (GDP) بیشتر کشورها بیشتر است! در حالی که بسیاری بر پیامدهای مالی این دوره از پیشرفت فناوری تمرکز می کنند، تأثیر بسیار سنگین تری در سراسر جامعه احساس خواهد شد.

در سطح جهانی، این پیامدها احتمالاً شکاف دیجیتالی موجود را افزایش خواهد داد. کشورهایی که منابع مورد نیاز را دارند از فرصت های جدید و منحصر به فرد این فناوری های جدید بهره خواهند برد.

کشورهای کوچکتر و آنهایی که به عنوان کشورهای پیشرفته نیستند، احتمالاً این را به عنوان یک شکست دیگر و مانعی در تلاش برای پیشبرد شیوه زندگی فعلی و موقعیت اجتماعی خود می بینند.

اخیراً، بی بی سی مقاله ای منتشر کرده است که هشدار می دهد اتوماسیون جای ۸۰۰ میلیون شغل را تا سال ۲۰۳۰ خواهد گرفت.

آنها تنها کسانی نیستند که چنین ارقامی را بیان می کنند. چه کسی نیروی کار امروزی را برای تغییر شغلی مانند آن آماده می کند؟

سوال دیگر این است که چه کسی نسل امروز را برای رفع نیازهای شغلی جامعه در چند سال آینده آماده می کند؟

یک سوال به همان اندازه مهم این است چه کسی نسل آینده را برای نیروی کار آینده آماده می کند؟

این امر به ویژه با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی که امروزه در حال رخ دادن است، صادق است.

مهارت مجدد ارتقاء مهارت پاسخ به این موضوع است

کشورهای متعددی در سراسر جهان وجود دارند که برای رهبری انقلاب فناوری که توسط فناوری‌های متعددی که به تازگی وارد بازار شده‌اند، وارد رقابت شده‌اند.

مهم است که بدانیم مسابقه در حال گرم شدن است! کشورهای پیشرو عبارتند از استرالیا، چین، آلمان، هلند، سنگاپور، کره جنوبی، ترکیه و ایالات متحده.

به نظر می رسد فناوری های اضافی در حال پیشرفت هستند و خیلی زود وارد دسته فناوری های جدید و نوظهور خواهند شد.

با وجود همه اینها در چند سال آینده، باید متعجب شد که چقدر برای بزرگی تغییراتی که احتمالاً همراه با تزریق گسترده فناوری و اختلالی که در پی خواهد آمد، آماده هستیم.

این بدون شک شکاف دیجیتالی را در جامعه ما افزایش خواهد داد.

انطباق با تغییری مانند تغییری که توسط این تزریق فناوری ایجاد می‌شود کار آسانی نیست.

این نیاز به تغییراتی در برنامه درسی ما در سراسر سیستم آموزشی ما دارد. با این حال، کار برای انطباق با این درجه از تغییر به همین جا ختم نمی شود.

بسیاری از نیروی کار فعلی باید دوباره مهارت پیدا کنند. در حالی که این هر دو چالش مهمی هستند، جنبه دیگری نیز برای همه اینها وجود دارد.

تعدادی از کسب‌وکارها و سازمان‌ها وجود خواهند داشت که احتمالاً در نتیجه اختلالاتی که این فناوری‌ها به همراه دارند، زنده نخواهند شد و فعالیت خود را متوقف خواهند کرد.

مجموع همه اینها برابر است با تغییرات مخرب در چند سال آینده و در صنایع متعدد.

پیامدهای اجتماعی یک تغییر مخرب مانند تغییری که به نظر می رسد پیش روی ما است، نیازمند اقداماتی در سطوح ارشد تجارت، آموزش، دولت و صنعت است. شکست هیئت‌مدیره، مدیران و رهبران ارشد در آماده‌سازی غیرقابل توجیه است و احتمالاً برای اکثر افراد «غیرقابل بقا» است.

برنامه ریزی برای اقدام و مهارت مجدد نیروی کار جهانی در آماده سازی برای این انقلاب فناوری مخرب باید از هم اکنون آغاز شود.

باید در سراسر جامعه و همچنین بالاترین سطوح حکومت در هر کشور در سراسر جهان مورد توجه قرار گیرد.

تشویق انطباق فعالانه با آنچه در انتظار همه ماست ضروری است. بسیاری از عناصر در این نسل از فناوری های نوظهور از مرحله تحقیق فراتر رفته اند و در مرحله تکامل محصول و خدمات هستند.

این امر آنها را در یک قدمی حرکت به سمت بازار جهانی قرار می دهد و درها را برای استفاده مؤثر و عملیاتی واقعی آنها در سراسر جامعه باز می کند.

برخی از عناصر موضوع آموزشی فعلی مختل خواهد شد. اکنون زمان شراکت و همکاری با عوامل تغییر فردا برای توسعه دوره های آموزشی برای نیروی کار در دهه آینده و فراتر از آن است.

به نفع آنهاست که این کار را انجام دهند. به هر حال، آنها برای موفقیت سازمان خود به نیروی کار ماهر نیاز دارند.

نیروی کار امروزی برای انطباق با تغییرات مخربی که در آستانه وقوع است به خروجی این تلاش ها نیاز دارد.

انتقال استراتژی شما برای حمایت از نیروی کار فعلی و همچنین نیروی کار فردا باید شامل رویکرد و تلاش شما برای حرکت به جلو و حمایت از تغییرات تکنولوژیکی این دهه باشد و پیامدهای آن تا حد زیادی ادامه خواهد داشت.

به احتمال زیاد مقاومت به دلیل ترس از آینده و همچنین بی اعتمادی را کاهش خواهد داد.

همچنین به عدم اعتماد برخی از کسانی که وارد کار می شوند، رسیدگی می کند. ضروری است که آنچه را که باعث تغییر می شود به وضوح بیان کنید و دلیل ضروری بودن تغییر را برجسته کنید.

این می تواند شامل تغییر موقعیت در سازمان، انتقال به یک شرکت دیگر (احتمالاً یک رقیب) یا ترک نیروی کار و بازنشستگی باشد. با توجه به کمبود فعلی منابع ماهر، اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند ویرانگر باشد.

نتیجه

اقدام برای کاهش شکاف دیجیتالی اجتماعی یک گزینه نیست. در اینجا چیزهای زیادی در خطر است و نتیجه بر جامعه تأثیر خواهد گذاشت. تزریق مداوم محتوای مرتبط به درسی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، معیاری است برای امروز.

تجزیه و تحلیل بیشتر و یک رویکرد جدید برای توسعه آموزشی و چرخه عمر تحویل، احتمالا تنها راه حل بلند مدت است.

این امر به ویژه با توجه به این مسائل و چالش‌ها احتمالاً تا حداقل یک دهه آینده بدتر می‌شود.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: