تأثیر رقابت در عملکرد دانش پذیران

ما قبلا بارها توضیح داده ایم که درگیر کردن دانش پذیران برای تقویت موفقیت دوره آنلاین شما بسیار مهم است. البته، راه های زیادی برای ایجاد مشارکت و انگیزه وجود دارد، اما راهی که ما آن را لمس نکرده ایم، رقابت است.

دلیل این امر این است که رقابت اغلب می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. بعضی از دانش پذیران می توانند بیش از حد رقابت کنند. برخی دیگر این رقابت را مرعوب کننده و خسته کننده می دانند و باعث می شود دوره را زودتر ترک کنند.

به طور کلی رقابت بسیار مناسب است. نکته اصلی این است که تجربه ی کاملاً مثبتی باشد، به طوری که دانش پذیران احساس منفی نسبت به هم دوره های خود یا خودشان نداشته باشند. در اینجا چند راه برای شروع وجود دارد.

  1. فراگیران خود را به رقابت در برابر خود تشویق کنید.

رقابت به این معنی نیست که خود را بالاتر از شخص دیگری قرار دهید. این همچنین می تواند به معنای یافتن راه هایی برای بهتر شدن خود باشد، گسترش یک رشته، ضرب نمره بالا یا کسب نشان جدید. هر فراگیر از مکان دیگری شروع می کند و ممکن است مدتی طول بکشد تا تسلط کافی برای رسیدن به سطح فراگیران پیشرفته را کسب کند. اما توجه آنها به سمت پیشرفت خودشان می تواند به آنها کمک کند که با رشد مهارت هایشان ترغیب شوند.

  1. در مورد عملکرد رقابت شفاف باشید.

بگذارید بگوییم شما می خواهید در دوره زبان خود یک رقابت بین فراگیران خود ایجاد کنید. به همه اطلاع می دهید که می خواهید تعداد فراگیرانی را که در آن هفته واژگان جدیدی به دست می آورند پیگیری کنید و به هر کسی که وارد کار شود جایزه می دهید. همانطور که قول داده اید، در پایان هفته برنده را اعلام می کنید، اما هیچ امتیاز دیگری را ذکر نکنید. فکر می کنید این چالش چه احساسی به دانش پذیران شما می دهد؟

مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که دانش پذیران شما فقط می دانند چه کسی برنده شده است، آنها نمی توانند میزان آن را ببینند. در نتیجه، احساس می شود که همه ی سخت کوشی های آنها نادیده گرفته می شود. درعوض، شفاف تر باشید، مشخص کنید که چه کسی چه کاری انجام داده است. به این ترتیب، فراگیران می توانند ببینند که چقدر به هدفشان نزدیک شده اند و این به آنها ایده می دهد که دفعه بعد برای برنده شدن چه کاری باید انجام دهند. تابلوی امتیازات راهی عالی برای تحقق این امر است.

  1. مسابقات خود را با هدفی بیش از کسب یک جام رقم بزنید.

نقاط قوت فراگیران شما متفاوت خواهد بود، و اگر آنها را در یک پروژه گروهی شرکت دهید، ممکن است نقش ها و اهداف مختلفی نیز داشته باشند. به آن مثل جوایز اسکار فکر کنید: آنها فقط به بازیگران و کارگردانان جایزه نمی دهند، بلکه به نویسندگان، آهنگسازان و طراحان لباس نیز جوایز می دهند.
آنها جوایز رقابتی و معتبری هستند که زحمت بسیاری از افرادی را که در ساختن یک کار خوب شرکت داشته اند، به رسمیت می شناسند.

بگذارید بگوییم شما در حال تدریس کلاس نوشتن خلاق بودید: در طول کلاس می توانید از دانش پذیران بخواهید هر هفته در ژانرهای مختلف داستان کوتاه یا شعر بنویسند. شاید یک هفته این برایشان سخت باشد. هر هفته می توانید به بهترین کار جایزه بدهید. ممکن است هر هفته یک نویسنده فوق العاده با استعداد جایزه را جمع آوری کند، اما تغییر در سبک به احتمال زیاد به طیف وسیعی از دانش پذیران فرصت می دهد تا به سبک مورد علاقه خود بنویسند.

  1. فرهنگ تشویق و ورزشکاری خوب ایجاد کنید.

در آخر، فراگیران خود را به تشویق یکدیگر تشویق کنید. از آنها بخواهید پیامهای پشتیبانی یا بازخورد مثبت بگذارند و خودتان این کار را انجام دهند. نشان دهید که چگونه آنها می توانند در آن محیط سهیم باشند و به ارائه نشان یا جایزه به دانش پذیرانی که مخصوصاً در تشویق یا کمک به هم کلاسی خود مهارت دارند، فکر کنید. این ممکن است در بعضی از جوامع کارساز نباشد، اما در برخی دیگر بسیار کارساز است و نتایج مثبتی دارد.
اگر استفاده از رقابت را انتخاب کردید، مطمئن شوید که آن را به بازار عرضه می کنید.

مطمئناً، همیشه افرادی وجود دارند که به سادگی نمی خواهند با یک دوره رقابتی درگیر شوند، مهم نیست که چقدر تلاش می کنید آن را مثبت و سالم انجام دهید. به همین ترتیب، فراگیران دیگری نیز هستند که دوره ای را لمس نمی کنند مگر اینکه بتوانند رقابت کنند.

نکته این است که رقابت می تواند و باید تصمیمی عمدی در طراحی دوره شما باشد. اگر می خواهید یادگیرندگانتان به طور ناشناس یا “رو در رو”، در برابر خود یا دیگران رقابت کنند، باید قبل از اینکه شخص دیگری این عنصر را کنترل کند، کنترل آن را به دست بگیرید.

هنگامی که تصمیم گرفتید چگونه می خواهید از پس رقابت برآیید، باید از آن به عنوان یک نقطه بازاریابی برای دوره خود استفاده کنید. به دانش پذیران احتمالی روش های مختلفی نشان دهید كه می توانند پروژه های دوره را به چالشی گروهی تبدیل كنند. در مورد نحوه اختصاص پروژه های گروهی و تکالیف درسی شفاف باشید تا دانش پذیران بالقوه شما بتوانند تصمیم بگیرند که آیا مناسب آنها هست یا خیر.

زیرا اگر بتوانید یک دوره رقابتی ایجاد کنید که بتواند در عین مثبت نگه داشتن تجربه، دانش پذیران رقابتی را نیز جذب کند، همه برنده می شوند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: