نحوه استفاده از طراحی آموزشی برای ایجاد یک فضای یادگیری موثر

همه ما می خواهیم بهترین دوره ممکن را برای ارائه به دانش پذیران خود ایجاد کنیم. اما با وجود گزینه های زیادی که وجود دارد، بسیاری از مدرسان آنلاین به سرعت احساس سرخوردگی بیش از حد دارند. آنها فکر می کردند که می دانند چه می خواهند بگویند، اما اکنون که سعی کرده اند آن را در یک دوره کامل سازماندهی کنند، ناگهان تمرکز خود را از دست داده اند.

خوشبختانه، یک دانشکده کامل در ایجاد مطالب موثر دوره وجود دارد. طراحی آموزشی، که ریشه در روانشناسی شناختی و رفتاری دارد و تحت تأثیر رشته مهندسی سیستم قرار دارد، از بسیاری از رشته ها با هدف کمک به فراگیران در درک مطالب به روشی که مطابقت بیشتری با نحوه پردازش و سازماندهی اطلاعات مغز ما داشته باشد، گرفته می شود.


اگرچه طراحی آموزشی می تواند موضوعی ترسناک باشد، اما چند اصل وجود دارد که می توانید بلافاصله آنها را درک کرده و در دوره های خود بگنجانید. بنابراین، اگر در سازماندهی دوره آنلاین خود به روشی بصری مشکلی دارید، در اینجا چند ایده برای کمک به شما آورده شده است.

  1. روی انتقال های خود کار کنید.

احکام باید به گونه ای نوشته شود که از یکی به دیگری با مفاهیمی که پاراگراف ها را برای ایجاد یک تفکر منسجم به هم پیوند می دهند، جریان یابد.

البته، نویسندگان زیادی این کار را برای مقاصد سبک شناسانه انجام می دهند، اما فقط با کمترین میزان. اگر نمی خواهید خوانندگان خود را از دست بدهید، لازم است کلمات، جملات و پاراگراف های در حال انتقال را برای هدایت آنها از یک نقطه به نقطه دیگر وارد کنید.

طراحی آموزشی در مورد برنامه درسی شما همین را می گوید. اگر دروس شما از یک نظم منطقی تبعیت نکند، مخاطب شما راه خود را گم خواهد کرد. با به کار انداختن ویرایشگر داخلی خود از سردرگمی جلوگیری کنید.
آیا دانش پذیران می توانند از ساختاری که شما ایجاد کرده اید پیروی کنند؟ در طول درس، آیا هر نقطه و هر اسلاید به راحتی از یک به نقطه دیگر جریان می یابد؟ اگر مکان هایی وجود دارد که به نظر می رسد انتقال شما در آن جا دچار اشکال است، چگونه می توانید جریان را بهبود ببخشید؟

  1. روایت ایجاد کنید

آیا می خواهید راهی عالی برای طبیعی تر شدن انتقال بین مفاهیم بیابید؟ آنها را به روایت ها گره بزنید. اگر در حال کار روی یک برنامه آموزشی هستید، یک سری سناریوها را ایجاد کنید که مربوط به نمونه های مشخصی باشد که یک یادگیرنده در دنیای واقعی با آن روبرو می شود.

سناریوهای خدمات به مشتری نمونه ای کلاسیک از این نوع دستورالعمل ها است. اگر به تازگی در مورد روشهای کاهش تنش با مشتری ناراضی درسی نوشتید، داستانی را ارائه دهید که در آن دانش پذیر باید نحوه پاسخگویی در تعامل با مشتری را انتخاب کند، نه تنها اصول شما را جمع می کند، بلکه کار بهتری نیز دارد و آن آماده کردن آنها برای این احتمال است.

  1. بر اساس یادگیری و تجربه کار کنید.

ایجاد یک روایت نه تنها انتقال را بهبود می بخشد، بلکه یک اصل طراحی آموزشی مهم دیگر را نیز لمس می کند: ساختن یادگیری قبلی.

یک دوره خوب یکبار موضوع را پوشش نمی دهد و سپس آن را تا آزمون نهایی بدون آدرس رها کند. بلکه، ابتدا اصول قبلی را مرور و بنا می کند تا فراگیران بتوانند از دانش و مهارتهای تازه خود استفاده کنند.

روایت ها و سناریوهای انشعاب هر دو روش ایجاد تجربه قبلی دانش پذیر است، اما آنها تنها روشی نیستند که مربیان می توانند برای برقراری ارتباط با دانش پذیران استفاده کنند. در حقیقت، شما ممکن است با تشویق فراگیران برای ایجاد ارتباطات خود از طریق محتوای تولید شده توسط کاربر، بهترین موفقیت خود را داشته باشید.

با تشویق فراگیران برای یادآوری مفاهیم از تجربه خود، نه تنها مطالب را بیشتر به آنها مرتبط می کنید، بلکه ارتباط ذهنی آنها را با موضوع تقویت می کنید، که به یادآوری آینده کمک می کند.

۴- فراگیر را درگیر تست درک مطلب کنید.

درخواست از کاربران برای تولید محتوا تنها یک شکل تعامل است. هر زمان که کاربر برای حرکت به جلو باید به محیط خود پاسخ دهد، فرصتی برای ایجاد واکنش و درک مطلب است.

حتی کارهای ساده در پایان یک درس مانند درخواست از دانش پذیران برای کشیدن و رها کردن کارتهای اطلاعات به گونه ای که در توالی مناسب ظاهر شوند، به دانش پذیران کمک می کند تا این مفاهیم را در حافظه خود سازماندهی کنند تا در آینده بهتر بتوانند به آنها مراجعه کنند.

همانطور که گفته شد، تمرین و بحث بهترین روش برای بهبود درک مطلب است. اگر تالار گفتمان دارید، داشتن یادگیرنده در محتوا در یک گروه می تواند یک ارتباط اجتماعی سالم برای دانش پذیران ایجاد کند. برای سایر دروس مانند زبان، جلسات تمرین کوتاه که در آن می توانند مستقیماً یادگیری خود را به کار بگیرند بهتر است.

  1. بازخورد خود را به دانش پذیران خود ارائه دهید.

سرانجام، ارائه بازخورد فوری و مرتبط با فراگیران بهترین راه برای جلوگیری از جا افتادن پاسخ نادرست در مغز آنها است. در حقیقت، هرچه سریعتر بتوانید بازخورد بدهید، بهتر است. ارائه پاسخ در پایان یک آزمون کوتاه خوب است، اما ارائه آنها بلافاصله بعد از هر سوال حتی بهتر است. در غیر این صورت، یادگیرندگان ممکن است به سختی به خاطر بسپارند که کدام پاسخ با کدام سوال مربوط است و حتی ممکن است پاسخی را که داده اند و احیانا اشتباه است، به عنوان پاسخ درست به خاطر بسپارند.

نکته مهم این قاعده این است که بازخورد فوری ممکن است جریان فکری دانش پذیران را قطع کند. باز هم، تمرین زبان مثال خوبی را ارائه می دهد. یکی از خطاهای رایجی که بسیاری از مدرسین هنگام مکالمه با دانش پذیران مرتکب می شوند، اصلاح آنها در میان جمله است. اگرچه ممکن است باور داشته باشد که زبان مادری به آنها کمک می کند، اما در واقع آنها را گیج کرده حفظ تمرکز را برای آنها دشوارتر می کند و احتمال اشتباهات بعدی را افزایش می دهد.

بعلاوه، یادگیری کیفی که دلیل درست یا غلط بودن پاسخ را توضیح می دهد، برای یادگیرندگان ارزش بیشتری دارد تا یک نشان قرمز. برای متنی که به دنباله ای از وقایع مرتبط نیاز دارد، می تواند تفاوت های بیشتری را نیز به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، در آزمون سناریوهای انشعاب، یک دانش پذیر ممکن است پاسخی را دریافت کند که اگرچه راه حل ایده آل نیست، اما هنوز هم قابل قبول است.

نکته اصلی: بازخورد باید تا حد ممکن به موقع باشد، بدون اینکه روند فکر دانش پذیر را متوقف کند، و باید توضیحی فراتر از یک ارزیابی ساده قبولی / شکست ارائه دهد.

هنوز برای تهیه یک دوره کامل تلاش می کنید؟ با بخش های کوچکتر شروع کنید.

اگر به کار بردن این اصول در کل یک دوره، ترسناک به نظر می رسد، سعی کنید روش خود را در دوره های کوچکتر اصلاح کنید. جمع آوری یک دوره میکرو بسیار ساده تر است و می تواند یک روش عالی برای آزمایش اصول مختلف طراحی آموزشی باشد.

شاید شما روایتی ایجاد کنید، اما خوانندگان شما با این سناریو ارتباط برقرار نمی کنند و شما تصمیم می گیرید سناریوی جدیدی را انتخاب کنید. یا شاید فراگیران شما به تعامل بیشتر و بازخورد کمتری نیاز داشته باشند. هرچه از دوره خرد خود یاد بگیرید، می توانید از آن برای بهبود سایر دوره ها استفاده کنید. حتی ممکن است الهام بخشی از یک سری کاملاً جدید باشد!

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: