کاربرد آموزش الکترونیکی در آموزش استثنایی

آموزش آنلاین این امکان را دارد که دریچه هایی را برای دانش پذیران آموزش استثنایی باز کند.

وقتی بسیاری از ما به مزایای ارائه شده توسط آموزش آنلاین فکر می کنیم، به راحتی و با گذراندن دوره ای در وقتی که خودمان تعیین میکنیم و از خانه های خود فکر می کنیم. با این حال، یک گروه از فراگیران وجود دارد که آموزش الکترونیکی برای آنها تجربه یادگیری را کاملاً متحول کرده است. برای دانش پذیران معلول یا دارای نیازهای ویژه یا کودکان استثنایی، آموزش آنلاین از نظر فرصت های آموزشی که ایجاد می کند، تحول بزرگی بوده است.

دانش پذیران با نیازهای ویژه طیف گسترده ای از افراد را تشکیل می دهند، از کسانی که دارای معلولیت جسمی هستند تا اختلالات شناختی یا رشد، یادگیری الکترونیکی همیشه راه حل درستی نیست. برخی از این افراد برای پیشرفت نیاز به توجه فردی با مربیان واجد شرایط دارند.

با این حال، برای عده ای، آموزش الکترونیکی فرصتی را برای پیشرفت با سرعت خودشان، بدون فشارهای اجتماعی اضافی در کلاس، و با دسترسی به نوعی فن آوری کمکی که ممکن است نتوانند یا خجالت بکشند در شرایط عمومی استفاده کنند، فراهم می کند. در اینجا برخی از مزایای اصلی یادگیری الکترونیکی برای این دانش پذیران آورده شده است.

دانش پذیران می توانند با شرایط خود شرکت کنند.

برای بسیاری از فراگیران، به ویژه کسانی که مبتلا به اوتیسم، اضطراب اجتماعی یا مشکلات گفتاری هستند، کلاس های درس می توانند به ویژه محیط های پرتنشی باشد. آنها از ترس فراخواندن توسط مربی زندگی می کنند و ممکن است در میان حواس پرتی های محیطی تمرکز روی معلم را برایشان دشوار کنند.

این دانش پذیران با یادگیری در خانه می توانند با سرعتی که برای آنها راحت تر است با مطالبی درگیر شوند. آنها می توانند به یک سوال در یک انجمن پاسخ دهند و فشار یک پاسخ در محل را کاهش دهند. همچنین محیط های آنلاین می توانند تکالیف گروهی را برای آنها آسان کنند. و اگر آنها از طریق ویدئو یا تلفن تعامل داشته باشند، می توانند این کار را به تنهایی با معلم انجام دهند، نه در مقابل همه ی همسالان خود.

یادگیری الکترونیکی نیاز به سفر را کاهش می دهد.

سفر یک مانع بزرگ برای هر دانش پذیر با مشکلات حرکتی است. دسترسی به حمل و نقل نه تنها ممکن است دشوار باشد بلکه زمان سفر معمولاً طولانی تر است و ممکن است مقصد آن کاملاً با امکانات قابل دسترسی مجهز نباشد.

بعلاوه، فراگیران معلول ممکن است برای انجام تکالیف، مانند کنترل صوتی، خواننده های بریل قابل تجدید، یا سیستم های مختلف، به فناوری کمکی نیاز داشته باشند. دانش پذیران ممکن است برای یادداشت برداری به این ابزارها نیازمند باشند، اما از استفاده از آنها در کلاس خجالت بکشند. محیط خانه می تواند حریم خصوصی دسترسی به دوره ها را به هر روشی که برای آنها بهتر باشد فراهم کند.

مربیان می توانند دوره ها را برای رفع نیازهای خاص تطبیق دهند.

در یک محیط کلاس سنتی، مربیان باید توجه خود را برای بسیاری از دانش پذیران تقسیم کنند. آنها ممکن است فرصت نداشته باشند تا توجه لازم را برای تکمیل دوره به فراگیران با شرایط خاص اختصاص دهند.

با این وجود، وقتی نوبت به یادگیری آنلاین می رسد، مربیان می توانند با تعیین وقت اضافی برای کار دروس یا تنظیم شرایط تعیین تکلیف برای برآوردن توانایی هایشان، وقت بیشتری را به فراگیران با نیازهای ویژه اختصاص دهند. این توجه بیشتر باعث می شود که یادگیرندگان با نیازهای ویژه در سیستم از بین نروند، در حالی که ممکن است چند اشتباه باعث از دست رفتن آها در کلاس شود.

دستورالعمل های دستیابی ایجاد شده را دنبال کنید:

راه حل هایی که برای یک گروه خوب کار می کنند ممکن است گروه دیگر را از یادگیری دلسرد کند یا برعکس. با این حال، اگر هدف شما ایجاد دوره ای است که برای گسترده ترین گروه از دانش پذیران قابل دسترسی باشد، دستاوردهای آسان زیادی وجود دارد که به دانش پذیران با نیازهای ویژه کمک می کند و همزمان کاربرپسند بودن سایت شما را بهبود می بخشد:

شامل هر دو قالب صوتی و تصویری

محتوای شما باید به چندین شکل قابل دسترسی باشد. دانش پذیران برای دیدن اشکال مختلف رسانه ها یا شنیدن آنها نیازی به نابینا یا ناشنوا بودن ندارند. با ارائه هر دو قالب، به دانش پذیران خود گزینه هایی می دهید.
در نسخه خود از برچسب های alt بر روی تصاویر استفاده کنید.

صفحه خوان ها و پیمایش برگه ها برای کار با نشانه گذاری HTML به روش های خاصی طراحی شده اند. هنگامی که تصویری را بارگذاری می کنید، یک توصیف alt داشته باشید که به طور دقیق آنچه در تصویر است را توصیف کند، تا خوانندگان صفحه بدانند که این تصویر چه چیزی را نشان می دهد. عنوان ها را در کپی خود قرار دهید تا کسانی که از ناوبری برگه استفاده می کنند به راحتی از محتوا کاسته شوند.

گزینه های صفحه کلیدهای ویژه و پیمایش برگه را فعال کنید.

دانش پذیران با مشکلات کنترل موتور برای جابجایی در سایت شما به ابزارهای مخصوص پیمایش مانند صفحه کلیدهای جایگزین اعتماد می کنند. مطمئن شوید که دوره شما از این ابزارهای ناوبری پشتیبانی می کند.
بسیاری از دکمه های بزرگ و برجسته را تهیه کنید.

همه ما اشتباه می کنیم. علاوه بر این، بسیاری از ما با آزمایش یاد می گیریم. و وقتی صحبت از فراگیران دارای معلولیت یا نیازهای ویژه می شود، توانایی پشتیبان گیری پس از چرخش اشتباه ضروری است.

از شلوغی با متن بزرگ خواندنی و فضای سفید زیاد خودداری کنید.

متن کوتاه و کوچک برای شروع طراحی بد است. در حال حاضر تصویربرداری از دانش پذیرانی که بینایی ضعیفی دارند، از فلج مغزی یا پارکینسون رنج می برند، یا بازوی آنها شکسته است و باید با دست بد خود حرکت کنند. نه تنها خواندن متن کوتاه دشوارتر است، بلکه کلیک بر روی دکمه ها و پیوندهایی که به اندازه کافی بالشتک کلیک در اطراف آنها وجود ندارد دشوار است.

با اینفوگرافیک خود از برچسب های کنتراست و توصیفی استفاده کنید.

نابینایی تقریباً ۸٪ از مردان و ۰٫۵٪ از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. رایج ترین شکل، تمایز بین برخی از رنگ ها را برای دانش پذیران دشوار می کند. اگر عناصر گرافیکی یا طراحی دارید که به رنگ متکی هستند، رنگ هایی را انتخاب کنید که کنتراست روشن / تاریکی دارند، از الگوها به طور موثر استفاده کنید و همه عناصر را برچسب بزنید. اگر شک دارید، گرافیک خود را از طریق یک فیلتر سیاه و سفید قرار دهید تا ببینید آیا هنوز منطقی است. اگر اینگونه نباشد، ممکن است توسط برخی از دانش پذیران قابل خواندن نباشد.

دسترسی موضوعی پیچیده است و نیازهای فرد براساس شرایط آنها تغییر خواهد کرد. اگر می دانید دوره خود را برای چه گروهی طراحی می کنید یا فرد خاصی دارید که می خواهید به او کمک کنید، ممکن است لازم باشد در مورد طراحی دوره خود با یک متخصص دسترسی بحث کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: