استفاده از وبینار مارکتینگ برای موفقیت بیشتر در بازاریابی

تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم

وبینار مارکتینگ در اکثر زمینه های تبلیغاتی موثر و قابل استفاده است مثلا برای ارائه آنلاین یک محصول جدید، ارائه اسلایدی از یک ترند اخیر در صنعت و یا میزبانی یک جلسه پرسش و پاسخ در مورد موضوعات روز. با این وجود بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب و کارها تمایلی به استفاده از وبینار مارکتینگ ندارند. برخی از آنها معتقدند تمام راه هایی که تا کنون برای بازاریابی استفاده می کرده اند به اندازه کافی خوب و مناسب است. و تمایلی به تغییر آن ندارند. بعضی از آنها برای فراگیری این فناوری نگران هستند و در واقع می ترسند از نقطه ی امنی که در آن قرار گرفته اند خارج شوند. گروهی نیز آن چنان به نحوه ارائه خود اطمینان ندارند و در واقع می دانند که هیچ چیز ارزشمند و قابل توجهی برای ارائه ندارند.

وب کنفرانس چیست؟

وب کنفرانس یا همان وبینار که این روزها نامش را زیاد می شنویم امکانی است برای ایجاد جلسات، ارتباطات، آموزش و … که با کمترین امکانات مانند داشتن کامپیوتر و یا گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت در دسترس قرار می گیرد.

با مزایای وبینار مارکتینگ آشنا شوید

اگر از وبینار مارکتینگ در رویکرد تبلیغی فعلی خود استفاده نکنید، ممکن است طیف گسترده ای از منافع تجاری را از دست بدهید. بسیاری از کارآفرینان و کسب و کارهایی که دیر به اتخاذ یک استراتژی وبینار مارکتینگ پی می برند، خود به سرعت متوجه می شوند که استراتژی بازاریابی محتوای سابق آنها واقعا کافی نبوده است. فقط یک جلسه وبینار می تواند به صاحبان کسب و کار منافع زیادی برساند.

اکثر منابع تبلیغاتی فقط یک مونولوگ از بازاریابی شما ارائه می دهند در صورتی که وبینار مارکتینگ امکان گفتگوی واقعی در میان جامعه هدف را برای شما ایجاد می کند. ایجاد فرصتی برای ارتباط دو طرفه میان شما و مشتریان فرصتی مغتنم برای ارائه هرچه بیشتر و بهتر شماست. از طریق وبینار مارکتینگ می توانید هر آنچه از بابت خدمات، ارائه و موارد ضروری مورد نظر خود را به گوش مخاطبانتان برسانید.

با وبینار مارکتینگ میتوانید نام تجاری خود را بیش از پیش و برای مدتی طولانی در معرض دید مخاطبانتان قرار دهید. و نام تجاری خود را پویاتر سازید. همچنین این امر موجب می شود مشتریان و مخاطبانتان شما را با یک چهره، صدا و یا تصویر به خاطر آورند که هم باعث ماندگاری در ذهن مخاطب شده و هم باعث جلب اطمینان و ایجاد اعتبار برای شما می شود.

وبینار مارکتینگ راهی برای پیشرفت و ارتقا

هنگامی که تصمیم گرفتید که از وبینارها در کمپین های تبلیغاتی خود استفاده کنید، مهم است که برای چگونگی دستیابی به اهداف تبلیغاتی شرکت خود برنامه داشته باشید. داشتن برنامه، برای توسعه یک استراتژی وبینار مارکتینگ برای بهینه سازی استفاده و کسب نتیجه بسیار مهم است. هنگام چیدن رویکرد بازاریابی وبینارخود، مراحل اصلی موفقیت در آن را که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت را در نظر داشته باشید.

هدف خود را مشخص کنید

هنگام برگزاری یک وبینار مارکتینگ باید بدانید که می خواهید به کجا برسید. وبینارها می توانند برای رسیدن شما به اهداف مختلفی کمک کنند. مثلا باید در نظر بگیرید که می خواهید روی کدام بخش از کار و محصولات یا خدمات خود مانور دهید. آنها را پررنگ تر نشان دهید. تخفیف ها و تبلیغات خود را برنامه ریزی کنید. همین طور باید تعیین کنید که می خواهید وبیناری زنده، ضبط شده و یا خودکار و یا ترکیبی از هر سه مدل داشته باشید.

سر اصل مطلب بروید

متوجه اهمیت موضوع مورد بحث باشید. برای برقراری ارتباط با مخاطبان باید از موضوعاتی استفاده کنید که روی آنها تاثیر می گذارد و آن ها را وسوسه میکند. به گونه ای که نتوانند از محصولات و خدمات شما به راحتی بگذرند. مثلا می توانبد در وبینار های زنده یک نظرسنجی ارائه دهید و همین امر آنها را درگیر کرده و البته سلیقه مخاطبانتان را بیش از پیش برای شما نمایان می سازد. حتما لازم نیست در مورد تمام آنچه مخاطبانتان اعلام کرده اند صحبت کنید، این امر ممکن است آنها را گیج کند و از موضوع اصلی بحث خارج شوید. یکی دو مورد اصلی تر را موضوع بحث قرار دهید و از طریق همان به نتایح مورد نظر خود برسید به طوری که مخاطبانتان شما را به عنوان مرجعی در زمینه کاری خودتان بشناسند.

اهرم مشارکت و پیوستگی

راه دیگر این است که برای کمک به افزایش نتایج بازاریابی وبینار خود از دیگران کمک بگیرید، برای مثال می توانید از سخنران های مهمان برای شرکت در رویدادهای خود دعوت کنید. با نفوذ داشتن و در دست داشتن اهرم مشارکت و وابستگی ها مجبور خواهید بود طیف خود را گسترده کنید و امکان بحث و ارتباط با طیف گسترده تری را داشته باشید. رهبران برجسته ای که در طول جلسه شما به عنوان سخنرانان مهمان حضور پیدا می کنند فوراً گستره ای از تلاش های بازاریابی وبینار را به چیزی فراتر از پایگاه مشتری موجود شما می افزایند و به شما کمک می کنند که به سایر جمعیت ها مرتبط شوید.

شایسته است قبل از معرفی سخنران ها و تبلیغات با نام آنها، ایشان را برای حضور در وبینار متقاعد سازید. همچنین تعداد افراد شرکت کننده را بسنجید.حتی اگر هنوز شبکه وسیعی از شرکای صنعتی-خلاق را در دسترس ندارید و یا اگر با بودجه بازاریابی کوچکی کار می کنید، هنوز هم می توانید از سخنرانان مهمان در وبینار بعدی خود استفاده کنید. هیچ چیز نمی گوید که یک سخنران مشترک باید از خارج از شرکت شما بیاید. با توجه به ثروت دانشی که کارمندان خودتان دارند، از آن ها درخواست کنید که میزبان بخش های مختلف وبینار باشند. آنها نه تنها می توانند مخاطبان شما را درگیر کنند، بلکه صحبت کردن آن ها سطح آشنایی/ شخصی سازی بین نام تجاری شما و مصرف کنندگان شما را افزایش می دهد.

برنامه زمانی مناسبی برای رویداد تعیین کنید

برای اینکه به هدف مورد نظر خود نزدیک شوید باید برنامه زمانی مناسبی را تدوین نمایید. به عنوان مثال، شما نمی خواهید بین اطلاعیه وبینار و تاریخ برگزاری واقعی آن مدت زیادی وقفه بیندازید، زیرا این خطر پیش می آید که ثبت نام کننده آن را فراموش کند. اگر برایتان امکان پذیر است، اجازه دهید این زمان دو هفته باشد، به خصوص اگر این اولین وبینار شماست. بازه زمانی طولانی تر برای ثبت نام به این معناست که شما محدوده کامل تری از منابع بازار را برای رویداد در حال اجرای خود خواهید داشت. از هر دو کانال های تبلیغاتی رایگان و با هزینه استفاده کنید تا رویداد خود را به طور مناسبی تبلیغ کنید و آن را بشناسانید.

برنامه ریزی منطقی زمان به شما این امکان را می دهد تا به دقت بر روند ثبت نام های خود نظارت داشته باشید. کند بودن ثبت نام به این معناست که تا قبل از روز جلسه وب کنفرانس تلاش های تبلیغاتی بازاریابی وبینار خود را افزایش دهید. به همین ترتیب، اگر زیاد بودن تعداد متقاضی ها می تواند به این معنا باشد که شما رویداد را در چند جلسه جداگانه برگزار کنید تا بتوانید همه مخاطب ها را پوشش دهید. به خاطر داشته باشید، در اولین میزبانی وبینار شما، حضور اولیه ممکن است خیلی کم باشد. با این حال، اجازه ندهید این موضوع شما را دلسرد کند؛ هم زمان با ایجاد و گسترش نام تجاری به عنوان یک فاکتور مهم در ایجاد قدرت تجاری شما، خواهید دید که مخاطب هایتان شروع به افزایش خواهند کرد.

در نظر گرفتن هدیه برای شرکت کنندگان در وبینار

اگر تعداد شرکت کننده ها به نظرتان کم است و چنگی به دل نمی زند، می توانید هدیه ای به صلاح‌دید خودتان برای شرکت کنندگان در نظر بگیرید. این هدیه می تواند یک کتاب الکترونیکی، یا محتوای قابل دانلود، لینکی برای مشاهده دوباره وبینار و یا هر چیز دیگری باشد. بهتر است در وبیناری که برگزار میکنید منحصر به فرد ترین محصولات و ویژگی های خود را ارائه دهید.

برای بیشتر دیده شدن وبینار می توانید قبل از آن یک مسابقه در صفحات مجازی خود به راه بیندازید و یا یک هشتگ جالب ایجاد کنید. حتی میتوانید افرادی را که از هشتگ شما استفاده میکنند قبل از برگزاری وبینار با اهدای یک هدیه تشویق نمایید. این امر علاوه بر ایجاد حس ارزشمندی در افرادی که ثبت نام نموده اند، باعث میشود بحث و گفتگو در مورد رویداد شما بیشتر شده و منجر به افزایش تعداد ثبت نام کنندگان شود.

توجه به ارائه محتوای مد نظر

نوع ارائه شما اهمیت بالایی دارد. نباید در مخاطبان شما احساس تحمیل ایجاد کند. باید به گونه ای طراحی و ارائه ی محتوا نمایید که بیشتر تاثیر مثبت را به همراه داشته باشد. در زمان ارائه مرتبا باید نام تجاریتان مطرح شود. به این ترتیب برند خود را به مخاطبانتان یادآوری میکنید. سوالاتی که از طرف مخاطبان شما می شود، نه تنها آنها را به وبینار شما متصل می کند، بلکه یک فرصت ارگانیک و کم هزینه تر برای تأیید ارزش خدمات و محصولات شما را برای یک مخاطب زنده فراهم می کند.

حفظ ارتباط با شرکت کنندگان در وبینار

بسیاری از شرکت ها بعد از پایان وبینار شرکت کنندگان خود را از دست می دهند. افرادی که در وبینار شرکت می کنند باید پیگیری شوند چرا که همین افراد مشتری های بالقوه ی سیستم کاری شما محسوب می شوند. باید از آنها لیستی تهیه کنید تا بدانید در کدام بخش از فروش و بازار شما قرار گرفته اند، آیا آن ها از مخاطب های قبلی و موجود شما هستند؟ یک مشتری سابقند؟ تعیین وضعیت هر ثبت کننده می تواند به شما در ایجاد یک رویکرد بازاریابی وبینار سفارشی برای مراحل بعدی کمک کند.

در مراحل بعدی میتوان از این افراد درخواست بازخورد داشت، می توان آنها را مستقیما مورد بازاریابی قرار داد و یا برای شرکت در وبینار های بعدی از ایشان دعوت نمود.

تهیه یک نرم افزار مناسب برای برگزاری وبینار

در انتها شما به نرم افزاری مناسب با قابلیت های بالا، کاربری سریع و آسان نیاز دارید تا بتوانید وبینار و جلسات آنلاین خود را برگزار کنید. سامانه کلاس روم با داشتن بهترین امکانات و پشتیانی دقیق و موثر همواره آماده ی برگزاری وبینارها و رویدادهای شما عزیزان است.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: