کسب درآمد از آموزش آنلاین

نکاتی که برای یک کسب و کار موفق در حوزه آموزش آنلاین باید به آنها توجه کرد

تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم

این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز به فاصله گذاری های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری صنعت آموزش مجازی مورد توجه و اقبال قرار گرفته است. با توجه به اینکه بازار مربوط به صنعت آموزش الکترونیکی در سال ۲۰۱۶، تنها در ایالات متحده از مرز ۱۵۰۰ میلیارد دلار عبور کرده است – که نزدیک به ۶۵ میلیارد دلار آن توسط شرکت ها به ارائه دهندگان آموزش شخص ثالث واگذار شده است – مطمئناً دیگر این صنعت امتحان خود را پس داده و به دوران شکوفایی خود رسیده است. این صنعت آماده رشد هر چه بیشتر است. چرا که کانال ها و موسسه های آموزش سنتی با موج قدرتمند آموزش آنلاین و امکان آموزش انعطاف پذیر و یادگیری مبتنی بر تقاضا و در دسترس مختل می شوند. و همه این حرف ها حتی برای قبل از کاربرد واقعیت مجازی در آموزش است. با آمدن واقعیت مجازی قطعا شاهد تحول گسترده تری در صنعت آموزش و کسب و کارهای مبتنی بر آموزش آنلاین خواهیم بود.

هم اکنون زمانی مغتنم برای پیوستن به صنعت آموزش آنلاین و راه اندازی یک کسب و کار تجاری بر مبنای آموزش‌ آنلاین است.

هرچند شروع آن کار آسانی نیست و همانند آغاز هر کسب و کاری مشکلات خود را همراه دارد. اما در این مورد می توان امیدوار بود که صنعت آموزش آنلاین در حال رونق است و هیچ کدام از امکاناتی که این روزها برای این امر در دسترس قرار گرفته پیش از این وجود نداشته. پس با کمی تفکر، برنامه ریزی و شور و اشتیاق و استعداد می توان به موفقیت دست یافت.

علاوه بر این، شما به راهنماهای سازنده ای مانند همین مقاله پیش رو دسترسی دارید، که می توانند بسیار کمک کننده باشند. این مقاله به شما نکاتی را که برای راه اندازی یک کسب و کار مبتنی بر آموزش آنلاین نیاز دارید را بیان می کند. بدون هیچ حرف اضافه ای سراغ ۷ نکته در مورد راه اندازی یک شرکت آموزشی و موفقیت آن می رویم.

۱- برای اداره یک کسب و کار آموزشی موفق به مواردی بیشتر از تدریس و نوشتن مطالب آموزشی نیازمندید. برای رسیدن به این هدف حتما باید اشتیاق لازم وجود داشته باشد، مثلا باید به امور مربوط به تجارت هم مسلط باشید که ممکن است هیچ ربطی به حوزه ی آموزش نداشته باشد یا انجام مواردی مانند مطالعه ی کتاب های بیزینسی، انجام امور مالیاتی، خرید لوازم اداری، مدیریت مردم، مواجهه و انجام کارهای طاقت فرسای اداری، و از همه مهمتر – ایجاد هدایت و تبلیغ محصول خود.

نکته قابل توجه: شروع یک کسب و کار مبتنی بر آموزش آنلاین مانند هر کار تجاری دیگری نیازمند انجام کارهای غیرمرتبط با آموزش است. کارهایی مانند کارهای اداری، تبلیغات محصول و …

نباید این کارها را اضافه یا غیر مرتبط بدانید و باید برای انجام آنها نیز اشتیاق به خرج دهید. خصوصا اگر در ابتدا با گروه کوچکی شروع به کار کرده باشید مسئولیت تمام این ها با خود شما خواهد بود. با رشد کسب و کارتان، می توانید افراد دیگری را برای آن نقش ها (دبیران ، تیم فروش و غیره) استخدام کنید تا خودتان روی کارهای آموزشی که بیشتر علاقه دارید، متمرکز شوید.

۲- اصولا کسی شما را نمی شناسد و از کسب و کار شما نیز آگاهی ندارد مگر آنکه خدمات شما به اطلاع آنها برسد. چرا که همیشه رقیبانی در بازار کار شما هستند که ممکن است مردم به سمت آنها کشیده شوند. حتما باید تبلیغات داشته باشید حتی اگر محصول شما بی نظیر و بدون نقص باشد. بهتر است با طراحی یک وب سایت جذاب شروع کنید. محصول و برند خود را از طریق وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی پخش کنید. برای برخی از تبلیغات هزینه کنید و مهم تر از همه این ها بازار هدف خود را بشناسید و روی آن مطالعه کنید.

۳- در ابتدای کار که کارتان نوپاست بهتر است به رقابت با غول های این عرصه نپردازید. حتی اگر سرمایه خوبی در اختیار دارید بهتر است شکافی را که رقبا در کارشان دارند پر کنید. یا مثلا می توانید شیوه ی آموزشی جدید ارائه دهید و به دنبال مخاطبانی بروید که تا کنون رقبا به سراغ آنها نرفته اند. به عنوان عضو تازه وارد به این صنعت بهتر است چابک عمل کنید. یعنی به سمت مسیرهایی قدم بردارید که شرکت های بزرگ به آن سو نرفته اند یا نمی خواهند در آن زمینه ها فعالیت کنند. همچنین می توانید خدماتتان را براساس نیاز مخاطبانتان برنامه ریزی کنید نه اینکه بخواهید مخاطبانتان را در محدوده ی توانایی های خود بگنجانید.

۴- یکی از نقاط ضعف رقیبان اصولا نشناختن بازار هدف است. اگر چه هیچ راه و رازی برای چگونگی فروش آموزش ها وجود ندارد، اما درک نیازهای خاص و واقعی مشتری ها و تمایل به برآورده کردن آن ها قدم بزرگی است و می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. پس بهتر است در حالی که رقبای شما در حال بازاریابی عمومی هستند شما برای مشتری های خود راه حل های شخصی سازی شده ارائه کنید. و در مواردی که نیاز به پشیبانی وجود دارد با ارتباط مستقیم با مشتری و برطرف کردن مشکلاتش پاسخ گویی خوبی به این امر داشته باشید. بهتر است حتما یک خط مستقیم جهت ارتباط با مشتریان خود در نظر بگیرید که همین امر به شناخت بهتر شما از نیازها و مشکلات مشتریانتان موثر است. همچنین به موقع به تماس ها، پیام ها و ایمیل های مشتریان خود پاسخ دهید و چند راه ارتباطی برای آنان ایجاد کنید.

۵- ممکن است در ابتدا کسب و کار شما کوچک باشد ولی قطعا رشد کرده و به بالندگی می رسد. پس بهتر است از ابتدا به مراحل رشد و پیشرفت خود بیندیشید. مثلا اگر در ابتدای کار تنها دو نفر هستید و از خانه هایتان کارهای مربوط به کسب و کارتان را دنبال می کنید برای استخدام دو تا سه نفر دیگر و همچنین اجاره ی محلی به عنوان دفتر کار خود برنامه ریزی کنید. یا اگر اکنون تیم شما ده نفره است و محل کارتان اداری است بهتر است به افتتاح دفتری جدید و استخدام افراد جدید در شهری دیگر بیندیشید. فراموش نکنید که در هر مرحله از رشد کاریتان حتما عملکرد خود را تا کنون محک بزنید و مورد بررسی قرار دهید. مثلا توجه کنید که کدام جنبه کاری شما بیشترین موفقیت را داشته و کدامیک از استراتژی هایتان امیدوار کننده بوده تا بتوانید همان ها را تقویت کرده و در همان مسیر قدم بردارید.

۶- به عنوان یک شرکت کوچک نمی توانید تمام کارها را خوتان انجام دهید. همین طور نمی توانید مانند شرکت های بزرگ بخش بازاریابی خودتان را داشته باشید پس بهتر است یک شرکت بازاریابی استخدام کنید که در زمینه تبلیغ محصول به شما کمک کند. همچنین نیازی نیست که حتما بستر آموزشی خود را طراحی نمایید که هم مستلزم صرف هزینه و هم زمان زیادی است. به همین خاطر می توانید از محصولات شرکت هایی بهره مند شوید که سیستم های آموزش آنلاین را ارائه می دهند. ما به شما بستر کلاس روم را پیشنهاد می کنیم. در کلاس روم همه لوازم یک زیرساخت مناسب برگزاری دوره های آموزش مجازی فراهم است. در واقع با کاهش هزینه ها با این برون سپاری ها می توانید باقی زمان و هزینه و انرژی خود را صرف تجارت اصلی خود کنید.

۷- برای این امر لازم است که دغدغه ی آموزش داشته باشید و همچنین محصولی مناسب ارائه دهید. هرچند این توصیه ها نه فقط در زمینه کسب و کار آموزشی، که در هر کار اقتصادی و کارآفرینی صدق می کند، در امر آموزش این مهم بیشتر قابل توجه است. بهتر است همیشه در مسیر ارائه ی آموزش بهتر تلاش کنید و آماده ی ارائه ی خدمات و امکانات به مشتریان قدیم و جدید خود باشید. همچنین می توانید از مزایایی که باعث افزایش تعامل می شود بهره مند شوید. به عنوان مثال می توان به مواردی مانند بازی انگاری، تعامل، میکروآموز و… اشاره کرد.
اگر به واقع برای این کار برنامه ریزی کرده اید و به این حوزه علاقه دارید و همچنین از سیستم آموزش مجازی مناسبی استفاده میکنید باید بدانید که این بستر، بستری مناسب برای سرمایه گذاری شماست.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: