نحوه دسترسی دادن در ادوب کانکت

در ادوب کانکت سه سطح دسترسی برای افراد حاضر در کلاس وجود دارد که تحت عنوان مدیران (Host)، ارائه دهندگان (Presenter) و اعضای عادی کلاس (Participant) نام گذاری می شود.

میزان دسترسی هر یک از این افراد در سامانه به شرح زیر است:

مدیران: این افراد مدیریت و دسترسی کامل کلاس شامل شروع و پایان کلاس ها، اجازه دسترسی به میکروفون به کاربران، اخراج کاربران، خروجی گرفتن از فایل های ضبط شده کلاسها  و… را بر عهده دارند و تنها مدیر کلاس می تواند نقش کاربران حاضر در کلاس را عوض کند و کاربری را از یک گروه به گروه دیگر منتقل نماید.

 ارائه دهندگان: این افراد می توانند کنترل کلاس اعم از مدیریت فایل ها، محیط اشتراک گذاری، دسترسی دادن به میکروفون به اعضای عادی کلاس را انجام دهند.

شرکت کنندگان: این افراد شاگردان حاضر در کلاس هستند و دسترسی به گفتگوی متنی بصورت عمومی و خصوصی، دانلود فایلهای آپلود شده، مشاهده محیط اشتراک گذاری، شنیدن صداهای پخش شده در کلاس، شرکت در نظرسنجی و درصورت اجازه مدیر کلاس، گفتگوی صوتی و تصویری از دسترسی های کاربران این بخش می باشد.

مطابق تصاویر زیر:

مدیر این امکان را دارد که با قرار دادن موس روی نام هر یک از افراد حاضر در کلاس، نقش آن ها را تغییر داده و به دسته ای دیگر منتقل کند.

علاوه بر آن می توان با نگه داشتن موس بر روی نام کاربر، یک گفتگوی خصوصی را با وی آغاز کرد.

مدیر کلاس می تواند دسترسی یک یا چند کاربر به میکروفون یا دوربین را فعال یا غیرفعال کند. در صورت فعال شدن دسترسی کاربر به میکروفون یا دوربین، گزینه میکروفون یا دوربین در بالای صفحه برای کاربر فعال می شود و می تواند با کلیک روی آن میکروفون یا دوربین خود را روشن کند.

مدیر کلاس می تواند میکروفون یک کاربر را در هنگام فعال بودن موقتا قطع (بی صدا) کند.

همچنین می توان از هر کدام از اعضای کلاس درخواست کرد که صفحه دسکتاپ خود را به اشتراک بگذارند و در صورت تایید از طرف آنها، صفحه شیر می شود.

همچنین مدیر کلاس می تواند نام افراد را نیز تغییر دهد.

نحوه اخراج کاربر از کلاس

مدیر کلاس می تواند با نگه داشتن موس روی اسم هر شخص از اعضای کلاس و کلیک روی گزینه حذف آن شخص را از کلاس اخراج کند.

مطابق تصویر زیر:

فعال کردن دسترسی میکروفون و دوربین همه اعضای کلاس

با کلیک روی گزینه مشخص شده در تصویر زیر می توان دسترسی به میکروفون را برای تمامی اعضای کلاس به صورت یک جا فعال کرد.

و از طریق گزینه زیر نیز می توان دسترسی به دوربین را برای همه به صورت یک جا فعال کرد.

شاگردان با کلیک روی گزینه مشخص شده در تصاویر زیر می توانند از مدیر یا مدرس کلاس درخواست داشته باشند که در کلاس صحبت کنند.

و مدیر کلاس نیز با کلیک بر روی گزینه های مشخص شده زیر می تواند اجازه این کار را بدهد و یا اینکه این درخواست شاگرد را رد کند.

از امکانات جالب دیگر در کلاس ادوبی کانکت این است که مدیر کلاس می تواند دسترسی یک یا چند نفر از شاگردان را در یک یا چند آیتم کلاس به دسترسی مدیر ارتقا دهد. یعنی کاربران انتخاب شده امکان مدیریت آن آیتمها را خواهند داشت. مثلا مدیر کلاس می تواند به یک کاربر دسترسی مدیریت بر پنجره اشتراک فایل را بدهد تا آن کاربر بتواند برای سایر اعضای کلاس فایل ارسال کند.

نحوه انجام این کار در نسخه دسکتاپ ادوبی کانکت: در پنجره کاربران: کلیک روی نام یک یا چند کاربر تا آبی رنگ شود. سپس از قسمت گزینه های بیشتر: ویرایش کاربر انتخاب شده: ارتقاء محدود سطح دسترسی

نحوه انجام این کار در نسخه مرورگر: در پنجره کاربران ماوس را روی نام کاربر نگه می دارید، سپس گزینه ارتقاء سطح دسترسی.

آموزش ویدئویی این مقاله را می توانید در فیلم زیر مشاهده نمایید:

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: