بازار فناوری نویدبخش چین درک رشد و جهت گیری نوآورانه آن

دلایل رشد خارق العاده آموزش الکترونیکی و استفاده از فناوری آموزشی در چین چیست؟

این مقاله بررسی می‌کند که چگونه دولت چین، سرمایه‌گذاران خطرپذیر غربی و والدین چینی به رشد و استفاده نوآورانه از فناوری‌های یادگیری دامن زده‌اند.

درک رشد و جهت گیری نوآورانه بازار فناوری Edچین

توسعه مداوم فناوری‌های نوآورانه مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و غیره، همراه با افزایش پذیرش عمومی و راحتی استفاده از آن‌ها، منجر به تحولات فعلی و مورد انتظار در رویکرد سازمان‌ها نسبت به مدیریت استعداد، آموزش و … شده است.

توسعه نیروی کار در حالی که ارزش مورد انتظار از این روش‌های جدید بسیار زیاد است، به نظر می‌رسد که پیاده‌سازی‌های فعلی آن‌ها همیشه از آنچه که توسط فروشندگان و استارت‌آپ‌های مشتاق فناوری وعده داده شده است، کمتر است.

البته همین امر نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری و توسعه بیشتری لازم است.

یکی از نهادهایی که باید برای این سرمایه‌گذاری به دنبال آن باشیم، کسی نیست جز دولت چین و نهادهای VC از چین و سایر نقاط جهان که در سال‌های اخیر به‌شدت بودجه هوش مصنوعی و سایر توسعه‌های فناوری را به مبلغ تخمینی بیش از ۶ میلیارد دلار آمریکا تامین کرده‌اند.

علاوه بر این، آنها یک ابتکار بزرگ دولتی را برای استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود سیستم آموزشی خود راه اندازی کرده اند.

برنامه‌ها و پیشرفت این پروژه بلندپروازانه در اجلاس اخیر فناوری آموزش جهانی JMDedu در پکن در نوامبر ۲۰۱۸ به نمایش گذاشته شد.

اجلاس جهانی فناوری آموزش

اجلاس سران در پکن برگزار شد که خود در طول ۳۵ سال گذشته به سرعت تغییر کرده است.

پس از بازدید از چین در سال ۱۹۸۳ برای کار در مقطع کارشناسی ارشد، و دوباره در سال ۱۹۹۶ برای ارائه مقاله در اولین کنفرانس آموزش اینترنتی چین، تفاوتی که در شهر، مردم و حوزه EdTech دریافتم، چشمگیر و نفس گیر بود.

پکن اکنون یک کلان شهر مدرن است که ثروت آن در همه جا مشهود است. مردم خوشحال به نظر می رسند و با چشم انداز مثبت پرانرژی هستند.

مرکز کنفرانس بسیار مدرن و مناسب بود که در نزدیکی دهکده المپیک سابق در پکن قرار داشت.

در آنجا صدها سخنران، نمایندگان رسانه ها و غرفه داران تقریباً ۱۴۰۰۰ شرکت کننده از بیش از ۲۲ منطقه را تامین کردند.

سالن‌ها مملو از مقامات دولتی، معلمان، توسعه‌دهندگان، فروشندگان فناوری، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و کارآفرینان جوان باهوش چینی بود که همگی برای یادگیری، فروش و درک روندهای در حال توسعه در زمینه‌ای که به سرعت در حال توسعه هستند هیجان‌زده بودند.

حس اشتیاق و انگیزه جاه طلبانه در این رویداد وجود داشت، شرکت کنندگان بر این باور بودند که کار آنها می تواند همه چیز را در جامعه و فرهنگ چین تغییر دهد.

تحصیل در چین هنوز به عنوان کلید موفقیت در آینده، رفاه مادی و شادی تلقی می شود.

تحت شرایطی (که در زیر توضیح داده شده است) چه مکانی بهتر از آموزش برای سرمایه گذاری می تواند باشد؟

اگر اولویت‌های سرمایه‌گذاری مالی صندوق‌های تامینی جهانی و چینی و VCها را دنبال کنیم، توضیح می‌دهیم که چرا این همه سر و صدا در مورد China Ed Tech و نوآوری‌های آن وجود دارد.

سرمایه گذاری VC در فناوری اد چین اکنون بسیار بالاتر از ایالات متحده است

سرمایه گذاری VC در چین Ed Tech بیش از دو برابر هزینه VC در ایالات متحده است و اختلاف به نفع چین همچنان در حال افزایش است.

در کنفرانس، آقای P. Brothers، مدیر شرکت تحقیقاتی HolonIQ، سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارت‌آپ‌های Ed Tech چینی را در سال مالی ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرد.

در مقایسه با تمام سال ۲۰۱۸، استارت‌آپ‌های  Edtechایالات متحده سرمایه‌گذاری را جذب کردند.

۱٫۴۵ میلیارد با تأیید هزینه‌های کلان در China Ed Tech، (Zhang، ۲۰۱۹۵۲۷)، در Ed Surge گزارش شد که شرکت‌های China Ed Tech قبلاً بیش از ۱٫۸۶ میلیارد دلار (۱۲٫۵۱ میلیارد RMB) از ژانویه تا مارس ۲۰۱۹ جمع‌آوری کرده‌اند.

رشد سالانه ۲٫۴ درصدی در آن دوره در سال گذشته نشان می دهد کهEdTech در چین از ضربه شلاقی که به سرمایه گذاری های مخاطره آمیز در سایر بخش ها در این کشور ضربه زده است مصون است.

بنابراین، روند قبلی سرمایه گذاری قوی تر در چین Ed Tech ادامه یافته است. پیش از این، وقتی متوجه شدم که تفاوت هزینه های VC در Ed Tech بین ایالات متحده و چین چقدر زیاد است، تصمیم گرفتم که به چین بروم و خودم وضعیت صنعت را بررسی کنم.

بنابراین، وقتی دعوتنامه ای برای شرکت در اجلاس فناوری آموزش جهانی در پکن دریافت کردم، تصمیم گرفتم که شرکت کنم. قرار نبود ناامید شوم.

چرا بازار و سرمایه گذاری فناوری Edچین تا این حد داغ است؟

دلایل اشتیاق چینی ها و رشد فناوری آموزشی در این کشور از بسیاری جهات منحصر به چین است.

اولاً، جمعیت زیاد آنها و عدم محدودیت در جمع‌آوری داده‌ها، راه‌حل‌ها را قادر می‌سازد تا با جمعیت‌های بزرگ آزمایش شوند، قابلیت اطمینان نتایج آنها را افزایش می‌دهند و همچنین به اثربخشی A.I کمک می‌کنند.

راه حل های متمرکز علاوه بر این، اکثریت بزرگی از والدین چینی مایلند تقریباً هر گونه فداکاری مالی انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که فرزندانشان به بهترین مدارس می روند و برای بهترین مشاغل در رقابت هستند.

این تا حدی به دلیل انتظار و نیاز کودکان به حمایت از والدین خود پس از بازنشستگی است که در چین در سن ۶۰ سالگی است.

تامین اجتماعی وجود ندارد و حقوق بازنشستگی عمدتاً وجود ندارد. این، همراه با این واقعیت که مدارس دولتی شلوغ هستند و معلمان در استان‌های کمتر مرفه تمایل به استفاده از روش‌های آموزشی کمتر نوآورانه دارند، منجر به این باور والدین می‌شود که آموزش عمومی به اندازه کافی خوب نیست.

والدین مایلند پول زیادی را برای ایجاد مزیت رقابتی برای فرزندان خود خرج کنند. در مقایسه با ایالات متحده آمریکا، دو برابر والدین در چین در آموزش بعد از مدرسه سرمایه گذاری می کنند و چهار برابر والدین در بریتانیا.

سرمایه گذاری والدین در آموزش بعد از مدرسه

TEK Consulting (ارائه GET، ۲۰۱۸) یک شرکت تحقیقاتی مستقر در سنگاپور، دریافته است که والدین چینی و هندی بیشتر از همتایان غربی خود در ایالات متحده و اروپا بر آموزش بعد از مدرسه تأکید دارند.

 بنابراین آنها تمایل بیشتری به پرداخت هزینه برای آموزش اضافی برای افزایش احتمال موفقیت فرزندشان دارند.

این برنامه‌های آموزشی تکمیلی بعد از مدرسه به ۳ دسته اصلی تقسیم می‌شوند: یادگیری زبان انگلیسی. آمادگی برای آزمون سراسری؛ و آموزش در مورد موضوعات مختلف STEM.

پیش از این، تنها مراکز آموزشی مبتنی بر مکان برای پاسخگویی به این تقاضا در دسترس بودند.

در حال حاضر، راه حل های ترکیبی از آموزش الکترونیکی، جلسات کلاس درس مجازی، و فقط بازدیدهای گاه به گاه از مراکز آموزشی فیزیکی و همچنین نسخه های آنلاین تدریس خصوصی به عنوان یک رویکرد مستقل و مقرون به صرفه تر در دسترس هستند.

والدین این خدمات آنلاین جدید را نه تنها به دلیل راحتی و هزینه کمتر، بلکه به این دلیل که اغلب معلمان با کیفیت بالاتر را استخدام می کنند، از مواد بهتر و شیوه های نوآورانه استفاده می کنند، و امکان تمرین مکرر را امکان پذیر می کنند، ارزش بهتری دارند، بنابراین نتایج بهتری را ارائه می دهند.

موضع دولت در مورد فناوری آموزشی

در حالی که تقاضا برای این راه حل ها روشن است، عوامل فرهنگی و سیاسی نیز وجود دارد که پیشرفت و سرمایه گذاری مستمر را تضمین می کند، زیرا در چین، آموزش به عنوان یکی از مسئولیت های کلیدی دولت در نظر گرفته می شود.

آنها اهداف بلندپروازانه ای را برای آینده آموزش اعلام کرده اند مانند:

کشورمان را قدرتمندتر کنیم و کمک کنیم همه چیز برابرتر شود

فراهم کردن دسترسی بیشتر به آموزش با کیفیت برای خانواده های کمتر مرفه در مناطق ثروتمند و بسیار توسعه یافته (به عنوان مثال: پکن، شانگهای، شنژن) و همچنین در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته کشور.

دولت می خواهد اطمینان حاصل کند که همه کودکان به آموزش و منابع آموزشی با کیفیت دسترسی دارند و آنها قصد دارند این کار را از طریق انکوباسیون استارت آپ های Ed Tech و معرفی محصولات آموزشی جدید انجام دهند.

آنها قصد دارند سرمایه گذاری والدین و خارجی را به طرق مختلف هدایت کنند تا کیفیت آموزش را بهبود بخشند و زمین بازی را بین استان های ثروتمندتر در امتداد ساحل و مناطق کمتر توسعه یافته داخلی ارتقا دهند. (JMDedu: گزارش تحقیق، ۲۰۱۹)

آخرین نوآوری های امیدوار کننده

با تمام سرمایه‌گذاری و علاقه در این زمینه، هیچ کمبودی در فناوری‌ها و روش‌های یادگیری نوآورانه در حال ظهور در چین وجود ندارد. در مقالات آینده، این تحولات را با عمق بیشتری پوشش خواهیم داد، اما چند مثال جالب عبارتند از:

ارزیابی‌های محیطی آنلاین و شبیه‌سازی شده که به سرعت دانش پذیران را بسته به دانش و مهارت‌هایشان در گروه‌های مختلف گروه‌بندی می‌کند.

کلاس‌های مجازی نسل بعدی که از نرم‌افزار تشخیص چهره و هوش مصنوعی برای تفسیر حالات عاطفی دانش پذیرانی که در یک کلاس آنلاین از راه دور شرکت می‌کنند، استفاده می‌کنند، به روش‌هایی که به مربی از راه دور کمک می‌کند بهتر بفهمد که آیا دانش پذیرانش درگیر هستند یا نه.

برنامه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای بهبود یادگیری علوم و سایر تکنیک‌های مطالعه با ایجاد تجربه منحصربه‌فرد، به عنوان مثال، یادگیرندگان می‌توانند از داخل یک اتم بالا بروند یا در فضا سفر کنند تا سیارات و پدیده‌های دیگر را به صورت سه بعدی ببینند.

از آنجایی که این نوآوری‌های جدید توسط صنعت آموزش چین انکوبه و آزمایش می‌شوند، سرمایه‌گذاران خطرپذیر بدون شک به دنبال صادرات و اعمال مؤثرترین روش‌های شناسایی شده برای شرکت‌ها و سایر حوزه‌های آموزشی و توسعه بخش خصوصی برای بازگشایی ارزش کامل این راه‌حل‌ها در دنیای تجارت خواهند بود.

و ابتکارات آموزشی تجاری در مقاله بعدی، ما بر روی چندین شرکت چینی Ed Tech تمرکز خواهیم کرد و مقایسه می کنیم که چگونه تمرکز هزینه های VC روی شرکت های چینی با شرکت هایی که در ایالات متحده تامین مالی دریافت می کنند متفاوت است.

بنا به دلایلی که در مقاله بالا ذکر شد، نتیجه گیری ما این است که در سال های آینده، متخصصان منابع انسانی نظارت دقیق بر بازار فناوری ED چین را برای درک نوآوری های بعدی و اینکه چگونه می توانند به طور مؤثر انجام دهند، ارزشمند خواهند یافت. آنها را با نیازهای سازمانی خود وفق دهند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: