چگونه کلاس آنلاین برگزار کنیم

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

یک کلاس آنلاین از لحظه ای شروع میشود که افراد وارد کلاس می شوند. اگر لحظه ورودشان تاثیر مثبتی بر آنها نداشته باشد کیفیت ادامه کار نیز تضمین نمی شود. در ابتدا مفاهیمی را با هم بررسی میکنیم.

دروه ی آنلاین یا کلاس مجازی چیست؟

کلاسی که به صورت غیرحضوری و از راه دور و مبتنی بر وب باشد و از طریق اینترنت کار کند را کلاس آنلاین می گویند. نرم افزار آموزش مجازی LMS برای برگزاری کلاس آنلاین استفاده می شود. با نرم افزار ال ام اس یا همان سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی lms، کلاس های آموزش آنلاین مدیریت می شوند. این کلاس ها امکان برقراری ارتباط و تعامل بین مدرسین و دانش پذیران را فراهم می کنند. در این گونه کلاس ها امکاناتی نیز نیاز است مانند قابلیت ویدئو کنفرانس به ترتیبی که مدرسین و دانش پذیران یکدیگر را ببینند. امکانات صوتی که بتوانند صدای یکدیگر را بشنوند و صفحه ای در همان پلتفرم آموزشی که افراد بتوانند آن جا با هم تعامل داشته باشند.

تفاوت های کلاس حضوری و آنلاین

معمولا کلاس های آنلاین می توانند جایگزین مناسبی برای کلاس های فیزیکی باشند. در کلاس های حضوری مدرسین و دانش آموزان در کنار هم قرار می گیرند و با یکدیگر تعامل دارند. در حالی که در کلاس های آنلاین از طریق ویدئو کنفرانس این امکان فراهم می شود و به جای تخته سیاه کلاس، مدرسین و دانش پذیران از تخته ی مجازی بهره می برند.

برتری های کلاس حضوری

در کلاس های حضوری کنترل کردن کلاس برای مدرسین راحت تر است چرا که دانش پذیران با دیدن چهره و زبان بدن مدرس خود بیشتر حرف شنوی دارند و مدیریت کلاس برای مدرس راحت تر خواهد بود. حتی مدرس می تواند با ارائه ی تمرین های مختلف دانش پذیران را سرگرم کند و حواس آنان را به مطالب درسی معطوف سازد. البته کلاس های حضوری محدودیت های بیشتری دارند مانند اینکه زمان زیادی صرف جابجایی دانش آموزان و آوردن آنها جلوی تخته و یا گروه بندی آنها و … می شود.

راه هایی وجود دارد که می توان از طریق آنها مزایای کلاس حضوری را به کلاس های آنلاین نیز وارد کنیم.

ارسال یک آلارم و یا پیام قبل از شروع کلاس

می توانید پیام هایی را شامل آنچه قرار است در کلاس اتفاق بیفتد پیش از شروع کلاس برای دانش پذیران ارسال کنید. می توانید آنچه را برای برگزاری کلاس نیاز است به آنها یادآور شوید. علاوه بر آن این پیام به دانش پذیران یادآوری می کند که کلاس آنلاین دارند و آن را فراموش نمی کنند.

می توانید پیامی جهت خوش آمدگویی تهیه کنید. این پیام می تواند هم به صورت تصویری و هم کلامی باشد. می توان این خوش آمد را در بنرها و جداولی که در کلاس تعبیه شده گنجاند و یا اینکه پیامی ارسال شود و یا اینکه می توانید از دانشپذیران بخواهید به محض ورود به کلاس سلام کنند و به آنها خوش آمد گفته شود. در این بین شما می توانید کیفیت صدا را هم بررسی نمایید.

برای جلب کردن توجه دانش پذیران به کلاس لازم است در کلاس های آنلاین به محض ورود آنها را وارد مشارکت نمایید. پس لازم است فعالیتی به محض ورود برایشان طراحی شود که سریع سرگرم کلاس شده و توجهشان جلب شود. علاوه بر آن متوجه تعاملی بودن شرایط کلاس نیز می شوند. مثلا می توانید سوالی را در صفحه قرار دهید که به محض ورود آن را ببینند. بعد از آن می توانند از طریق چت به بحث و گفتگو در مورد آن سوال بپردازند و به این ترتیب وارد بحث کلاس شوند.

نکته: توجه شرکت کنندگان را جلب می کنید، شرایط تعامل را فراهم می کند و اگر لازم باشد، به شرکت کنندگان یاد می دهد که چگونه از ابزارهای پلتفرم استفاده کنند.

عموما دانش پذیران در این گونه کلاس ها از مکان های مختلفی در کلاس حضور پیدا میکنند و هر کس در واقع در محل جغرافیایی خود از کلاس استفاده میکند به استثنا زمانی که وب کم خود را فعال میکنند. بنابراین دانش پذیران عموما ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند که این امر می تواند در آن ها احساس انزوا ایجاد کند. همین امر میتواند موجب خروج آنها از کلاس و حتی از دوره شود.
پس بهتر است برای آنها یک تجربه ی اجتماعی ایجاد کنید. از آنها بخواهید خود را معرفی کنند و حاضری بزنند. و به آنها کمک کنید اشتراکات یکدیگر را پیدا کنند. آنها را وادار کنید در مورد موضوعی با هم وارد گفتگو شوند تا ارتباطشان برقرار شود.

در شروع کلاس آنلاین خود کاری کنید که تمام دانش پذیران تحت تاثیر قرار بگیرند. به عنوان مثال، برنامه را به صورت یک نظرسنجی نشان دهید و از شرکت کنندگان بخواهید که موارد مورد علاقه خود را انتخاب کنند. این فعالیت هر دو به عنوان نظارتی بر دستور کار عمل می کنند و در عین حال همه را درگیر می کند. گزینه دیگر این است که یک تخته سفید را به اشتراک بگذارید و شرکت کنندگان سوالات خود در مورد موضوع را در آن تایپ کنند.

تنظیم مرحله تعاملی در کلاس آنلاین یک محیط یادگیری مثبت را ایجاد می کند و در نهایت به شما در دستیابی به نتایج مورد انتظار کمک می کند.

با توجه و به کار بستن نکاتی که مطرح شد می توانید کلاس تعاملی و با راندمان بالاتر و البته جذاب طراحی کنید که شما را در رسیدن به هدف نهایی کمک خواهد کرد.

کلاس روم مفتخر است که با استفاده از دانش روز و امکاناتی که در اختیار دارد بتواند گامی موثر در زمینه آموزش همگانی بردارد. شما می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و با توجه به نیاز و شیوه ی برگزاری کلاس های خود و البته تعداد دانش پذیرانتان سرویس مناسب خود را انتخاب کرده و سفارش دهید. پیش از آن تیم فنی ما میتواند نمونه کلاس هایی را برای شما طراحی کند که به صورت رایگان با امکانات و نحوه ی کار ما بیشتر آشنا شوید. می توانید همین حالا تماس بگیرید و درخواست خود را برای ما ارسال کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: