در ال ام اس کلاس روم شما همه امکانات حرفه‌ای برگزاری دوره‌های آنلاین (انواع آزمون آنلاین، مدیریت دروس، ارائه محتواهای آموزشی آفلاین صوتی و تصویری، برگزاری کلاس آنلاین، مدیریت کاربران، صدور گواهینامه الکترونیکی، تالار گفتگو و…) را در اختیار دارید.

شما فقط با چند کلیک ساده می‌توانید کلاس خود را در ال ام اس ابری کلاس روم فعال کنید.

در صورت تمایل به داشتن یک سامانه جامع مدیریت آموزش الکترونیکی اختصاصی، می‌توانید با خرید نسخه اختصاصی کلاس روم، کلاس‌های خود را مدیریت و برگزار کنید.

خرید ال ام اس

چه برای اولین بار به دنبال سیستم های مدیریت یادگیری باشید و چه قصد تغییر و یا ارتقاء از یک ال ام اس قدیمی و خرید ال ام اس جدید را دارید، بررسی گزینه های موجود می تواند زمان زیادی از شما بگیرد.

در ظاهر، شباهت زیادی بین ال ام اس های مختلف وجود دارد، اما در حالی که ویژگی‌های آنها ممکن است شبیه به هم به نظر برسد، اما می تواند تفاوت‌های مهمی وجود داشته باشد که بر میزان مناسب بودن آنها برای نوع کار شما تاثیر بگذارد.

در این مطلب، ما قصد داریم برخی از مراحل کلیدی مربوط به انتخاب و خرید ال ام اس مناسب برای ساز و کارتان را به اشتراک بگذاریم و شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب یک LMS را داشته باشید.

سوالاتی که باید در هر مرحله بپرسید تا به طور کامل مناسب بودن یک پلتفرم معین را برای نیازهای منحصر به فرد و محدود خود ارزیابی کنید.

بهترین انتخاب برای شما ممکن است همیشه گزینه های رایج مثل مودل نباشد.

 از ال ام اس خود چه می خواهید؟

شاید اساسی ترین سوال در ابتدای فرآیند خرید ال ام اس این باشد که “من می خواهم این ال ام اس چه کاری انجام دهد؟” البته، پاسخ واضح – برای بهبود شرایط یادگیری و توسعه – یک پاسخ مهم است. اما فراتر از این، بسیار مهم است که اهداف خاص خود را با جزئیات بیشتری بیان کنید تا بتوانید محصول مناسب را انتخاب کنید.

برای مثال انواع خاصی از یادگیری را که می‌خواهید ارائه دهید، توانایی‌ها و مشخصات فردی کارکنانتان، زمان و مکان ارائه یادگیری، و اینکه چگونه موفقیت پلتفرم و دستاوردهای یادگیرندگان خود را می‌سنجید، را در نظر بگیرید.

همچنین ملاحظات عملی وجود دارد که برخی از آنها را بعداً با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار خواهیم داد، مربوط به تعداد یادگیرندگانی که پلتفرم باید از آنها پشتیبانی کند، ملاحظات امنیتی مرتبط، میزان توانایی شما برای مدیریت و پشتیبانی از پلتفرم، زمان در دسترس برای اجرا.

یک نقطه شروع خوب، دقت به نوع کاربران (شامل یادگیرنده، رهبر دوره، مدیر) و نوع استفاده آن ها از پلتفرم است.

یادتان باشد اینها را بپرسید:

هدف کارمندان / رهبران دوره / مدیران برای استفاده از ال ام اس چیست؟

چه تعداد کاربر ثبت نام خواهند شد و چه تعداد به طور همزمان از ال ام اس استفاده خواهند کرد؟

چه نوع محتوایی را می خواهید در دسترس قرار دهید؟

چگونه فراگیران از طریق مطالب موجود هدایت خواهند شد؟

دوره ها یا فعالیت ها چگونه درجه بندی می شوند؟

آیا می خواهید گواهینامه پایان دوره هم صادر کنید یا خیر؟

چگونه متوجه می شوید که آیا پیاده سازی موفقیت آمیز بوده است؟

بودجه خود را تنظیم کنید: هزینه ال ام اس چقدر است؟

به نظر می رسد که این یک نکته واضح است، اما مهم است که هنگام بودجه بندی برای یک ال ام اس جدید دقیق باشید. فوری ترین هزینه، راه اندازی و تحویل اولیه خواهد بود، اما این ممکن است بزرگترین هزینه شما در دراز مدت نباشد.

هزینه های پشتیبانی سالانه یا ماهانه، خدمات و مجوز (لایسنس) می تواند مبلغ قابل توجهی را در طول استفاده از پلتفرم برای شما به همراه بیاورد و موارد اضافی مانند طرح های سفارشی و ادغام نرم افزار می تواند هزینه اولیه را افزایش دهد.

علاوه بر این، باید سرمایه‌گذاری لازم برای مدیریت پروژه و همچنین زمان لازم برای آموزش، ارتباط و نظارت را در نظر بگیرید.

یادتان باشد اینها را بپرسید:

هزینه کل تحویل با تمام هزینه های جانبی پروژه چقدر است؟

آیا در صورت افزایش یا کاهش تعداد کل کاربران، هزینه های جاری متغیر است؟

آیا می توان هزینه راه اندازی اولیه را به پرداخت های سالانه یا ماهانه تقسیم کرد؟

چه تعهدات زمانی تا پایان کار شما در طول راه اندازی پروژه مورد نیاز است؟

آیا هزینه های صدور مجوز مرتبط با پلتفرم انتخابی شما وجود دارد؟

تجربه کاربری (UX) را در نظر بگیرید

یک ال ام اس تنها بر اساس تجربه کاربر می تواند موفق شود و یا شکست بخورد.

 ایجاد بستری که یادگیری آن برای دانش پذیران دشوار است، استفاده از آن خسته‌کننده است یا عناصر کلیدی را از دست می‌دهند، یادگیری را به یک کار طاقت فرسا تبدیل می کند.

بزرگترین نقظه ضعف مودل همین است که رابط کاربری دشواری دارد و اصلا کاربرپسند نیست.

پلتفرم‌های یادگیری خوب طراحی‌شده، بهترین تمرین UXD را برای ایجاد محیطی که در آن کاربران برای دنبال کردن اهداف یادگیری خود انگیزه داشته باشند، ترکیب می‌کنند و در طول فرآیند یادگیری، حس پشتیبانی و حمایت را به کاربران القا می کند.

دسترسی نیز عاملی حیاتی برای اطمینان از در دسترس بودن امکانات آموزشی شما برای همه کارکنان، از جمله کاربران فناوری های کمکی است.

از نظر عملی، تمرکز بر قابلیت استفاده از پلتفرم نه تنها منجر به تعامل بیشتر فراگیران می‌شود، بلکه می‌تواند هزینه‌های آموزشی را کاهش دهد و امکان ورود سریع‌تر را هم برای یادگیرندگان و هم برای مدیریت فراهم کند.

از نقطه نظر طراحی، برای بسیاری از سازمان‌ها مهم است که ال ام اس را بتوان مطابق با هویت سازمانی آن‌ها نام‌گذاری کرد، و اینکه طراحی تطبیقی پاسخگو باشد و به پلتفرم امکان دسترسی از انواع و اندازه‌های مختلف دستگاه بدون آسیب رساندن به آن را بدهد.

یادتان باشد اینها را بپرسید:

چقدر آموزش برای مدیران یا کاربران نهایی لازم است؟

آیا ال ام اس به طور کامل از طریق دستگاه تلفن همراه یا تبلت قابل استفاده است؟

چه گزینه هایی برای برندسازی و سفارشی سازی طرح موجود است؟

آیا پلتفرم قابل دسترسی است و با استانداردهای مربوطه مطابقت دارد؟

آیا ال ام اس گزارشی در مورد تعامل ارائه می دهد؟

آیا می‌توانیم بازخورد کاربر در مورد قابلیت استفاده از طریق ال ام اس را جمع‌آوری کنیم؟

مجموعه ویژگی ها را ارزیابی کنید

اکثر وب سایت های ارائه دهنده ال ام اس لیست مشابهی از ویژگی های کلیدی دارند و بسیاری از آنها اساساً یکسان هستند. مهم است که بررسی کنید کدام یک از این موارد ضروری هستند، کدام یک مطلوب هستند، و کدامیک از نظر استراتژی یادگیری و توسعه شما غیر ضروری هستند تا شروع به تمایز بین گزینه های موجود کنید.

با این حال، برخی از پلتفرم‌ها به شما اجازه می‌دهند تا عملکرد پلتفرم را با افزودن پلاگین‌هایی که در برخی موارد توسط ارائه‌دهنده، در برخی موارد توسط شرکت‌های شخص ثالث یا خود کاربران ارائه می‌شوند، گسترش دهید.

بررسی این موارد به همان اندازه مهم است تا ارزیابی کنید که آیا ترکیبی از ویژگی های مورد نیاز شما از طریق استفاده از چنین افزونه هایی قابل دستیابی است یا خیر.

برخی از ارائه دهندگان همچنین ممکن است توسعه ویژگی های سفارشی را “از ابتدا” ارائه دهند – که اگر به عملکرد تخصصی نیاز دارید که فوراً در دسترس نیست، می تواند بسیار ارزشمند باشد، اگرچه باید در مورد هزینه های احتمالی ایجاد ویژگی های جدید پرس و جو کنید و آن را در برابر امکان استفاده از امکانات موجود مورد مقایسه قرار دهید.

یادتان باشد اینها را بپرسید:

ویژگی های فعلی موجود چقدر از اهداف یادگیری ما پشتیبانی می کنند؟

نقشه راه توسعه آینده برای پلتفرم چیست؟

آیا افزونه یا افزونه هایی برای افزودن عملکردهای اضافی در دسترس هستند؟

آیا امکان شخصی سازی ویژگی ها یا حذف موارد غیر ضروری وجود دارد؟

این پلتفرم توسط سایر سازمان ها چگونه استفاده می شود؟

امنیت، ثبات و مقیاس پذیری را ارزیابی کنید

از منظر فنی، چندین عامل وجود دارد که بر میزان مطابقت ال ام اس جدید شما با نیازهای شما تأثیر می گذارد. بدیهی است که بخواهید بدانید آیا ظرفیت پشتیبانی از تعداد کاربران فعلی و بالقوه را بدون افت سرعت بارگذاری یا عملکرد دارد؟

همچنین ممکن است بخواهید ارزیابی کنید که چگونه سیستم با تقاضای برنامه ریزی نشده کنار می آید و آیا این بر هزینه ها تأثیر می گذارد یا خیر.

انتخاب بین میزبانی مبتنی بر ابر یا زیرساخت اختصاصی، چه در یک مرکز داده مدیریت شده یا در محل شما ممکن است به الزامات عملکرد خاص شما بستگی داشته باشد.

در بدترین حالت، باید بدانید که از داده‌های شما نسخه پشتیبان تهیه شده و قابل بازیابی هستند. (مدت زمانی که این کار طول می‌کشد بین ارائه‌دهندگان متفاوت است.)

امنیت همچنین برای بیشتر سازمان‌ها یک ملاحظه کلیدی است، و باید به اقدامات موجود، هم در سطح نرم‌افزاری و هم در سطح سخت‌افزاری برای جلوگیری از نفوذ یا رهگیری غیرمجاز داده‌ها توجه کنید.

از نظر پردازش اطلاعات حساس یا شخصی، در مورد توانایی پلتفرم برای پشتیبانی از مسئولیت های شما تحت قوانین حفاظت از داده ها مانند GDPR سؤال کنید.

یادتان باشد اینها را بپرسید:

گزینه ها و مکان های میزبانی موجود چیست؟

آیا می توانیم در صورت نیاز محیط میزبانی را در اواسط قرارداد تغییر دهیم؟

چگونه ال ام اس امنیت داده های من را تضمین می کند؟

آیا سیستم برای مقابله با تقاضای متغیر مقیاس پذیر است؟

چند بار پشتیبان تهیه می شود و چه مواردی را پوشش می دهد؟

روش بازیابی فاجعه و زمان حل آن چگونه است؟

گزینه های گزارش و تجزیه و تحلیل داده های ال ام اس خود را بدانید

یکی از تحول آفرین ترین جنبه های یادگیری الکترونیکی، توانایی جمع آوری داده های کمی از جمله نحوه تعامل فراگیران با مطالب، میزان موفقیت آنها در ارزیابی، یا روندها و الگوهای استفاده است.

برای باز کردن ارزش این داده‌ها، به یک ال ام اس نیاز دارید که گزارش‌ها را با کیفیت بالا و تفسیر آسان ارائه می‌کند.

قالب گزارش‌ دهی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بین پلتفرم‌ها متفاوت باشد، از یک CSV ساده یا خالی از صفحه‌گسترده حاوی ردیف‌هایی از داده‌هایی که برای درک آن‌ها به دستکاری بیشتری نیاز دارند، تا داشبوردهای بصری پیچیده‌ای که بینش‌های کلیدی را در زمان واقعی نمایش می‌دهند.

به نظر ما، شما نباید یک دانشمند داده باشید تا بتوانید از خروجی ال ام اس خود نتیجه بگیرید. هرچه گزارش‌ها در دسترس‌تر باشند، تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد نحوه استفاده از پلتفرم و نحوه بهبود آن برای مدیران و کارکنان اداری آسان‌تر است.

در حالت ایده‌آل، داده‌های کلیدی نیز باید در دسترس فراگیران باشد، به آنها اجازه می‌دهد پیشرفت‌های خود را ردیابی کنند و آنها را قادر می‌سازد تا مالکیت یادگیری و توسعه خود را در دست بگیرند.

یادتان باشد اینها را بپرسید:

چه گزارش هایی به صورت استاندارد و در چه قالبی موجود است؟

چه تخصص یا سطح دسترسی برای تولید گزارش مورد نیاز است؟

آیا داده ها به راحتی برای تجزیه و تحلیل یا ارائه به نرم افزارهای دیگر قابل تبدیل هستند؟

آیا می توان گزارش ها را خودکار کرد و برنامه ریزی کرد که به طور دوره ای برای کارکنان خاص ارسال شوند؟

آیا می توانیم نمونه هایی از نوع گزارش های تولید شده توسط ال ام اس را ببینیم؟

آیا افزونه هایی برای بهبود یا بهبود گزارش دهی به ال ام اس موجود است؟

دریابید که چه خدمات پشتیبانی موجود است

پشتیبانی ال ام اس بین ارائه دهندگان به طور قابل توجهی متفاوت است. برخی از شرکت‌ها مسئولیت پشتیبانی خود را این می‌دانند که به سادگی یک شماره مرکز تماس یا وب‌سایت به شما ارائه کنند تا در صورت بروز مشکل، مشکلات خود را ثبت کنید.

دیگران یک سرویس کاملاً مدیریت شده و فعال ارائه می دهند که در آن تأمین کننده شما تلاش می کند تا با نظارت و مدیریت فعال پلتفرم از هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری کند.

درگیرترین ارائه دهندگان به طور دوره ای با شما ملاقات می کنند تا در مورد نحوه استفاده از پلتفرم صحبت کنند و در مورد تغییراتی که می توانید برای بهبود کارایی یا گسترش عملکرد آن ایجاد کنید، به خصوص با در دسترس قرار گرفتن ویژگی ها و ارتقاءهای جدید، مشاوره می دهند.

یادتان باشد اینها را بپرسید:

آیا قرارداد سطح خدمات موجود است و چه چیزی را تضمین می کند؟

آیا ارائه دهنده نرم افزار ال ام اس را در اختیار دارد یا یک تامین کننده تایید شده است؟

آیا سطوح مختلف پشتیبانی وجود دارد، و آیا می توانید در اواسط قرارداد بین آنها جابجا شوید؟

آیا محدودیتی در ساعات پشتیبانی استفاده شده در ماه یا سال وجود دارد؟

تجربه های قبلی

در کلاس روم، ما همیشه سعی می‌کنیم در مورد مناسب بودن محصولات و خدمات خود برای مشتریان بالقوه، مشاوره صادقانه ارائه دهیم، اما البته، می‌دانیم که گاهی اوقات هیچ جایگزینی برای شنیدن تجربه شخصی که خود در موقعیت شما بوده است وجود ندارد.

ما قویاً توصیه می‌کنیم که هنگام صحبت با یک ارائه‌دهنده ال ام اس، از آنها بخواهید که ارجاعات یا گواهی‌های مشتریان قبلی را ارائه دهند تا بینشی از روند و کیفیت خدمات از دیدگاه مشتری به شما ارائه دهند.

یادتان باشد اینها را بپرسید:

آیا می توانید تجربه خود را در ارائه پروژه هایی با اندازه مشابه نشان دهید؟

آیا عملکرد سفارشی مشابهی را برای مشتریان قبلی ایجاد کرده اید؟

میانگین مدت قرارداد برای مشتریان شما چقدر است؟

شروع به کار: نظرات نهایی در مورد نحوه انتخاب و خرید ال ام اس

در هر مرحله ای که در تحقیق و خرید ال ام اس جدید هستید، تیم کلاس روم آماده کمک است. با ما تماس بگیرید. ما خوشحال خواهیم شد که سؤالات ذکر شده در بالا را پاسخ دهیم.

شماره تماس (ساعات اداری): ۰۲۱-۲۸۴۲۵۲۳۳

شماره واتساپ (پشتیبانی ۲۴ ساعته): ۰۹۳۰۹۴۲۵۲۳۳