در ال ام اس کلاس روم شما همه امکانات حرفه‌ای برگزاری دوره‌های آنلاین (انواع آزمون آنلاین، مدیریت دروس، ارائه محتواهای آموزشی آفلاین صوتی و تصویری، برگزاری کلاس آنلاین، مدیریت کاربران، صدور گواهینامه الکترونیکی، تالار گفتگو و…) را در اختیار دارید.

شما فقط با چند کلیک ساده می‌توانید کلاس خود را در ال ام اس ابری کلاس روم فعال کنید.

در صورت تمایل به داشتن یک سامانه جامع مدیریت آموزش الکترونیکی اختصاصی، می‌توانید با خرید نسخه اختصاصی کلاس روم، کلاس‌های خود را مدیریت و برگزار کنید.

ال ام اس

سیستم مدیریت یادگیری یا همان ال ام اس، یک برنامه نرم افزاری برای مدیریت، مستندسازی، ردیابی، گزارش، اتوماسیون، و ارائه دوره‌های آموزشی، برنامه‌های آموزشی، یا برنامه‌های یادگیری و توسعه است.

 (ال ام اس) یک نرم افزار کاربردی یا فناوری مبتنی بر وب است که برای برنامه ریزی، پیاده سازی و ارزیابی یک فرآیند یادگیری خاص و شیوه‌های آموزش الکترونیکی استفاده می‌شود.

ال ام اس در رایج‌ترین شکل آن، از دو عنصر تشکیل شده است: یک سرور که عملکرد پایه را انجام می‌دهد و یک رابط کاربری که توسط مدرسین، دانش پذیران و مدیران اداره می‌شود.

مفهوم سیستم مدیریت یادگیری مستقیماً از آموزش الکترونیکی پدیدار شد. سیستم‌های مدیریت یادگیری بزرگترین بخش بازار سیستم‌های یادگیری را تشکیل می‌دهند.

هدف یک سیستم مدیریت یادگیری (ال ام اس) این است که بخش‌های یادگیری و توسعه (L&D) را با آموزش و توسعه برای یادگیرندگان خود توانمند کند تا بتوانند به رشد، موفقیت و در نهایت کسب درآمد شرکت ادامه دهند. اینها برخی از اهداف یادگیری بسیار بزرگ هستند.

برای دستیابی به تمام موارد فوق، یک سیستم مدیریت یادگیری (ال ام اس) باید یک راه حل هوشمند و مدرن باشد.

هنگامی که یک ال ام اس از راه حل‌های مدرنی استفاده می‌کند که مردم به کار با آن عادت کرده اند، مخاطبان به طور طبیعی به سراغ آن می‌روند. روش‌های سنتی‌تر آموزش کارکنان مانند آزمون‌های کاغذی و آموزش‌های حضوری که توسط مدرس هدایت می‌شود، این روزها برای دانش پذیران مدرن مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

به طور معمول، یک ال ام اس راهی برای ایجاد و ارائه محتوا، نظارت بر مشارکت دانش پذیر و ارزیابی عملکرد دانش پذیر در اختیار مدرس قرار می‌دهد.

یک ال ام اس همچنین ممکن است توانایی استفاده از ویژگی‌های تعاملی مانند بحث‌های رشته‌ای، کنفرانس ویدیویی و انجمن‌های گفتگو را برای دانش پذیران فراهم کند.

ال ام اس‌ها اغلب توسط مشاغل در هر اندازه، سازمان‌های دولتی ملی، دولت‌های محلی، موسسات آموزشی سنتی و موسسات مبتنی بر آموزش آنلاین/الکترونیکی استفاده می‌شوند.

این سیستم‌هامی‌توانند روش‌های آموزشی سنتی را بهبود بخشند و در عین حال در زمان و هزینه سازمان نیز صرفه جویی کنند. یک سیستم موثر به مدرسان و مدیران این امکان را می‌دهد تا عناصری مانند ثبت نام کاربر، محتوا، تقویم، دسترسی کاربر، ارتباطات، گواهینامه‌ها و اعلان‌ها را به طور موثر مدیریت کنند.

ال ام اس  برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ معرفی شد. ال ام اسبه دلیل تاکید بر یادگیری از راه دور در طول همه گیری COVID-19 با رشد گسترده ای در استفاده مواجه شده است.

ال ام اس

سیستم‌های مدیریت یادگیری یا همان ال ام اس برای شناسایی شکاف‌های آموزشی و یادگیری با استفاده از داده‌های تحلیلی و گزارش طراحی شده اند.

ال ام اس‌ها بر ارائه آموزش آنلاین متمرکز هستند اما طیف وسیعی از کاربردها را پشتیبانی می‌کنند و به عنوان یک پلتفرم برای محتوای آنلاین عمل می‌کنند، از جمله دوره‌های آفلاین و آنلاین.

در فضای آموزش عالی، یک ال ام اس ممکن است مدیریت کلاس درس را برای آموزش به رهبری مدرس یا کلاس درس معکوس ارائه دهد.

ال ام اس‌های مدرن شامل الگوریتم‌های هوشمند برای ارائه توصیه‌های خودکار برای دوره‌های آموزشی بر اساس مشخصات مهارت کاربر و همچنین استخراج فراداده از مواد آموزشی برای ارائه چنین توصیه‌هایی حتی دقیق تر است.

سیستم‌های مدیریت یادگیری برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

ال ام اس‌ها برای طیف وسیعی از سازمان‌ها از جمله مؤسسات آموزش عالی و شرکت‌ها سودمند هستند. استفاده اولیه از سیستم مدیریت یادگیری برای مدیریت دانش (KM) است.

KM به جمع آوری، سازماندهی، به اشتراک گذاری و تجزیه و تحلیل دانش یک سازمان از نظر منابع، اسناد و مهارت‌های افراد اشاره دارد. با این حال، نقش خاص ال ام اس با توجه به استراتژی آموزشی و اهداف سازمان متفاوت خواهد بود.

برخی از ال ام اس‌های محبوبی که توسط مؤسسات آموزشی جهان استفاده می‌شوند عبارتند از Moodle، Blackboard Learn و Schoology. LMS‌های محبوب در سطح سازمانی عبارتند از Adobe Captivate Prime، Docebo LMS، TalentLMS، iSpring Learn و eFront.

آموزش کارمندان و ورود به سیستم یکی از رایج ترین موارد استفاده برای ال ام اس در یک محیط شرکتی است. در این مورد، ال ام اس برای کمک به آموزش کارکنان جدید با فراهم کردن فرصت‌هایی برای دسترسی به محتوای آموزشی در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود.

کارمندان جدید زمانی قابل شناسایی هستند که دانش و بازخورد خود را اضافه کنند، که به نوبه خود به کارفرمایان کمک می‌کند تا درک کنند که دوره‌های آموزشی چقدر موثر هستند و جاهایی را که کارکنان جدید به کمک بیشتری نیاز دارند، شناسایی کنند.

ال ام اس

ال ام اس‌ها را می‌توان برای اهداف آموزشی سازمانی گسترده نیز استفاده کرد. این شامل آموزش مشتری، شریک و اعضا می‌شود.

آموزش مشتری در شرکت‌های نرم‌افزاری و فناوری به این ترتیب رایج است که کاربران باید قبل از استفاده از محصول جدید، نحوه عملکرد یک سیستم را آموزش دهند. ارائه آموزش مداوم به مشتری همچنین به بهبود تجربه مشتری و افزایش وفاداری به برند کمک می‌کند.

یکی دیگر از استفاده‌های رایج از ال ام اس‌ها در محیط‌های شرکتی برای توسعه و حفظ کارکنان است.

از ال ام اسمی‌توان برای اختصاص دوره‌های لازم به کارکنان فعلی استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که آنها مهارت‌های شغلی مؤثری را توسعه می‌دهند، از تغییرات محصول مطلع می‌شوند و دانش مربوطه را از طریق آموزش‌های مربوط به محصول جدید و انطباق حفظ می‌کنند.

تاریخچه ال ام اس

چندین مرحله تاریخی از آموزش از راه دور قبل از توسعه ال ام اس وجود دارد:

تدریس مکاتبه ای

اولین سند شناخته شده تدریس مکاتبه ای به سال ۱۷۲۳ برمی‌گردد، از طریق آگهی در روزنامه بوستون کالب فیلیپس، استاد تندنویسی، ارائه مواد آموزشی و آموزش. اولین گواهی از یک دوره مکاتبات سازمان‌یافته ارتباط دو طرفه از انگلستان می‌آید.

 در سال ۱۸۴۰، آیزاک پیتمن یک دوره کوتاه‌نویسی را راه‌اندازی کرد که در آن قسمتی از کتاب مقدس را برای دانش‌آموزان ارسال کرد، و آنها آن را با رونویسی کامل برگرداندند.

موفقیت این دوره منجر به پایه گذاری انجمن مکاتبات فونوگرافیک در سال ۱۸۴۳ شد.

نقطه عطف پیشگام در آموزش زبان از راه دور در سال ۱۸۵۶ توسط چارلز توسن و گوستاو لانگنشایت بود که اولین موسسه اروپایی آموزش از راه دور را آغاز کردند. این اولین نمونه شناخته شده به حساب می‌آید.

آموزش چند رسانه ای: ظهور و توسعه ایده آموزش از راه دور

مفهوم آموزش الکترونیکی در اوایل قرن بیستم شروع به توسعه کرد که با ظهور سیستم‌های ارتباطی صوتی و تصویری که برای آموزش از راه دور استفاده می‌شد مشخص شد.

 در سال ۱۹۰۹، E.M. Forster داستان خود را “The Machine Stops” منتشر کرد و مزایای استفاده از ارتباطات صوتی برای ارائه سخنرانی به مخاطبان از راه دور را توضیح داد.

در سال ۱۹۲۴، یعنی ۹سال بعد سیدنی ال. ، پروفسور دانشگاه آلبرتا، M.E. Zerte، این دستگاه را به یک سیستم تبدیل کرد که قادر به مقایسه مسائل و راه حل‌ها بود.

این به معنای یک “چند رسانه ای” بود، زیرا از چندین قالب رسانه ای برای دسترسی به دانش پذیران و ارائه آموزش استفاده می‌کرد. بعدها، موارد دیگری از طریق تلفن، برنامه‌های رادیویی، برنامه‌های تلویزیونی، صوتی و نوارهای ویدئویی نیز اضافه شدند.

اولین سیستم یادگیری شبکه ای، سیستم مدیریت یادگیری پلاتو (PLM) بود که در دهه ۱۹۷۰ توسط Control Data Corporation توسعه یافت.

آموزش از راه دور

در دهه ۱۹۸۰، استفاده از ارتباطات از راه دور مدرن در آموزش شروع شد. رایانه‌ها در استفاده روزانه مؤسسات آموزش عالی و همچنین ابزارهایی برای یادگیری دانشجویان برجسته شدند.

آموزش به کمک رایانه با هدف ادغام ابزارهای فنی و آموزشی. سپس این روند به سمت ارتباط ویدیویی تغییر کرد، در نتیجه دانشگاه هیوستون تصمیم گرفت کلاس‌های پخش تلویزیونی را برای دانشجویان خود تقریباً ۱۳ تا ۱۵ ساعت در هفته برگزار کند.

 این کلاس‌ها در سال ۱۹۵۳ برگزار شد، در حالی که در سال ۱۹۵۶، رابین مک کینون وود و گوردون پاسک اولین سیستم آموزشی تطبیقی ​​را برای محیط‌های شرکتی SAKI منتشر کردند.

ایده خودکارسازی عملیات آموزشی همچنین الهام بخش کارشناسان دانشگاه ایلینویز شد تا منطق برنامه‌ریزی شده خود را برای عملیات آموزش خودکار (PLATO) توسعه دهند که کاربران را قادر می‌سازد بدون توجه به مکانشان، محتوا را مبادله کنند.

در دوره بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، پژوهشگران زمینه آموزش در حال بررسی ایده دوره‌های کامپیوتری بودند، از جمله مؤسسه علوم رفتاری غربی از کالیفرنیا که اولین مدرک معتبر آموزش آنلاین را معرفی کرد.

آموزش از طریق اینترنت: ظهور اولین ال ام اس

تاریخچه استفاده از رایانه در آموزش پر از اصطلاحات توصیفی گسترده است مانند آموزش مدیریت شده توسط رایانه (CMI) و سیستم‌های یادگیری یکپارچه (ILS)، آموزش مبتنی بر رایانه (CBI)، آموزش به کمک رایانه (CAI) و یادگیری به کمک کامپیوتر (CAL).

این عبارات به ترتیب برنامه‌های تمرین، آموزش‌های پیچیده‌تر و آموزش‌های فردی‌تر را توصیف می‌کنند.

این اصطلاح در حال حاضر برای توصیف تعدادی از برنامه‌های آموزشی مختلف کامپیوتری استفاده می‌شود.

FirstClass توسط SoftArc، که توسط دانشگاه آزاد انگلستان در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ برای ارائه آموزش آنلاین در سراسر اروپا استفاده شد، یکی از اولین ال ام اس‌های مبتنی بر اینترنت بود.

اولین سیستم مدیریت یادگیری با امکانات کامل ((LMS EKKO نام داشت که توسط شبکه آموزش از راه دور NKI نروژ در سال ۱۹۹۱ توسعه و منتشر شد.

 سه سال بعد، شبکه آموزشی NB نیوبرانزویک سیستم مشابهی را ارائه کرد که برای آموزش مبتنی بر DOS طراحی شده بود و منحصراً به یادگیرندگان تجاری اختصاص داده شده بود.

ال ام اس

هدف

یک ال ام اس همه انواع محتوا از جمله ویدئو، دوره‌ها و اسناد را ارائه و مدیریت می‌کند. در بازارهای آموزش و آموزش عالی، یک ال ام اس شامل انواع کارکردهایی است که شبیه به شرکت‌ها هستند، اما دارای ویژگی‌هایی مانند یادگیری توسط معلم و مدرس، تخته بحث و اغلب استفاده از برنامه درسی است.

برنامه درسی به ندرت یک ویژگی در ال ام اس شرکتی است، اگرچه دوره‌ها ممکن است با نمایه سرفصل شروع شوند تا به فراگیران یک دید کلی از موضوعات تحت پوشش داده شود.

چه کسی به سیستم ال ام اس نیاز دارد؟

پلتفرم‌های ال ام اس در سطح جهانی، در صنایع مختلف و برای انواع مختلف موارد استفاده از یادگیری سازمانی استفاده می‌شوند.

پذیرش ال ام اس طی چندین سال گذشته در سراسر جهان رو به افزایش بوده است. در واقع، انتظار می‌رود بازار جهانی ال ام اس با CAGR 24% سال به سال رشد کند، بنابراین اگر هنوز با راه‌حل ال ام اس خود آشنا نیستید، احتمالاً زمان آن فرا رسیده است که با آن آشنا شوید.

در اینجا دو نوع کلیدی از کاربران ال ام اس آورده شده است:

مدیران: این افراد مسئول مدیریت ال ام اس هستند، که شامل ترکیبی از وظایف متعدد است: نظارت بر مدیریت دوره، مدیریت محتوا (ایجاد دوره‌های آموزشی و برنامه‌های یادگیری یا تماس با ارائه دهندگان محتوای شخص ثالث)، اختصاص گروه‌های یادگیرنده خاص به برنامه‌های آموزشی خاص، و ردیابی نتایج یادگیری و پیشرفت آنها.

یادگیرندگان: مانند آموزش عالی یا سایر مؤسسات آموزشی، مشتریان، شرکا، اعضا یا کارمندان شرکت شما همچنان در ابتکارات یادگیری باقی می‌مانند (البته، راه‌حل‌های مدرن‌تر امکان مشارکت دانش پذیران را نیز فراهم می‌کند، شبیه به مدل محتوای تولید شده توسط کاربر YouTube» ).

دانش پذیرانی که به ال ام اس دسترسی دارند می‌توانند کاتالوگ دوره‌های خود را ببینند، دوره‌های اختصاص داده شده و هر ارزیابی را تکمیل کنند و پیشرفت خود را اندازه گیری کنند.

بهترین راه‌حل‌های ال ام اس تضمین می‌کند که این دسترسی یک سفر و جریان ساده دارد و بر اساس تقاضا است تا به آسان‌ترین شکل ممکن برای دانش پذیران به آنچه نیاز دارند، دست یابند.

به فراگیران می‌توان به صورت فردی یا با توجه به عملکرد شغلی و/یا نقش آنها در ساختار سازمانی یک شرکت آموزش اختصاص داد.

سیستم‌های مدیریت یادگیری چگونه کار می‌کنند؟

یک سیستم مدیریت یادگیری را می‌توان به عنوان یک مخزن بزرگ در نظر گرفت که به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات را در یک مکان ذخیره و ردیابی کنند.

هر کاربری با حساب کاربری و رمز عبور ایمن می‌تواند به سیستم و منابع آموزشی آنلاین آن دسترسی داشته باشد. یا اگر سیستم خود میزبان است، کاربر باید نرم افزار را روی‌هارد دیسک خود نصب کند یا از طریق سرور شرکت خود به آن دسترسی داشته باشد.

برخی از ویژگی‌های رایج در یک ال ام اس موفق عبارتند از:

طراحی واکنشگرا – کاربران باید بتوانند از هر نوع دستگاهی که انتخاب می‌کنند، اعم از دسکتاپ، لپ تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند، به ال ام اس دسترسی داشته باشند. ال ام اس باید به طور خودکار نسخه ای را که برای دستگاه انتخابی کاربر مناسب است نمایش دهد. علاوه بر این، ال ام اس همچنین باید به کاربران امکان دانلود محتوا را بدهد تا در حالت آفلاین در دسترس باشد.

رابط کاربر پسند – رابط کاربری (UI) باید دانش پذیران را قادر سازد تا به راحتی در پلتفرم ال ام اس حرکت کنند. رابط کاربری همچنین باید با توانایی‌ها و اهداف کاربر و سازمان هماهنگ باشد. یک UI غیر شهودی باعث سردرگمی یا پرت کردن حواس کاربران می‌شود و ال ام اس را بی اثر می‌کند.

گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل – این شامل ابزارهای ارزیابی آموزش الکترونیکی است. مدرسان و مدیران باید بتوانند ابتکارات آموزشی آنلاین خود را مشاهده و پیگیری کنند تا تعیین کنند که آیا آنها مؤثر هستند یا نیاز به تنظیم دارند. این را می‌توان برای گروه‌های یادگیرنده و افراد اعمال کرد.

مدیریت دوره و کاتالوگ – ال ام اس همه دوره‌های آموزش الکترونیکی و محتوای دوره مرتبط را در اختیار دارد. مدیران و مدرسان باید بتوانند این کاتالوگ‌ها و دوره‌ها را ایجاد و مدیریت کنند تا تجربه یادگیری هدفمندتری را ارائه دهند.

قابلیت همکاری و یکپارچگی محتوا – محتوای ایجاد شده و ذخیره شده در یک ال ام اس باید مطابق با استانداردهای قابل همکاری، از جمله SCORM و xAPI بسته بندی شود.

خدمات پشتیبانی – فروشندگان مختلف ال ام اس سطوح مختلفی از پشتیبانی را ارائه می‌دهند. بسیاری از آنها تابلوهای گفتگوی آنلاین را ارائه می‌دهند که در آن کاربران می‌توانند به یکدیگر متصل شده و به یکدیگر کمک کنند. خدمات پشتیبانی اضافی، مانند شماره خدمات رایگان اختصاصی، با هزینه اضافی در دسترس است.

ال ام اس

پشتیبانی از صدور گواهینامه و انطباق – این ویژگی برای سیستم‌هایی که برای آموزش انطباق آنلاین و گواهینامه‌ها استفاده می‌شوند ضروری است. مدرسین و مدیران باید بتوانند مجموعه مهارت‌های یک فرد را ارزیابی کنند و هر گونه شکاف در عملکرد آنها را شناسایی کنند. این ویژگی همچنین امکان استفاده از سوابق ال ام اس را در حین ممیزی فراهم می‌کند.

قابلیت‌های یادگیری اجتماعی – بسیاری از ال ام اس‌ها شروع به استفاده از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی در پلتفرم خود کرده اند. این به کاربران اجازه می‌دهد تا با همتایان خود تعامل داشته باشند، همکاری کنند و تجربیات یادگیری خود را به اشتراک بگذارند.

گیمیفیکیشن – برخی از ال ام اسها دارای مکانیک بازی یا ویژگی‌های گیمیفیکیشن داخلی هستند که به مدرسان و مدیران اجازه می‌دهد دوره‌هایی را با انگیزه و تعامل بیشتر ایجاد کنند. این می‌تواند به دانش پذیران کمک کند که برای تکمیل دوره به انگیزه بیشتری نیاز دارند، احتمالاً در قالب تابلوهای امتیازات و نشان‌ها.

اتوماسیون – ال ام اس باید مدیران را قادر به خودکارسازی کارهای تکراری و خسته کننده کند. به عنوان مثال می‌توان به گروه بندی کاربر، جمعیت کاربر جدید، غیرفعال کردن کاربر و ثبت نام گروهی اشاره کرد.

محلی سازی – برای ال ام اس‌ها مهم است که ویژگی‌های پشتیبانی چندزبانه را شامل شود تا محتوای آموزشی تحت تأثیر موانع زبان قرار نگیرد. برخی از ال ام اس‌ها ویژگی‌های موقعیت جغرافیایی را ادغام می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد به صورت خودکار نسخه مناسب دوره را بلافاصله پس از دسترسی ارائه کنند.

هوش مصنوعی (AI) – در نهایت، هوش مصنوعی می‌تواند به یک ال ام اس کمک کند تا با ارائه قالب‌های دوره‌های متناسب با نیازهای کاربران، و با پیشنهاد موضوعاتی که کاربر ممکن است بر اساس دوره‌هایی که قبلاً گذرانده‌اند، برای کاربر جالب بیابد، تجربیات یادگیری شخصی‌سازی شده را برای کاربران ایجاد کند.

انواع مختلف گزینه‌های استقرار ال ام اس عبارتند از:

مبتنی بر ابر یا اشتراکی

خود میزبان

انواع سیستم‌های مدیریت یادگیری

برنامه دسکتاپ

اپلیکیشن موبایل

ال ام اس‌های مبتنی بر ابر یا اشتراکی بر روی ابر میزبانی می‌شوند و اغلب از یک نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) مدل کسب و کار پیروی می‌کنند.

فروشندگان ال ام اس مبتنی بر ابر مراقبت از سیستم و انجام هرگونه به روزرسانی یا ارتقاء فنی را بر عهده دارند. کاربران آنلاین می‌توانند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور از هر کجا و در هر زمان به سیستم دسترسی داشته باشند.

ال ام اس‌های خود میزبان نیاز به نرم افزاری دارند که توسط کاربر دانلود شود. پلتفرم خود میزبانی کنترل خلاقانه و سفارشی سازی بیشتری را فراهم می‌کند، اما کاربران باید خودشان سیستم را حفظ کنند و اغلب باید برای به روز رسانی هزینه پرداخت کنند.

ال ام اس‌های برنامه دسکتاپ بر روی دسکتاپ کاربر نصب می‌شوند. با این حال، برنامه همچنان ممکن است در چندین دستگاه قابل دسترسی باشد.

برنامه موبایل ال ام اس‌ها از یادگیری موبایلی پشتیبانی می‌کنند و در هر کجا و هر زمان از طریق دستگاه‌های تلفن همراه قابل دسترسی هستند. این نوع استقرار پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا با ابتکارات یادگیری آنلاین خود در حال حرکت درگیر شوند و آنها را دنبال کنند.

مدل‌های مختلف قیمت گذاری مورد استفاده برای سیستم‌های مدیریت یادگیری عبارتند از:

Freemium – این مدل قیمت گذاری به کاربران امکان دسترسی به ویژگی‌های اساسی برخی از سیستم عامل‌های ال ام اس را می‌دهد. هنگامی که کاربران شروع به تعامل با عملکردهای پیشرفته تر سیستم می‌کنند، هزینه ای اضافه می‌شود.

اشتراک – کاربران برای دسترسی به ال ام اس در فواصل زمانی معین هزینه ای را پرداخت می‌کنند. اشتراک ممکن است به یک سازمان امکان دسترسی کامل به تمام ویژگی‌های ال ام اس را بدهد، یا ممکن است سازمان را ملزم به پرداخت برای هر کاربر سیستم کند.

صدور مجوز (لایسنس)- این یا یک هزینه سالانه است که شرکت‌ها باید آن را تمدید کنند یا یک هزینه اولیه است که دسترسی نامحدود مادام العمر را برای کاربران فراهم می‌کند.

مزایای سیستم مدیریت یادگیری

سیستم‌های مدیریت یادگیری بدون توجه به نوع سازمانی که از آن استفاده می‌کند، مزایای مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به عنوان مثال، یک ال ام اس می‌تواند در زمان و هزینه یک سازمان صرفه جویی کند. به جای اینکه یادگیرندگان وقت خود را برای مسافرت و نشستن در درس یا آموزش اختصاص دهند، ال ام اس‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که دوره‌های آموزشی را در بهترین زمان برای آنها تکمیل کنند.

علاوه بر این، هزینه‌ها را می‌توان با حذف نیاز به مدرس، روزهای آموزشی، مواد آموزشی، هزینه‌های سفر و استخدام محل کاهش داد.

ال ام اس

سایر مزایای سیستم‌های مدیریت یادگیری عبارتند از:

توانایی نظارت بر پیشرفت و عملکرد کاربر؛

افزایش دسترسی به آموزش الکترونیکی بدون محدودیت جغرافیایی؛

توانایی شخصی سازی آموزش و تجربه یادگیری آنلاین؛

توانایی به روز رسانی آسان و کارآمد ماژول‌ها و فعالیت‌های آموزش الکترونیکی؛

توانایی اطمینان از توزیع مؤثر آموزش و مطالب آموزشی آنلاین؛

استفاده از اتوماسیون که به کاربران اجازه می‌دهد کارهای خسته کننده و تکراری – مانند ثبت نام کاربر و توزیع گواهینامه – را فراموش کنند و بر فعالیت‌های مهم تر تمرکز کنند.

در نهایت، یادگیری متمرکز یکی دیگر از مزایای عمده ارائه شده توسط ال ام اس‌ها است. این به یک سازمان اجازه می‌دهد تا با خیال راحت تمام داده‌های بزرگ را در یک مکان سازماندهی و ذخیره کند.

این به مدرسان و مدیران اجازه می‌دهد تا مطالب آموزشی را آسان‌تر به‌روزرسانی و نگهداری کنند. همچنین به تولید آموزش مؤثر که در سراسر سازمان سازگار است کمک می‌کند. علاوه بر این، اکثر ال ام اس‌ها دارای ویژگی‌های رمزگذاری پیشرفته هستند که به تضمین امنیت داده‌ها و محتوا کمک می‌کند.

نمونه‌هایی از سیستم‌های مدیریت یادگیری

همانطور که قبلاً ذکر شد، آموزش کارمندان و استفاده از آن یکی از رایج ترین کاربردهای ال ام اس‌ها هستند.

هنگام استفاده از ال ام اس برای این اهداف، مدرسان می‌توانند تجربیات یادگیری همه جانبه‌ای ایجاد کنند که به کاربران امکان می‌دهد مهارت‌های جدید و قابلیت‌های حل مسئله را توسعه دهند. به عنوان مثال، یک ال ام اسمی‌تواند برای ایجاد آموزش‌هایی استفاده شود که شامل آموزش واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و حتی آموزش هوش مصنوعی است.

این احتمالاً تأثیری بر بهبود خلاقیت و نوآوری در سراسر نیروی کار خواهد داشت.

نمونه دیگری از استفاده از ال ام اس برای آموزش فروش است. این می‌تواند شامل نصب و آموزش باشد، اما همچنین شامل ایجاد سمینارهایی در مورد دانش محصول، آموزش تعامل با مشتری و آموزش‌های مبتنی بر مطالعه موردی است که از تجربیات قبلی با مشتریان برای بهبود تعاملات آینده استفاده می‌کند.

یک ال ام اس همچنین می‌تواند برای ارائه تجربیات یادگیری ترکیبی به دانش پذیران استفاده شود. یادگیری ترکیبی آموزش سنتی در کلاس را با ابزارهای یادگیری آنلاین ترکیب می‌کند.

این روش مؤثرتر از آموزش ساده رو در رو است، زیرا تجربه مبتنی بر کلاس را با محتوای دیجیتالی اضافی که می‌تواند متناسب با نیازهای یادگیری خاص دانش‌ پذیر سفارشی‌سازی شود، غنی ‌کند.

جنبه‌های تکنیکی

یک ال ام اسمی‌تواند به صورت محلی یا توسط یک فروشنده میزبانی شود. یک سیستم ابری با میزبانی فروشنده، تمایل دارد از مدل SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) پیروی کند.

تمام داده‌ها در یک سیستم میزبان فروشنده توسط تامین کننده نگهداری می‌شود و توسط کاربران از طریق اینترنت، رایانه یا دستگاه تلفن همراه قابل دسترسی است.

استفاده از سیستم‌های میزبان فروشنده آسان‌تر است و به تخصص فنی کمتری نیاز دارد.

یک ال ام اس که به صورت محلی میزبانی می‌شود، تمام داده‌های مربوط به ال ام اس را که به صورت داخلی در سرورهای داخلی کاربران میزبانی شده است، می‌بیند.

نرم افزار ال ام اس میزبان محلی اغلب باز است، به این معنی که کاربران (از طریق پرداخت یا رایگان) نرم افزار ال ام اس و کد آن را دریافت خواهند کرد. با این کار کاربر می‌تواند از طریق یک تیم داخلی نرم افزار را اصلاح و نگهداری کند.

افراد و سازمان‌های کوچکتر به دلیل هزینه میزبانی داخلی و نگهداری، تمایل دارند از سیستم‌های مبتنی بر ابر استفاده کنند.

انواع استراتژی‌های یکپارچه‌سازی برای جاسازی محتوا در ال ام اس وجود دارد، از جمله AICC، xAPI (همچنین “Tin Can” نامیده می‌شود)، SCORM (مدل مرجع شیء محتوای قابل اشتراک‌گذاری) و LTI (هم‌کاری ابزارهای یادگیری).

از طریق یک ال ام اس، مدرسین ممکن است مطالب درسی را ایجاد و ادغام کنند، اهداف یادگیری را بیان کنند، محتوا و ارزیابی‌ها را تراز کنند، پیشرفت مطالعه را دنبال کنند، و آزمون‌های سفارشی برای دانش پذیران ایجاد کنند.

 یک ال ام اس امکان ارتباط بین اهداف یادگیری و سازماندهی جدول زمانی یادگیری را فراهم می‌کند. مزیت ال ام اس این است که محتوا و ابزارهای آموزشی را مستقیماً به دانش پذیران ارائه می‌دهد و ارزیابی می‌تواند خودکار باشد.

همچنین می‌تواند از طریق تنظیمات خاص به گروه‌های حاشیه ای دسترسی پیدا کند. چنین سیستم‌هایی دارای ویژگی‌های قابل تنظیم داخلی از جمله ارزیابی و ردیابی هستند.

بنابراین، فراگیران می‌توانند در زمان واقعی پیشرفت خود را ببینند و مدرسین می‌توانند اثربخشی یادگیری را نظارت و با آن ارتباط برقرار کنند.

یکی از مهم ترین ویژگی‌های ال ام اس تلاش برای ایجاد یک ارتباط ساده بین فراگیران و مدرسین است.

چنین سیستم‌هایی، علاوه بر تسهیل یادگیری آنلاین، ردیابی پیشرفت یادگیری، ارائه ابزارهای یادگیری دیجیتال، مدیریت ارتباطات، و شاید فروش محتوا، ممکن است برای ارائه ویژگی‌های ارتباطی مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

مدیریت دوره‌ها، کاربران و نقش‌ها

سیستم‌های مدیریت یادگیری ممکن است برای ایجاد محتوای دوره‌های آموزشی با ساختار حرفه ای استفاده شوند. مدرسمی‌تواند متن، تصاویر، ویدئوها، پی دی اف، جداول، پیوندها و قالب بندی متن، تست‌های تعاملی، نمایش اسلاید و غیره را اضافه کند.

 این به کنترل محتوایی که دانش پذیرمی‌تواند دسترسی داشته باشد، پیشرفت تحصیلی را ردیابی کرده و دانش پذیر را با ابزارهای تماس درگیر می‌کند.

مدرسینمی‌توانند دوره‌ها و ماژول‌ها را مدیریت کنند، دانش پذیران را ثبت نام کنند یا ثبت نام خود را تنظیم و ویرایش کنند.

ال ام اس

ارزیابی آنلاین

یک ال ام اسمی‌تواند مدرسین را قادر سازد تا ارزیابی‌ها و تکالیف خودکار را برای فراگیران ایجاد کنند که به صورت آنلاین قابل دسترسی و ارسال هستند. اکثر پلتفرم‌ها انواع مختلفی از سوالات را مجاز می‌کنند، مانند: پاسخ یک یا چند خطی. پاسخ چند گزینه ای؛ مرتب سازی؛ متن آزاد؛ تطابق؛ درست یا نادرست/بله یا خیر. جای خالی را پر کنید.

بازخورد کاربر

تبادل بازخورد دانش پذیران هم با مدرسین و هم با همسالان آنها از طریق ال ام اس امکان پذیر است. مدرسین ممکن است گروه‌های بحث و گفتگو ایجاد کنند تا به دانش پذیران اجازه بازخورد، به اشتراک گذاشتن دانش خود در مورد موضوعات و افزایش تعامل در دوره را بدهند.

بازخورد دانش پذیران ابزاری است که به مدرسین کمک می‌کند تا کار خود را بهبود بخشند، به شناسایی مواردی که باید از یک دوره اضافه یا حذف شوند کمک می‌کند، و اطمینان می‌دهد که دانش پذیر احساس راحتی کند.

یادگیری همزمان و ناهمزمان

دانش پذیران می‌توانند به‌صورت ناهمزمان (به صورت خودخواسته) از طریق محتوای درسی مانند ویدیوهای از پیش ضبط‌شده، PDF، SCORM (مدل مرجع شی محتوای اشتراک‌پذیر) یاد بگیرند یا می‌توانند یادگیری همزمان را از طریق رسانه‌هایی مانند وبینار انجام دهند.

یادگیری تجزیه و تحلیل

سیستم‌های مدیریت یادگیری اغلب دارای داشبوردهایی برای ردیابی پیشرفت دانش پذیر یا کاربر هستند. همچنین آنها می‌توانند در مورد موارد کلیدی مانند نرخ تکمیل، داده‌های حضور و غیاب و احتمال موفقیت گزارش دهند.

استفاده از این معیارها می‌تواند به تسهیلگران کمک کند تا شکاف‌های موجود در دانش کاربر را بهتر درک کنند.

صنعت مدیریت یادگیری

در بازار نسبتاً جدید ال ام اس، ارائه دهندگان تجاری برای برنامه‌های کاربردی شرکتی و آموزش، از تازه واردان گرفته تا کسانی که در سال ۱۹۹۰ وارد بازار شدند، متغیر است. علاوه بر بسته‌های تجاری، بسیاری از راه حل‌های منبع باز در دسترس هستند.

در بازار آموزش عالی ایالات متحده از بهار ۲۰۲۱، سه ال ام اس برتر از نظر تعداد مؤسسات Canvas (38%)، Blackboard (25%)، و Moodle (15%) بودند. در سراسر جهان، تصویر متفاوت بود، به طوری که Moodle بیش از ۵۰٪ از سهم بازار را در اروپا، آمریکای لاتین و اقیانوسیه در اختیار داشت.

بسیاری از کاربران ال ام اس از یک ابزار تألیف برای ایجاد محتوا استفاده می‌کنند که سپس روی ال ام اس میزبانی می‌شود.

در برخی موارد، ال ام اس‌هایی که از استاندارد استفاده می‌کنند، شامل یک ابزار تألیف اولیه برای دستکاری محتوای اساسی می‌شوند.

ال ام اس

سیستم‌های مدرن‌تر، به‌ویژه راه‌حل‌های SaaS تصمیم گرفته‌اند که استانداردی را اتخاذ نکنند و دارای ابزارهای غنی برای تألیف دوره باشند. چندین استاندارد برای ایجاد و ادغام محتوای پیچیده در ال ام اس وجود دارد، از جمله AICC، SCORM، xAPI و قابلیت همکاری با ابزارهای یادگیری.

با این حال، استفاده از SCORM یا یک پروتکل دوره استاندارد شده جایگزین، همیشه مورد نیاز نیست و در صورت استفاده غیر ضروری می‌تواند محدود کننده باشد.

ارزیابی ال ام اس‌ها یک کار پیچیده است و تحقیقات قابل توجهی از اشکال مختلف ارزشیابی پشتیبانی می‌کند، از جمله فرآیندهای تکراری که در آن تجربیات و رویکردهای دانش پذیران برای یادگیری ارزیابی می‌شود.

مزایا

شش مزیت عمده در استفاده ازال ام اس وجود دارد: قابلیت همکاری، دسترسی، قابلیت استفاده مجدد، دوام، قابلیت نگهداری و سازگاری که به خودی خود مفهوم ال ام اس را تشکیل می‌دهند.

معایب

مدرسین باید تمایل داشته باشند برنامه‌های درسی خود را از سخنرانی‌های حضوری به سخنرانی‌های آنلاین تطبیق دهند.

این پتانسیل برای مدرسین وجود دارد که سعی کنند مطالب پشتیبانی موجود را مستقیماً به دوره‌هایی تبدیل کنند که اگر به خوبی انجام نشود، می‌تواند منجر به تعامل و مشارکت بسیار پایین برای فراگیران شود.

COVID-19 و سیستم‌های مدیریت یادگیری

تعلیق یادگیری درون مدرسه ای ناشی از همه گیری کووید-۱۹ باعث تغییر چشمگیر در نحوه تعامل مدرسین و دانش پذیران در تمام سطوح با یکدیگر و مواد آموزشی شد.

یونسکو تخمین زده است که تا ۲۵ می ۲۰۲۰، تقریباً ۹۹۰،۳۲۴،۵۳۷ دانش پذیر یا ۵۶٫۶٪ از کل دانش پذیران ثبت نام شده، تحت تأثیر تعطیلی مدارس مرتبط با COVID-19 قرار گرفته اند.

در بسیاری از کشورها، آموزش آنلاین از طریق استفاده از سیستم‌های مدیریت یادگیری به نقطه کانونی آموزش و یادگیری تبدیل شد.

به عنوان مثال، آمارهای گرفته شده از ال ام اس یک دانشگاه در طول دوره اولیه تعطیلی مدارس (مارس تا ژوئن ۲۰۲۰) نشان می‌دهد که ارسال‌ها و فعالیت‌های دانش‌ پذیران تقریباً از سطوح استفاده قبل از همه‌گیری دو برابر شده است.

رضایت دانش پذیران از استفاده از ال ام اس در این دوره ارتباط نزدیکی با کیفیت اطلاعات موجود در ماژول‌های ال ام اس و حفظ خودکارآمدی دانش‌پذیر دارد.

از دیدگاه مدرس، مطالعه ای بر روی مدرسینK-12 در فنلاند، سطوح بالایی از پذیرش فناوری ال ام اس را گزارش کرد، با این حال، پشتیبانی آموزشی و توسعه روش‌هایی برای حفظ مشارکت دانش پذیر کلید موفقیت بلندمدت است.

در کشورهای در حال توسعه، انتقال به استفاده از ال ام اس با چالش‌های زیادی مواجه شد که شامل تعداد کمتری از کالج‌ها و دانشگاه‌ها بود که از ال ام اس قبل از همه‌گیری استفاده می‌کردند، محدودیت‌های زیرساخت‌های فناوری، و نگرش منفی نسبت به فناوری در میان کاربران.

ال ام اس ابری کلاس روم

ال ام اس ابری کلاس روم یک ال ام اس اشتراکی است که همه مدارس، دانشگاه ها، آموزشگاه ها، شرکت ها و سازمان ها با پرداخت هزینه ای بسیار اندک می توانند کلاس ها و دوره های آموزشی خود را در این سامانه برگزار کنند و با چند کلیک ساده همه مزایا و امکانات یک ال ام اس کامل را یکجا در اختیار داشته باشند.