تفاوت های روش تدریس در کلاس های آنلاین و حضوری

تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم

جالب است بدانید برخی افراد در مدیریت کلاس های آنلاین بسیار موفق و برخی نیز ناتوانند. این امر در مورد کلاس های حضوری نیز به چشم می خورد. لیکن شیوه مدیریت این دو کلاس با هم تفاوت های اساسی دارد.
هر کدام از این دو نوع کلاس روش خاص خود را دارند.

تجربه اساتید آموزش آنلاین نشان داده که روش تدریس می تواند در محیط آنلاین نیز ایجاد شود، اما نیاز به استراتژی های متفاوتی دارد که مبتنی بر اعتماد، احترام و مسئولیت پذیری است.
در این بخش به مطالبی جهت برپایی روش تدریس منسجمی در کلاس آنلاین میپردازیم:
فراهم نمودن فهرستی از سوالات که باید قبل از کلاس برای آنها پاسخی داشته باشیم.
باید از خودتان سوالاتی را بپرسید مانند اینکه:
آیا دانش پذیران برای جلسات زنده شرکت می کنند؟
آیا آنها با محتوایی که تهیه می کنم در تعامل هستند؟
آیا کار آنها منعکس کننده اهداف دوره است؟
آیا آن ها مرتباً با من ارتباط برقرار می کنند؟

اگر فکر میکنید همه چیز به درستی پیش می رود همین رویه را ادامه دهید اما اگر متوجه شدید کلاس آنلاین شما بازدهی لازم را ندارد باید فرهنگ حاکم بر دوره را شناسایی نمایید و روشی که به یادگیری بهتر منجر می شود را برنامه ریزی کنید. در صورتی که تازه می خواهید کلاس آنلاینی طراحی کنید باید نوع فرهنگ را مشخص کنید و هنگام برنامه ریزی دوره آن را مد نظر قرار دهید.

پایه گذاری ضوابط انجمن دیجیتالی مربوطه

پس از اتمام تهیه لیست تان، از یک جلسه کلاس زنده برای پیاده سازی ضوابط و توافق نامه های انجمن جهت هدایت تعاملی کلاس مجازی استفاده کنید. مهمترین مسئله در ایجاد فرهنگ آموزشی جدید بررسی مجدد آنها و بهبود بخشیدنشان در هر جلسه از کلاس هاست. کلاس ها را بر اساس این ضوابط و قوانین برگزار کنید و در نهایت از دانش پذیران بخواهید ارزیابی کنند که تا چه اندازه مفید فایده بوده است.

اگر به دلیل محدودیت زمانی نیاز دارید مجموعه ای از توافق نامه ها را به دانشجویان ارائه دهید، در خصوص نحوه انعکاس شان بر آن ها محتاط باشید. موافقت نامه های مشترک مهم هستند زیرا به دانشجویان کمک می کنند تا به یکدیگر اعتماد کنند.

پرورش فرهنگ اعتماد در فضای مجازی

در این مسیر می توان از راهکارهایی بهره برد از جمله اعتمادسازی شامل تماس تلفنی روزانه، ایمیل، اعلامیه های LMS، پیام یادآوری یا حتی نامه ای برای مرتبط نگاه داشتن دانش پذیران، خصوصاً در اوایل دوره.

شایسته است که تجربه ی یادگیری برای همگان مساوی در دسترس باشد مانند اینکه تمامی دانش پذیران دوربین خود را روشن کنند یا هیچکس از دوربین استفاده نکند. به طور کلی اعتماد سازی بسیار ضروری است. مثلا می توانید اولین جلسه کلاس را تحت عنوان آشنایی با شما برگزار کنید. می توان محیطی فراهم کرد که دانش پذیران عکس هایی از خودشان و یا آنچه برایشان ارزشمند است منتشر نمایند. این مسئله موجب میشود دانش پذیران ارتباط موثر و گرمی با یکدیگر برقرار کرده و با یکدیگر آشنا شوند.

ایجاد احترام

فرهنگ احترام متقابل به واسطه فعالیت های مرتبط، مسئولیت های جالب توجه و اطلاعات کسب شده از نظرسنجی ها تکمیل می شود و اطلاعات حاصل از این نظرسنجی می تواند به ما در طراحی بهینه آن کمک کند.

اساتید مجرب در زمینه برگزاری کلاس های آنلاین، با استفاده از ویژگی های اتاق مجزا در برنامه های کلاس مجازی نظیر ادوب کانکت و … تجربه موفقیت آمیزی در تشکیل گروه های کوچک جهت پیروی از پروتکل های مباحثه یا تحلیل متن مشترک با یکدیگر داشته اند. برای درک بهتر این نوع اجرا ارائه دادن نقش هایی مانند مبصر کلاس آنلاین، مبصر نگهدارنده زمان و نقش یادداشت بردار فایل متنی منتشره در گروه به اعضای حاضر در اتاق مجزا، نمونه ای از طراحی یک پروتکل منظم ساده است.

هر دانش پذیر مسئولیت مشارکت در اجرای کلاس را بر عهده دارد؛ دانش پذیران از آنجا که توافق های فرهنگی جامعه را درک می کنند و به آن ها پاسخ می دهند، با یکدیگر محترمانه رفتار می کنند.

همچنین این استراتژی ساده، مسئولیت پذیری دانش پذیران را از طریق نقش هایی که بر عهده دارند و انتظاراتی که از همه آن ها می رود، تقویت می کند.

مسئولیت پذیری

مسئولیت می تواند سخت ترین و مهمترین جنبه طراحی یک کلاس مجازی باشد. دانش پذیران هنگام کار از خانه مجبورند با چیزهای زیادی دست و پنجه نرم کنند، و شما می توانید به آنها کمک کنید تا مهارت های مقدماتی مدیریت زمان و حل مسائل را در خود توسعه دهند. ضوابط و توافق نامه های انجمن، نقش مهمی را در حفظ نظام کلاس مجازی ایفا می کنند.

هر هفته با داشتن انتظارات مشخص و روال معمول در کلاس، به دانش پذیران کمک کنید تا سردرگمی را از بین ببرند. برای دانش پذیرانی که شش یا هفت کلاس دارند، نحوه استفاده از ویژگی تقویم را در LMS خود نشان دهید یا به آنها کمک کنید تا تقویم خود را بر روی دستگاه مورد استفاده رایج خود بسازند.

اگر پروژه مشترکی دارند، آنها را ملزم به زمانبندی اجرای آن پروژه در تقویم مذکور نمایید و سایر دانش پذیران را به همکاری با آنها دعوت کنید. به دانش پذیران یادآوری کنید که در خانه خود فضایی ایجاد کنند تا بتوانند بدون حواس پرتی مطالعه کنند. نسبت به دانش پذیرانی که قادر به ملاقات زنده نیستند انعطاف پذیر باشید و کلاس خود را ضبط کنید تا دانش پذیران غایب در آینده بتوانند از آن ها بهره ببرند. توجه به مسائل این چنینی و عدم چشم پوشی از آن ها، بهره وری کلاس آنلاین به طور قابل توجهی افزایش می دهد. اینکه بدون ایجاد فرهنگ مناسب منحصر به نوع محیط آموزشی(مجازی یا سنتی)، به برنامه ریزی درسی بپردازید و یک ترم آموزشی را بی نظم و بدون برنامه آغاز کنید به دلیل سادگی در اجرای آن، بسیار وسوسه انگیز است؛ اما لحاظ نمودن استراتژی فرهنگی در برنامه درسی هر نوع کلاس چه از نوع سنتی یا مجازی، کلید اصلی شکل گیری و ثبات یک جامعه یادگیری سالم است.

کلاس روم با ارائه ی بستری مناسب جهت برگزاری کلاس های آنلاین بر آن است با تمرکز بر کیفیت ارائه ی سرویس ها گامی موثر و مفید در زمینه ی کلاس های آنلاین بردارد. کارشناسان ما همواره آماده ی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: