چالش نقض حریم خصوصی در آموزش مجازی

یک “پروکتور” آنلاین که می تواند در هنگام امتحان دانش پذیر در خانه از او نظرسنجی کند و امتحان بگیرد و حتی ماوس را در رایانه او دستکاری کند. سیستم یادگیری از راه دور که اسکن صورت و تصاویر صوتی دانش پذیران را انجام می دهد. کلاس های مجازی که غریبه ها می توانند از حالت عادی بیرون بیایند و ببینند چه کسی در کلاس است.

این مسائل فرضی نیستند. بلکه آنها به عنوان نمونه های بارز و واقعی هستند که در طول مدت همه گیری بیماری کرونا و افزایش استفاده از آموزش های آنلاین و از راه دور اتفاق افتاده اند و حریم خصوصی دانش پذیران خصوصا کوچکترها را مورد تهدید قرار داده اند.

تمام این چشمهای الکترونیکی که این روزها به دانش پذیران می نگرند، نگرانی هایی درباره حریم خصوصی آنها ایجاد کرده اند که جای توجه بیشتری دارد.

به همین دلیل است که به طور فزاینده ای ، دانش پذیران متضرر ، والدین و طرفداران حریم خصوصی دیجیتال را مشاهده خواهید کرد که می خواهند مدارس و سیستم عامل های فناوری را مسئول اجرای قانون حفظ حریم خصوصی دانش پذیران بدانند.

نگرانی ها و انتقادات

به عنوان مثال ، اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در ماساچوست این ایالت را به فقدان اقدامات کافی برای محافظت از حریم خصوصی دانشکده و دانشجویان متهم کرده است.

دانشجویان در حال اتخاذ تدابیری هستند که دانشگاهها را وادار به توقف استفاده از نرم افزارهای تهاجمی مانند برنامه های proctoring می کنند که برخی از مدارس و دانشگاه ها برای اطمینان از تقلب نکردن دانشجویان در امتحانات از آنها استفاده می کنند. آنها دادخواستهای زیادی را تنظیم کرده اند و از مدیران و مدرسین خواسته اند تا به استفاده از این برنامه ها پایان دهند. بنیاد Electronic Frontier Foundation ، یک سازمان غیرانتفاعی بین المللی که از حقوق دیجیتال دفاع می کند ، در نامه ای به دادگاه عالی کالیفرنیا نوشت که استفاده از فناوری های آموزش از راه دور اساساً همان جاسوسی است.

یک سری تخلفات امنیتی نشان می دهد که چرا دانشجویان و طرفداران حریم خصوصی با برنامه های آنلاین پروکتور مبارزه می کنند.

به عنوان مثال ، در ژوئیه سال ۲۰۲۰ ، خدمات آنلاین proctoring ProctorU دچار یک شکست اینترنتی شد که در آن اطلاعات شخصی حساس برای ۴۴۴۰۰۰ دانش آموز ، از جمله نام آنها ، آدرس ایمیل ، آدرس خانه ، شماره تلفن و رمز عبورشان فاش شد. سپس این داده ها در انجمن های آنلاین هکرها در دسترس قرار گرفت. مجرمان اینترنتی ممکن است از این اطلاعات برای حملات فیشینگ برای سرقت هویت افراد و دریافت وام با استفاده از نام آنها سواستفاده کنند.

در یک دادخواست عمومی که توسط دانشجویان دانشگاه ایالتی واشنگتن ثبت شده ، نگرانی ها در مورد ضعف اقدامات امنیتی ProctorU ابراز شده است. این دادخواست تا ۵ نوامبر بیش از ۱۹۰۰ امضا داشته است.
دانش پذیران مجبور شدند داده های حساس را به اشتراک بگذارند.

برخی از شرکتهای آنلاین فعالیت هایی را انجام می دهند که حریم خصوصی دانشجویان را نقض می کند. به عنوان مثال ، نرم افزار proctoring آنلاین Proctorio ، مدیرعامل Proctorio ، با ارسال چت های دانشجو در انجمن اخبار اجتماعی Reddit ، حریم خصوصی دانش پذیر را نقض کرد.

برای استفاده از برنامه های proctoring آنلاین ، دانش پذیران باید اجازه ی دسترسی کامل به تمام داده های دستگاه خود از جمله تمام پرونده های شخصی را به سیستم بدهند. همچنین از آنها خواسته می شود دوربین فیلمبرداری و میکروفون رایانه خود را روشن کنند. برخی از گروه های ملی حمایت از والدین ، مدرسین و اعضای جامعه استدلال می کنند که الزام دانش پذیران به روشن کردن دوربین های خود در اتاق پس از کلاس های مجازی یا امتحانات برای تماشای یک غریبه ، حقوق شهروندی آنها را نقض می کند.

نیاز به جمع آوری اطلاعات با روش های عادلانه دارد. برنامه های proctoring آنلاین از روشهایی استفاده می کنند که می تواند باعث ایجاد اضطراب و استرس در بسیاری از دانش پذیران شود و بنابراین ناعادلانه است.

وقتی دانش پذیران مجبور شوند اطلاعات حساس خود را برخلاف میلشان فاش کنند ، می تواند از نظر روانی به آنها آسیب برساند. برخی از دانش پذیران نیز به دلیل استرس و اضطراب، علائم جسمی را تجربه می کنند.

عملکرد ضعیف فناوری

این ابزارهای تزریق حریم خصوصی به هوش مصنوعی تکیه می کنند ، که گروههای خاصی را تحت تأثیر منفی قرار می دهد.

به عنوان مثال ، این برنامه ها ممکن است رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن مانند تریکوتیلومانیا ، اختلال تیک مزمن و سایر اختلالات سلامتی را به عنوان تقلب نشان دهند.

هوش مصنوعی در شناسایی چهره دانش پذیران اقلیت قومی یا افراد با پوست تیره نیز عملکرد ضعیفی دارد. در بعضی موارد ، چنین دانش پذیرانی دردسرهای اضافی را متحمل می شوند. همچنین ممکن است لازم باشد با تیم پشتیبانی فنی تماس بگیرند تا مشکل را برطرف کنند.
یکی از دانش پذیران که این مسئله را تجربه کرده ، علت این امر را “فناوری نژادپرستانه” دانست.

پرونده های حقوقی و قانونی

ارائه دهندگان راه حل های یادگیری از راه دور و فن آوری و مدارس با چندین پرونده قضایی و اقدامات نظارتی روبرو هستند.

به عنوان مثال ، یکی از والدین ایلینوی از Google شکایت کرده است. در این دادخواست ادعا شده است که برنامه های G Suite برای آموزش Google به طور غیرقانونی داده های بیومتریک کودکان مانند اسکن صورت و اثر صوتی را جمع آوری می کنند ، که از ویژگی های قابل اندازه گیری صدای انسان است و می تواند فرد را شناسایی می کند. چنین شیوه هایی قانون حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک ایلینوی را نقض می کند.
در ماه آوریل ، گروهی از والدین کالیفرنیایی به دلایل مشابه شکایت علیه G Suite را طرح کردند

در برخی موارد ، مقامات اقدام به کاهش اثرات نامطلوب نقض حفظ حریم خصوصی ناشی از یادگیری از راه دور را کرده اند و راه حل هایی برای آن اندیشیده اند.. به عنوان مثال ، وزارت آموزش و پرورش نیویورک به دلیل حفظ حریم خصوصی و سایر نگرانی ها ، برنامه ارتباطات ویدیویی Zoom را ممنوع کرد. موارد بسیاری گزارش شده است که امنیت سایبری ضعیف Zoom نتوانسته مانع نوعی آزار و اذیت شناخته شده تحت عنوان “Zoombombing” شود ، که در آن افراد متجاوز می توانند به کلاسهای مجازی دسترسی پیدا کنند.

در چنین شرایطی ، مدارس با دو مشکل عمده روبرو هستند. اول ، جلسات ویدئویی ، صوتی و گپ در ضبط های زوم دارای اطلاعات شخصی مانند چهره ، صدا و نام است. بنابراین این سوابق تحصیلی مشمول قانون حفظ حقوق و حریم آموزشی خانواده است که به منظور محافظت از حریم خصوصی سوابق تحصیل دانش پذیران است.

کسی که عضو کلاس نیست نباید به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشد و وقتی مدرسین نتوانند از شرکت کنندگان ناخواسته در کلاس مجازی جلوگیری کنند ، قانون حقوق خصوصی و حریم خصوصی خانواده نقض می شود.

کاری که مدارس و دانشگاه های K-12 می توانند انجام دهند

بررسی روزافزون و انتقاد از نرم افزارهای تهاجمی به حریم خصوصی ، که شبیه نرم افزارهای جاسوسی است ، ممکن است مدارس و دانشگاه ها را ملزم کند که در استفاده از آنها تجدید نظر کنند.

به طور کلی ، هوش مصنوعی به خوبی رشد نکرده است. به عنوان مثال ، برای اطمینان از اینکه الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند تقلب در امتحانات را به طور دقیق پیش بینی کنند ، حتی ممکن است لازم باشد آنها را با میلیون ها تصویر و فیلم از تقلب دانش پذیران آموزش دهیم.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: