مهارت ها و ابزارهای مورد نیاز مدرسان دوره‌های آموزش آنلاین

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

مدرسین به چه مهارتهایی نیاز دارند؟

مدرسین برای برگزاری دوره های آنلاین نیاز دارند که با تعدادی از نرم افزارها آشنا شوند. در این بخش یه مهارت هایی می پردازیم که برای مدرسین مورد نیاز است.

۱- مهارت های تحقیق پیشرفته

یکی از اساسی ترین نیاز مدرسین تحقیق در فضای اینترنت است. منظور جست و جوی ساده در محیط اینترنت نیست، بلکه استفاده از روش های پیشرفته و تحلیلی مورد نظر است. به عنوان مثال، آیا می دانید چگونه از عملگرها و نمادهای بولین در جست و جوی خود استفاده کنید؟ اگر نه، به استفاده از نمادها “and”، “&” یا “or” و “not” عادت کنید. یا از علامت “-” استفاده کنید تا به موتور جست و جو بفهمانید که اصطلاح قبل از آن را نادیده بگیرد. با این روش های پیشرفته جست و جو می توانید نتایج بهتر و مرتبط تری را بیابید. نکته اصلی یافتن مطالب مرتبط و قابل اعتماد برای دوره های آموزشی خودتان است. یکی دیگر از مهارت های آموزشی موثر که شما نیاز دارید، توانایی ارزیابی و اعتبارسنجی وب سایت ها و همچنین ارزیابی انتقادی مقالات پژوهشی می باشد.

۲- مهارت های ارتباط قوی

ممکن است شما محقق خوبی باشید و مطالب خوب و باارزشی را نیز جمع آوری نمایید اما خصوصیات یک مدرس مناسب و کاربلد را دارا نباشید و نتوانید ارتباط خوبی با دانش پذیران برقرار نمایید. مثلا در نظر بگیرید یک مدرس در توضیح مفاهیم درسی خوب عمل نکند و یا به سوالات و مشکلات دانش پذیران توجه درست و کافی نداشته باشد. همه این ها می تواند باعث شود که مخاطبان مطالب را نیاموزند و از کلاس بهره ای نبرند. بنابراین برای اینکه مدرسی مناسب و کاربلد باشید باید مهارت هایی مانند گوش دادن، سوال کردن، توضیح دادن و بازخورد مناسب در مقابل دانش پذیران را داشته باشید.

۳- مهارت های سازمانی انعطاف پذیر

مسلم این است که شما همیشه تمام امکانات را یکجا ندارید. امکاناتی مانند پول، زمان و مکان مناسب. پس بهتر است انعطاف داشته باشید و منظم عمل کنید. اگر بتوانید بر استرس خود مسلط شوید قطعا می توانید مدرس خوبی باشید.

۴- داشتن اشتیاق مداوم برای یادگیری

برای یک مدرس کار بلد یادگیری نقطه پایانی ندارد. یکی از مهمترین دلایل آن است که مدام به روز باشید و بتوانید خود را با آموزش های جدید همگام سازید. دلیل دیگر این است که بتوانید خود را به جای دانش پذیرانتان گذاشته و با آنان همدلی نمایید.

ابزارهای لازم و کاربردی برای مدرسین

ابزار آموزشی در واقع همان پلتفرم آموزشی است که مدرسین از طریق آن به تدریس مجازی می پردازند. امروزه به فراخور شرایط موجود و پیشرفت علم ابزارهای آموزشی زیادی وجود دارند. هر چیزی که به شما کمک کند تا بتوانید آموزش الکترونیکی و مجازی خود را انجام دهید یک ابزار آموزشی محسوب می شود. در ادامه با این ابزارها بیشتر آشنا می شویم.

۱- ابزارهای تولید محتواهای آموزش الکترونیکی

یکی از مهمترین این ابزارها، ابزارهای تالیف و تولید محتواهای الکترونیکی است. باید ابزاری را استفاده نمایید که کاربرد آن آسان بوده و تمام نیازهای شما را برطرف سازد.

۲- نرم افزارهای ویرایش ویدئو

با استفاده از این نرم افزارها می توانید ترکیبی از صدا و تصویر ایجاد کنید و یا ویدئوها را به ترتیب مورد نظر خود برای پخش در کلاس های آنلاین آماده کنید. این محتواها عموما محتواهای جذابی هستند و می توانند در امر یادگیری بسیار موثر باشند. چرا که ارتباطی قوی با مخاطبان ایجاد می کنند.

۳- رسانه های ارتباط جمعی و اجتماعی

شاید در ابتدا تعجب کنید. ولی باید بدانید که رسانه های اجتماعی می توانند ابزارهای آموزشی بسیار قوی و کمک کننده ای باشند. محبوبیت بالای رسانه هایی مانند تلویزیون، توئیتر، اینستاگرام، تلگرام، پینترست، فیس بوک، اسنپ چت، یوتیوب و وبلاگ ها برای شما مشخص می کند که مخاطبانتان اکثر وقت خود را در این رسانه ها می گذرانند. به عنوان یک مدرس، ارتباط با دانش پذیران از طریق رسانه های اجتماعی، روشی فوق العاده برای شخصی سازی تجربه یادگیری است. همچنین استفاده از این ابزارها مخاطبان را تشویق می کند با یکدیگر نیز تعامل کرده و همین امر موجب ترویج آموزش می شود.

۴- سیستم مدیریت یادگیری

مسلما برای هر مدرس و هر سیستم آموزشی یک سیستم مدیریت یادگیری ال ام اس بهترین گزینه است. چرا که می توان از طریق آن دوره هایی را طراحی نموده و دانش پذیران را ردیابی کرد و عملکرد آنان را مورد بررسی قرار داد. مدرسین می بایست استفاده از این سامانه ها را بلد بوده و بر آن تسلط داشته باشند تا بتوانند از ظرفیت های بالای آنها بهره مند شوند.

سامانه کلاس آنلاین کلاس روم با ارائه خدمات نوین و پشتیبانی همه جانبه شما را برای برگزاری کلاس های مجازی، کارگاه ها و وبینارهایتان همراهی می نماید تا تجربه ای شیرین و به یادماندنی داشته باشید. کافیست با ما تماس بگیرید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: