چک لیست نهایی طراحی دوره آموزش الکترونیکی

با اطمینان از اینکه همه موارد را خط زده اید، این لیست “کارها” به شما امکان می دهد دوره های آموزش الکترونیکی موفق، موثر، آموزنده و عملی را برای دانش پذیران در هر دو محیط آموزشی و حرفه ای ایجاد و اجرا کنید.

بدون هیچ مقدمه ای، در اینجا یک چک لیست عمیق طراحی دوره آموزش الکترونیکی وجود دارد که می توانید از آن برای آماده سازی دوره های آموزش الکترونیکی خود برای راه اندازی استفاده کنید:

اهداف دوره آموزش الکترونیکی

آیا نیازهای آموزش الکترونیکی را تحلیل کرده اید و محدودیت های بودجه و زمانی را شناسایی کرده اید؟

آیا همه مخاطبان دوره های آموزش الکترونیکی بررسی و تجزیه و تحلیل شده اند؟

آیا اهداف دوره آموزش الکترونیکی مشخص است و آیا معیارهای ارزیابی را شامل می شود؟

آیا الزامات دوره آموزش الکترونیکی با اهداف کلی سازگار است؟

آیا ساختار دوره آموزش الکترونیکی اهداف آموزشی را برآورده می کند؟

آیا تجزیه و تحلیل کار را تکمیل کرده اید؟

آیا از تعدادی مدل یا تئوری آموزشی مختلف استفاده کرده اید؟

آیا محتوا در تکه‌های کوچک‌تر و «با اندازه» برای دانش پذیران ارائه می‌شود؟

آیا عناوین را واضح و مختصر بیان کرده اید؟

آیا اطلاعات به صورت عملی با هم جمع می شوند؟

آیا تعداد کافی ارائه (چند رسانه ای و غیره) را گنجانده اید؟

آیا اطلاعات به حداقل ۵ در هر اسلاید تقسیم می شود؟

آیا ماژول هر دوره آموزش الکترونیکی حاوی خلاصه ای است و دوره آموزش الکترونیکی شما واژه نامه ای از اصطلاحات کلیدی؟

منابع اهداف دوره آموزش الکترونیکی

اهداف و مقاصد ممکن است گاهی بسیار گیج کننده باشند، اما هر دوره آموزشی الکترونیکی باید آنها را داشته باشد.

در اینجا توضیحی درباره چیستی آنها، چرایی نیاز آنها و یک راه ساده برای نوشتن اهداف و مقاصد دوره های آموزش الکترونیکی آمده است.

نحوه نوشتن اهداف دوره های آموزش الکترونیک را بررسی کنید

بدترین راه برای ایجاد آموزش الکترونیکی این است که محتوا را در یک ابزار تألیف (مثلاً پاورپوینت) قرار دهید، چند سؤال اضافه کنید و آن را دوره آموزش الکترونیکی بنامید.

همه می دانند (یا باید بدانند) که توسعه یادگیری با تعریف اهداف یادگیری روشن شروع می شود.

استفاده از اهداف یادگیری کامل برای افزایش کیفیت مقاله آموزش الکترونیکی قبل از دوره و ابزاری است که اصول اولیه نحوه ایجاد اهداف یادگیری خوب را برای شما توضیح می دهد.

مقاله فیلم‌های آموزشی و اهداف مفهومی راهنمایی‌هایی در مورد توسعه ویدیوها برای اهداف آموزشی در مورد دانش مفهومی ارائه می‌کند.

به طور خاص بر استفاده از انیمیشن، داستان و سایر استراتژی‌ها برای تولید ویدیوهای عالی تمرکز دارد.

ارزیابی دوره های آموزش الکترونیکی

آیا همه ارزیابی ها مرتبط، چالش برانگیز، واضح و کامل هستند؟

آیا از انواع روش های تست در طول دوره آموزش الکترونیکی استفاده کرده اید؟

آیا ارزیابی نهایی (آزمون یا امتحان) در پایان دوره آموزش الکترونیکی دارید؟

آیا ساختار عبور/شکست را دارید؟

آیا ارزیابی ها تعاملی و جذاب هستند و آیا به وضوح بر هدف تمرکز می کنند؟

آیا سیستم بازخوردی وجود دارد که امکان بازخورد مربی را در یک بازه زمانی معقول فراهم کند؟

آیا ارزیابی دوره آموزش الکترونیکی را در پایان دوره قرار داده اید؟

آیا ارزشیابی ها فاقد محتوای جدیدی است که یادگیرنده هنوز به آن دست نیافته است؟

منابع ارزیابی دوره آموزش الکترونیکی

ارزیابی ها عناصر حیاتی آموزش هستند. آنها تحقق اهداف درس را تعیین می کنند. با این حال، می‌توانید ارزیابی‌ها را به گونه‌ای طراحی کنید که چیزی فراتر از ارزیابی آموخته‌ها باشد.

می توانید آنها را طوری طراحی کنید که بخشی از فرآیند یادگیری باشند.

«آیا آموزش نتایجی را که قرار بود به دست آورد؟»، اگر ساختار راهبردی داشته باشد، می‌تواند عناصر دیگر برنامه آموزشی مانند کیفیت فراگیر بودن (تعامل ذینفعان، مشارکت با گروه‌های دیگر و غیره) را در طول کل روشن کند.

ابتکار آموزشی ارزیابی سطح ۴ آموزش – کلید اندازه گیری مقاله ارزش آموزشی برای یافتن موارد بیشتر

وقتی منابع آموزشی را برای بررسی ارسال می کنید، آیا بازخورد سازنده مورد نیاز خود را دریافت می کنید؟

مقاله ۳ سطح بازبینی برای بهبود فرآیند بررسی منابع آموزشی ۳ سطح مرور را تشریح می کند و ۶ نکته در مورد نحوه اعمال این سطوح برای دریافت بازخورد عالی و بازپس گیری کنترل فرآیند بررسی منابع آموزشی به شما ارائه می دهد.

تولید محتوای دوره آموزشی الکترونیکی

آیا محتوا بدون اشتباهات گرامری یا املایی جریان دارد؟

آیا محتوا جاری و مطابق با برنامه درسی اصلی است؟

آیا محتوا به دستیابی به اهداف آموزشی مورد نظر کمک می کند؟

آیا محتوای ارجاع شده به درستی اعتبار و نقل قول شده است؟

آیا زبان مورد استفاده واضح و توصیفی است؟

آیا متنی را انتخاب کرده اید که برای مخاطب هدف مناسب باشد و جنسیت خاصی نداشته باشد؟

آیا لحن شما سازگار و مناسب است؟

آیا تمام آمار، حقایق و تاریخ بررسی و ارجاع شده است؟

آیا اطلاعات منسجم است؟ به عنوان مثال، آیا همه تاریخ ها به یک شکل فهرست شده اند؟

آیا در سرتاسر از حروف بزرگ و نقطه گذاری استفاده شده است؟

آیا محتوا به همه زبان های محلی موجود است؟

منابع ایجاد محتوای دوره آموزش الکترونیکی

وقتی صحبت از آموزش الکترونیکی می شود، محتوا به معنای همه چیز است. بنابراین، اگرچه فناوری، ساختار، ارائه و روش‌های ارزیابی مؤثر عوامل کلیدی برای یک دوره آموزش الکترونیکی موفق و تجربه‌ای غنی‌تر از یادگیرنده هستند، اگر محتوای آموزش الکترونیکی ماهرانه طراحی نشده باشد، بقیه موارد از بین خواهند رفت.

بنابراین، سوال این است که چگونه می توان اثربخشی محتوای آموزش الکترونیکی را اندازه گیری کرد؟

بررسی کنید محتوای آموزش الکترونیک پادشاه، ملکه یا برده است؟

هنگامی که محتوای آموزش الکترونیکی شما بی نتیجه می شود، یا فقط مخاطب را گیج می کند، می تواند یک موضوع استرس زا باشد.

از روایات شکسته گرفته تا طرح های حواس پرت کننده و اشتباهات گرامری، ببینید که چرا دانش پذیران ممکن است به سمت دیگری کشیده شوند.

زمانی که صحبت از ایجاد یک تجربه یادگیری الکترونیکی عالی برای کارمندان شما می شود، محتوا پادشاه است.

ببینید محتوای آموزش الکترونیکی شما باید از چه دستورالعمل هایی پیروی کند تا مخاطبان شما با آن همراه شوند، در واقع محتوای آموزش الکترونیکی ایجاد کنید که کارکنان شما به آن اهمیت می دهند

گرافیک و فونت دوره آموزش الکترونیکی

آیا در کل دوره فقط از حداکثر چهار فونت استفاده کرده اید؟

آیا متن اصلی با همان فونت است و متن تزئینی فقط در تیترها استفاده می شود؟

آیا فاصله خطوط و طول پاراگراف درست را درج کرده اید؟

آیا از اندازه و رنگ فونت درست استفاده کرده اید (آیا همه آنها قابل مشاهده هستند)؟

آیا متن اصلی باقی مانده موجه است؟

آیا مقدار حداقلی از کلمات پررنگ/مورب را وارد کرده اید؟

آیا تصاویر مرتبط، فشرده شده و اندازه آنها تغییر یافته است؟ آیا شما به طور قانونی مالک همه آنها هستید؟

آیا همه تصاویر از نوع فایل مناسب و سازگار (از نظر کیفیت و اندازه) هستند؟

آیا عکس‌برداری از صفحه نمایش بدون اطلاعات شخصی و جاری است؟

چند رسانه ای دوره آموزش الکترونیکی

آیا تصاویر و عناصر ویدئویی مرتبط و دارای مالکیت قانونی را در دوره آموزش الکترونیکی گنجانده اید؟

آیا همه فایل ها برای دانلود آسان فشرده شده اند؟

آیا همه عناصر چندرسانه ای (از نظر اندازه و کیفیت) سازگار هستند؟

آیا صدا با ارائه های ویدئویی در دوره آموزش الکترونیکی همگام سازی می شود؟

آیا روایت واضح و قابل فهم است؟

آیا مطمئن شده‌اید که صدا یا ویدیو می‌تواند توسط کاربر کنترل شود (یعنی امکان ایجاد مکث وجود دارد)؟

منابع چندرسانه ای دوره آموزش الکترونیکی

نکاتی برای استفاده موثر از ویدیوها در آموزش الکترونیکی

برخی می گویند که ویدئوها آینده آموزش الکترونیکی را نشان می دهند. من آنقدر دور نمی روم اما آنچه می توانم بگویم این است که اگر ویدیوها به خوبی تولید شوند و به صورت استراتژیک همراه با روش ها و تکنیک های دیگر برای ارائه یک دوره آموزش الکترونیکی موثر استفاده شوند، می توانند رسانه ای عالی در حوزه ما باشند.

مقاله بهترین روش ها:

استفاده از ویدئو در آموزش الکترونیکی با ارائه نکات و نمونه هایی از بهترین شیوه ها برای استفاده از ویدئو در آموزش الکترونیکی، ایده ویدیو را گسترش می دهد.

ویدئو به عنوان یک ابزار یادگیری: یک نعمت ترکیبی؟

آیا فکر می کنید استفاده از ویدئو در طول فرآیند آموزشی به یادگیرنده کمک می کند یا حواس او را پرت می کند؟

آیا ویدیو یک نعمت مختلط است؟

در دنیای آموزش الکترونیکی، ویدئو به عنصر مهمی در فرآیند آموزش الکترونیکی تبدیل شده است، زیرا طبق تحقیقات، نمایش بصری چیز جدید می‌تواند منجر به نتایج موفقیت‌آمیز شود.

با این حال، بسیاری از توسعه دهندگان آموزش الکترونیکی در استفاده از این ابزار قدرتمند تردید دارند.

اما آیا این تردید ترسی بی اساس است؟

ویدئو در آموزش و پرورش:

حداقل تا حدی به دلیل موفقیت عظیم یوتیوب، امروزه مردم در مورد پتانسیل ویدیو برای آموزش به ویژه در زمینه آموزش الکترونیکی و آموزش از راه دور هیجان زده می شوند.

تبلیغات زیادی در مورد آن وجود دارد، اما ما باید قبل از غوطه ور شدن در آن، مزایای واقعی آن را بررسی کنیم.

تولید فیلم آموزشی:

 عصر چند رسانه ای نقش معلمان را تغییر داده است. نیاز به کمک های سمعی و بصری برای حمایت از آموزش الکترونیکی، یادگیری سیار، آموزش از راه دور و ترکیبی، نقش مربیان را اصلاح کرده است، که اکنون به تولیدکنندگان تبدیل شده اند تا آموزش خود را با رسانه هایی مانند پادکست، ویدئو، انیمیشن، ارائه های تعاملی و غیره غنی کنند.

دسترسی به دوره آموزش الکترونیکی

آیا می توانید به راحتی در کل دوره آموزش الکترونیکی فقط با استفاده از صفحه کلید و ماوس حرکت کنید؟

آیا از همه تگ های ALT موجود استفاده کرده اید؟

آیا زیرنویس برای همه عناصر صوتی یا تصویری که با محتوای اصلی سروکار دارند گنجانده شده است؟

آیا استفاده از همه فیلدها و مناطق قابل کلیک شما آسان است؟

آیا متنی را برای همه عناصری که مبتنی بر متن نیستند قرار داده‌اید؟

منابع دسترسی به دوره آموزش الکترونیکی

در دسترس قرار دادن دوره‌های آموزش الکترونیکی برای بسیاری از شرکت‌ها مهم است، زیرا تضمین می‌کند که هیچ مانعی برای پرسنل برای تکمیل آموزش وجود ندارد. برخی از دوره ها نیز باید الزامات بخش ۵۰۸ ایالات متحده را برآورده کنند.

ناوبری دوره آموزش الکترونیکی

آیا دوره آموزش الکترونیکی برای دانش پذیران آسان است؟

آیا همه ماژول های دوره آموزش الکترونیکی به ترتیب صحیح خود نشان داده می شوند؟

آیا هایپرلینک ها به وضوح نمایش داده می شوند و آیا همه آنها به درستی کار می کنند؟

آیا پیوندهای عقب مانده را قرار داده اید تا دانش پذیران بتوانند به صفحه های قبلی بازگردند؟

آیا گرافیک ناوبری فراوانی وجود دارد؟ اگر چنین است، فقط به موارد مورد نیاز کاهش دهید.

آیا فهرست مطالب و نقشه دوره وجود دارد؟

منابع ناوبری دوره آموزش الکترونیکی

چگونه می توان قابلیت استفاده طراحی دوره آموزش الکترونیکی را با اتخاذ ۱۰ روش اکتشافی کاربردپذیری بهبود بخشید.

آموزش الکترونیکی ناهمزمان با مطالعه سنتی کلاسی متفاوت است و نیازمند انگیزه قوی و خود انضباطی از سوی فراگیران است.

از آنجایی که هیچ تماس شخص به فرد و واکنش فوری به مشکلاتی که در فرآیند یادگیری ایجاد می شود وجود ندارد، متخصصان آموزش الکترونیکی باید توجه ویژه ای به ناوبری و قابلیت استفاده دوره های آموزش الکترونیکی داشته باشند.

برای کمک به شما در حذف همه موانع در طراحی دوره آموزش الکترونیکی موثر، مقاله ایده ای در مورد اینکه قابلیت استفاده از آموزش الکترونیکی چیست و چگونه می توان آن را با استفاده از روش های اکتشافی کاربردی رایج بهبود بخشید، ارائه می دهد.

ناوبری سایت در آموزش آنلاین:

 مانند هر وب‌سایت دیگری، دوره‌های آنلاین باید به راحتی قابل پیمایش باشند. اکثر دوره های آنلاین به دو سبک تقسیم می شوند. هر کدام مزایای خاص خود را دارند. کدام سبک را ترجیح می دهید؟

مسائل فنی دوره آموزش الکترونیکی

آیا دوره آموزش الکترونیکی در یک بازه زمانی معقول بارگذاری می شود؟

آیا کلیدهای میانبر در دسترس دانش پذیران است؟

آیا صفحه پرسش‌های متداول با پیوندهایی به سایر بخش‌های دوره آموزش الکترونیکی ایجاد شده است؟

آیا تمامی الزامات و توصیه های سخت افزاری و نرم افزاری ذکر شده است؟

آیا ابعاد دوره آموزش الکترونیکی برای کاربران بهینه شده است؟

آیا دوره آموزش الکترونیکی در همه مرورگرهای وب اصلی قابل مشاهده است؟

آیا می توان مطالب دوره آموزش الکترونیکی را به راحتی چاپ کرد؟

آیا ارزیابی ها به درستی زمان بندی می شوند؟

طراحی کلی دوره آموزش الکترونیکی

آیا در ابتدای دوره آموزش الکترونیکی برنامه درسی مشخصی دارید؟

آیا دوره آموزش الکترونیکی از نظر زیبایی شناسی یکنواخت است و آیا عناصر نام تجاری را در سراسر آن گنجانده اید؟

آیا استفاده از رنگ سازگار و مناسب است؟

آیا همه عناصر با طرح رنگ انتخابی قابل مشاهده هستند؟

آیا حداقل نیمی از صفحه نمایش از فضای سفید تشکیل شده است تا ظاهر تمیز و منظمی داشته باشد؟

آیا تأیید کرده اید که همه محتوا با صفحه نمایش مطابقت دارد (بدون پیمایش افقی/عمودی)؟

آیا از پس‌زمینه‌ها/الگوهایی که ممکن است برای یادگیرنده حواس‌پرتی ایجاد کند، اجتناب کرده‌اید؟

آیا مدرسان می توانند به راحتی محتوای دوره را اضافه یا تغییر دهند؟

منابع طراحی دوره آموزش الکترونیکی کلی

راهنمای شما برای طراحی و اجرای دوره های آموزش الکترونیکی عالی:

در راهنمای دوره آموزش الکترونیکی عالی، ۱۰ نکته برتر برای ایجاد دوره های آموزش الکترونیکی عالی که موثر، جذاب و همه جانبه هستند را خواهید یافت.

نکات برتر برای تبدیل دوره سنتی خود به فرمت آموزش الکترونیکی:

چندین متخصص آموزش الکترونیکی در صنعت آموزش الکترونیکی می خواهند دوره های f2f خود را به قالب آموزش الکترونیکی تبدیل کنند.

با این حال، چندین نفر از آنها یک اشتباه را بارها و بارها انجام می دهند. آنها معتقدند که با انتقال محتویات خود مانند ارائه های پاورپوینت، ویدئوها، فایل های صوتی و اسناد به سیستم مدیریت یادگیری با استفاده از ابزار تالیف محتوای آموزش الکترونیکی، دوره های حضوری خود را به فرمت آموزش الکترونیکی تبدیل کرده اند.

 به نظر من دروس سنتی خود را به فرمت الکترونیکی تبدیل کرده اند.

آیا به یک چک لیست بازبینی طراحی آموزشی فشرده علاقه مند هستید؟

آیا علاقه مند به ادغام تکنیک های آموزش الکترونیکی میکرو در دوره آموزش الکترونیکی خود هستید؟

آیا می خواهید عملکرد را بهبود ببخشید و سودمندترین طراحی دوره آموزش الکترونیکی را برای دانش پذیران یا کارمندان خود ارائه دهید؟

قبل از راه اندازی دوره آموزش الکترونیکی، شما همچنین می خواهید آزمون نهایی دوره آموزش الکترونیکی را انجام دهید تا مطمئن شوید که همه عناصر کار می کنند.

همه ویدیوها را به طور کامل تماشا کنید، مطمئن شوید که ظاهر کلی منسجم است و به برند شما پایبند است، و بررسی کنید که حتی کسانی که ممکن است «دانش فنی» نداشته باشند، می توانند از دوره آموزش الکترونیکی  شما استفاده کنند.

همچنین، فراموش نکنید که اطلاعات تماس را در دوره آموزش الکترونیکی درج کنید تا در صورت مواجه شدن با هر مشکلی، دانش پذیران بتوانند از کمک دریافت کنند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: