چرا آموزش آنلاین

با افزایش استفاده از اینترنت همین طور همه گیری ویروس کرونا افراد بیش از پیش می کوشند از حضور در جامعه امتناع نموده و از طریق گوشی تلفن همراه، موبایل، تبلت و کامپیوتر و اینترنت از منزل به امور خود رسیدگی کنند. همچنین عدم حضور در جامعه و استفاده از اینترنت سرعت کارها را بالاتر می برد. آموزش آنلاین یکی از روش های آموزشی است که این روزها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

چرا آموزش آنلاین مهم است؟

دسترسی آسان به منابع اصلی و جامع
از مهمترین مسائل آموزش الکترونیکی می توان به استفاده از آرشیو اطلاعات تخصصی و غیرتخصصی موجود در فضای وب اشاره کرد.

استفاده بهینه از زمان و پول
در دوره های حضوری فرد ملزم است حداقل ۳ یا ۴ روز در مکان کلاس حضور یابد که مشمول هزینه رفت و آمد، تحمل ترافیک و صرف وقت و هزینه بیشتری می باشد. اما در دوره های آنلاین اتلاف وقت حتی الامکان کاهش می یابد. همچنین ثبت نام در دوره های آنلاین و الکترونیکی به مراتب کم هزینه تر و ارزان تر از دوره های حضوری است.

امکان استفاده از کلاس های آنلاین و دریافت فابل ها به صورت آفلاین:
یکی از مزایای استفاده از کلاس آنلاین این است که در صورت غیبت می توان فایل کلاس را به صورت آفلاین دریافت کرد و از کلاس بهره برد. همچنین در کلاس های آنلاین همچون کلاس های حضوری امکان پرسش و پاسخ با اساتید وجود دارد. آموزش آنلاین گزینه مناسبی برای افراد شاغل و افرادی است که مشغولیت های روزانه فراوانی دارند. چرا که الزام به حضور در کلاس مطرح نبوده و افراد می توانند در هر ساعت از شبانه روز حتی فایل کلاس را به صورت آفلاین مشاهده و مطالعه نمایند. همین امر موجب شده افراد شاغل بسیاری برای ادامه تحصیل مشتاق شوند و از این روش استفاده نمایند.

وجود شرایط عادلانه برای همه افراد
یکی از مشکلاتی که همواره وجود داشته عدم مجود شرایط یکسان برای همه افراد است.اصولا کیفیت آموزش در یک روستای دور افتاده پایین تر از یک موسسه آموزش عالی در پایتخت است، اما در آموزش آنلاین این مشکل حل شده و و همه ی افراد می توانند با شرایط یکسان از آموزش بهره مند شوند.

منعطف بودن نوع آموزش
یکی از مشکلات آموزش حضوری محدود بودن امکانات آموزشی و عدم استفاده از جنبه های بصری، دیجیتالی و آنلاین است. مثلا در دوره های حضوری مدرس وقتی از رشد و نمو یک گیاه صحبت میکند همه چیز انتزاعی است ولی در آموزش آنلاین می توان از فیلم، انیمیشن و روش های دیگر برای تفهیم هرچه بیشتر و دقیق تر موضوع بهره جست که خود کیفیت آموزش را به مراتب بالاتر می برد.

از بین رفتن محدودیت های مکانی
ممکن است افراد نیازمند یا راغب به دوره ای باشند که در شهری دورتر از محل سکونتشان برگزار می شود. مشکلاتی همچون جابجایی از شهری به شهر دیگر، هزینه های رفت و آمد و گرفتن مرخصی از کار باعث می شود افراد از این دوره ها صرف نظر کنند.
اما در شیوه ی آموزش آنلاین حتی این امکان فراهم می شود که در دوره های خارج از کشور هم شرکت نموده و از آنها بهره جست.

امکان استفاده با هر شرایط جسمی
دوره های آنلاین فرصتی مناسب برای افرادی است که به هر دلیل معلولیتی دارند و خروج از منزل و رفت آمد برایشان سخت و یا غیر ممکن است.

امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات و انجام کارها به صورت گروهی
یکی از مزایای این گونه کلاس ها و دوره ها این است که فضای کلاس به سمت و سوی خودآموز بودن رفته و به همین علت از حالت رقابتی خارج می شود در نتیجه تبادل اطلاعات و کار کردن های گروهی راحت تر اتفاق می افتد.

کمک به محیط زیست
یکی از مهم ترین و با ارزش ترین دلایل استفاده از کلاس های آنلاین این است که به کاهش ترافیک و در نتیجه کمتر شدن آلودگی هوا منجر می شود همچنین نیاز به جزوه و کتاب و دفتر کاغذی به طور چشم گیری کاهش یافته که خود دلیلی مناسب برای کاهش قطع درختان است.

عدم محدودیت ظرفیت کلاس
کلاس های حضوری با توجه به مکانی که برای برگزاری آنها در نظر گرفته می شود طرفیت پذیرش تعداد محدودی دانش پذیر را دارا هستند. اما در کلاس های آنلاین این مشکل حل شده و محدودیتی در تعداد افراد وجود ندارد. همین طور کیفیت آموزش نیز بهبود پیدا کرده و تعداد بالای دانش پذیران خللی در کیفیت آموزشی وارد نمی کند.

تیم کلاس روم با تلاش شبانه روزی خود اهتمام دارد که هرچه بیشتر و بهتر در زمینه برگزاری کلاسهای آنلاین و آموزش مجازی خدمت رسانده و به مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی در بهبود فعالیت های خود کمک نماید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: