تکنیک هایی برای برگزاری هرچه بهتر کلاس آنلاین (قسمت اول)

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

اگر در زمینه آموزش آنلاین فعالیت دارید و یا می خواهید کلاس آنلاینی را برگزار کنید این مطلب می تواند برایتان مفید بوده و کیفیت آموزش آنلاین شما را بهبود بخشد.

هنگام برگزاری کلاس های آنلاین online class اولین چیزی که مورد نیازتان است یک نرم افزار مناسب و کاربردی است. برخی از این نرم افزارها ساده و برخی نیز پیچیدگی دارند. با این حال باید بدانید چه هدفی دارید و کدامیک از آنها برایتان مناسب تر بوده و شما را به هدف آموزشیتان نزدیک تر میکند. یکی از قابلیت هایی که برای انتخاب کلاس آنلاین نباید از آن غافل شد امکان آزمون الکترونیکی است. می توان گفت بهترین نرم افزار کلاس مجازی درسیستم مدیریت آموزش lms است. یک نرم افزار آموزش الکترونیکی برای برگزاری کلاس انلاین و پیاده سازی آموزش مجازی ضروری است.

۱- در ابتدا باید بدانید برای چه می خواهید یک کلاس آنلاین تشکیل دهید؟
داشتن یک هدف اصلی برای شروع بسیار اهمیت دارد. چرا که جهت و سمت و سوی شما را مشخص کرده و به شما کمک میکند مسیر درست تری را انتخاب کنید، در وقت و هزینه صرفه جویی می کند و شما می توانید سنجش بهتری از عملکرد خود داشته باشید.

۲- حتما از نرم افزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید.
نرم افزارهای آنلاین زیادی وجود دارند که می تواند برای شما برنامه ریزی انجام دهد تا وظایف خود را پیگیری کنید. همچنین استفاده از آنها بسیار سریع و آسان و دردسترس است. به کمک این برنامه ها می توانید راندمان کاری خود را بالا ببرید.
Trello و Wrike نمونه های خوبی از ابزارهای مدیریت پروژه ای هستند که می توانید در برگزاری کلاس آنلاین خود استفاده کنید. برخلاف ریکه، ترلو رایگان است.

۳- فهرستی از افراد کلیدی و مهم تیم خود داشته باشید.
هنگامی که می خواهید کلاس آنلاینی برگزار کنید نیروهای زیادی را درگیر کار خواهید کرد. بهتر است شرح وظایف هر فرد از پیش مشخص شود، چرا که روی کسب و کار شما تاثیر مستقیمی دارد. افراد اصلی که برای شروع و راه اندازی کار نیاز دارید عبارتند از:
۱)تیم آموزش
۲)تیم فنی
۳)طراحان آموزشی
۴)مدیران پروژه
۵)تیم تولید محتوا
تهیه فهرست و اینکه از پیش بدانید هر فرد در چه گروهی و به چه عنوانی قرار است همکاری داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

۴- برای تولید محتوا فکری کنید.
بهتر است پیش از شروع کار یک طرح تولید محتوا تنظیم کنید، در این طرح می باییست استراتژی کلاس های آنلاینتان مشخص شود:

مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ آیا آنها در داخل کشور حضور دارند یا خارج از آن؟ دانش قبلی آن ها در چه سطحی است؟ آیا تا کنون از طرح آموزش آنلاین استفاده کرده اند؟ پاسخ به این پرسش ها کمک میکند تصویر مشخصی از جامعه هدفتان پیش روی شما قرار بگیرد.

ایده هایی را که برای تولید محتوا دارید مشخص کنید، تعیین کنید این ایده ها چه کمکی میکند و تا چه اندازه در پیشبرد اهداف شما موثر است. همچنین هم خوانی آن ها را با استراتژی کلاس های آنلاین خود مشخص کنید.

فرد مسئول تولید محتوا را از پیش تعیین کنید، چرا که سرعت و کیفیت کاریتان را افزایش می دهد. همینطور بهتر مشخص کنند که قرار است محتوای آموزشی با چه فرمتی ارائه شود، عکس، فیلم و یا متن؟

بعد از مشخص نمودن نکاتی که گفته شد آن ها را در سیستم مدیریت پروژه اعمال کنید تا بتوان وظایف و کارها را پیگیری کرد. همچنین می توانید ایده های برگزاری کلاس آنلاین را به اعضای مختلف تیم واگذار کنید تا مدیریت طرح ریزی برنامه تولید محتوا آسان تر شود.

۵- برنامه کاری خود را مشخص کنید
بهتر است برنامه ای تنظیم کنید و با توجه به آن در کار خود پیش بروید. داشتن برنامه ای مدون به کارآمد بودن سیستم شما کمک شایانی میکند همچنین تولید و برگزاری کلاس را ساده تر مینماید. وظایف را مشخص کنید و در برنامه ی خود تاریخ های مهمی مانند شروع و پایان دوره را حتما مشخص کنید. این زمان بندی را در اختیار مدرسین، مدیران و تولید کنندگان محتوا قرار دهید تا بتوانند آگاه شده و به طور دقیق برنامه ریزی نمایند.

۶- با انگیزه های دانش پذیران آشنا شوید
اینکه تنها کلاس آنلاین جامع و خوبی ارائه دهید کفایت نمیکند. باید انگیزه افراد شرکت کننده را بالا ببرید و آن ها را برای یک فراگیری مناسب آماده کنید. با شناخت انگیزه ی دانش پذیرانتان از انتخاب شما می توانید به هدف نزدیک تر شده و سلیقه ی آنان را هم در نظر بگیرید. این می تواند شکل های مختلفی داشته باشد، شاید آن ها بخواهند یک نرم افزار جدید برای حل مشکل خود یاد بگیرند، شاید در جای جدیدی استخدام شده اند و سعی می کنند که ضروریات سیاست های شرکت را کسب کنند، یا شاید می خواهند آموزش های خود را تکمیل کنند تا زمانی که به آن احتیاج دارند نگرانش نباشند.

پس بهتر است انگیزه هایشان را بشناسید و براساس انگیزه های ایشان کلاس را تهیه و تنظیم نمایید. همین امر موجب افزایش دانش پذیران شما خواهد بود.

۷- برای هر بخش از کلاس هدفی را تعیین نمایید
علاوه بر آن که هدف کلی خود از آموزش را تعیین می نمایید لازم است برای هر بخش و واحد نیز هدف خود را مشخص کنید. برای هر بخش هدفی ساده تعیین کنید تا هر دانش پذیر بداند که با طی کردن آن بخش آن هدف را کسب خواهد کرد. همین امر موجب آسان تر شدن آموزش می شود و پتانسیل حفظ اطلاعات از طریق دانش پذیران بالا می رود.

۸- ایده هایی را که برای برگزاری کلاس دارید به صورت استوری بورد در آورید
استوری بوردها بهترین روش برای برگزاری کلاس آنلاین به صورت بصری هستند. در واقع داستانی دنباله دار و تصویری هستند که کلیت آنچه شما قصد ارائه اش را دارید تهیه میکنند. از آن ها می توان برای برنامه ریزی ویدئو ها و اسلایدها استفاده کرد تا متوجه کارکرد آن ها در دوره های خود شوید. آن چه که استوری بردها را بسیار سودمند می کند این است که آن ها می توانند کمک کنند که بینش خود را با بقیه به اشتراک بگذارید، تمرکز کنید و در طولانی مدت در زمان صرفه جویی کنید.

۹- بهتر است از عناوین جذاب استفاده کنید
در حالیکه دارید برای محتوای کلاس های خود برنامه ریزی می‌کنید بهتر است از عناوین دوره و سرفصل ها نیز غافل نشوید. انتخاب نام های مناسب و جذاب برای دوره می تواند مخاطبان بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد چرا که عنوان برای مخاطبانتان تعیین میکند که چه چیزی در انتظارشان است. برای رسیدن به این هدف لازم است مخاطبان خود را بشناسید، نام را کوتاه انتخاب کنید، واژه های کلیدی را مشخص کنید و به انگیزه های مخاطبان توجه کنید.

۱۰-اصلا شلوغش نکنید!
برای همراه کردن دانش پذیران نیازی نیست آن ها را درگیر دوره ها و رسانه های مختلف کنید. حتی این کار می تواند موجب سردرگمی آنان شود. بهتر آن است که در هر بخش تنها از یک یا دو رسانه استفاده کنید، مثلا یک ویدیو یا یک اسلاید با متن کوتاه. بهتر است از عکس های کمتری استفاده کنید تا ذهن دانش پذیران از پیام اصلی منحرف نشود.

۱۱-دوره های آنلاین خود را جذاب و کوتاه کنید
آموزش کوتاه قابل درک تر و بهتر است. بهتر است برای دیدن نتیجه آن دوره های میکرو(بین ۵ تا ۶دقیقه) ارا جایگزین دوره های ۲۰ دقیقه ای کنید و واکنش دانش پذیران را مشاهده کنید. بعد از آن می توانید بهترین زمانبندی آموزش را برای شیرین تر و جذاب تر شدن آموزش پیدا کنید.

۱۲- کاری کنید کلاس های آنلاین بر روی گوشی نیز قابل دسترسی باشد
این امر موجب می شود طیف بیشتری به کلاس ها دسترسی داشته باشند و امکان استفاده برای دانش پذیران راحت تر می شود، همین طور کلاس ها را برای گوشی بهینه سازی کنید. بهینه سازی برای تلفن همراه به معنای داشتن یک طراحی ریسپانسیو است. این نوع طراحی تضمین می کند که محتوای شما با هر صفحه نمایشی تغییر می یابد و با آن سازگار می شود. و در نتیجه دانش پذیران با هر ابزاری اعم از تلفن همراه یا تبلت نیز می توانند همه چیز را به روشنی مشاهده کنند.

۱۳- برای کلاس آنلاین خود بنر خیره کننده طراحی کنید
میتوان با استفاده از بنر های جذاب و خیره کننده مخاطبان را بیشتر به خود جلب کنید. در ساخت بنرهای تبلیغاتی می توان از تصاویر، ویدئو، گیفت ها یا متن ها استفاده کرد. علاوه بر آن میتوان دکمه ای را برای آن بنر طراحی کرد که اگر مخاطبان جذب بنر شدند با کلیک روی آن همزمان بتوانند به صفحه ثبت نام منتقل شوند.

۱۴- از گیمیفیکیشن ها غافل نشوید
استفاده از گیمیفیکیشن ها (بازی سازها) کلاس های آنلاین خود را به سرگرمی تبدیل کنید و انگیزه ی دانش پذیران خود را بالا ببرید. علاوه بر آنکه گیمیفیکیشن ها با ایجاد سرگرمی و جذابیت یادگیری را بالا می برند، باعث ایجاد رقابت سالم و حس هیجانی در دانش پذیران می شوند.

۱۵- از آموزش های ترکیبی استفاده کنید
با استفاده از روش ترکیبی می توانید به صورت همزمان از کیفیت و مزایای دوره های سنتی و آوزش های الکترونیکی بهره مند شوید. راندمان یادگیری را افزایش دهید و بهترین روش برای آموزش را استفاده نمایید که مطابق با نیازهای سیستم شما باشد. همچنین می توان سوالات و نظرخواهی های آنلاینی طراحی و توزیع کرد.

۱۶- برای کسانی که دوره های آنلاین را به پایان می رسانند تشویق در نظر بگیرید
برای کسانی که دوره را تکمیل میکنند گواهی نامه اتمام دوره در نظر بگیرید. برای راحت تر و جذاب تر بودن آن می توانید گواهی نامه خودکار صادر کنید. به این معنی که فرد بعد از آن که دوره اش را تکمیل کرد به صورت خودکار برایش گواهی نامه ای صادر شود.
این نوع گواهی نامه برای مخاطبان مزایای مشابهی با گیمیفیکیشن دارد، سرگرم کننده است و احساس موفقیت و انگیزه در آنان ایجاد می‌کند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: