نکاتی که باید قبل از شروع برنامه‌ریزی برای آموزش الکترونیکی و برگزاری کلاس‌های آنلاین به آنها توجه کرد

با توجه به افزایش روز افزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی تغییرات چشم گیری نیز در زندگی انسانها اتفاق می افتد. یکی از این تغییرات که این روزها بیشتر شاهد آن هستیم استفاده از آموزش آنلاین و کلاس های مجازی است. این روش توانسته بسیاری از معضلات و محدودیت های کلاس های سنتی را از میان بردارد. آن چه در این میان حائز اهمیت است توجه به اصول اولیه و اجرای صحیح آن است.
اگر برای موسسه یا ارگان خود قصد دارید از سامانه کلاس آنلاین استفاده کنید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

متناسب بودن محتوای آموزشی با آن چه افراد به آن نیاز دارند
آن چه قرار است مورد تدریس قرار بگیرد می بایست با نیاز افراد آن سازمان یا موسسه هم خوانی داشته باشد. همچنین باید قابلیت افراد آموزش گیرنده نیز مورد توجه قرار گیرد مبادا موجب دلسردی آن ها شود، خصوصا که در آموزش های الکترونیکی گاها فرد به صورت خود آموز باید به یادگیری بپردازد.

آموزش متناسب با یادگیرنده
یکی از مهمترین مسائلی که باید به آن پرداخت این است که علم و تکنولوژی مدام در حال پیشرفت و تغییر است. بدین علت بسیاری از مطالب آموزشی کهنه شده و نیاز به مطالب جدید و به روز می باشد. یکی از مهمترین اصول، تدریس یر پایه علم روز است.

آموزش آنلاین با مدت زمان مناسب
در صورت استفاده از آموزش آنلاین یکی از مهمترین مسائل استفاده از مدت زمان مناسب برای برگزاری کلاس ها می باشد. چرا که افزایش ساعت کلاس های آنلاین باعث خستگی و کاهش بازده کلاس می شود.

بهره گیری از ابزارهای مختلف آموزشی
در سامانه های آنلاین مطالب آموزشی که در اختیار افراد قرار میگیرد از تنوع بالایی برخوردار است. منابعی همچون کتاب، جزوه های آنلاین، فیلم های آموزشی، فایل های صوتی ، متون و تصاویر مختلف که با توجه به مطلب در حال تدریس یا نیاز افراد مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر آنچه گفته شد نرم افزارها و شبیه سازهای مختلفی می تواند در کیفیت آموزشی موثر باشد. براین اساس در این نوع آموزش می بایست مطالب آموزشی در تمام اشکال تدوین و مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم آزمون و ارزشیابی
همان گونه که در کلاس های درس حضوری آزمون و ارزشیابی وجود دارد در روش کلاس های آنلاین نیز باید در پایان دوره آزمونی جهت ارزشیابی برگزار شود.

ایجاد ارتباط متقابل میان دانش پذیران و اساتید
استفاده از سامانه آموزش آنلاین نه تنها به معنای قطع ارتباط میان اساتید و دانش پذیران نیست، بلکه باید بستری فراهم باشد تا افراد به تعامل با یکدیگر پرداخته، کارهای گروهی داشته باشند، پرسش و پاسخ نمایند و همچنین با اساتید خود به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند.

سیستم انتقادات و پیشنهادات
روش های آموزش مجازی ممکن است ایرادات و معایبی نیز داشته باشد، بنابراین باید از اساتید و دانش پذیران نظرسنجی به عمل آورد تا نقاط ضعف و قوت سیستم مشخص شده و راه به سوی موفقیت هموارتر شود.

متناسب بودن آموزش آنلاین با مسائل اجتماعی و فرهنگی
یکی از مسائلی که در آموزش آنلاین باید مورد توجه قرار بگیرد همخوانی آن با مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همچنین روش های متناسب با مسائل روز و بین المللی می باشد. این روش تدریس می بایست متناسب با اهداف، سنت ها و تفکرات جامعه هدف باشد و بر آن اساس طراحی شود.

سامانه کلاس روم با توجه به امکانات، دانش تخصصی و پشتکار و تلاش مجموعه متخصص خود مفتخر است بتواند خدمتی شایسته و در خور برای تمامی هوطنانی که با این سامانه همراه می شوند عرضه نماید و در ارتقا سطح کیفی آموزش در ایران تاثیرگذار باشد.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: