شش نکته برای افراد تازه کار در طراحی آموزشی (Noobs)

طراحی آموزشی یک زمینه هیجان انگیز است و با توجه به حضور پررنگی که هم در صنایع آموزشی و هم در صنایع انتفاعی دارد، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

امروزه چندین دانشگاه وجود دارد که مدرک طراحی آموزشی (هم لیسانس و هم کارشناسی ارشد) را ارائه می دهند، و تعداد انگشت شماری از سازمان های حرفه ای که دوره های صدور گواهینامه در دسترس دارند.

دنیای طراحی آموزشی با داشتن ابزارها، نکات، ترفندها، نظریه ها و فرایندهای بسیار، یک دنیای پر رونق است.

برای بیشتر افراد بهترین راه برای یادگیری، انجام دادن است. اگر شما یک “نوب” هستید (یعنی شروع کار خود در طراحی آموزشی)، هیچ جایگزینی واقعی برای کاربردهای عملی وجود ندارد.

اگر در حال شروع کار خود را در زمینه طراحی آموزشی هستید، بیش از حد فکر و خیال نکنید.

مطمئناً تئوری ها و فرایندهایی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید، اما اجازه ندهید این موارد شما را خسته کنند.

فقط روی اصول اولیه تمرکز کنید.

اصول طراحی اصلی آموزشی

  • اهداف یادگیری را تعیین کنید
    دوره و دروس شما باید اهداف یادگیری مشخصی داشته باشد. این اهداف باید دائماً به دانش پذیر منتقل شود. در پایان درس و دوره باید ذکر کنید که هدف دقیقاً چگونه محقق می شود.
  • محتوای صفحه داستان
    قبل از ساختن یک اسلاید پاورپوینت یا ماژول یادگیری در نرم افزار توسعه سریع آموزش سریع، دوره شما باید دارای یک داستان باشد. در این داستان، شما اهداف خود را ترسیم کرده و مطالب مختلف درس را فراخوانی می کنید. در بعضی موارد ممکن است کل دوره (محتوا) را در این استوری بورد بسازید و بعداً از آن برای انتقال به دوره ارائه یا دوره آموزش استفاده کنید.
  • از چندین فرم رسانه استفاده کنید
    از فیلم ها، نمودارها، نمودارها و تصاویر در صورت امکان استفاده کنید، اما در این کار زیاده روی نکنید. صرف وجود این رسانه لزوماً به معنای استفاده از آن نیست.
  • فعالیتهای را در خود بگنجانید
    در دوره ای از دوره خود باید فراگیر را درگیر یک تمرین یا فعالیت کنید. اگر این فعالیت فقط یک آزمون نباشد مفید است، زیرا آزمون یک بعدی است. شبیه سازی یا بازی های کوچک روش های دیگری برای درگیر کردن دانش پذیر است.
  • مرتبط با دنیای واقعی
    بهترین محتوای دوره مربوط به سناریوهای زندگی واقعی است. اگر مطالب بیش از حد نظری باشند، حفظ آنها دشوارتر است. نشان دهید “چرا” محتوا برای دانش پذیر مهم است. اگر بتوانید دلیل معتبری برای این “چرا” پیدا کنید، احتمالاً آنها در فرصتی دیگر آن را به خاطر می آورند.
  • سوالات مرتبط
    از آزمونها و سوالات خود بهینه و درست استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که از سوالاتی استفاده می کنید که در واقع یادگیرنده را به چالش می کشد. از استفاده از سوالات چند گزینه ای و صحیح یا غلط خودداری کنید زیرا این گونه سوالات فقط یک روش یادآوری محتوا را اعمال می کنند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: