آموزش الکترونیکی ، آموزش آنلاین را متحول می کند

آموزش آنلاین و روندهایی که باید از آنها آگاه باشید

با توجه به تعداد اتفاقات و پیشرفت هایی که در زمینه یادگیری اتفاق می‌افتد، شاید اکنون زمان خوبی برای بررسی برخی از روندهای یادگیری الکترونیکی باشد که در این مدت درباره تحول در دنیای آموزش الکترونیک صحبت می شد.

بیایید ببینیم که کدام یک از این هیاهوها را حفظ کردند و چه معنایی برای حوزه یادگیری و آموزش دارد.

هوش مصنوعی

تقریباً در هر صنعت تبلیغات زیادی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد و صنعت یادگیری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از همه چیزهایی که در فضای یادگیری می بینیم، به نظر می رسد که هوش مصنوعی در سال جاری و بعد از آن نویدبخش است. این بخشی جدایی ناپذیر از سیستم های یادگیری نسل بعدی خواهد بود که در حال تغییر به سمت ارائه تجربیات یادگیری شخصی هستند.

 بسیاری از فناوری‌های هوش مصنوعی مانند تجزیه و تحلیل، یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و چت‌بات‌ها در عمل به زودی قابل مشاهده خواهند بود.

و اغلب اوقات، این فناوری‌ها به همراه هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیدن آنها در کنار هم که از بسیاری جهات با هم تلاقی می کنند جالب خواهد بود. IBM’s Project Debator نمونه کاملی از استفاده از هوش مصنوعی برای رسیدگی به استدلال های پیچیده تر است.

تجزیه و تحلیل یادگیری غنی

تلاش ما برای استفاده از داده‌ها، سازمان‌دهی آن‌ها، تجزیه و تحلیل آن‌ها، درک آن‌ها، و شاید به‌دست آوردن برخی بینش‌ها از آن، تضمین می‌کند که تجزیه و تحلیل‌های یادگیری غنی در این روزها ارزشمند خواهد بود.

در یادگیری، پذیرش xAPI به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا داده‌های دقیق‌تری را در مورد فعالیت‌های یادگیری جمع‌آوری کنند.

فعالیت یادگیرنده در هر لحظه و نتیجه آن قابل پیگیری است و اگر این داده‌ها در دسترس باشند، می‌توان آن‌ها را تقطیع کرد و به روش‌های مختلف ارائه کرد تا اطلاعات کلیدی را نشان دهد.

به عنوان مثال، جمع آوری اطلاعاتی مانند سوالاتی که اکثر دانش پذیران به اشتباه پاسخ می دهند، یادگیرندگان زمان بیشتری را صرف کدام ماژول ها می کنند و اینکه آیا فراگیران به عمق یا وسعت موضوع علاقه مند هستند.

جایی که این واقعا جالب می شود این است که با xAPI ما در واقع قادر خواهیم بود یادگیری را با اندازه گیری عملکرد مرتبط کنیم.

یادگیری خرد

یادگیری خرد یا یادگیری کوچک، هر چه که ترجیح می‌دهید نامش را بگذارید، قطعاً اینجاست.

چه ویدیوها و چه دوره‌ها، هر مطلب کوتاه شده ای که در دسترس مخاطبان قرار میگیرد به این عنوان اطلاق می شود.

این تغییر به سمت یادگیری خرد به دلیل ساختار کلی فراگیران ما است، چه در دنیای شرکت ها و یا آموزش.

نسل جدید به طور فزاینده‌ای به مخاطبان هدف ما تبدیل می‌شوند، چرا که آن‌ها زمان و حوصله حضور در دوره‌های طولانی را ندارند.

یکی دیگر از دلایل قابل قبول این تغییر، اقتصاد گیگ است. در اقتصاد گیگ، گردش مالی بالایی وجود دارد.

کارمندان باید به سرعت آموزش ببینند، حتی گاهی اوقات در محل کار. باز هم، زمانی برای جلسات تمرینی طولانی وجود ندارد. همه اینها نشان می دهد که روش ارائه یادگیری تغییر خواهد کرد.

در هر زمان و هر کجا که فراگیران به آن نیاز داشته باشند، باید در فواصل کوتاه ارائه شود. سازمان‌ها همچنین به استفاده از محتوای آموزشی قدیمی با تقسیم آن به ماژول‌های یادگیری خرد ادامه می‌دهند.

آموزش مبتنی بر ویدئو

در گذشته به دلایل مختلفی از جمله پهنای باند، دستگاه ها و هزینه ها گفته می شد در کلاس های آنلاین با احتیاط از ویدیوها استفاده کنید.

با پیشرفت تکنولوژی و دستگاه ها، این محدودیت ها وجود ندارد و به همین دلیل است که ما اکنون شاهد کاربردهای زیادی از ویدیوها در یادگیری هستیم.

گویی افق یادگیری مبتنی بر ویدئو گسترش یافته است. فیلم های آموزشی سنتی ساده و فیلم های متحرک اینجا هستند. اما علاوه بر این، فن‌آوری به تیم‌های تحقیق و توسعه امکان می‌دهد فیلم‌های مختلف، ویدیوهای تعاملی و فیلم‌های آموزشی زنده را در آموزش خود بگنجانند.

پلتفرم‌ها و ابزارهای فراوانی مانند Vyond، Exaltive، Reheaersal و Panopto در بازار وجود دارد که شما را قادر می‌سازد چنین راه‌حل‌های ویدیویی پیشرفته‌ای ایجاد کنید.

واقعیت افزوده و مجازی

AR و VR قبلاً به عنوان راه‌هایی مؤثر برای ارائه تجربیات یادگیری فراگیر شناخته شده‌اند. اما فقط برای تمایز بین این دو، VR کاربر را در یک محیط کاملا مجازی غوطه ور می کند، در حالی که واقعیت افزوده با استفاده از پوشش های ادراکی تولید شده به صورت دیجیتال، اشیاء دنیای واقعی را بهبود می بخشد.

VR به یک واحد فیزیکی اضافی (مثل کتاب یا مقوا) نیاز دارد، در حالی که AR می‌تواند از دستگاه‌های روزمره مانند تبلت یا تلفن هوشمند برای تولید رابط‌های دیجیتالی همپوشانی استفاده کند.

با پیشرفت های تکنولوژیکی، هر دو این راه حل ها مقرون به صرفه تر شده اند، به همین دلیل است که اکنون به طور فزاینده ای برای تکمیل آموزش رسمی مورد استفاده قرار میگیرند.

 استفاده از VR برای همه نوع آموزش ادامه خواهد داشت. درست از آموزش نصب و راه اندازی محصول، تا آموزش انطباق و آموزش موقعیت های خطرناک و AR به طور فزاینده ای برای آموزش محصول، آموزش مشتری، تقویت راه حل های خرده فروشی مانند کاتالوگ ها یا بروشورها و موارد دیگر استفاده خواهد شد.

بسترهای تجربه یادگیری

جاش برسین بود که برای اولین بار سیستم های یادگیری نسل آینده را به عنوان بسترهای تجربه یادگیری (LXP) نامگذاری کرد. همانطور که در برخی از مقالات اصلی او توضیح داده شد، “بازار LXP وجود دارد زیرا پارادایم سیستم مدیریت یادگیری قدیمی است. مردم دیگر کاتالوگ دوره ها را مانند گذشته جستجو نمی کنند، و ما به راهی برای آموزش نیاز داریم تا افراد “در جریان کار” یاد بگیرند.”

این تغییر پارادایم راه را برای انتقال تمرکز از سیستم های مدیریت محور به سیستم های یادگیرنده محور هموار کرده است. به این معنا نیست که مدیریت جنبه مهمی نیست، اما تمرکز بر نیازها و نتایج یادگیرنده اساسی تر است.

در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی که این سیستم های یادگیری نسل آینده را شامل می شود آورده شده است:

یک رابط نتفلیکس مانند که توصیه هایی را بر اساس نمایه کاربر، فعالیت ها، اولویت ها و اهداف ارائه می دهد

فرمت های محتوای متعدد از جمله مقالات، قطعات ریز یادگیری، ویدیوهای تعاملی و موارد دیگر

مسیرهای یادگیری سفارشی که به نتایج منطقی ختم می شوند.

ویژگی‌های تقویت یادگیری غیررسمی مانند آزمون‌های بداهه، یادداشت‌های تازه‌سازی، و یادآوری‌ها

ادغام یکپارچه با سایر سیستم های سازمانی برای گره زدن نتایج یادگیری به اندازه گیری عملکرد کلی

تجربه یکپارچه در چندین دستگاه

رسانه های اجتماعی مانند تعامل همتا به همتا هستند

تعامل

تعامل به هیچ وجه روند جدیدی نیست، بلکه روندی است که همیشه در خط مقدم آموزش الکترونیکی قرار داشته است.

اگر همه موضوعات یادگیری عنصر حیاتی تعامل را از دست بدهند، در بالای همه گرایش‌های یادگیری قرار گرفتن همچنان بی‌اثر خواهد بود.

تعامل به تکامل خود ادامه می دهد و اشکال مختلفی به خود می گیرد. ویدیوهای تعاملی، واقعیت مجازی، ربات‌های چت، ریزآموزش یا LXP، همه چیز حول محور تعاملی کردن یادگیری و در نتیجه درگیر شدن برای نتایج یادگیری بهتر می‌چرخد.

وقتی صحبت از تعامل شد، می‌توانید به ابزاری مانند Raptivity نگاه کنید تا محتوای تعاملی را به سرعت و بدون برنامه‌نویسی توسعه دهید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: