چگونه کلاس آنلاین خود را جذابتر و مفیدتر برگزار کنیم؟

تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم


با توجه به تغییر آموزش از حضوری به غیر حضوری، در نحوه انتقال مطالب آموزشی نیز باید تغییراتی رخ دهد و استفاده از همان روش های کلاس های سنتی اشتباه است. چرا که بازدهی کلاس را پایین می آورد.
یکی از مسائلی که ما را به حضور در کلاس های سنتی سوق می داد نیاز ما به تعامل با دیگر همکلاسان و معلمین بود که با توجه به اجتماعی بودن انسان امری طبیعی و بدیهی است، انسان موجودی اجتماعی است و یادگیری در اصل یک تجربه اجتماعی. از آنجایی که آموزش از راه دور به گونه ای آموزش انفرادی به حساب می آید، برای حل این مسئله یکی از مهمترین عوامل یادگیری در دانش پذیران همان تعامل با یکدیگر و مدرسین به حساب می آید.

راهکارهایی برای بررسی دوباره

اگر می خواهیم یادگیری را برای دانش پذیران و مدرسین در طول مدت همه گیری اخیر معنا ببخشیم، باید در قسمت اعظم شیوه ارائه آن بازنگری کنیم. زمان آموزشی زنده، ارزشمندتر از آن است که برای سخنرانی یا هدایت مستقیم صرف شود. در عوض، مدرسین باید راه هایی برای انتقال مطالب خود به صورت غیرهمزمان پیدا کنند تا بتوانند زمان کلاسی را بر روی عناصر بین فردی یادگیری نظیر: مباحثه، اعمال بازتاب و اجتماع سازی متمرکز کنند. دانش پذیران به تنهایی در خانه هستند، و میل به ارتباط دارند. اگر مدرسین بتوانند در جلسات زنده آنلاین بر روی تعامل و مکالمه تأکید کنند، آنها به بهترین بخش روز دانش پذیران تبدیل می شوند.

انتقال مطالب درسی به صورت همزمان و غیرهمزمان

در کلاس های سنتی و شیوه های قدیمی تر فرض بر این بود که هرچه مدرس بیشتر سخرانی کند و کنترلش بر کلاس بیشتر باشد آموزش نیز بهتر اتفاق خواهد افتاد. این طرز تفکر نه تنها دانسته های ما در مورد نیازهای مختلف یادگیری دانش آموزان را نادیده می گیرد بلکه اجرای آن در روش آموزش آنلاین و از راه دور نیز غیرممکن است. چرا که دانش پذیران یک سخنرانی آنلاین را خیلی راحت تر از یک سخنرانی حضوری نادیده و ناشنیده می گیرند. همین طور دانش پذیرانی که اینترنت ضعیف تری دارند ممکن است اصلا موفق به شنیدن صدای مدرس خود نشوند.

درعوض، مدرسین باید به دنبال روش هایی جهت انتقال محتوا و دستیابی به تکنیک فهم غیرهمزمان باشند. مدرسین می توانند فیلم های آموزشی از خود تهیه نمایند که در هر ساعت و زمانی در دسترس و قابل استفاده باشد. مدرسین باید به جای اعمال فشار رو به جلو علی الخصوص با سرعتی که دانش پذیران قادر به تحمل آن نباشند (یا بالعکس حرکت با سرعتی بسیار آهسته)، ساختارهایی طراحی کنند که به دانش پذیران اجازه دهد تا با سرعت خودشان یاد بگیرند، به طوری که هر دانش پذیر بتواند بسته به اندازه توان خود بدون احساس گم شدن یا قرارگیری در هر نوع چالشی مطالب را بیاموزد. همین طور علاوه بر تکیه به حضور و غیاب مدرسین باید شیوه ای را اتخاذ کنند که هر دانش پذیر را یه طور مجزا مورد بررسی قرار دهند تا اطمینان حاصل کنند که مهارت های لازم برای پیشرفت را کسب کرده است.
در چنین سیستمی، دانش پذیران این توانایی را دارند که به تنهایی و خودآموز مطالب را یاد بگیرند و زمان کلاس را می توان به موارد مهم تر اختصاص داد.

اختصاص زمانی در کلاس های آنلاین به تعاملات اجتماعی

بهتر است در کلاس های آنلاین مدرسین و دانش پذیران زمانی را برای یکدیگر و ارتباط با هم اختصاص دهند که البته در یادگیری تاثیر به سزایی دارد. می توان روی مسائلی همچون بحث، همکاری، حل مسئله و اجتماع سازی تمرکز کرد. می توان زمان کلاس را به انجام فعالیت هایی که آموزش را معنادار و سرگرم کننده می کند اختصاص داد.
به عنوان مثال، در درس ادبیات فارسی، عناصر شعر را به طور غیرهمزمان از طریق فیلم به دانش پذیران بیاموزید و سپس زمان کلاس زنده را صرف بحث در مورد معنی یک شعر خاص کنید. در درس تاریخ، منشور حقوق فردی و جمعی را به طور غیرهمزمان از طریق فیلم ها به دانش پذیران آموزش دهید و سپس زمان کلاس زنده را به بحث آزادی بیان در رسانه های اجتماعی اختصاص دهید. در یک کلاس ریاضی نیز، به دانش آموزان تکلیف کنید تا چگونگی رسم نمودار توابع نمایی ساده را از طریق فیلم ها در منزل بیاموزند و در عوض وقت کلاس را صرف تجزیه و تحلیل نمودار شیوع Covid 19 نمایید.
این ها نمونه هایی است برای درک بهتر موضوع مورد بحث. از این مثال ها بیشمار می توان آورد ولی همه ی آنها معنای مشترکی دارند، وقتی مدرسین از ابزارهای غیرهمزمان برای تهیه محتوای بنیادی استفاده می کنند، می توانند وقت کلاس آنلاین خود را صرف انجام کارهایی کنند که دانش پذیران احتمالاً آن ها را به خاطر می آورند و به آنها اهمیت می دهند. همین کار باعث می شود انگیزه یادگیری در دانش پذیران بالاتر رود و آنها از قبل مطالب آموزشی را بهتر بخوانند و بیاموزند تا بتوانند با انرژی و آگاهی بیشتری در مباحث کلاس آنلاین شرکت نمایند. این چرخ تاثیرات مثبت شایان توجهی بر مدرسین و دانش پذیران دارد.

جذاب نمودن کلاس های آنلاین

مهمترین نکته که می توان به آن اشاره کرد صرف وقت برای تفریح و اهمیت دادن به دانش پذیران است. شاید بگویید به دلیل کمبود وقت این امر امکان پذیر نیست، اما باید بدانید ایجاد انگیزه در دانش پذیران از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع تنها راه برای جلب نظر دانش پذیران و ایجاد انگیزه در آنان برای فراگیری بهتر مطالب کلاس، برگزاری کلاس های آنلاین گرم و صمیمی است. در کلاس های آنلاین باید همواره اندیشید که چگونه می توان شادی و جذابیت را به کلاس اضافه کرد. چگونه می توانید کارهای یکنواختی نظیر سخنرانی های روزانه، راهنمایی ها، درجه بندی های مداوم را به گونه ای که کلاس های شما بتوانند بیش از هر زمان دیگری مطالب را تحت پوشش قرار دهند ساده سازی کنید، آن هم در حالی که همزمان روی آنچه شما و دانش پذیران را شاد می کند تمرکز می کنید.
این کار به هیچ وجه ساده نیست. اما با وجود همه این چالش ها، ما می دانیم که مدرسین هنوز هم می توانند مدارس را پربار نمایند.
کلاس روم به شما توصیه می کند که تا جای ممکن زمان کلاس آنلاین خود را بر روی ارتباطات انسانی متمرکز کنید تا بتوانیم دست در دست هم به کیفیت هر چه بیشتر و بالاتر در زمینه آموزش دست یابیم.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: