نحوه تسلط بر گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی

گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی می تواند یک تجربه یادگیری ایجاد کند که به سختی می توان از آن گذشت.

آیا به دنبال راهی برای کاهش نرخ ترک تحصیل، افزایش مشارکت و تبدیل دوره خود به برنامه ای هستید که فراگیران شما می خواهند از آن استفاده کنند؟ کلید ایجاد چنین تجربه ای در یک تکنیک طراحی آموزشی نهفته است که به طرز گسترده ای در محافل آموزش الکترونیکی جلب شده است: گیمیفیکیشن.

گیمیفیکیشن بسیار جذاب است. اگر می توانید موضوع خود را تحویل بگیرید و آن را به داستانی پرتحرک، جذاب، پر از چالش، پاداش و تلاش تبدیل کنید، نتایج معمولاً بیشتر از قالب سخنرانی کلاسیک به یاد ماندنی و موثر است. استفاده از این تکنیک در موبایل تنها با دسترسی بیشتر به آن می تواند دوره شما را بهبود بخشد.

گفته شد، به همان اندازه که گیمیفیکیشن هیجان انگیز است، ایجاد دوره ای سطحی نیز بسیار دردناک است. شاید مکانیک بازی بد باشد، داستان ساده به نظر برسد، یا انگیزه ها بی جا باشد. یا شاید این بازی مبتنی بر دسکتاپ باشد، در حالی که بیشتر دانش پذیران شما علاقه بیشتری به نسخه موبایل دارند.

مهم نیست که سد راه باشد، هدف مربیان همان است: تعامل و آموزش به دانش پذیران با موثرترین روشهای موجود. در اینجا چگونگی استفاده از گیمیفیکیشن می تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند.

  1. آن را چالش برانگیز کنید (اما نه خیلی چالش برانگیز)

دو روش وجود دارد که فراگیران به سرعت از یک دوره دلسرد می شوند: دوره بسیار سخت است بنابراین احساس شکست می کنند، یا دوره بسیار آسان است بنابراین احساس کسالت می کنند. یک دوره بیش از حد سخت باعث می شود که یک یادگیرنده احساس گم شدن و درماندگی کند، در حالی که یک دوره بیش از حد آسان به نظر می رسد اتلاف وقت است.

یافتن تعادل بین این دو، در نوع خود می تواند یک چالش باشد، خصوصاً که هر دانش پذیر آستانه صبر متفاوتی خواهد داشت. یک روش خوب برای آزمایش این است که “هدف” را یادگیرنده بگذارید، و با به چالش کشیدن مطالب، کم و بیش به عملکردهای دانش پذیران پاسخ دهید.

به عنوان مثال، اگر یادگیرنده کارهای اولیه را به سرعت به پایان برساند، سیستم می تواند مطالب سخت تری را برای آنها ارسال کند تا زمانی که دانش پذیر شروع به کاهش سرعت کند. سپس سیستم با سرعت جدید سازگار می شود و تا زمانی که دانش پذیران دوباره سرعت خود را کاهش دهند، در آنجا می ماند.

  1. پیشرفت آنها را نشان دهید و به کار آنها پاداش دهید.

همه ما می خواهیم احساس کنیم وقتی مطالب جدیدی یاد می گیریم پیشرفت می کنیم. خوشبختانه، اگر موارد بازی سازی در آنها خوب است، به دانش پذیران درباره پیشرفت آنها بازخورد می دهد. این به معنای پیشرفت در سطوح و یا نشان دادن نوار پیشرفت است، فراگیران به هر آنچه که نشان می دهد تا چه اندازه پیشرفت کرده اند و تا چه حد به هدف خود نزدیک شده اند پاسخ خوبی می دهند.

جوایز می توانند شامل دستاوردهای مختلفی باشند، از حفظ یک رشته برای تعداد مشخصی از روزها، تا اتمام یک چالش در یک محدودیت زمانی، تا رسیدن به میزان موفقیت در یک کار. جوایز مشوق هایی را ارائه می دهند، اما همچنین نوارهای جدیدی را برای یادگیری دانش پذیران ایجاد می کنند تا از آنها عبور کند. مدیران همچنین روحیه رقابت دوستانه درون یک جامعه را تشویق می کنند.

  1. شکست را به عنوان یک گزینه قرار دهید.

آیا می دانید یکی از مهمترین ویژگی های هر بازی خوب چیست؟ توانایی شکست. شکست در بازی ها کم نتیجه است. بله، ممکن است برخی از امتیازات را از دست بدهید، اما بازی با طراحی، همیشه به شما اجازه می دهد دوباره امتحان کنید و برای هر چند بار که می خواهید ادامه دهید. طراحان بازی می دانند که اگر برای همیشه شکست بخورید این آنها هستند که می بازند.

از همه مهمتر، احتمال شکست، یادگیرنده را آزاد می کند تا خلاقانه فکر کند. از آنجا که آنها همیشه می توانند دوباره امتحان کنند، می توانند روش های مختلفی را برای انجام یک کار کشف کنند. این تطبیق پذیری به آنها کمک می کند تا درس را بهتر درک کنند و حتی اعتماد به نفس خود را بهبود می بخشند.

۴- به حرکات و تعاملات موبایل توجه کنید.

استفاده از یک دوره در یک دستگاه تلفن همراه به ویژه یک دوره Gamified به معنای آزمایش اضافی برای حرکات و ویژگی های خاص تلفن همراه است. از آنجا که فراگیران شما عمدتا از دستگاههای خود با یک دست استفاده می کنند، بسیار مهم است که آنها بتوانند اقدامات را به سادگی انجام دهند. معمولاً این حرکات شامل حرکات اساسی ضربه زدن و کشیدن است، اگرچه از حرکات مخصوص بازی نیز می توان استفاده کرد.

نکته مهم این است که حرکات بصری و خاص باشد. اکثر فراگیران موبایل به حرکات مقدماتی به اندازه کافی عادت کرده اند تا بتوانند پاسخ مناسب بدهند، اما اگر برخی از حرکات ناخواسته شباهت زیادی به یکدیگر داشته باشد یا از ژست ناآشنا و بدون توضیح آن استفاده کرده باشید، آنها همچنان می توانند دچار خطا شوند.

بازی های یادگیری موبایل همچنین می توانند با تلفن شما ارتباط برقرار کنند و باعث بهبود تجربه یادگیری شوند. به عنوان مثال، می توانید اعلان هایی را تنظیم کنید تا به کاربران یادآوری شود که وارد سیستم شوند و کار خود را ادامه دهند، یا هنگامی که رتبه بندی آنها در جدول رده بندی تغییر کرد، برای آنها یادداشت ارسال کنید. این می تواند کاربر را وادار کند که به روشی که تجربه دسکتاپ نمی تواند ارائه دهد، درگیر شوند و در دوره ی شما باقی بمانند.

۵ . تجربه را شخصی کنید.

مهمتر از همه، دوره گیمیفیکیشن خود را تا آنجا که ممکن است با دانش پذیر مطابقت دهید. از نام آنها استفاده کنید و اجازه دهید آواتار تنظیم کنند. به آنها اجازه دهید اعلان ها را دریافت کنند و در مورد تنظیمات حریم خصوصی با شما شفاف باشند. آنها را برای تعیین اهداف تشویق کنید و مکانیزم های بازی را به گونه ای تنظیم کنید که به دانش پذیران شما در دستیابی به آنها کمک می کند.

گیمیفیکیشن به قاب بندی مجدد آموزش کمک می کند و باعث می شود احساس سختی نکنید.

ممکن است “تبدیل سرگرمی” با “تبدیل کردن آن به یک بازی” به نظر عجیب برسد، اما واقعیت این است: این روش به خوبی کار می کند و نتیجه کی دهد. حتی بخشی از مغز ما که می داند بازی جدید ما یک ابزار آموزشی است، هنوز هم با آن سر و کار خواهد داشت، فقط به این دلیل که بازی ها احساس خوبی در افراد ایجاد می کنند.

بنابراین حتی اگر در مورد مقدمه کمی تردید دارید، به مطالب خود نگاه دقیق تری بیندازید و ببینید آیا راهی وجود دارد که بتوانید آن را به عنوان بازی بازسازی کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: