آموزش گام به گام راه اندازی کلاس آنلاین (قسمت اول)


تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم

کلاس آنلاین اساسا مکانی است برای گفتگو و تعامل میان کسانی که قصد دارند بیاموزند. در این میان می توانند به تصاویر و نمودارها و متون نگاه کنند و به درک بهتری از مطالب مورد آموزش برسند.
کلاس های مجازی با اتکا به اینترنت و شبکه های ارتباط کامپیوتری توانسته اند فراتر از کلاس های حضوری،همان فرصت ها و امکانات را برای آموزش و یادگیری فراهم آورند.
با توجه به فراگیری اینترنت به خصوص شبکه جهانی وب بیشتر کلاس های آنلاین بر مبنای وب هستند.
از مزایای کلاس های مبتنی بر وب میتوان به عدم محدودیت مکانی، زمانی،استفاده از نرم افزارها و استفاده آسان اشاره کرد.
البته اشکالاتی چون دسترسی محدود به اینترنت در سراسر جهان نیز وجود دارد.

گام نخست
ابتدا باید نیاز ها و امکانات و شرایط برای آموزش ارزیابی شود.
حال باید به این سوالات پاسخ داد

  • آیا دانش پذیرانی برای دوره ی مد نظر وجود دارد؟
  • آیا امکان دسترسی به سایت و نرم افزار و پیگیری دوره را دارا می باشند؟
    همچنین می بایست امکانات کاربران برای شرکت در کلاس های مجازی بررسی شود. گاهی موارد همین موارد ابتدایی خود باعث انصراف از برگزاری دوره های آنلاین است.

گام دوم
باید هزینه ها ، نیازها و پیامدهای توسعه کار را از پیش تخمین زد
توجه به این مرحله به منظور دست یافتن به برآورد هزینه ها به طور دقیق و شفاف است تا بتوان با کمترین هزینه کلاس آنلاین را توسعه داد.
در این مرحله سوالاتی از قبیل اینکه چه مدت زمانی نیاز است تا کلاس آنلاین توسعه یابد؟ نیز مطرح است. همچنین اینکه چه تجهیزاتی مورد نیاز است و یا به چه امکانات فناوری باید رجوع کرد و هزینه های هر کدام چقدر می باشد.
در واقع باید لیستی از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز تهیه کرد.
در ادامه سوالات دیگری از قبیل اینکه چند نفر با مهارت های خاص نیاز داریم؟ این پیشرفت چه میزان در کار مدرس تاثیر دارد؟ چه اثری بر روی روش تدریس خواهد داشت؟ سیاست های انتشار وب و دسترسی به اینترنت موسسه چیست؟ بررسی اینکه آیا این موسسه سیاست انتشار وب را دارد، اینکه چه کسی مسئول اجرای قوانین است و آیا ابزاری برای کمک به توسعه دهندگان در رعایت مشخصات سیاست وجود دارد یا خیر، ضروری است.
در صورتی که بخشی از مطالب از قبل به صورت الکترونیکی در دسترس باشد می توان در وقت و زمان به میزان چشم گیری صرفه جویی کرد. متن موجود را می توان به قالب HTML تبدیل کرده، صداها و فیلم ها را می توان ویرایش نمود و در کلاس آنلاین جا داد.
البته دانش پذیر می بایست امکانات سخت افزاری حداقلی را شامل دستگاهی دارای CPU، RAM ، اندازه دیسک و… دارا باشد همین طور سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی شامل مرورگر وب و افزونه ها، پست الکترونیکی، پردازشگر متن و… نیز داشته باشد.
باید خاطر نشان کرد این سخت افزارها و نرم افزارها مدام در حال تغییر هستند و باید به طور مداوم به روز شوند.

گام سوم: برنامه ریزی برای کلاس های آنلاین
در این مرحله باید بررسی دقیق تری را از نگاه آموزشی داشته باشیم. از قبیل اینکه اهداف آموزش چیست؟
باید لیستی از این اهداف تهیه کرد و برنامه ریزی های لازم را انجام داد. مشکلات موجود در تهیه چنین لیستی ممکن است هشداری در مورد اعتبار کلی این روش باشد. نمونه هایی از این اهداف :
اطمینان از دسترسی برابر همه دانش آموزان و معلمان به دستورالعمل ها و دریافت به موقع کلیه مطالب آموزشی فرصت های به موقع ، مداوم و مکرر بازخورد برای دانش آموزان برای ارزیابی درک و مهارت های آنها از موضوع نظریه مکمل با انواع آموزشها و فعالیتهای عملی افزایش تعامل دانشجو با دانشجو و دانشجو با مربی این اهداف چگونه محقق خواهد شد؟


دست یافتن به هدف های آموزشی
بعد از مشخص شدن اهداف، اکنون زمان آن رسیده که روش دست یافتن به آن مشخص شود. لازم است در این مرحله خلاق بود و خود را محدود به روش های پیش پا افتاده و یا استراتژی های سنتی نکرد.
به این منظور می بایست مزایا و نیازهای کلاس و مخاطبین را به خوبی شناخت. در رسیدن به این اهداف آموزشی می توان از تجربه سایر مدرسین نیز بهره مند شد. باید بدانیم کدام اهدافمان ممکن است محقق نشود و باید چگونه آن ها را جبران نمود.
کلاس های آنلاین ممکن است محدودیت هایی را با خود به همراه داشته باشند. از این رو دانستن آنها و یافتن راه حلی برای رفع آن حائز اهمیت است. باید در نظر داشت که چندین روش برای دستیابی به یک هدف آموزشی وجود دارد. به عنوان نمونه ارتباط بین دانش پذیر و مدرس از طریق پست الکترونیکی، گفتگوی زنده، کنفرانس صوتی و یا تصویری امکان پذیر است.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: