تشویق یادگیری از اشتباهات در آموزش الکترونیکی

«از اشتباهات خود یاد بگیرید»، این یک ضرب المثل رایج است. چگونه می توان آن را در آموزش الکترونیکی اعمال کرد؟
اشتباهات بخشی از یادگیری است. اگر دانش پذیران شما هرگز اشتباه نمی کنند، به احتمال زیاد مطالب به اندازه کافی پیشرفته یا چالش برانگیز نبوده است. با این وجود، علی رغم این، درسی که برای کمک به دانش پذیران در یادگیری اشتباهات طراحی شده است، در بسیاری از کلاسهای آنلاین استفاده کمتری می شود.

این نباید تعجب آور باشد. همانطور که بیشتر ما در مورد مزایای بزرگ آزمون و خطا شنیده ایم، طراحی یک دوره به این روش طولانی تر می شود. مهمتر از همه، بسیاری از دانش پذیران با مفهوم شکست اصلاً دست و پنجه نرم نمی کنند. آنها یا در اولین قدم اشتباه وحشت می کنند، یا اینکه بدون رسیدگی به خطاهای خود خیلی سریع حرکت می کنند.

خوشبختانه، با کمک به فراگیران خود در بررسی اشتباهاتشان، می توانید نتایج آنها را در کوتاه مدت و بلند مدت بهبود ببخشید.

  1. شکست را به عنوان یک گزینه قرار دهید.

اولاً، اگر فراگیران شما از اشتباهات خود بینش مفیدی می گیرند، شکست نمی تواند دائمی باشد. ممکن است بعضی دلایل وجود داشته باشد که دانش پذیران نمی توانند آزمون ها یا تکالیف را دوباره انجام دهند، اما به طور کلی، محیط یادگیری شما باید به گونه ای باشد که با خطا همراه باشد.

این همچنین به این معنی است که شما باید به طور فعال شکست را دفع سلیقه کنید. به فراگیران خود بگویید که انتظار ندارید هر آزمون را حتما با موفقیت بگذرانند. اگر آنها در یک آزمون موفق نشوند، مکانیزم های دوره ای برای کمک به آنها برای استفاده مجدد وجود دارد.

  1. بازخورد بیشتری از یک پاس / خرابی ساده ارائه دهید.

از چه فرم آزمونهایی استفاده می کنید و چه نوع بازخوردی ارائه می دهند؟ برای بسیاری از دوره ها، آزمونها به سادگی نشان می دهند که کدام یادگیرنده به اشتباه به آنها پاسخ داده است، بدون اینکه اطلاعاتی درمورد اینکه چرا یادگیرنده سوال را رد کرده است، ارائه دهد. دیگران ممکن است پاسخ درست و همچنین پاسخ غلط دهند، اما این فقط یک پیشرفت حاشیه ای است.

یک مسابقه درست / غلط را در نظر بگیرید: اگر دانش پذیر پاسخی را اشتباه داد، می داند که پاسخ صحیح باید به طور پیش فرض باشد. اما این به آنها هیچ زمینه ای برای سوال نمی دهد که ممکن است به آنها کمک کند پاسخ صحیح را در آینده به خاطر بسپارند.

به جای اینکه فقط یک آزمون برگزار کنید، جزئیات بیشتری درباره پاسخ ها وارد کنید. به عنوان مثال، اگر بپرسید که دیوار برلین در چه سالی فرو ریخته است و یک دانش پذیر به اشتباه پاسخ دهد، به جای اینکه فقط بگویید “دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ سقوط کرد”، می توانید توضیحات کامل تری از جمله:
“سقوط دیوار برلین در نوامبر ۱۹۸۹ پس از یک سلسله انقلابها و اعتراضات در کشورهای همسایه بلوک شرق آغاز شد که در مجموع منجر به سقوط پرده آهنین و در نهایت فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد.”

با افزودن جزئیات بیشتر به بازخورد پاسخ، دانش پذیران می توانند اطلاعاتی را که می خواهید به خاطر بسپارند، در یک زمینه گسترده تر قرار دهند که به آنها کمک می کند تا درس را در آینده بخاطر بسپارند.

۳- به دانش پذیران خود اجازه دهید اشتباهات خود را شناسایی و اصلاح کنند.

ارائه یک بررسی و امکان محک دوباره به دانش پذیران برای بررسی دقیق تر کار آنها نه تنها به آنها کمک می کند تا اشتباه را به خاطر بسپارند تا در آینده از آن جلوگیری کنند، بلکه به آنها اطمینان می دهد که متوجه شوند که چرا و کجا اشتباه کرده اند.

۴- مشکلات دشواری را مطرح کنید که تفکر انتقادی را به چالش می کشد.

اگر به اشتباهات به عنوان یک فرصت یادگیری نگاه می کنید، این مسئله باعث می شود شما در درس خود مشکلاتی را ایجاد کنید. تا زمانی که دستیابی به یک پاسخ صحیح برای موفقیت دانش پذیر بسیار مهم است، شما وسوسه می شوید سوالاتی را بنویسید که در دسترس دانش پذیران معمولی باشد.

تست های ساده برای بررسی درک مطلب هیچ کمکی نمی کنند، اما اگرچه این اطمینان اساسی را به شما می دهد که یک دانش پذیر همراه با مطالب از آن پیروی می کند، اما معمولاً آنقدر پیچیده نیستند که یک یادگیرنده بتواند درباره نحوه استفاده از دانش جدید خود عمیق بیندیشد.

از طرف دیگر، اگر از فراگیران انتظار می رود که با یک چالش روبرو شوند ، تئوری های آزمون را امتحان کنند و وقتی یک راه حل به نتیجه نرسید، دوباره امتحان کنند، آنها نه تنها وقتی به راه حل صحیح برسند، احساس موفقیت بیشتری می کنند، بلکه همچنین مفهوم را بهتر به یاد می آورند.

۵- – از اشتباهات به عنوان سیگنالی استفاده کنید تا به جاهایی برسید که نیاز به توجه بیشتری دارد.

دانش پذیران مختلف مطالب مختلف را به چالش می کشند. اگر با همه مطالب به طور مساوی رفتار کنید، یک یادگیرنده را مجبور می کند که اگر بار اول یک مفهوم را به درستی درک نکرده و در عین حال به مرور مطالبی که درک آن راحت تر است، می پردازد، بنابراین زمانی که آنها برای مطالبی که نمی فهمند وقت صرف می کنند تا به طور مساوی با مفاهیم آشنا شوند.

از طرف دیگر، اگر هدف شما از تنظیم یک آزمون یا یک سناریو شناسایی نقاط مهم است، می توانید مناطقی را که فراگیران باید بیشتر توجه خود را به آنها معطوف کنند، هدف قرار دهید.

همچنین می توانید از اشتباهات یادگیرنده یاد بگیرید.

هر معلمی می تواند به شما بگوید که آموزش برخی از مفاهیم به همان اندازه یادگیری دشوار است. یک مربی خوب یک نقطه ثابت را در درس خود می بیند و آن را به عنوان منظره ای می شناسد که ساختار درس برای تکامل به آن نیاز دارد.

با توجه بیشتر به موضوع و افزودن محتوای غنی، می توانید به دانش پذیران خود در این زمینه ها کمک کنید. تصویری قوی مانند اینفوگرافیک یا سناریوی تعاملی ممکن است به مفهوم انتزاعی کمک کند.

سرانجام، به یاد داشته باشید که وقتی یک یادگیرنده شکست می خورد، چگونگی عدم موفقیت تقریباً به اندازه موفقیت مهم است. بخصوص در مورد سوالات چالش برانگیز، هر دانش پذیر ممکن است راهی منحصر به فرد برای تولید پاسخ اشتباه پیدا کند. این اشتباهات می تواند چیزهای زیادی در مورد روند فکر دانش پذیر و همچنین نحوه جذب دروس شما نشان دهد.

بنابراین، دفعه دیگر که فراگیران شما با یک آزمون دست و پنجه نرم می کنند، آن را به یک لحظه ی آموزش تبدیل کنید. برای آنها ایمیل ارسال کنید و به آنها کمک کنید شکست خود را به موفقیت تبدیل کنند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: