استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی

نحوه ی ایجاد تعامل، بهبود نتایج یادگیرنده و ایجاد دوره ای که دانش پذیران شما نمی توانند آن را ترک کنند.

مدتی است که گیمیفیکیشن به یک ایده ی کاملاً مهم در صنعت آموزش الکترونیکی تبدیل شده است. به عنوان یک ابزار آموزشی، بارها و بارها اثربخشی و محبوبیت آن ثابت شده است. به همین ترتیب، برنامه های یادگیری الکترونیکی با قابلیت بازی سازی در بین فراگیران و مربیان تقاضای زیادی داشته است.

یک روش وجود دارد که طی سالها از بازی سازی استفاده می شود، اگرچه تعداد کمی از ما تصور می کنیم که چنین باشد: و آن نمرات است. اگر به آن دقت کنید متوجه می شوید، نمرات مشابه سطح بندی در یک دوره یا کسب نمره بالا در جدول رده بندی است.

دلیل اصلی اینکه ما نمرات را به عنوان گیمیفیکیشن نمی دانیم این است که آنها سرگرم کننده نیستند. نمرات یک بازی نیست. آنها نهایت و پاداش هستند.

از طرف دیگر، گیمیفیکیشن کاملاً مخالف آن را می گوید: امتیازات شما موقتی است. شما نمیتوانید نمره بالایی کسب کنید و به کارهای خود استراحت دهید و همچنین مجبور نیستید که نمره بد را به عنوان علامت سیاه در کارنامه آموزشی خود بپذیرید. می توانید دوباره امتحان کنید. شما می توانید پیشرفت کنید.

همانطور که قبلاً به آن پرداختیم ، بازی سازی فواید زیادی برای دانش پذیران دارد. از جمله:

  • از طریق ردیابی هدف انگیزه ایجاد می کند
  • حفظ دانش را بهبود می بخشد
  • تیم سازی را ارتقا می دهد
  • بازخورد ارزشمندی را ارائه می دهد
    البته، همه اینها را به یک دلیل انجام می دهد: سرگرم کننده است. و وقتی چیزی سرگرم کننده است، جذابیت و درگیری را با خود به ارمغان می آورد. اگر می خواهید عناصر گیمیفیکیشن را به دوره خود اضافه کنید، در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.
  1. مدیران

همه ما با جذابیت به عنوان یک امتیاز بالا آشنا هستیم. خواه این باشد که بهترین های شخصی خودمان را شکست دهیم، و یا رکورد دیگری را بزنیم، اندازه گیری جایگاه ما در برابر همسالان می تواند رقابت سالم را تقویت کند. در دوره آنلاین خود، می توانید برای هر تعداد موقعیت، از امتیازات آزمون گرفته تا زمان حل یک معمای مشکل، تابلوی امتیازات را ایجاد کنید.

نکته ای در مورد اینها وجود دارد: آنها را دائمی نکنید. در عوض، بر اساس ریتم دوره خود، تابلوهای امتیازات ماهانه یا هفتگی ایجاد کنید. به این ترتیب تازه واردان فرصتی برای کسب نمره بالا خواهند داشت، و بازیکنان قدیمی (دانش پذیران) انگیزه خواهند داشت تا برای دفاع از عنوان خود همچنان در رقابت بمانند.

  1. نشان ها

نشان ها بسیار فراتر از زمینه آموزش آنلاین محبوب هستند. بسیاری از برنامه ها از نشان ها به عنوان راهی برای پاداش دادن به مشارکت کاربر استفاده می کنند، و همچنین آنها اصلی ترین بازی های ویدیویی هستند.

وقتی نوبت به آموزش آنلاین می رسد، نشان ها می توانند فراگیران را به استفاده از برخی توابع برنامه یادگیری، کسب مهارت های جدید، گذراندن دوره های بیشتر یا حتی مشارکت موثر در جامعه ترغیب کنند. حتی می توانید با رسیدن به دستاوردهای جدید، به دانش پذیران اجازه دهید برخی از نشان ها را مرتب کنند.

یکی از جذابیت های کسب نشان، این است که بر خلاف امتیازها، نشان ها دائمی هستند. با این حال، برای علاقه مندان به یادگیری، گنجاندن ترکیبی از نشان هایی که به دست آوردن آنها کم و بیش دشوار است، کمک می کند. به این ترتیب هیجان به دست آوردن برخی از نشان های اولیه، دانش پذیران را ترغیب می کند که تا باز کردن موارد سخت تر، ادامه دهند.

  1. امتیاز و ارز

امتیازها نوعی تفاوت در نشان ها هستند و همچنین می توانند به عنوان ارز درون برنامه استفاده شوند. به عنوان مثال، می توانید برای هر نظری که در انجمن بحث می گذارید، یک امتیاز به دانش پذیران ارائه دهید و سپس به آنها اجازه دهید تعداد مشخصی از امتیازات را برای جوایز و تخفیف ها بازخرید کنند.

مانند نشان ها، می توان از سیستم های نقطه ای برای یادگیری دانش پذیران در مورد خود برنامه یادگیری استفاده کرد. به عنوان مثال، شما می توانید چند امتیاز به دانش پذیرانی که یک پروفایل را پر می کنند، یک درس را به پایان می رسانند یا برای چند روز متوالی وارد سیستم می شوند، پیشنهاد دهید. حتی می توانید برای برنده شدن نشان به آنها امتیاز بدهید!

  1. میله های پیشرفت و “افزایش سطح”

یکی از نقاط ضعف بسیاری از دوره های آنلاین این است که، بدون تاریخ شروع و پایان مشخص، یادگیری هدف خود برای دانش پذیران پیش میگیرند. آنها فراموش می کنند که چقدر پیشرفت کرده اند و مطمئن نیستند که چه مقدار برای گذراندن و پایان دوره زمان باقی مانده است. خیلی ها بعد از چند هفته دوره را ترک می کنند، حتی اگر در میانه ی دوره باشند.

میله های پیشرفت با تجسم پیشرفت های آنها می توانند کمک کننده باشند. حتی می توانید با ایجاد “افزایش سطح” که ویژگی های جدید دوره را باز می کند، کمی علاقه ایجاد کنید.

  1. سناریوهای مجازی

بازی های شبیه سازی از Farmville تا The Sims تا حدی به دلیل محتوای غوطه وری، فوق العاده محبوب هستند. در مورد یک بازی شبیه سازی که به دانش پذیران شما کمک می کند سناریوها را در محیط های مختلف هدایت کنند، چه می دانید؟

در حالی که اکثر مربیان منابعی برای ساختن چیزهای پیچیده مانند یک بازی شبیه سازی کامل ندارند، می توان تعدادی سناریو قابل تأمل ایجاد کرد. دانش پذیران می توانند از طریق سناریوها کار کنند، سپس ببینند که در پایان به چه نمره ای رسیده اند. اگر آنها از نتایج راضی نیستند، می توانند دوباره سناریو را امتحان کنند تا نمره بالاتری کسب کنند.
مثل همیشه با گیمیفیکیشن، تشویق های خود را با دقت برنامه ریزی کنید.

البته، نکته مهم در مورد گیمیفیکیشن این است که اگر به دقت کنترل نشود، می تواند انگیزه های بدی ایجاد کند. پیشنهاد ارائه امتیاز برای نظرات انجمن را در نظر بگیرید: این می تواند به راحتی نظرات هرزنامه ای را از دانش پذیرانی که به سادگی می خواهند پاداش بگیرند، ارتقا دهد. برای مقابله با این مشکل، باید پست ها را تعدیل کنید و محتوای آشکار هرزنامه را حذف کنید، اما این ممکن است زمان زیادی را بگیرد یا واکنش دانش پذیران را برانگیزد.
با این حال، این شرایط نسبتاً نادر است، و همانطور که مشوق ها می توانند به بیراهه بروند، می توانند کارهای خوبی نیز انجام دهند.

در پایان، گیمیفیکیشن این نیست که یک دوره را خسته کننده کنید یا آن را کودکانه تر کنید، بلکه حمایت از دانش پذیران و بهبود نتایج است.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: