چرا گیمیفیکیشن خوب است؟

افزایش محبوبیت استفاده از مکانیک بازی برای تقویت مفاهیم، شرکت ها، خدمات و کالاهای مختلف طی دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است.

با رشد و توسعه مداوم اینترنت، رسانه های اجتماعی و جامعه جهانی، بازی به عنوان یک ماده متوسط مناسب برای ارتباطات شکوفا شده است.

گیمیفیکیشن چیست؟

اصطلاح “گیمیفیکیشن” در سال ۲۰۰۳ ابداع شد و تا چند سال پیش کاربردی نداشت. به زبان ساده، این سیستمی است که توسط یک شرکت یا سازمان به کار گرفته می شود تا این موارد را به خود جلب کند:

  • با دیگران رقابت کنید
  • احساس کنید که به یک موفقیت دست یافته اند
  • به احساس داشتن مقام دست پیدا کنید
  • نوع دوستی آنها را به نمایش بگذارید
  • احساس کنید که با یک جامعه همکاری می کنند

استفاده از نشان ها، امتیازات، ردیابی، تابلوهای امتیازات، مشوق ها، تسطیح، رتبه های وضعیت و پاداش ها همه جنبه های مختلفی دارند که می توانند به عنوان بخشی از بازی سازی استفاده شوند.

اولین نمونه استفاده از گیمیفیکیشن زمانی است که شرکت های کارت اعتباری شروع به استفاده از سیستم کسب امتیاز کردند. از مردم الهام گرفته شده بود تا امتیاز کسب کنند و آنها را با دریافت جایزه عوض کنند.

چرا گیمیفیکیشن خوب است؟

گیمیفیکیشن می تواند منجر به فروش، تشویق به یادگیری و ایجاد انگیزه در مصرف کنندگان شود.

معمولاً ایده کسب پاداش مردم را شیفته خود می کنند، خصوصاً اگر این امر با چیزی که آنها دوست دارند یا مطلوب مورد نظرشان است هم سو باشد.

فروشگاه های مواد غذایی یکی دیگر از نمونه های خوب در این زمینه است که یک شرکت برای تشویق مردم به خرید با آنها از طریق گیمیفیکیشن وارد می شود.

بسیاری از این فروشگاه ها از باشگاه های پاداش استفاده می کنند که برای خرید امتیاز می دهند.

امتیازات را می توان برای جوایز مختلف، از موارد منتخب، تخفیف یا حتی برگشت پول به صورت کوپن فروشگاه، دریافت کرد.

جدا از افزایش سود، می توان از آن برای بهبود وفاداری مشتری نیز استفاده کرد. یک سیستم خوب باعث می شود مردم از طرف شرکت قدردانی شوند.

جنبه دیگری که سازمان ها از بازی سازی برای آن استفاده می کنند تشویق به شرکت در رویدادهایی مانند خیریه ها و آموزش ها (یا آموزش مجدد) است.

در داخل، کارفرمایان برای ایجاد انگیزه در کارمندان و مشارکت بیشتر آنها در جنبه های خاصی از تجارت، از گیمیفیکیشن استفاده می کنند.

به عنوان مثال، می توان برای حضور در آموزش امتیاز کسب کرد، و سپس برای یک روز تعطیل اضافی پول نقد کرد.

مفاهیم اساسی جذابیت برای جنبه های روان انسان که با پاداش رشد می کنند، می تواند در بسیاری از زمینه های نه تنها تجارت، بلکه آموزش نیز به کار رود.

خارج از تشویق کارمندان برای ادامه تحصیل، معلمان و حتی کل مدارس از سیستم های مشابهی استفاده می کنند.

یک سیستم امتیاز اصلی که برای خرید پاداش استفاده می شود به دانش پذیران می آموزد که سخت کوشی و رفتار خوب ذاتاً سودآور است.

در بیشتر مدارس، آسانترین تشخیص گیمیفیکیشن را می توان در برنامه های تشخیص رول افتخار مشاهده کرد.

رشد در گیمیفیکیشن

فراتر از مفهوم گسترده ای که در سازمان های محلی، مدارس و تجارت دیده می شود، این مفهوم به رسمیت شناخته شده در جهان، در حال رشد است.

یک شرکت تحقیقاتی، گارتنر، پیش بینی کرده بود که تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۰٪ از ۲۰۰۰ سازمان مختلف جهانی که آنها پیگیری می کنند، حداقل از یک نوع بازی سازی در شیوه های تجاری خود استفاده خواهند کرد.

همچنین نشان داده شده است که بازی سازی برای حفظ مشتری برای کسب و کارها حیاتی شده است، زیرا این امر جنبه دیگری را برای ادامه رقابت این شرکت ها اضافه کرده است.

در طی سالهای آینده انتظار استفاده بیشتر از گیمیفیکیشن از طرق مختلف منطقی است. روش های اصلی و نشان ها همیشه مرتبط هستند.

با این حال، فناوری های جدید، برنامه ها و API ها روش های جدیدی را برای گیمیفیکیشن موثر در طیف وسیعی از صنایع ایجاد می کنند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: