بهترین شیوه های طراحی گرافیک که متخصصان آموزش الکترونیکی باید بدانند

در حالی که ممکن است متن اغلب در دوره‌های آموزش الکترونیکی نشان داده شود، طراحی گرافیکی در واقع چیزی است که به درستی محتوای نوشتاری شما را به نمایش می‌گذارد.

بدون تایپوگرافی، تصاویر، طرح رنگ و چیدمان مناسب، حتی واضح ترین مطالب آموزش الکترونیکی برای دانش پذیران شما آشفته و گیج کننده خواهد بود.

با پیروی از این بهترین شیوه های طراحی گرافیک برای متخصصان آموزش الکترونیکی، می توانید دوره های آموزش الکترونیکی را طراحی کنید که قدرتمند، معنادار و از نظر بصری خیره کننده باشند.

به قدرت تایپوگرافی ضربه بزنید.

فونت هایی که استفاده می کنید باید بر متن تاکید کنند و مهم ترین ایده ها و مفاهیم را برجسته کنند.

استفاده از فونت های خلاقانه می تواند موضوع را زنده کند و درک دانش پذیران را افزایش دهد، اما به شرطی که به وضوح خوانا باشد و در حد اعتدال استفاده شود.

در اینجا ۳ نکته مهم تایپوگرافی وجود دارد که هنگام ایجاد دوره آموزش الکترونیکی بعدی خود باید در نظر داشته باشید.

 اول، از دو نوع فونت بیشتر استفاده نکنید. گنجاندن طیف گسترده ای از فونت ها به جای اینکه به جذابیت بصری آن بیافزاید، صفحه را درهم می ریزد.

دوم، بسته به فونتی که استفاده می کنید، اندازه متن را بین ۱۴ تا ۱۶ پیکسل نگه دارید. برای سرصفحه ها و سرصفحه های فرعی می توانید از فونت کمی بزرگتر برای جلب توجه دانش پذیران استفاده کنید.

آخرین، اما نه کم‌اهمیت، از انواع فونت‌هایی استفاده کنید که هم در رایانه و هم در دستگاه‌های تلفن همراه به راحتی قابل خواندن باشند.

به عنوان مثال، فونت Arial نسبت به فونت های ظریف تر که ممکن است در صفحه نمایش کوچکتر خوانا نباشد، سازگارتر با موبایل است.

از رنگ با احتیاط استفاده کنید.

رنگ توانایی نادری برای برانگیختن احساسات خاص دارد و باعث می شود خواننده احساس ارتباط بیشتری با موضوع پیدا کند.

به همین دلیل استفاده از رنگ با احتیاط برای دستیابی به اثر مطلوب ضروری است.

 به عنوان مثال، اگر می خواهید دانش پذیران خود را قبل از یک امتحان مهم آرام کنید، به جای قرمز، آبی را انتخاب کنید تا اعصاب آنها آرام شود.

در اینجا چند نکته رنگی دیگر برای آموزش الکترونیکی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

 از طرح رنگی بیشتر از ۲ تا ۳ رنگ استفاه کنید طراحی شما می تواند شلوغ و آشفته شود.

این در نهایت حواس دانش پذیران را از ارزش کلی دوره آموزش الکترونیکی منحرف می کند.

علاوه بر این، اگر از فونت‌های رنگی استفاده می‌کنید، سعی کنید در تمام دوره آموزش الکترونیکی، متن بدنه را با همان سایه بچسبانید.

به همین ترتیب، یک رنگ را برای سرصفحه ها و دیگری را برای سرصفحه های فرعی انتخاب کنید تا به آنها کمک کند برجسته شوند.

در آخر، رنگ هایی را انتخاب کنید که کنتراست دارند. به عنوان مثال، می‌توانید از رنگ ملایم‌تری مانند زرد ملایم استفاده کنید و آن را با آبی تیره ترکیب کنید تا به طراحی دوره آموزش الکترونیکی خود عمق بیشتری بدهید.

یادگیری آنلاین موثر با یک طرح بندی موفق آغاز می شود.

اگرچه طرح ممکن است یکی از عناصر طراحی نباشد که بلافاصله برای دانش پذیران شما برجسته شود، اما تأثیر مستقیمی بر درک و حفظ دانش دارد.

به خاطر داشته باشید که چشم دانش پذیر به طور طبیعی صفحه را از بالا به پایین و از چپ به راست اسکن می کند.

به این ترتیب، شما باید مهم ترین اطلاعات، مانند کلیدهای آماده را در نزدیکی بالا و سمت راست صفحه قرار دهید.

نکته دیگر این است که اشیا یا مفاهیم مشابه را در کنار یکدیگر قرار دهید تا بر ارتباط آنها تأکید شود.

همچنین می توانید از رنگ متفاوتی برای برجسته کردن هر گروه استفاده کنید. در نهایت، یک بخش مهم از اطلاعات هرگز نباید در صفحه پنهان شود، مانند داخل یک پیوند قابل کلیک یا در وسط یک تصویر.

همچنین باید چشم یادگیرنده را به مفاهیم یا ایده های کلیدی با تبدیل آنها به نقطه کانونی صفحه جلب کنید.

هنگام انتخاب تصاویر، انسجام را به درهم ریختگی ترجیح دهید.

تصاویری مانند تصویر، آیکون‌ها و گرافیک‌ها، تعامل دانش پذیران را افزایش می‌دهند و دوره آموزش الکترونیکی را پویاتر و هیجان‌انگیزتر می‌کنند.

آنها همچنین می توانند به نشان دادن مهم ترین موضوع کمک کنند. هنگام ادغام تصاویر در طراحی گرافیکی خود، همیشه باید از تصاویر با کیفیت بالا و بدون حق امتیاز استفاده کنید.

دانش پذیر به جای تلاش برای رمزگشایی یک گرافیک مبهم، باید فوراً قادر به تشخیص آن باشد.

علاوه بر این، تصاویری که انتخاب می کنید باید همیشه با موضوع مرتبط باشند. اگر آنها فقط به خاطر ارزش زیبایی شناختی خود هستند و به اهداف و مقاصد آموزشی خدمت نمی کنند، بهتر است آنها را به طور کامل حذف کنید.

در نهایت، اگر قصد دارید دوره آموزش الکترونیکی خود را در آینده بومی سازی کنید، فراموش نکنید که از گرافیک هایی که حاوی متن یا تصاویر فرهنگ خاص هستند، خودداری کنید.

فضای سفید داشته باشید.

لازم نیست هر اینچ مربع از صفحه با گرافیک، متن و دکمه پر شود. در واقع، گذاشتن مقداری فضای خالی در واقع می تواند از اضافه بار شناختی جلوگیری کند و جذابیت بصری دوره آموزش الکترونیکی شما را بهبود بخشد.

هنگامی که فضای خالی را در اطراف متن و عناصر گرافیکی در صفحه خالی می گذارید، چشم دانش پذیر شما به طور خودکار به سمت اطلاعاتی که برای حفظ آن نیاز دارد می رود.

فضای سفید را به عنوان قابی در نظر بگیرید که توجه آنها را به بخش های کلیدی دانشی که باید جذب کنند جلب می کند.

مخاطب خود را بشناسید.

هر عنصر باید به نیازهای فراگیران شما پاسخ دهد. حتی قبل از اینکه طراحی دوره آموزش الکترونیکی خود را ترسیم کنید، باید درک دقیقی از اینکه دوره آموزش الکترونیکی را برای چه کسانی طراحی می کنید داشته باشید.

هر تصویر، بلوک متن، و رنگی که برای دوره آموزش الکترونیکی خود انتخاب می کنید، باید برای مخاطبان شما مفید باشد.

باید نیازهای یادگیری آنها را برآورده کند و به آنها کمک کند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند، در غیر این صورت جایی در طراحی شما نخواهد داشت.

طراحی گرافیک برای اثربخشی کلی دوره آموزش الکترونیکی شما ضروری است. حتی عناصری که فوراً توجه مخاطب شما را جلب نمی‌کنند، در پشت صحنه برای ایجاد ظاهری منسجم‌تر موثر عمل می‌کنند.

بنابراین، این بهترین شیوه های طراحی گرافیک را هنگام طراحی محصول تحویلی خود برای ایجاد مفیدترین محیط یادگیری برای دانش پذیران خود در دسترس داشته باشید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: