در طراحی دوره آنلاین از اطلاعات اضافه اجتناب کنید

فراگیران غالباً با داشتن اطلاعات بیش از حد به صورت همزمان خسته شده و احتمال می رود دوره شما را کنار بگذارند.

در حالی که قصد دارید اولین درس دوره ی آنلاین خود را تنظیم کنید بعید نیست هیجان زده شوید و مطالب زیادی ارائه کنید که همین می تواند دانش پذیرانتان را دلسرد کند. به عنوان یک متخصص موضوع، بدیهی است موارد زیادی را بدانید و بخواهید در دوره ی خود با دانش پذیرانتان به اشتراک بگذارید.

با این حال، اضافه کردن بیش از حد مطالب می تواند یادگیرندگان را دلسرد کند. آنها احساس می کنند که توسط سیل اطلاعات غرق می شوند زیرا این مقدار اطلاعات بیشتر از حد مورد نیاز آنها است.

مدیریت جریان اطلاعات برای موفقیت در یادگیری دانش پذیران کلیدی است. بنابراین، در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید انجام دهید تا مطمئن شوید یادگیرندگان شما قادر به ادامه کار هستند.

  1. یک طرح کلی دوره ایجاد کنید.

فقدان طرح کلی دوره یکی از دلایل اصلی ایجاد اطلاعات اضافی است. مربیانی که در اولین درس خود هستند، بیشتر اطلاعات اضافه ارائه میکنند زیرا آنها مطالب خود را در یک پیشرفت منطقی مرتب نکرده اند. آنها سعی می کنند به طور هم زمان نکات زیادی را بیان کنند، و گرچه هر اطلاعات ممکن است به اندازه اطلاعات بعدی مهم باشد، اما لازم نیست همه به طور همزمان ارائه شوند.

این همان چیزی است که باعث می شود دوره آموزشی چنین ابزاری قدرتمند را برای مدرسان آنلاین ترسیم کند. آنها محتوای شما را در کل دوره ساختار می دهند، بنابراین شما می توانید زمان و نحوه پیشرفت را از طریق مطالب سازمان دهید. با مروری بهتر بر دوره خود، مربیان می توانند اطلاعاتی را که با فراگیران خود به اشتراک گذاشته اند ثبت کنند و اطلاعات بعدی در دوره را به دست می آورند.

  1. چارچوبی برای فراگیران خود در نظر بگیرید که قصد پوشش آن را دارید.

دانستن طرح کلی دوره برای شما مهم است، اما برای دانش پذیران نیز مهم است. این همان چیزی است که یک برنامه درسی برای آن خوب است: این یک نقشه راه برای ارائه مطالب است، به طوری که یادگیرندگان می توانند ببینند که همه چیز چگونه در کنار هم قرار می گیرد.

بدون زمینه، فراگیران به احتمال زیاد در این دوره احساس گم شدن می کنند. آنها نمی دانند چه چیزی پیش می آید، یا اینکه محتوای فعلی آنها چگونه برای درس های بعدی کاربرد دارد. با به اشتراک گذاشتن این طرح با فراگیران، نه تنها باعث می شود احساس گمراهی کمتری ایجاد کنند بلکه به آنها کمک می کند تا با اتصال آن به تصویر بزرگتر، مطالب را به خاطر بسپارند.

  1. واژه نامه اصطلاحات را بسازید و یافتن آن را آسان کنید.

بعضی اوقات هضم کمیت اطلاعات برای دانش پذیران دشوار نیست، بلکه فراوانی اصطلاحات جدید است که کار را دشوار میکند. یک دوره ابتدایی در یک رشته جدید تحصیلی گاهی می تواند احساس یادگیری یک زبان جدید را داشته باشد، و این برای دانش پذیران که احساس می کنند مجبورند مدام متوقف شوند و هر پاراگراف را جستجو کنند گمراه کننده است.

به جای اینکه دانش پذیران خود را در عمق فرو بریزید و انتظار داشته باشید که راه سخت را بیاموزند، به آنها ابزارهایی پیشنهاد دهید تا هنگام رفتن راه خود را پیدا کنند. ساده ترین مرحله ایجاد یک صفحه واژه نامه است که می توانند در پنجره دوم باز نگه داشته و هر زمان که لازم باشد به آن مراجعه کنند. حتی بهتر است یک واژه نامه مرجع آسان در نوار کناری نگه دارید زیرا دانش پذیران شما این درس را می خوانند تا هر زمان که نیاز به یادآوری یک محتوای دوره داشته باشند، بتوانند آن را نگاه کنند.

۴- خودتان را ویرایش کنید.

بله، شما چیزهای زیادی برای گفتن دارید. همان چیزی که دانش پذیران شما انتظار دارند به عنوان یک منبع معتبر و آگاه در صنعت شما بیاموزند. اما نیازی نیست که همه آنها را در دوره اول خود بگویید، اجازه دهید ابتدا در اولین درس خود شمار را همراهی کنند.

محتوای دوره خود را مرور کنید و سعی کنید موضوعاتی را که می توانید آنها را به عنوان مبتدی، متوسط یا پیشرفته طبقه بندی کنید، شناسایی کنید. اگر می دانید که مباحث پیشرفته زیادی را در یک دوره متوسط ارائه داده اید، آنها را برای بعد کنار بگذارید. انجام این کار نه تنها مانع از بارگیری بیش از حد اطلاعات توسط دانش پذیران می شود، بلکه به آنها دلیلی می دهد تا در دوره بعدی شما ثبت نام کنند.

  1. مواد اعتباری اضافی ایجاد کنید.

آیا شما مطالب تکمیلی زیادی دارید که می خواهید اضافه کنید، اما به نظر نمی رسد برای درس شما کاملاً با موضوع مرتبط باشد، شما باید به غریزه خود اعتماد کنید.

اما این بدان معنا نیست که شما به هر حال نمی توانید آن را ارائه کنید! خوب است که مطالب جالب “اضافی” را از اطلاعات مهم برای هضم دانش پذیران هنگام گذراندن دوره خود جدا کنید. با این حال، مشخص کردن تفاوت بین این دو نوع اطلاعات می تواند به دانش پذیران کمک کند تا اولویت خود را در مورد زمان و انرژی خود بگذارند.

بخشی از “اعتبار اضافی” در دوره شما به دانش پذیران شما این امکان را می دهد تا بدانند اطلاعاتی که قصد دارید آنها را پوشش دهید اجباری نیست و در آزمونهای نهایی نیز ارائه نمی شود، اما مربوط به دوره شما است و احتمالاً برای دانش پذیرانی که مشتاق تر هستند جالب خواهد بود.

همیشه یک منحنی یادگیری وجود دارد. (سعی کنید آنرا خیلی شیب دار نکنید.)

هر دانش پذیر برای جهت گیری خود در یک دوره جدید به زمان نیاز دارد و همیشه بعضی از دروس وجود دارد که چالش برانگیزتر از دیگران برای دانش پذیران است. اما با نگاهی کلی به دوره خود، ویرایش و بسته بندی مجدد مطالب اضافی، و ارائه منابع به دانش پذیران برای کمک به آنها در پیگیری مفاهیم و اصطلاحات جدید، کارهای زیادی انجام داده اید که به دانش پذیران خود کمک می کنید از برخی موانع موجود در این زمینه عبور کنند.

منحنی های یادگیری نتیجه طبیعی مواجهه با اطلاعات جدید است. این شما هستید که نباید آنها را به موانعی تبدیل کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: