نکات برتر طراحی گرافیک برای موفقیت در یادگیری الکترونیکی

درست است که محتوا پادشاه است، اما بدون طرح‌بندی دقیق، دوره‌های آموزش الکترونیکی تجربه یادگیری واقعاً مؤثری را به یادگیرندگان ارائه نمی‌دهند.

برای حضور در صنعت آموزش الکترونیک لزوماً لازم نیست که یک متخصص طراحی گرافیک باشید.

با این حال، برای موفقیت، باید درک اولیه ای از نکات اصلی طراحی داشته باشید که به شما کمک می کند دوره های آموزش الکترونیکی را توسعه دهید که ارزش واقعی را برای مخاطبان خود ارائه می دهد.

به نقاط کانونی توجه کنید.

هدف نهایی طراحی گرافیک جلب توجه به مهمترین عناصر دوره آموزش الکترونیکی و مرتبط ساختن موضوع مورد نظر برای دانش پذیر است.

به این ترتیب، شما می خواهید ایده روشنی از اینکه کدام عناصر باید در هر صفحه برجسته باشند، داشته باشید تا بتوانید دانش پذیر را از طریق ماژول راهنمایی کنید.

 برای مثال، اگر می‌خواهید روی یک ایده اصلی تأکید کنید، می‌توانید با قرار دادن این متن در نزدیکی بالای صفحه، با رنگی چشم‌گیرتر و فونت پررنگ‌تر، یک نقطه کانونی ایجاد کنید و آن را با حاشیه تزئینی قاب کنید.

در عین حال، مطمئن شوید که همه اینها به جای منحرف کردن تمرکز از موضوع درس، در خدمت نمایش ایده هستند.

همیشه باید برای هر منبعی که استفاده می شود دلیلی وجود داشته باشد.

هر منبعی که در طراحی گرافیک خود استفاده می کنید باید به دلیل خاصی وجود داشته باشد.

تصاویر و گرافیک‌هایی را انتخاب کنید که در موضوع و مرتبط هستند، نه آن‌هایی که صرفاً از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر هستند.

مسئله این است که امروزه فونت‌ها، گرافیک‌ها، حاشیه‌ها و تصاویر بدون حق امتیاز فراوانی در دسترس است که استفاده از آن‌ها تا حد امکان وسوسه انگیز است، به این امید که دوره آموزش الکترونیکی را چشم نوازتر و فراگیرتر کند.  

با این حال، اغلب برعکس است. فقط تعداد انگشت شماری از انواع فونت ها، حاشیه ها، بافت ها و طرح بندی ها را انتخاب کنید و سپس از همه آنها در طول دوره آموزش الکترونیکی استفاده کنید تا یک تجربه یادگیرنده ساده و سازماندهی شده ایجاد کنید.

هارمونی به جای هرج و مرج

استفاده از عناصر طراحی گرافیکی کمتر کلیدی است. شما باید از یک پالت رنگ و سبک خاص استفاده کنید تا بتوانید سردرگمی دانش پذیران را به حداقل برسانید.

 صفحات یا اسلایدهای دوره آموزش الکترونیکی خود را با مجموعه ای گیج کننده از تصاویر و عناصر طراحی گرافیکی شلوغ نکنید.

این فقط باعث ایجاد یک حس آشفتگی و درهم ریختگی می شود که انگیزه و علاقه یادگیرنده را از بین می برد.

با توجه دقیق به نقاط کانونی و در نظر گرفتن رابطه بین هر موردی که انتخاب کرده اید، نظم و هماهنگی را در هر صفحه ایجاد کنید، زیرا این به کاهش درهم و برهمی کمک می کند و دوره های آموزش الکترونیکی شما را منسجم تر و به خوبی سازماندهی می کند.

هنگام انتخاب فونت، خوانایی را بیش از جذابیت های زیبایی در نظر بگیرید.

فونت باید لحن کلی دوره آموزش الکترونیکی را منتقل کند، اما هرگز نباید نمایش را بدزدد.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ظاهر و حسی حرفه‌ای ایجاد کنید، سبک قلمی که انتخاب می‌کنید باید تمیز، واضح و مینیمال باشد.

در نهایت، خوانایی فونت باید مهم باشد. فونت های خیره کننده و از نظر بصری قابل توجه ممکن است به ایجاد نوآوری و خلاقیت در طراحی دوره آموزش الکترونیکی شما کمک کند، اما آیا فراگیران واقعاً قادر خواهند بود آن را بخوانند تا اطلاعات لازم را به دست آورند؟

تعادل ایجاد کنید، اما از فضای خالی نترسید.

فضای سفید روی صفحه نمایش هیچ مشکلی ندارد.

در واقع، از آنجایی که یادگیرنده محتوای آموزش الکترونیکی (طرح‌بندی صفحه وب – نمودار گوتنبرگ، الگوی Z، و الگوی F) را از چپ به راست می‌خواند، مطمئن شوید که مرتبط‌ترین اطلاعات را در سمت چپ آن قرار داده‌اید. صفحه را نمایش دهید و سپس صفحه را با تصاویر سمت راست متعادل کنید، زیرا این تصاویر برای اطلاع رسانی نیستند، بلکه برای کمک به دانش پذیر برای جذب موثرتر قطعات کلیدی اطلاعات هستند.

از بلوک های متنی گسترده خودداری کنید.

برای جلوگیری از اضافه بار شناختی و قابل هضم کردن اطلاعات، بلوک های متن خود را باریک نگه دارید و بلوک های بزرگتر متن را به نقاط گلوله یا پاراگراف های کوچکتر تقسیم کنید.

بلوک‌های متنی بزرگ و اجرا شده باعث می‌شود یادگیرندگان از تجربه یادگیری خارج شوند، زیرا آنها به سادگی قادر به کسب و حفظ دانش به شیوه‌ای مؤثر نیستند.

الگوها می توانند به ایجاد رابطه بین مفاهیم کمک کنند.

الگوها اغلب می توانند یک حس نظم ایجاد کنند و بین ایده ها یا مفاهیم اصلی در یک ماژول رابطه برقرار کنند. کاری که می توانید انجام دهید این است که الگویی برای سرفصل ها، زیرعنوان ها و اطلاعات کلیدی پیدا کنید.

به عنوان مثال، می توانید کلمات کلیدی هر صفحه را در ماژول به صورت مورب نشان دهید. به این ترتیب، فراگیران متوجه خواهند شد که اینها بخش های کلیدی دانشی هستند که باید یاد بگیرند و به خاطر بسپارند.

کنتراست دانش پذیران را درگیر و علاقه مند نگه می دارد.

رنگ ها و شکل های متضاد به دانش پذیران کمک می کند تا تمرکز و غوطه ور شدن در دوره آموزش الکترونیکی را حفظ کنند.

به عنوان مثال، اگر دو رنگ فونت را انتخاب کنید که مکمل یکدیگر باشند، این امر طراحی کلی ماژول را بهبود می بخشد و همچنین حساسیت های بصری دانش پذیران را جلب می کند.

با ارائه کنتراست، می‌توانید جنبه‌های مهم برنامه درسی را برجسته کنید یا چشم‌های یادگیرندگان را به مفهومی بکشانید که باید ذهنی آن را جذب کنند.

ناوبری را ساده و سرراست نگه دارید.

یکی از اساسی ترین و در عین حال قدرتمندترین نکات طراحی گرافیکی برای آموزش الکترونیکی، ساده نگه داشتن قابلیت ناوبری است.

دکمه NEXT را فقط به خاطر طراحی پنهان نکنید، یا نمادهایی ایجاد نکنید که آنقدر خلاقانه باشند که دانش پذیران نتوانند متوجه شوند که این در واقع یک نماد ناوبری است.

فراگیران باید بتوانند بدون هیچ گونه سرخوردگی یا سردرگمی در دوره آموزش الکترونیکی حرکت کنند.

این برای پیوندها نیز صدق می کند. همیشه اطمینان حاصل کنید که پیوندها در صفحه قابل توجه هستند (و فعال!)، به جای پنهان شدن در میان عناصر مختلف طراحی دیگر.

طراحی هماهنگ هرگز نباید فدای خلاقیت شود.

ایده خوبی است که هنگام طراحی دوره ها و ارائه های آموزش الکترونیکی خود خلاق باشید.

با این حال، خلاقیت هرگز نباید به قیمت بی نظمی یا عدم انسجام باشد. ابزارها و عناصر طراحی گرافیکی که استفاده می کنید باید همیشه پیام کلی دوره آموزش الکترونیکی را منتقل کنند و در خدمت هدف آموزشی باشند.

هر بخش باید با ظاهر و احساس کلی دوره آموزش الکترونیکی مطابقت داشته باشد و به دانش پذیر کمک کند تا مجموعه مهارت ها و دانشی را که شما ارائه می دهید آسان تر به دست آورد.

بنابراین، خلاق و نوآور باشید، اما همچنین اطمینان حاصل کنید که به خاطر یادگیرندگان، چیزها تا حد امکان ساده نگه داشته می شوند.

برای ایجاد دوره‌های آموزش الکترونیکی که با درگیر نگه داشتن فراگیران در فرآیند آموزش الکترونیکی، جذب و حفظ دانش را افزایش می‌دهند، این فهرست از نکات طراحی گرافیک را برای آموزش الکترونیکی در دسترس داشته باشید.

حتی اگر هیچ تجربه قبلی در زمینه طراحی گرافیک ندارید، این نکات می تواند به شما کمک کند تا آموزش الکترونیکی خود را به سطح بعدی ارتقا دهید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: