تعریف آموزش الکترونیکی به زبان ساده

در حال حاضر آموزش الکترونیکی یکی از مهمترین روش های آموزشی می باشد. این روش تعریف ساده ای دارد، دسترسی به منابع آموزشی از طریق تکنولوژی. البته از آن با نام های آموزش آنلاین، یادگیری آنلاین، آموزش مجازی و آموزش دیجیتال نیز نام برده شده. تمام این توصیفات زمانی معنا پیدا میکند که آموزش در بستر اینترنت اتفاق بیفتد و ارتباط بین مدرس و دانش پذیر برقرار شود.

پایه های اصلی آموزش الکترونیکی:

ساز و کار آموزش الکترونیکی:
با کمک سامانه آموزش آنلاین می توان افراد را در دوره ها ثبت نام کرد و برای آن ها روش تدریس تعریف کرد.
در این گونه سامانه ها سطح دسترسی ها متفاوت است که دانش پذیران می توانند از قابلیت ها و دسترسی هایی مثل دستیابی به محتوای آموزشی، تمرین ها و تکالیف، آزمون، کنفرانس، گفتگو و چت استفاده نمایند.


سامانه کلاس های آنلاین:
نرم افزاری است که از طریق آن می توان آموزش را به صورت آنلاین انجام داد. با به کارگیری این سامانه میتوان ارتباط یک طرف و یا دو طرفه و یا چند طرفه میان مدرس و دانش پذیران فراهم کرد. همچنین می توان انواع فایل های صوتی، تصویری، متون و عکس را به اشتراک گذاشت و ارتباطی موثر ایجاد کرد.

تولید محتوای الکترونیکی:
به محتوایی اطلاق میشود که ماهیت آموزشی داشته و تحت وب ارائه می شود. معمولا برای تولید چنین محتوایی مدرس و تیم فنی در کنار هم به تولید می پردازند. این محتواها میتواند به صورت ویدئو، موشن گرافیک، صوت، انیمیشن، اسلاید، پی دی اف و .. تولید و ارائه شود.

مزایای آموزش الکترونیکی:
۱- عدم محدودیت زمانی و مکانی
۲- دسترسی آسان به محتوای آموزشی گسترده تر بدون هیچ محدودیتی
۳- کمتر شدن هزینه های آموزش
۴- مدیریت زمان
۵- ایجاد آرامش بیشتر برای یادگیری
۶- به روز بودن مطالب آموزشی

از نکات حائز اهمیت در آموزش الکترونیکی، منعطف بودن آن است، برخی افراد به طور مداوم به دنبال ارتقای اطلاعات و پیشرفت در کار خود هستند، در حالی که می توان گاهی حتی با دیدن یک ویدئوی کوتاه آموزشی در گوشی به این مهم دست یافت.
به طور کلی در مورد نکات مهم و مفید آموزش آنلاین می توان به موارد زیر اشاره داشت:

حذف محدودیت تعداد دانش پذیران:
در روش آموزش مجازی می توان مطالب را در قالب های متفاوتی همچون بازی و سرگرمی ارائه کرد، همچنین به دلیل محدود نبودن مکان می توان تعداد زیادی از علاقمندان را ثبت نام کرده و آموزش داد.

موثر بودن آموزش:
در این روش محدودیت ها حذف میشوند، در نتیجه فرد می تواند هر لحظه و به هر میزان مطالب آموزشی دسترسی داشته باشد، در نتیجه آموزش موثرتری به وجود خواهد آمد.

آموزش آنلاین، آموزش به صرفه:
در این روش نیاز به طی کردن مسافت برای رسیدن به کلاس آموزشی را نخواهیم داشت، همچنین هزینه آموزش آنلاین از کلاس های حضوری پایین تر است.

ارزشیابی آموزشی:
سامانه های آنلاین این فرصت را فراهم می آورد که بتوان مسیر پیشرفت دانش پذیران را با دقت پیگیری کرد و سنجش درستی ارائه داد.

با استفاده از سامانه کلاس روم می توانید انواع دوره های آموزشی و وبینارهای تخصصی را برگزار نمایید. کلاس روم با بهره گیری از دانش روز و همکاری با متخصصان فنی کارکشته آماده ارائه خدمات به مدارس، دانشگاه ها، آموزشگاه ها، کارگاه ها و سازمان های مختلف در برگزاری انواع دوره های آموزش الکترونیکی می باشد.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: