کلاس های مجازی؛ معنا، استفاده و مزیت

این را تصور کنید: یک فرد حرفه ای که کار می کند اتفاقاً یک دانشجوی پاره وقت نیز هست.

آنها روی میز خانه یا کافی شاپ مورد علاقه خود مطالعه می کنند، در کلاس های درس مجازی شرکت می کنند و با استفاده از بهترین ابزارهای جلسات مجازی با مربی خود جلساتی برگزار می کنند.

در پایان دوره خود، بدون اینکه به دانشگاه خود در خارج از کشور سفر کرده باشند یا در واقع با هیچ یک از همکلاسی ها و مربیان خود به صورت آفلاین ملاقات نکرده باشند، گواهی پیشرفت تحصیلی دریافت می کنند.

اینجا دنیای آموزش از راه دور است

آموزش از راه دور به دانش پذیران اجازه می دهد تا در حین کار یا اجرای برنامه های شخصی خود، تحصیلات دانشگاهی را دنبال کنند.

یادگیری از خانه را بدون هزینه اضافی اقامت و رفت و آمد تسهیل می کند. این کار از طریق استفاده از پلتفرم‌های جلسات مجازی و نرم‌افزار کنفرانس مجازی که تعاملات چهره به چهره را تقلید می‌کنند، انجام می‌شود.

امروزه، ۸۵ درصد از دانشجویان آنلاین مورد بررسی گفتند که آنها آموزش از راه دور را مشابه یا حتی بهتر از دوره های سنتی کلاس درس می دانند (منبع).

همچنین پیش بینی می شود که بازار جهانی آموزش آنلاین تا سال ۲۰۲۵ به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد (مجمع جهانی اقتصاد).

این دوره ها بدون به خطر انداختن ارائه و تأثیر آموزش، سازگارتر هستند. در حالی که آموزش از راه دور به صورت آنلاین انجام می شود، بسیاری از جنبه های سنتی یادگیری آکادمیک فقط به یک نسخه دیجیتال تبدیل شده است تا با نیازهای یادگیری از راه دور مطابقت داشته باشد. کلاس مجازی یکی از این ویژگی هاست.

کلاس مجازی چیست و چرا اهمیت دارد

کلاس‌های مجازی امروزی فضاهای آنلاینی هستند که برخی از ویژگی‌های کلاس‌های سنتی را به اشتراک می‌گذارند، اما از جهات دیگر متفاوت هستند.

در یک کلاس مجازی، معلمان در زمان واقعی با دانش پذیران تعامل دارند. دانش پذیران می‌توانند سؤالات خود را بیان کنند و با همسالان خود مانند آنچه در کلاس معمولی انجام می‌دهند، تعامل داشته باشند، البته از طریق اینترنت.

مزیت اضافی کلاس های مجازی این است که مقیاس پذیر هستند تا تعداد بیشتری از دانش پذیران را در خود جای دهند.

کلاس های فیزیکی اغلب تعداد صندلی ها را محدود می کنند تا دانش پذیران بتوانند راحت بنشینند و فضای کافی برای خود داشته باشند.

در مقابل، کلاس‌های مجازی از راه‌حل‌های جلسات مجازی استفاده می‌کنند که دارای سقف بالاتری در تعداد هستند، و به دانش پذیران بیشتری اجازه می‌دهند در کلاس‌های جذاب به طور همزمان شرکت کنند.

این امکان نرخ مشارکت بهتر و بالاتر را فراهم می کند و تضمین می کند که دانش بسیار در دسترس است.

مانند کلاس‌های سنتی، کلاس‌های مجازی نیز همزمان هستند زیرا یادگیرندگان و معلمان همزمان به صورت آنلاین ظاهر می‌شوند تا تعاملات فوری را تسهیل کنند.

با این حال، کلاس های مجازی نیز از اجزای از پیش ضبط شده مانند فیلم ها، ارائه ها و اسلایدهای سخنرانی برای تسهیل یادگیری استفاده می کنند، درست مانند کلاس های درس آفلاین.

کلاس مجازی دارای ویژگی های زیر است:

ویدئو کنفرانس: استفاده از بهترین نرم افزار کنفرانس تحت وب برای تسهیل ارتباط یادگیرنده و معلم و یادگیرنده

تخته‌های سفید دیجیتال: ارائه نمایش‌ها و نمودارها در زمان واقعی

پیام فوری: امکان مکالمات تایپ شده در پهنای باند کمتر

کنترل‌های مشارکت: دانش پذیران را قادر می‌سازد تا در بحث‌ها شرکت کنند، محیط اطراف خود را بی‌صدا کنند یا عملاً دست‌های خود را بالا ببرند.

چت‌های فرعی: اتاق‌هایی برای تسهیل همکاری بین فراگیران

ضبط ویدیو: برای ذخیره سخنرانی های زنده به عنوان ویدیوی درخواستی برای مرجع بعدی

رمزگذاری سرتاسر: برای اطمینان از اینکه دسترسی به کلاس مجازی به دانش پذیران مجاز محدود می شود

انواع کلاس های مجازی که دانش پذیر پسند هستند

کلاس های مجازی را می توان بسته به کاربرد مورد نیاز آنها تغییر داد. آنها ممکن است به عنوان یک مکمل در یک دوره یا ستون فقرات یک دوره کامل باشند. در هر صورت، کلاس های مجازی بسیار قابل تنظیم هستند.

نوع مجازی غنی شده

در این نوع، اکثر دوره ها به صورت آنلاین انجام می شود، با صرف چند جزء آفلاین برای تقویت دروس و برنامه های درسی.

این مؤلفه‌ها بیشتر به شکل جلسات رو در رو با مربیان یا جلسات مشارکتی با دانش پذیران بر سر یک تکلیف یا پایان‌نامه حیاتی هستند.

نوع چرخش

چرخش که اغلب به عنوان بخشی از تکنیک کلاس درس معکوس استفاده می‌شود، شامل استفاده از کلاس‌های مجازی و آفلاین به صورت چرخشی طبق یک برنامه است.

در بسیاری از موارد، یادگیری اولیه به صورت آنلاین اتفاق می افتد، در حالی که جلسات حضوری برای تقویت و بررسی اتفاق می افتد.

نوع کاملا آنلاین

همانطور که از نام آن پیداست، یک کلاس درس کاملا آنلاین نیازی به تعاملات آفلاین رو در رو ندارد.

این نوع دوره ها می توانند همزمان یا ناهمزمان باشند زیرا از ویدئوهای از پیش ضبط شده و حداقل تعامل زنده از طریق نرم افزار جلسات آنلاین استفاده می کنند.

نوع انعطاف پذیر

در این نوع کلاس مجازی باز می ماند و در مواقعی که برای دانش پذیران مناسب است در دسترس است.

در غیر این صورت، یادگیری از طریق گروه‌های کوچک تشویق می‌شود و کلاس مجازی مکانی را تشکیل می‌دهد که در صورت سؤال به آن بازگردید.

نوع مخلوط و مطابقت

همانطور که از نام آن پیداست، این مدل به دانش پذیران اجازه می دهد تا روشی را انتخاب کنند که بهترین کارایی را برای آنها داشته باشد، به طوری که حداکثر دانش را به دست آورند.

این ترکیبی از مدل‌های تدریس دیجیتال است و می‌تواند توسط دانش پذیر یا مؤسسه اداره شود.

چرا کلاس های درس مجازی برای دموکراتیک کردن یادگیری مهم هستند؟

کلاس‌های مجازی، زمین بازی آموزش را هموار می‌کنند و به دانش پذیران از سراسر جهان این امکان را می‌دهند که بدون توجه به محل زندگی یا کارشان به کلاس‌های درس دسترسی داشته باشند.

کلاس های مجازی می توانند ساختارهای آموزشی موجود را تکمیل کنند یا به عنوان ساختار اصلی برای انتقال دانش مورد استفاده قرار گیرند.

کلاس‌های مجازی، یادگیری فراگیر و دموکراتیک را ترویج می‌کنند و همچنین به کاهش هزینه‌های دوره‌های آموزشی و دریافت گواهینامه‌ها کمک می‌کنند.

با توجه به اینکه پیش بینی می شود چگونه کلاس های درس سنتی در سراسر جهان در آینده قابل تعطیل خواهند شد، کلاس های درس مجازی و پلتفرم های آنلاین جلسات مجازی تضمین می کنند که آموزش، هرچند به صورت آنلاین و در خانه ادامه یابد.

“ما در هر کلاس درس و در دست هر دانش پذیر و معلمی به فناوری نیاز داریم، زیرا قلم و کاغذ متعلق زمان ماست و لنزی است که از طریق آن بیشتر دنیای خود را تجربه می کنیم.” – دیوید وارلیک

مزایای کلاس های درس مجازی نسبت به تنظیمات کلاس سنتی

تعامل بالا

یک کلاس مجازی موثر کلاسی است که از کانال های ارتباطی متعددی مانند نرم افزار جلسات مجازی آنلاین، اتاق های گفتگو، پیام رسانی، تماس های صوتی و گزینه های کنفرانس استفاده می کند.

این به این دلیل است که یادگیرندگان با ترجیحات مختلف، همگی بتوانند به طور مساوی از آنها بهره ببرند.

آموزش مشارکتی

تخته‌های سفید دیجیتال، اشتراک‌گذاری فایل، برنامه‌های جلسات مجازی و چت‌ها، یادگیری مشارکتی بین دانش پذیران را تسهیل می‌کنند.

این فضای بی‌درنگ کلاس‌های درس را بدون نیاز به ملاقات فیزیکی تقلید می‌کند. همچنین مطالب آموخته شده را تقویت می کند تا حفظ دانش بیشتر باشد.

تدریس دانش پذیر محور

بر خلاف ویدیوهای از پیش ضبط شده که به شدت معلم محور هستند، کلاس های مجازی بر دانش پذیران و آموزش در زمان واقعی آنها تمرکز می کنند.

دانش پذیران می‌توانند سؤال بپرسند، مفاهیم را روشن کنند، و موضوعات را در زمان واقعی بحث کنند.

طیفی از انواع محتوا

کلاس های مجازی از طیف وسیعی از انواع رسانه ها برای ارائه دانش استفاده می کنند به طوری که انواع توانایی ها و سبک های یادگیری دانش پذیران مورد توجه قرار می گیرد.

اینها شامل فیلم ها، ارائه ها، اشتراک اسلاید، انیمیشن ها، تخته های سفید دیجیتال و وبینارها هستند.

فضای آموزشی راحت

کلاس های مجازی باعث می شود که یادگیری آنلاین بسیار کمتر رباتیک باشد. تعامل انسانی برای موفقیت یک سیستم آموزشی بسیار مهم است.

کلاس‌های مجازی تضمین می‌کند که یادگیرندگان می‌توانند بدون مصالحه با همسالان و معلمان ارتباط برقرار کنند و چت کنند.

در یک کلاس مجازی برای تسهیل یادگیری بهتر به چه نکاتی توجه کنیم

کلاس‌های مجازی و بهترین نرم‌افزار جلسات مجازی دارای ویژگی‌های ضروری و ویژگی‌هایی هستند که داشتن آنها خوب است. اولی یک ضرورت است، بنابراین در اینجا باید به آن پرداخت:

پیام رسانی فوری در زمان واقعی

هر کلاس مجازی باید دارای ویژگی‌های پیام‌رسانی باشد تا پهنای باند کمتری را بدون از بین بردن پتانسیل ارتباط داشته باشد.

فراگیران باید بتوانند با مربیان و همسالان خود چت کنند و تردیدهای کوچکی را که نیازی به تماس ویدیویی یا صوتی ندارند، روشن کنند.

چت تصویری با کیفیت بالا

این گزینه احساس ارتباط انسانی را تداوم می بخشد و توجه دانش پذیران را تضمین می کند.

می توان آن را از طریق یک برنامه کنفرانس ویدیویی مفید برای iOS و Android پیاده سازی کرد.

پخش ویدئو

این ویژگی برای کلاس های درس میزبان صدها دانش پذیر از سراسر جهان ضروری است.

برخی از راه حل های جلسه مجازی برای سازمانی برای گروه های کوچکتر در نظر گرفته شده است.

یک کلاس درس مجازی به راه حل بسیار قدرتمندتری مانند پخش ویدئو نیاز دارد.

به اشتراک گذاری امن فایل

یک سیستم اشتراک گذاری یکپارچه دو طرفه برای کلاس های مجازی بسیار مهم است.

این امکان همکاری یکپارچه را فراهم می کند و به اشتراک گذاری تکالیف، گزارش ها و پروژه ها را در یک پلتفرم واحد در محیط آموزشی تسهیل می کند.

وایت برد دیجیتال

وایت بردهای دیجیتال نمایش محتوا، علامت گذاری، حاشیه نویسی و توضیحات واضح تر را تسهیل می کنند.

اینها همچنین می توانند توسط دانش پذیرانی که پروژه یا پایان نامه ای را به کلاس خود یا مربی ارائه می دهند، استفاده شوند. وایت بردهای دیجیتال برای دستگاه های صفحه لمسی مناسب هستند.

ادغام شخص ثالث

برخی از کلاس‌های مجازی ممکن است نیاز به افزودن ویژگی‌های اضافی داشته باشند، زیرا حتی بهترین نرم‌افزار کنفرانس ویدیویی هم همه اینها را ندارد.

ادغام یکپارچه شخص ثالث به ارائه دهندگان دانش اجازه می دهد تا از سیستم موجود استفاده کنند و استفاده از آن را برای سود بیشتر دانش پذیران گسترش دهند.

گروه های دانشجویی

یک گروه جداگانه برای دانش پذیران امکان پیوند با موضوعات آکادمیک و غیر آکادمیک را فراهم می کند، که یکی از ویژگی های کلیدی کلاس های درس سنتی است.

آنها دوستی و قدردانی جمعی را تقویت می کنند. آنها همچنین به عنوان اتاقی برای بحث در مورد کلاس ها، موضوعات و مفاهیم جالب تبدیل می شوند.

کلام پایانی

“آینده در مورد جفت کردن هوش مصنوعی رایانه ها با توانایی های شناختی، اجتماعی و عاطفی انسان ها خواهد بود تا ما انسان های درجه یک را آموزش دهیم، نه ربات های درجه دوم.”

یادگیری از راه دور به دلیل بحران کنونی جهانی و تغییر تقاضاها در آموزش در حال افزایش است.

فن آوری عامل مهمی است که هم باعث ایجاد این تغییر می شود و هم شامل آن می شود. مدل‌های توسعه و ارائه محتوا ظریف‌تر، جذاب‌تر و شخصی‌تر می‌شوند.

کلاس‌های مجازی یادگیری فرا مرزی را در دنیایی تسهیل می‌کنند که یادگیری به ساختمان‌های آجری و ملات محدود نمی‌شود، بلکه در خارج از جهان است.

کلاس مجازی یکی دیگر از ابزارهای دگرگون کننده در زرادخانه معلمان دیجیتال است و محبوبیت و استفاده از آن همچنان افزایش خواهد یافت.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: