تأثیرات کلاس های آنلاین بر روحیه دانش آموزان و دانشجویان

تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم

پیش از شیوع کرونا در جهان و کشورمان کمتر زمانی نام کلاس آنلاین را میشنیدیم. اما امروز به دلیل شیوع بیماری و لزوم فاصله گذاری های اجتماعی و جلوگیری از اجتماع در محیط های سربسته استفاده از این نوع آموزش بسیار همه گیر شده. لذا تمامی افراد شامل اساتید و دانش پذیران به ناچار با این شرایط خود را همراه کرده اند.

آموزش از راه دور چه مزایایی دارد؟

آموزش آنلاین یا همان آموزش مجازی مانند تمام اتفاقات بدیع و نوظهور دارای معایب و مزایای خاص خود است. از مزایای آن می توان به افزایش استقلال دانش پذیران، رشد قابل توجه مهارت های کاربردی فناوری اطلاعات همه اعضای جامعه و افزایش مدت زمان سپری شده توسط دانش آموزان در کنار خانواده های خود اشاره نمود. اما همانگونه که ذکر شد این نوع آموزش بدون مشکل نیست.

بی شک یکی از بزرگترین نکات مثبت آموزش آنلاین توسعه مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات دانش پذیران است.

رشد و پیشرفت این مهارت ها در مدت زمانی به این کوتاهی بسیار جذاب و هیجان انگیز است. علاوه بر آن دانش پذیران با توجه به پذیرش این نوع آموزش (هرچند انتخاب آن در حوزه ی اختیاراتشان نبوده) شجاعت بالایی از خود نشان داده اند. همچنین این شیوه ی آموزشی استقلال بیشتری از دانش پذیران را نشان می دهد. که البته این رشد استقلال در دانش آموزان دختر بسیار قابل توجه بوده که همین امر در نهایت به توانمندسازی بانوان جوان جامعه منجر می شود که در کل نتیجه ی مثبتی دارد.

چالش های سیستم آموزش آنلاین

سازگاری آموزش و پرورش در یک فضای آنلاین آن هم در زمانی کوتاه، ضمن اطمینان خاطر از اینکه تجربیات یادگیری همچنان جذاب و متناسب با نیازهای متنوع یادگیری دانش پذیران باقی بماند، بسیار چالش برانگیز است. انتقال سریع همه کارکنان به استفاده از الگوهای کلاس آنلاین به طور مؤثری برای ارائه برنامه درسی بسیار پراهمیت بوده و گامی مثبت در جهت حرفه ای تر شدن کادر آموزشی هر کشور است. فداکاری و مهارت لازم برای پرورش و به چالش کشیدن دانش پذیران در یک محیط تحت وب همان چیزی است که مدرسین برای حفظ آن باید در کلاس آنلاین خود تلاش کنند. اجرای شیوه های یادگیری از راه دور به دانش پذیران این امکان را می دهد تا آموزش خود را در آسایش و امنیت خانه های خود ادامه دهند و به والدین و فرزندان این امکان را می دهد که وقت بیشتری را در کنار هم بگذرانند. این مورد از جمله مواردی است که بسیار مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته است.

ایرادهای آموزش آنلاین (آموزش از راه دور)

در این روش آموزشی مدرسین و دانش پذیران ارتباط چهره به چهره را از دست داده اند و آن دسته از دانش پذیرانی که وابسته به ارتباط چهره به چهره بودند برایشان مشکلاتی ایجاد شده است. در حالی که به خاطر شیوع ویروس کرونا بسیاری از والدین نیز مشاغل خود را از خانه پیگیری میکنند و دور کار شده اند هم زمان باید به فرزندانشان نیز که در حال تحصیل از خانه هستند کمک نمایند. روش آموزش آنلاین برای دانش پذیرانی که مستقل تر هستند راحت و شاید بی دغدغه باشد اما برای دانش پذیران وابسته تر مشکلات و معضلاتی را به دنبال دارد.

مهمترین نقطه ضعف یادگیری از راه دور، دلتنگی دانش پذیران در خصوص از دست دادن ارتباط چهره به چهره با همسن و سالان و مدرسینشان است. حضور فیزیکی در کلاس موجب پویاتر شدن و تقویت هوش هیجانی و ارتباطات اجتماعی بالاتر می شود که حذف کلی آن می تواند باعث بروز علائمی مانند افسردگی در دانش پذیران برون گرا و انزوا خواهی مفرط در دانش پذیران درون گرا شود.

چگونه بازدهی کلاس آنلاین را افزایش دهیم

در حالی که هیچ چیز نمی تواند جایگزین تدریس چهره به چهره شود، افزایش بازدهی کلاس آنلاین می تواند رویکرد دانش پذیران نسبت به تاب آوری، استقلال و خلاقیت را در هنگام برقراری ارتباط تقویت کند.

با این وجود در دنیای پس از قرنطینه فعلی، شرایط ممکن است موقتا به حالت قبل باز گردد، اما تغییراتی بنیادی در خصوص نحوه سازماندهی مجامع مختلف رخ خواهد داد که احتمالا اکثریت این مجامع به حالت نیمه حضوری تغییر کاربری خواهد داد تا نقاط ضعف نامبرده را از هر حیث به بهترین نحو پوشش دهند.

کلاس روم همواره پاسخگوی سوالات شما عزیزان است. همین الان می توانید برای برگزاری کلاس آنلاین یا وبینارهای خود با ما تماس بگیرید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: