استفاده از مدل «لحظه‌های نیاز» در آموزش الکترونیکی


در این مقاله، به شما می گوییم که چگونه می توانید از ۵ “لحظه نیاز” هنگام طراحی دوره های آموزش الکترونیکی و رویدادهای آموزشی به نفع خود استفاده کنید.

بهره گیری از این “لحظات نیاز” هنگام طراحی و توسعه دوره های آموزش الکترونیکی به شما کمک می کند تا محصولات قابل دستیابی را ایجاد کنید که جذب و حفظ دانش را بهبود می بخشد، که هدف نهایی هر تجربه یادگیری است.

پنج “لحظه نیاز” در آموزش الکترونیکی شرکتی و نحوه پرداختن به آنها

با توجه به مدل “پنج لحظه نیاز” که توسط باب موشر و کنراد گوتفردسون ارائه شده است، لحظاتی وجود دارد که یک یادگیرنده برای انجام وظایف محوله به طور موثرتر، به چند بخش اطلاعاتی نیاز دارد. علاوه بر این، این لحظات به دانش پذیران این امکان را می دهد تا دانش و مجموعه مهارت های خود را گسترش دهند. به همین ترتیب، هر “لحظه نیاز” باید به عنوان فرصتی برای بهبود عملکرد و ساختن نقاط قوت فراگیران در عین تنظیم دقیق نقاط ضعف آنها تلقی شود.

۱- یادگیری برای اولین بار

این نیاز را می توان از طرق مختلف برطرف کرد. شما می توانید یک دوره آموزش الکترونیکی ایجاد کنید که به دانش پذیران اجازه می دهد اطلاعات جدیدی کسب کنند یا مجموعه مهارت های جدیدی را ایجاد کنند و یا حتی وظیفه ای را که قبلاً انجام نشده است، انجام دهند.

بسیاری از دوره های آموزش الکترونیکی، ماژول ها یا رویدادهای آموزشی را می توان برای تأمین این نیاز اصلاح کرد، که به عنوان پایه ای خدمت می کنند که فراگیران می توانند مهارت های خود را ادامه دهند و یا دانش خود را در مورد موضوع گسترش دهند.

یکی از موثرترین راه ها برای کمک به فراگیران برای کسب دانش جدید، نشان دادن مزایای مربوط به یادگیری این اطلاعات یا رفتار است.

به عنوان مثال، شما می توانید یک ماژول آموزشی طراحی کنید که آنها را در یک کار خاص هدایت کند که ملزم به انجام کار شوند و سپس به آنها اجازه دهید تا از همه برنامه های دنیای واقعی برای دانش جدیدی که جذب می کنند، مطلع شوند.

همچنین می توانید فعالیت هایی را که آنها می توانند به تنهایی انجام دهند، طراحی کنید (مانند دوره های خودآموزی آموزش الکترونیکی)، به طوری که آنها بتوانند با سرعت خود پیش بروند و این مفاهیم جدید را کاملا درک کنند.

۲- گسترش پایگاه دانش

این لحظه نیاز مربوط به شرایطی است که در آن فراگیران می خواهند در مورد یک موضوع خاص بیشتر بدانند یا برای انجام یک کار خاص نیاز به گسترش دانش یا مجموعه مهارت های خود دارند.

به عنوان مثال، ممکن است یک یادگیرنده بخواهد اطلاعات بیشتری در مورد یک مسئولیت شغلی خاص کسب کند تا عملکرد خود را افزایش دهد.

بر این اساس، یک یادگیرنده برای تکمیل یک کار ممکن است لازم باشد مهارتی را ایجاد کند که احساس می کند ممکن است در آینده نزدیک مفید باشد. شما می توانید این لحظه نیاز را با ارزیابی دانش فعلی فراگیران از طریق امتحانات و نظرسنجی ها در کار خود بگنجانید تا بتوانید دوره ها یا ماژول های eLearning یا سایر ابزارهای پشتیبانی را به آنها ارائه دهید تا بتوانند از آنچه قبلاً یاد گرفته اند استفاده کنند.

همچنین می توانید به آنها امکان دسترسی به منابع را بدهید که به آنها کمک می کند سطح درک خود را از طریق خودآموزی ارتقا دهند.

۳- به یاد آوردن و به کار بردن مفاهیم آموخته شده

این امر زمانی اتفاق می افتد که فراگیران باید از اطلاعات یا مهارت هایی که قبلاً در گذشته کسب کرده اند استفاده کنند.

به عنوان مثال، اگر یک یادگیرنده مشغول کار است و در تلاش است تا نحوه انجام معامله را از طریق سیستم POS به یاد بیاورد، یک کتابچه راهنمای کارمند یا یک راهنمای آنلاین می تواند به ابزاری ارزشمند تبدیل شود.

به طور معمول این لحظه نیاز در زمان واقعی اتفاق می افتد. بدین ترتیب، فراگیران باید بتوانند سریع و راحت به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، تا بتوانند اطلاعات لازم برای دانستن را بلافاصله بدست آورند.

بنابراین، بهترین راه برای گنجاندن این لحظه در محصولات قابل ارائه، ایجاد ماژول های سریع و کوچک و یا منابع آنلاین است که قطعات اصلی را در هر مکان و هر زمان، مانند دستگاه های تلفن همراه ارائه می دهد.

۴- وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود.

این لحظه زمانی اتفاق می افتد که همه چیز اشتباه پیش می رود و فراگیران نیاز به دسترسی فوری به ابزار پشتیبانی دارند که به آنها کمک می کند تا مشکل را برطرف کنند.

این امر اغلب به صورت میز راهنما، سوالات متداول، تالار گفتمان آنلاین یا گفتگوی زنده ارائه می شود.

این می تواند یکی از خودجوش ترین لحظات نیاز به آموزش الکترونیکی باشد، فقط به این دلیل که فراگیران نمی توانند زمان بروز مشکلی را پیش بینی کنند.

به عنوان مثال، یک یادگیرنده ممکن است به طور ناگهانی در دستگاه تلفن همراه خود با مشکلی روبرو شود و سپس به صورت آنلاین اقدام کند تا ببیند آیا شخص دیگری راه حل را دارد یا خیر.

وقتی مشکلی پیش می آید، ممکن است فراگیران ببینند که آیا دانش پذیر دیگری از طریق توییتر یا فیس بوک با این مسئله روبرو شده است یا برای پشتیبانی بیشتر به وبلاگ شرکت مراجعه می کنند.

از طریق این فرآیند، آنها ناآگاهانه در حال گسترش پایگاه دانش خود و یادگیری اطلاعات جدیدی هستند که ممکن است در آینده به آنها نیاز داشته باشند.

۵- و قتی تغییر رخ می دهد

این امر زمانی اتفاق می افتد که فراگیران باید در نحوه انجام یک کار یا تغییر درک مفهوم قبلاً آموخته شده تغییراتی ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر شرکتی به دلیل مشکلات انطباق، سیاست های خود را به روز می کند، فراگیران برای اینکه در این قوانین و مقررات در جریان بمانند، باید درک خود را از این سیاست ها تغییر دهند.

این غالباً یکی از چالش برانگیزترین لحظات نیاز است، زیرا به فراگیران نیاز دارد که مفهومی را بیاموزند و سپس مفهوم جدیدی را یاد بگیرند، حتی اگر در تضاد مستقیم با مفهومی باشد که قبلاً آموخته اند.

برای اینکه این لحظه نیاز را در محصولات مورد ارائه ی خود بگنجانید، می توانید آزمونهایی ایجاد کنید که به طور دوره ای دانش پذیر را ارزیابی می کند تا از به روز بودن تغییرات اطمینان حاصل کنید.

اگر نتایج آزمونها یا امتحانات آنها نشان داد که آنها در مورد تغییراتی که ایجاد کرده اند آگاهی ندارند، آنها را به منابعی هدایت می کنید که بتوانند اطلاعات به روز شده را به دست آورند.

همچنین می توانید در طراحی دوره eLearning خود یک صفحه پیام یا سیستم اطلاع رسانی ایجاد کنید که به دانش پذیران این فرصت را می دهد تا در اسرع وقت از تغییرات مطلع شوند.

این نکات “لحظه های نیاز” آموزش الکترونیکی را می توان تقریباً در هر رویداد، دوره یا ماژول آموزش الکترونیکی به کار برد تا برای دانش پذیر معنادارتر و موثرتر باشد.

در حالی که دو لحظه اول به طور کلی ساختار بیشتری دارند و همین امر باعث می شود آنها به طراحی دوره آموزش الکترونیکی شما اضافه شوند، سه مورد آخر برای یادگیری غیررسمی بیشتر مانند پشتیبانی از عملکرد ایده آل هستند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: