یادگیری خودخوان چیست

یادگیری خودخوان چیست

“یادگیری خودخوان” در حال رایج شدن است. در بسیاری از کشورها نه تنها دوره های خودخوان برگزار می کنند، بلکه نیکوکاران نیز بودجه آن را تأمین می کنند ولی در برخی موارد، خانواده ها با این روش مخالفت می کنند. در ادامه این مطلب این موضوع را مورد بحث و گفتگو قرار می دهیم.

یادگیری خودخوان چیست؟

این اصطلاح برای توصیف “همه چیز ، از برنامه های نرم افزاری تکمیلی گرفته تا طراحی مجدد کل مدرسه” استفاده می شود. در ابتدایی ترین شکل ، هدف از این روش، شخصی سازی و سفارشی سازی یادگیری با توجه به نیازهای فرد دانش پذیر از طریق کنترل بیشتر دانش پذیر بر یادگیری است. آنچه که توسط دانش پذیر در این روش کنترل می شود مکان و زمان یادگیری است.

چند نوع یادگیری خودخوان وجود دارد؟

دو نوع از متداول ترین یادگیری های خودخوان گام محور و دانش پذیر محور هستند.

یادگیری خودخوان گام محور به گونه ای است که دانش پذیر با سرعت مخصوص به خود به امر یادگیری می پردازد. به طور معمول از طریق یک برنامه درسی آنلاین که با نیازها و مهارت های دانش پذیر در طول مسیر سازگار است. در واقع تمام افراد با یک سرعت یکسان نمی آموزند ، حتی اگر بیشتر مدارس دانش پذیران را بر اساس سن دسته بندی کنند باز هم سرعت یادگیری در این افراد متفاوت خواهد بود. این روش به دانش پذیران اجازه می دهد تا بر اساس سطح و میزان تسلط خود ، سرعت یادگیری خود را کم یا زیاد کنند. اگرچه دانش پذیران کنترل بیشتری بر سرعت یادگیری خود دارند ، اما برنامه درسی تقریباً از قبل تعیین شده است.

در روش دانش پذیر محور ، دانش پذیران بر اساس اهداف و علایق خود نقش بیشتری در آنچه می خواهند بیاموزند بازی می كنند. به عبارت دیگر ، خود برنامه درسی – و نه فقط سرعت حرکت دانش پذیر در آن – شخصی سازی شده است. دانش آموزان به صورت جداگانه و مشارکتی کار می کنند ، غالباً روی پروژه هایی منطبق با سوالات و موضوعاتی که مایل به کشف آنها هستند ، کار می کنند.

آیا یادگیری خودخوان نگران کننده است؟

همانند بیشتر اصلاحات آموزشی ، یادگیری خودخوان بحث برانگیز است. با یادگیری خودخوان گام به گام ، برخی از والدین گزارش می دهند که فرزندانشان زمان زیادی را جلوی صفحه رایانه می گذرانند. این مسئله به ویژه برای خانواده هایی که قبلاً برای محدود کردن زمان استفاده از رایانه فرزندانشان در خانه تلاش می کنند ، یک مشکل است. در موارد دیگر ، دانش پذیران شکایت دارند که یادگیری شخصی موجب ارتباط بیش از حد ایشان با فن آوری و عدم تعامل با مدرسینشان شده است.

در دروه های خودخوان دانش پذیر محور، نگرانی از انزوای افراد وجود ندارد ، زیرا یادگیری اغلب به صورت مشارکتی و به جامعه محلی مرتبط است. با این حال ، شخصی سازی دانش پذیر محور ، معمولاً جایگزین شیوه های سنتی با ارزیابی مبتنی بر شایستگی می شود ، یک سیستم درجه بندی دانش پذیران ، نشان می دهد که آنها مهارت های خاصی را آموخته اند. برخی از خانواده ها نگران این هستند که هنگام ارزیابی های مبتنی بر شایستگی فرزندانشان ، از دانش پذیران و مراکز اموزشی انتخابی استفاده شود. دلیل این امر آنست که ممکن است معیار انتخاب به عنوان شایسته ترین ها براساس همان معدل سنتی و یا فعالیت های دانش پذیران بر سر کلاس نباشد و همین امر می تواند بر احتمال ورود فرزندانشان به مدارس مورد نظرشان تاثیر گذار باشد.

تأثیر طولانی مدت یادگیری خودخوان چیست؟

اینک برای ارزیابی تأثیرات یادگیری خودخوان بر زندگی دانش پذیران خیلی زود است. اجرای یادگیری خودخوان چالش برانگیز است. محققان و سیاست گذاران آموزشی هنوز در حال بررسی این هستند که چگونه می توانند این امر را ارزیابی کنند و مدرسین به اندازه کافی نمی دانند که کدام یک از استراتژی ها مثمر ثمر هستند. با وجود میلیونها دلار سرمایه گذاری ، یادگیری خودخوان همچنان در سراسر کشور گسترش می یابد و کشورهای مختلف توجه بیشتری به مطالعه، نحوه ی اجرای آن و همچنین نتیجه گرفتن از آن دارند.

شواهد اولیه نشان می دهد که یادگیری خودخوان می تواند پیشرفت دانش پذیران و درگیری دانش پذیران را بهبود بخشد ، اما نحوه انجام این کار و سازوکار آن دقیقاً مشخص نیست.

طبق تحقیقات صورت گرفته دانش پذیران بیش از آنچه یاد می گیرند، با نحوه ی یادگیریشان درگیر میشوند. آنها با انجام کارهای واقعی که دارای اهمیت شخصی و اجتماعی هستند ، احساس مفید بودن و مستقل بودن می یابند. خانواده ها نیز متوجه سطح جدیدی از تعامل توسط فرزندان خود می شوند و حتی چیزهای جدیدی درباره آنها می آموزند و مدرسین نیز هنگامی که دانش پذیرانشان از روش یادگیری شخصی استفاده می کنند، به پشتکار و تعهد بیشتری از آنها پی می برند.

آیا یادگیری خودخوان جایگزین مدرسین خواهد شد؟

تحقیقات ما نشان می دهد که مدرسین همچنان یک عنصر مهم در مدارس امروز و آینده هستند. به دور از منسوخ شدن مدرسین ، یادگیری شخصی محور دانش پذیران به مجموعه مهارتهای بیشتری از مدرسین احتیاج دارد ، كه حتی بیشتر به علایق و نیازهای در حال رشد دانش پذیران پاسخ می دهند. به عنوان مثال ، برای کمک به دانش پذیران در دستیابی به اهداف یادگیری ، مدرسین باید منابع گسترده ای را جستجو کنند و آنها را با سطح مهارت هر دانش پذیر مطابقت دهند. در عین چالش ، درک نیازها و علایق هر دانش پذیر از این طریق می تواند به تقویت روابط کمک کند.

در حقیقت، در اجرای مدبرانه می توان با دعوت از دانش پذیران برای به اشتراک گذاشتن هویت ، کنجکاوی و سوالات خود با دیگران ، روابط دانش پذیران را با مدرسین و همچنین با همسالان ، خانواده ها و جوامع آنها تقویت کرد. در حالی که مدرسین در محیط های سنتی ممکن است دعوت به اشتراک گذاری مشابه را انتخاب کنند ، درک دانش آموزان در روش یادگیری خودخوان یک جز اساسی از محیط یادگیری خودخوان است. یادگیری خودخوان نباید به معنای انزوا باشد. برعکس ، به نظر می رسد بهترین یادگیری هم شخصی و هم اجتماعی است.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: