نحوه استفاده از سناریوهای انشعاب در آموزش الکترونیکی

سناریوهای انشعاب راهی پویا برای ایجاد تعامل و بهبود ماندگاری را ارائه می دهند. آیا آنها را امتحان کرده اید؟
اگر به دنبال راهی بهتر برای آزمودن دانش فراگیران نسبت به آزمون خطی استاندارد خود هستید، تنها نیستید. در حالی که آزمونها کاربردهای زیادی دارند، اما اغلب برای دانش پذیران خسته کننده است.

مهمتر از همه، آنها معمولاً در ارزیابی کامل عمق دانش یک یادگیرنده خوب کار نمی کنند. از آنجا که سوالات آزمون بدون دادن پاسخ سوال قبلی نمی توانند بر روی یکدیگر بنا شوند، بیشتر شبیه آزمایش ساده دانش فراگیر است و به هیچ وجه برای ارزیابی موقعیتهای تغییرپذیر یا پویا که یادگیرنده باید فرایندهای تصمیم گیری خود را اعمال کند، مفید نیستند.

خوشبختانه، دوره های آنلاین یک محیط مناسب برای آزمایش یک روش جدید ارزیابی دانش پذیر ارائه می دهند: سناریوهای انشعاب.

این روش آزمون، به دانش پذیران شما یک آزمون چند مرحله ای می دهد، بی شباهت به یک ماجراجویی که خودتان آن را انتخاب می کنید. اگر فکر می کنید این چگونه کار می کند و چگونه می تواند برای شما مفید باشد دقیقا همینجاست که باید شروع کنید.

سناریوهای انشعاب در کجای آموزش آنلاین بهترین عملکرد را دارند؟

سناریوهای انشعاب به فراگیران کمک می کند تا از طریق فرایندهای تصمیم گیری برای مدیریت شرایط مختلف کار کنند. آنها می توانند به ویژه برای یادگیری مهارت های نرم مورد نیاز، خدمات به مشتری یا حتی تمرینات تیم سازی مفید باشند. آنها همچنین برای تصمیمات مدیریتی، از جمله نحوه پاسخگویی به بحران زنجیره تأمین مهم هستند.

به طور گسترده تر، به آنها کمک می کنند تا برای پاسخ ها در زمان واقعی آماده شوند. به عنوان مثال، اگر در حال تدریس یک دوره صدور گواهینامه غواصی هستید، می توانید از یک مدل سناریوی شاخه ای برای کمک به فراگیران برای درک واکنش مناسب در برابر بحران زیر آب استفاده کنید. از آنجا که برخی از این پاسخها عواقب ناگواری را در یک محیط زندگی به همراه دارند، این آموزش می تواند قبل از آن آمادگی اساسی داشته باشد، زیرا شکست آن را ایمن می کند.

سناریوهای انشعاب همچنین موارد واضح تری برای تعامل فراگیران شما ایجاد می کند. از آنجا که آنها معمولاً درجاتی از داستان گویی را شامل می شوند، فراگیران با آزمون ارتباط قوی تری برقرار می کنند. آنها همچنین آگاهی از موقعیت را بهبود می بخشند، زیرا فراگیران معمولاً هنگام جستجوی پاسخ مناسب باید چندین اولویت و پیامد رقابتی را در نظر بگیرند. سناریویی که از یک کارمند می خواهد انتخاب کند که میخواهد به کدامیک از مشتریان ناراضی برای اولین بار کمک کند، هرچند می دانیم که تمام این موقعیت ها به خوبی پایان نمیپذیرد اما به آن کارمند کمک می کند تا یاد بگیرد چگونه از یک موقعیت بد بهترین استفاده را داشته باشد.

چگونه درس سناریوی انشعاب را طراحی می کنید؟

یک سناریوی انشعاب خوب نیاز به برنامه نویسی گسترده دارد و بهتر است سناریوی خود را با استفاده از گردش کار یا نقشه ذهنی ترسیم کنید. این به شما کمک می کند تا گزینه ها و همچنین مکان هایی را که ممکن است انتخاب ها به هم نزدیک باشند، پیگیری کنید.

با سناریوی اولیه خود شروع کنید. این سناریو را با دقت انتخاب کنید تا معضلی پیش بیاید که به فراگیر شما اجازه می دهد درس خود را به کار گیرد. همچنین باید وضعیت به اندازه کافی پیچیده باشد که چندین مرحله برای حل آن طی شود.

همچنین باید مشخص کنید که هدف شما از این سناریو چیست. از آنجا که دانش پذیران شما می توانند چندین مسیر مختلف را دنبال کنند، لازم نیست که سناریوهای انشعاب یک پاسخ کامل داشته باشند. آنها می توانند چندین پاسخ قابل قبول داشته باشند، برخی از آنها بهتر از پاسخ های دیگر هستند. با این ارزیابی ها، فرآیند فکری که یک کارمند دنبال می کند تا به نتیجه برسد، به همان اندازه نتیجه مهم است.

با در نظر داشتن هدف خود، نگاشت گزینه ها و همچنین عواقب هر تصمیم برای دانش پذیر خود شروع کنید. عواقب آن باید به نوبه خود منجر به تصمیمات جدید شود. با توجه به تعداد گزینه هایی که در هر مرحله ارائه می دهید، سناریوهای بیشتری خواهید داشت.

به یاد داشته باشید که برخی از سناریوها می توانند به یکدیگر مرتبط باشند، برخی دیگر می توانند به بن بست برسند و برخی دیگر می توانند به یک حل سریع و سریع منجر شوند. نکته اصلی این است که آنها روشی غیرخطی برای تعامل فراگیران با مطالب فراهم می کنند. با این حال، باید توجه داشته باشید که هر سناریو به طور طبیعی در گزینه بعدی جریان یابد.

هنگامی که سناریوی خود را طراحی کردید، وقت آن است که آن را از طریق آزمایش گسترده آزمایش کنید. شما می خواهید تک تک گزینه ها را با دقت مرور کنید تا مطمئن شوید که در مکان مناسب خاتمه یافته اند و هر سناریو به طور مناسب انتقال می یابد.

جوانب مثبت و منفی سناریوهای انشعاب

اگر موارد بالا برای شما هیجان انگیز به نظر برسد، شما تنها نیستید. سناریوهای انشعاب به طور واضح در دوره های آنلاین کاربرد زیادی دارند. با این حال، آنها بدون جوانب مثبت و منفی نیستند. قبل از شروع کار، ارزش بررسی برخی از مزایا و معایب اصلی را دارد.

سناریوهای منشعب:

طراحی و آزمایش سناریوهای انشعاب طولانی تر از مدلهای خطی است.
آنها می توانند به سرعت بسیار پیچیده شوند و ایجاد یک آزمون ناقص را آسان کنند.
زمان و پیچیدگی اضافه شده در طراحی سناریوی انشعاب به هزینه کلی ایجاد دوره می افزاید.

جوانب مثبت سناریوها:

فراگیران باید فعالانه در روند تصمیم گیری خود بیندیشند.
آنها بهتر می توانند فراگیران را برای تعاملات پیچیده و در زمان واقعی آماده کنند.
فراگیران می توانند یک سناریو را دوباره بدست آورند تا نتیجه بهتری پیدا کنند بدون اینکه در اولین تلاش خود با همان مطالب روبرو شوند.

آنها نوعی محتوای “برتر” هستند که دانش پذیران اغلب مایل به پرداخت هزینه بیشتری برای آن هستند.
سناریوهای انشعاب راهی را برای عملی کردن تئوری به دانش پذیران ارائه می دهد.

به عنوان یک روش جذاب و پویا برای ارزیابی درک دانش پذیران، سناریوهای انشعاب برای بسیاری از مربیان ابزاری ارزشمند است. آنها همچنین در بین دانش پذیران محبوب هستند، زیرا بسیار جذاب تر و موثرتر از آزمون های خطی هستند.

بدیهی است که به دلیل زمان و پیچیدگی موجود، آنها برای هر آزمون یا هر برنامه، کاربردی نخواهند بود. اما برای هر دوره آموزشی که به ایجاد مهارت خاصی، توسعه تصمیم گیری یا آموزش پاسخ به شرایط چالش برانگیز امیدوار است، آنها یک منبع هیجان انگیز و ارزشمند هستند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: