نحوه نوشتن داستان های بهتر برای آموزش الکترونیکی

چگونه نوشتن یک داستان یادگیری الکترونیکی می تواند محتوای دوره شما را ساختاربندی کند.

گاهی اوقات، وقتی موضوعی را به خوبی می دانید، ایده ایجاد دوره ای پیرامون آن، اگر آسان نباشد، حداقل ساده به نظر می رسد. به هر حال، جمع کردن یک دوره نمی تواند آنقدرها هم دشوار باشد، درست است؟

مسئله این است که، وقتی شروع به نوشتن دوره ی خود می کنید، به سرعت در باتلاق مسائل مربوط به ساختاری قرار می گیرید. درس های مد نظر شما به خوبی منتقل نمی شوند، شما مدام فراموش می کنید که چه چیزی باید به کجا پیوند داشته باشد، و می بینید که وقت زیادی را صرف ویرایش محتوای بی نظم در ابزار ایجاد دوره خود می کنید.

آنچه شما نیاز دارید یک داستان یادگیری الکترونیکی است. اینها عمیق تر از یک طرح کلی هستند. در عوض، آنها به گونه ای طراحی شده اند که از ابتدا تا انتهای دوره شما را با جزئیات کامل انجام دهند، از جمله تمام جزئیات فنی که به احتمال زیاد از آنها چشم پوشی کرده اید.

گرچه ممکن است پر زرق و برق به نظر نرسد، اما در پایان باعث صرفه جویی زیادی در وقت شما می شود. در اینجا نحوه شروع کار آمده است.

  1. با در ذهن داشتن پایان، شروع کنید.

مانند هر داستان خوب، شما باید قبل از شروع نتیجه گیری را بدانید. اگر این کار را نکنی ، احتمالاً مواد غیر ضروری را در دوره ی خود جای داده و تمرکز خود را از دست خواهید داد. درعوض، بدانید دامنه درس شما چه خواهد بود و این را در ابتدای دوره تثبیت کنید.

در این نقطه متوقف نشوید و هدف خود را به دانش پذیران خود بگویید. اطمینان حاصل کنید که آنها می دانند این قطار به کجا می رود. اهداف یادگیری را با آنها تعیین کنید تا بتوانند اطلاعات را در این راه بهتر پردازش کنند. انجام این کار به آنها کمک می کند تا به جای اینکه در طول مسیر دچار حواس پرتی شوند، روی اطلاعات مهم و مرتبط متمرکز شوند، زیرا سعی می کنند آنچه بعداً مفید است یا ممکن است مفید نباشد را بشناسند و متمرکزتر عمل کنند.

  1. توالی محتوا را طراحی کنید.

برای مثال، اگر موضوع دوره شما امنیت آنلاین باشد، ممکن است بخواهید با ایجاد یک درس، خلاصه ای از نقض های امنیتی اخیرا که بسیار تبلیغ شده است، را شروع کنید تا نیاز به امنیت بهتر داده ها را اثبات کنید. سپس می توانید درسی درباره اشتباهات رایج کاربر که هکرها به طور مکرر از آنها سو استفاده می کنند ایجاد کنید یا می توانید در مورد موضوعات فنی بیشتری مانند معماری اطلاعات و رمزگذاری صحبت کنید.

در واقع، هرچه بیشتر به آن فکر کنید، بیشتر متوجه خواهید شد که ده ها گزینه برای انتخاب دارید. از کجا باید شروع کرد؟

وقتی می دانید هدف نهایی شما کجاست، تصمیم گیری بسیار آسان تر می شود. اگر در حال طراحی دوره ای برای کمک به بهبود اقدامات امنیتی در بین کارمندان یک شرکت بزرگ هستید، بهتر است یکی یکی خطاهای رایج را مرور کنید، سپس با برخی از مطالب سطح بالا که نشان می دهد چگونه این اقدامات منجر به نتیجه بهتر می شود، کار را به پایان برسانید.

از طرف دیگر، اگر دوره شما برای مهندسین رایانه و متخصصان داده طراحی شده باشد، منطقی تر است که مستقیماً به مواد فنی بپردازید و در مورد خطای کاربر در زمینه ی چگونگی طراحی مهندسین برای جلوگیری از استفاده یا کاهش تولیدات توسط کاربر، و نقاط ضعف بحث کنید.

  1. از الگوی استوری بورد استفاده کنید.

اگر برنامه ریزی برای همه این مطالب بسیار طاقت فرسا است، وقت آن است که به یک الگوی داستانی سر بزنید. الگوها کمک بزرگی به استوری بورد شما می کنند، زیرا بخشی از سیالیت را از روند خارج می کنند و به تعریف پارامترهای کاری که می توانید از آنها استفاده کنید کمک می کنند.

به عنوان مثال، اگرچه ممکن است وسوسه شوید که نوشتن توضیحات طولانی را برای هر اسلاید آغاز کنید، هنگامی که کار با یک الگو را شروع می کنید، ایده ی بهتری برای آنچه در هر قاب مناسب است، خواهید داشت. الگوها همچنین می توانند سازگاری در برنامه درسی شما ایجاد کنند، که با انتقال از اسلاید به اسلاید دیگر، جریان اطلاعات را بهبود می بخشد.

از همه مهمتر، الگوها می توانند به شما کمک کنند تا روی کیفیت محتوای خود بیش از روش ارائه ی آن تمرکز کنید. این به شما کمک می کند دوره های بهتر و همچنین دوره هایی را که برای مدت زمان بیشتری کار می کنند ایجاد کنید.

  1. پیوندها، آزمونها و پیمایش خود را برنامه ریزی کنید.

احتمالاً پیچیده ترین قسمت فرایند استوری بورد، برنامه ریزی نحوه اتصال اسلایدهای مختلف شما با یکدیگر است. به عنوان مثال، اگر می خواهید در پایان هر واحد آموزشی یک آزمون ارزیابی اضافه کنید، نه تنها باید از محتوای آن آزمون بدانید، بلکه باید نحوه پاسخگویی دوره خود را بر اساس پاسخ دانش پذیر بدانید.

پیوندها به همان اندازه مهم هستند. اگر قصد دارید اطلاعات اضافی، پرش به بخشهای دیگر دوره یا ارجاع متقابل داخلی را در آن بگنجانید، باید مطمئن باشید که به طور تصادفی با چند پیوند خراب مواجه نخواهید شد. مسلماً باید هنگام گذراندن آنها را امتحان کنید، اما علامت گذاری آنها در صفحه استوری خود یکی از مولفه های مهم موفقیت شماست.

سرانجام، پیمایش در رابط درس بسیار مهم است. آیا فراگیران می توانند در اسلایدهای درس به جلو و عقب حرکت کنند؟ آیا آنها می توانند به جلو پرش کنند یا دکمه پیمایش فقط پس از پاسخ دادن به آزمایش میکرو ظاهر می شود؟ و آیا برای آنها امکان دارد جای خود را در درس حفظ کنند، آنجا را ترک کنند و وقتی آماده شدند دوباره برگردند؟

  1. لحن نوشتاری خود را گاه به گاه نگه دارید.

وظیفه شما هنگام نوشتن یک داستان، تحت تأثیر قرار دادن کسی نیست. برعکس، کار شما آموزش است. این بدان معناست که شفافیت باید در اولویت اصلی درک مطلب باشد.

این می تواند برای برخی از معلمان دشوار باشد، به ویژه کسانی که از یک زمینه کاملاً فنی می آیند. آنها به اصطلاحات عادی، عادت کرده اند و البته، اگر وظیفه آنها این است که به فراگیران آموزش دهند تا از صلاحیت بیشتری در یک صنعت برخوردار باشند، این اصطلاحات واژگان بخشی از مواردی است که آنها باید آموزش دهند.
اما هنگام نوشتن مطالب دوره خود ، تمام تلاش خود را بکنید تا از عبارات بیش از حد دقیق یا پیچیده جلوگیری کنید. روش هایی برای تجزیه جملات، سازماندهی اطلاعات و خلاصه نگه داشتن جمله های خود پیدا کنید. و اگر مجبور به استفاده از زبان فنی هستید، با درج واژه نامه ای از اصطلاحات ناآشنا، به فراگیران خود کمک کنید.

هنگام برنامه ریزی استوری بردهای یادگیری الکترونیکی، جزئیات دوست شماست.

بیشتر دوره های آنلاین، بیش از حد از عدم برنامه ریزی رنج می برند. اگرچه روند داستان نویسی می تواند جامع باشد، اما همچنین مشکلات احتمالی دوره شما را روشن می کند، و در طولانی مدت در وقت شما صرفه جویی می کند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: