چگونه وبینار برگزار کنیم

نکاتی که باید برای برگزاری وبینارهای خود بدانیم

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

در شرایط فعلی و دنیای امروز استفاده از وبینارها و کلاس های آموزش آنلاین، هم در زمینه ی بازاریابی و فروش و هم در زمینه آموزش اهمیت بالایی پیدا کرده است.

در زمینه آموزش الکترونیکی و و یکپارچه سازی ابزار وبینار با نرم افزارهای آموزش مجازی ال ام اس شما موجب صرفه جویی در زمان و تلاش شما می شود. نرم افزار کلاس روم با یکی از محبوب ترین نرم افزارهای وبینار جهان یعنی ادوب کانکت ادغام شده و امکانات بسیار خوبی جهت برگزاری وبینار در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

داشتن یک پلتفرم مناسب شرط لازم است ولی کافی نیست. باید بدانید که چه باید کرد تا شرکت کنندگان بتوانند وقت خوبی را در وبینار شما بگذرانند؟ هرچه وبینار شما جذاب تر باشد بهتر در ذهن مانده و می تواند تاثیرگذار باشد.

نکاتی برای برگزاری بهتر وبینارها

۱- شایسته است در شروع وبینار در مورد چگونگی استفاده از نرم افزار صحبت کنید. نرم افزارهای مختلفی برای برگزاری وبینارها وجود دارد. در واقع این نرم افزارها ابزاری برای برگزاری هرچه بهتر و دقیقتر وبینارهای شما هستند. لازم است در ابتدای وبینار خود مروری بر روی چگونگی کاربرد و روش استفاده از پلتفرم انتخابی خود برای وبینار داشته باشید. مثلا درباره صفحه نمایش وبینار، گزینه های سفارشی سازی، کنترل صدا، نحوه نمایش اسلایدها و … صحبت کنید. چرا که اگر افراد نتوانند استفاده صحیحی از وبینار داشته باشند آن را ترک می کنند و شما از هدف خود بازمی مانید.

۲- حتما لازم است عکس ها و تصاویری را که قصد دارید در وبینار نمایش دهید برای سایزهای مختلف صفحه نمایش آماده کنید. چرا که نمی دانید مخاطبانتان با گوشی، لب تاب، تبلت و یا پی سی به رویداد شما متصل می شوند. پس بهتر است برنامه ریزی دقیقی برای تمامی صفحه نمایش ها داشته باشید.

۳- باید برای هر سیستم عاملی دستورالعمل متفاوتی ارائه کرد. مثلا وقتی در مورد یک وب صحبت می کنید در مورد دستورالعمل های استفاده از آن در تمام سیستم عامل ها سخن بگویید.

۴- می توانید با استفاده از یک هشتگ به خوصوص قبل از شروع وبینار، رویداد خود را بیش از پیش تبلیغ کنید. قدرت و محبوبیت رسانه ها را دست کم نگیرید و برای افزایش مخاطبان خود از آنها استفاده کنید. در انتخاب هشتگ باید نکاتی را رعایت کنید. مانند اینکه راحت به خاطر سپرده شود، برای مخاطبانتان قابل درک باشد، برای کسانی که از قبل با شما آشنایی نداشته اند هم قابل درک باشد. قبل از انتشار هشتگ بررسی کنید که تکراری نباشد و یا با رویداد و مفهوم دیگری اشتباه گرفته نشود.

۵- هشتگ هرچه کوتاهتر انتخاب شود بهتر است. چرا که هم بهتر در ذهن می ماند و هم اینکه تویتر کل پیام را به ۱۴۰ کارکتر محدود کرده. هرچه هشتگ کوتاهتر باشد بیشتر می شود در مورد آن صحبت کرد.

۶- اگر یک نفر را به عنوان آموزشیار در وبینار خود در نظر بگیرید کارتان بهتر پیش می رود. فردی که پرسش ها را پاسخ دهد، بر چت ها و رسانه های اجتماعی نظارت داشته باشد. به این ترتیب شما می توانید روی ارائه وبینار تمرکز بیشتری داشته باشید. آموزشیار می تواند با شرکت کننده ها تعامل داشته باشد، نظرات را در طول وبینار مدیریت کند و حواسش به زمان بندی باشد.

می توانید از آموزشیار جلسه بخواهید تا سوالات را مدیریت کند و پاسخگو باشد. چرا که ممکن است سوالات مطرح شده زیاد باشد. اگر بخواهید به همه سوالات پاسخ دهید از بحث اصلی خارج می شوید و یا برای دیگر مخاطبانتان جلسه خسته کننده خواهد شد. یک آموزشیار می تواند نظرات شما را توضیح دهد، اطلاعات بیشتری ارائه دهد، و حتی یک منبع مفید (این منبع حتی می تواند یک پست در وبلاگ شما باشد) به شرکت کننده ها معرفی کنید. علاوه بر این، آموزشیار شما می تواند منابعی را در چت، در پاسخ های توئیت ها، و بازتوئیت های شرکت کننده ها به اشتراک بگذارد.

۷- می توانید زمان استراحتی برای وبینار در نظر بگیرید و در طول آن به برخی سوالات پاسخ دهید. زمان استراحت موقعیتی را فراهم میکند که شرکت کنندگان بتوانند یادداشت ها و دریافت های خود از جلسه را سامان دهی کنند و با فکری منظم به ادامه ی جلسه بپردازند. در این بین آموزشیار می تواند سوالات پرتکرار را مشخص کرده و به شما ارجاع دهد که به آن پاسخ دهید. چرا که سوال کلیدی همان سوال است.

۸- اگر قصد دارید نسخه ضبط شده وبینار را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهید بهتر است به آنان اطلاع دهید. نسخه ضبط شده را هرچه سریعتر آماده کنید و همراه با شرح و رونوشت منتشر سازید.

۹- می توانید بعد از اتمام رویداد خود با ارسال ایمیل یا یک پیام از شرکت کنندگان بابت حضورشان تشکر کنید. برای زیباتر شدن کار و اینکه توجه افراد شرکت کننده را بیشتر جلب کنید می توانید نکات مهم و کلیدی وبینار و یا لینکی از جلسه ضبط شده را نیز به ایمیل یا پیام خود اضافه کنید. به این ترتیب ارتباط خود را با شرکت کنندگانتان بعد از وبینار نیز حفظ می کنید.

۱۰- نباید در وبینار رویکرد شما به صورت مشخص بازاریابی باشد. صرفا فکر نکنید قرار است خودتان را تبلیغ کنید. بهتر است جنبه ی آموزشی وبینار را هم در نظر بگیرید. میتوانید از آنان بخواهید یادداشت برداری داشته باشند، خلاصه ای از مطالب را خودتان می توانید در اختیارشان بگذارید. و در ادامه می توانید کد تخفیفی برای شرکت کندگان در نظر بگیرید که ترغیب شوند از محصصولات شما استفاده کنند.

۱۱-امکانات لازم جهت تصویربرداری حرفه ای را فراهم کنید. بهتر است تصویر پس زمینه ای مناسب مثلا به رنگ سفید در نظر بگیرید. هرچه پس زمینه ساده تر باشد بهتر است چرا که از پرت شدن حواس شرکت کنندگان جلوگیری میکند. برای انتقال بهتر صدا هدست مناسبی نیز تهیه کنید.

۱۲- پلتفرم های برگزاری وبینار معمولا گزینه چت را هم دارا هستند. پیش از شروع وبینار نحوه استفاده و محل چت را برای شرکت کنندگان مشخص کنید. حتی میتوانید شرایطی فراهم کنید که شرکت کنندگان تعامل داشته باشند و سوالات مشترکی مطرح کنند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: