چرا دانشگاه ها باید به سمت آموزش مجازی بروند

چرا دانشگاه ها باید به سمت آموزش مجازی بروند

فناوری های اتوماسیون و هوش مصنوعی در حال تغییر در تولید، کار شرکت ها و تجارت خرده فروشی هستند و فرصت های جدیدی را برای شرکت ها فراهم می کنند، همچنین برای افرادی که با زمان سازگار نیستند تهدیدهای عمده ای را ایجاد می کنند. این چالش ها برای دانشگاهها و مراکز آموزشی نیز وجود دارند.

در حال حاضر بزرگترین چالش مدارس و دانشگاهها بر سر رقابت در استفاده از سیستم های آموزش آنلاین و فناوری های مخصوص به آن است. اما این امر تنها یک جنبه از تغییرات تکنولوژیکی در حال انجام است، برخی از شرکت ها دیگر مدرک دانشگاهی نمی خواهند، آنها از کارگران خود می خواهند که در مهارت های خاص آموزش ببینند و گواهینامه دریافت کنند.

تا حدودی می توان گفت که آموزش آنلاین چالشی مخرب برای دانشگاههایی است که برای این امر آماده نیستند. کمبود تقاضای دانشجویان، در حال حاضر ۸۰۰ دانشکده از حدود ۱۰ هزار دانشکده ی مهندسی در هند را بسته است و یادگیری آنلاین ، نیمی از دانشگاه های ایالات متحده را در معرض خطر تعطیلی در چند دهه آینده قرار داده است، زیرا دانشجویان از راه دور آموزش های مشابهی را از طریق اینترنت می گیرند بدون اینکه نیاز به ثبت نام در دانشگاه داشته باشند و یا به طور حضوری در کلاس ها شرکت کنند. تا زمانی که دانشگاه ها نتوانند خود را با شرایط روز جامعه تطبیق دهند و به سمت هوشمند شدن حرکت نکنند، همواره خطر منسوخ شدن آن ها وجود دارد.

اکنون اطلاعات عظیمی به صورت رایگان در دسترس قرار دارد که افراد به محض اراده به شنیدن، دیدن و خواندن می توانند از آنها بهره ببرند. بیش از یک دهه است که شرکتهای خصوصی ، غیرانتفاعی و دانشگاهها دوره های آنلاین را تجربه می کنند که اغلب به صورت رایگان یا با هزینه کم برای تعداد زیادی از دانش پذیران در سراسر جهان ارائه می شود. تحقیقات نشان داده است که استفاده از ترکیبی از دوره های آنلاین و آموزشهای سنتی در کلاس برای دانش پذیران به همان اندازه که صرفاً حضوری در کلاسها باشند موثر است.

سیر تحول دانشگاه

دانشگاه های قرون وسطایی اروپا اعضای روحانی را در قوانین متعارف ، بحث های کلامی و اداره دینی آموزش می دادند. این موسسات منابع عظیمی از دانش را جمع آوری کرده و آنها را در کتابخانه ها ذخیره کردند که به کانون دانشگاه تبدیل شد.

همزمان با کشف کشورهای اروپایی در جهان و ایجاد مستعمرات خارج از کشور از قرن ۱۵ و ۱۶ ، دانشگاه ها برای آموزش افسران برای مدیریت مناطق ، مطالعه ناوبری از طریق اقیانوس ها و مراقبت از سلامت پیشرفت کردند. پس از انقلاب صنعتی ، دانشگاه ها دوباره تغییر کردند و به کارگران آموزش استفاده از روشها و ابزارهای جدید علمی و فناوری داده شد.

در قرن بیست و یکم ، محل کار بار دیگر تغییر شکل می دهد. آنچه کسب و کارها ، دولت ها و جامعه از آموزش و پرورش می خواهند تغییر می کند . قبلاً اینگونه بود که کاربران یک فن آوری باید از نحوه کار آن آگاهی داشته باشند. به عنوان مثال ، در روزهای ابتدایی رانندگی ، برای یک راننده مهم بود که بتواند اتومبیلی را که در کنار جاده خراب شده بود تعمیر کند ، چون دسترسی به مکانیک هر لحظه امکان پذیر نبود.

اما در اقتصاد فعلی پساصنعتی ، این تغییر کرده است: حتی یک مکانیک اتومبیل با استفاده از رایانه برای اتصال به سیستمهای اتومبیل ، آنچه را که به درستی کار نمی کند شناسایی می کند. افراد بسیار کمی هستند که می دانند این سیستم های رایانه ای داخلی چگونه کار می کنند. در واقع در دنیای امروز وقتی قادر به خواندن سنسور و پیام های خطا باشید کفایت می کند.

تغییرات بازار کار

تعداد مشاغلی که نیاز به مهارت های معمولی مانند مهارت های جسمی دارند با گذشت زمان رو به کاهش است. افزایش و رشد استفاده از اتوماسیون در کارخانه ها به سرعت جایگزین کارگران کارخانه ها می شود ، حتی در کشورهایی که دستمزد کارگران پایین است، مانند چین. فناوری های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین و بینایی رایانه نیز مشاغل با مهارت بالا در ادارات را برای همیشه از بین می برد. بسیاری از اقتصادهای جهان از تولیدی به خدماتی تبدیل می شوند ، که در آن بیشتر مشاغل جدید نیازی به تحصیلات پیشرفته ندارند.

مشاغل باقی مانده شامل کارهای معمولی خواهد بود. هرچند افرادی که این کارها را انجام می دهند ، هنوز به دوره تحصیلات بالاتر از دبیرستان نیاز خواهند داشت. اما ممکن است آنها به همان اندازه نیازی به حضور در کلاسهای دانشگاه فیزیکی نداشته باشند.

رقابت بین دانشکده ها

عامل دیگری که دانشگاه ها را به چالش می کشد ، افزایش سریع هزینه تحصیلات دانشگاهی سنتی است.
دانشگاهها ممکن است همچنان تمایل به برگزاری کلاس ها به شیوه های سنتی داشته باشند، در صورتی که به مرور این سوال برای خانواده ها و دانشجویان پیش می آید که آیا هزینه های بالای تحصیل به صورت حضوری ارزشش را دارد؟

رقابت اصلی دانشگاههای خصوصی اکنون با دانشگاههای دولتی است، چرا که هزینه تحصیل در دانشگاههای دولتی بسیار پایین است.

به زودی شرایط به گونه ای پیش می رود که دانش پذیران می خواهند دوره های مختلفی را از دانشگاه های مختلف بگذرانند و هر کلاس و مدرسه را برای امتیازات و مزایای خاص آن انتخاب کنند. این رقابت بین موسسات ، کاهش هزینه های دانشجویان – و درآمد دانشگاه ها را تشدید می کند.

یافتن روشی جدید برای آموزش

بسیاری از دانشگاههای رده بالای دنیا برای تغییراتی که در حال وقوع است برنامه ریزی می کنند. برخی از آنها در حال ایجاد مشارکت با دانشگاه های بین المللی و شرکت های آموزش آنلاین یا ایجاد برنامه های یادگیری از راه دور هستند.

حتی ممکن است بعضی مراکز دانشگاهی و علمی مدرکی ارائه ندهند و تنها دوره ی خاصی را برای آموزش تعریف و اجرا کنند. دوره هایی را که که مثلا کارفرمایان از دانشگاه ها می خواهند که برنامه های خاصی را برای شرکت های خاص بسازند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: