انقلاب آموزش حرفه ای

آموزش حرفه ای فناوری بسیاری از صنایع را مختل کرد

فناوری، تغییرات عمیقی را در بسیاری از صنایع ایجاد کرده است. فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و امروزه قدرت شرکت هایی مانند گوگل یا آمازون فوق العاده است.

به لطف الگوریتم های پیچیده و هوش مصنوعی، مدل های پیش بینی آن ها کاملا دقیق هستند.

آنها می دانند سلیقه شما در کتاب یا فیلم چیست. چه زمانی برای خرید خودرو و غیره آماده می‌شوید.

چیزی که تقریباً ۲۰ سال پیش دور از ذهن به نظر می‌رسید، امروزه تبدیل به یک امر عادی شده است.

در همین حال، در یک جبهه دیگر، فناوری شروع به ایجاد اختلال در کانال های توزیع منظم کرد.

آمازون، که در خط مقدم بوده است، نمونه ای از این است که چگونه صنعت کتاب (و همچنین سایر محصولات) متحول شد.

موزیک همین مسیر را با اپل و مدل iTunes دانلود آهنگ با قیمت ۰٫۹۹ دلار دنبال کرد.

نه تنها کانال های تحویل را تغییر داده است، بلکه مدل کسب و کار صنعت را نیز تغییر داده است.

در موسیقی، هنرمندان شروع به کاهش درآمدهای خود از فروش رکوردها کردند و مجبور بودند برای کسب درآمد بر روی رویدادهای زنده و کنسرت تمرکز کنند.

عدم واسطه گری فروشگاه های خرده فروشی توسط فروشگاه های آنلاین، بر مدل سنتی فشار وارد کرده است، که منجر به بسته شدن فروشگاه ها و تجدید نظر در کانال های توزیع (Omni-channels) شده است.

فناوری نه تنها مبانی صنعت خرده فروشی یا موسیقی را متحول کرد، بلکه انتظارات و رفتارهای مشتریان را نیز تغییر داد.

آنها می توانند کتاب ها، غذاها، لوازم خانگی، مواد غذایی (و غیره) مورد علاقه خود را از وب سایت ها یا برنامه های مورد علاقه خود سفارش دهند.

با گذشت زمان، همه این تغییرات در مدل های کسب و کار و فرمت های تحویل، شروع به نفوذ در سایر صنایع کرده است.

سیستم های یادگیری فعلی به سادگی با تقاضای موجود کنار نمی آیند.

صنعت آموزش و پرورش از اختلال مصون نیست

صنعت آموزش و پرورش از این تغییرات مصون نیست. برعکس، EdTech (تکنولوژی آموزش) در چند سال گذشته بسیار سریع رشد کرده است.

طبق گزارش EdTechXGlobal و Ibis Capital، بازار EdTech در سال ۲۰۲۰ به ۲۵۲ میلیارد دلار رشد خواهد کرد و رشد سالانه ۱۷٪ را تجربه خواهد کرد. به همین ترتیب، سرمایه گذاری در این بخش افزایش یافته است.

ظهور MOOC (دوره های آنلاین باز گسترده) از شرکت هایی مانند Coursera، Udacity یا آکادمی خان نمونه هایی از این تغییرات هستند.

آنها دسترسی به دانش و یادگیری را به صورت رایگان برای میلیون ها دانش پذیر در سراسر جهان – در کشورهای توسعه یافته و در حال ظهور به طور یکسان فراهم می کنند.

بسیاری از کسانی که به یادگیری مهارت های مناسب دسترسی نداشتند، توانسته اند این کار را انجام دهند.

در مقاله‌ای منتشر شده در هاروارد بیزینس ریویو، چه کسی از MOOCs سود می‌برد، و چرا، نویسندگان (که سه نفر از آنها در Coursera کار می‌کنند) گزارش می‌دهند که افراد دارای وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین از کشورهای غیر OECD احتمال بیشتری برای گزارش مزایای شغلی ملموس در مقایسه با آنها دارند.

به طور مشابه، افراد با تحصیلات پایین یا بدون تحصیلات از کشورهای غیر OECD احتمال بیشتری برای گزارش مزایای شغلی ملموس در مقایسه با کشورهای OECD داشتند.

این یادگیرندگان محروم به لطف این پلتفرم ها از مزایای یادگیری مهارت های جدید بهره مند می شوند.

برای اینکه همه چیز را بیشتر در نظر بگیریم، ۹۰٪ از جمعیت زیر ۳۰ سال جهان در بازارهای نوظهور هستند (گزارش EdTechXGlobal و Ibis Capital)، بنابراین نیاز زیادی به آموزش آنها ایجاد می شود و نقش اساسی و تأثیر آموزش آنلاین را تقویت می کند.

سیستم های یادگیری فعلی به سادگی با تقاضای موجود کنار نمی آیند.

افراد باید مجموعه‌های جدیدی از مهارت‌ها را بیاموزند و برای یادگیری سریع به آن نیاز دارند.

آموزش از دیدگاه کلان

از منظر کلان تر، نیاز به تغییر در آموزش حرفه ای نیز آشکار است. در مقاله ای روشنگر در دانش INSEAD با عنوان چگونه اتوماسیون مخرب خواهد بود؟

آنت آریس، استاد کمکی استراتژی در INSEAD، چگونگی تأثیر اتوماسیون بر آینده کار و جامعه را مورد بحث قرار می دهد.

در میان برخی از رویکردهای مورد نیاز برای رویارویی با این تغییرات، آموزش مجدد نیروی کار به مجموعه‌های جدید مهارت‌ها یکی از پاسخ‌ها است.

با توجه به اختلال در آینده کاری، نقش آموزش حرفه ای حتی بیشتر می شود. شرکت ها باید مطمئن شوند که افراد مناسب در مکان مناسب قرار دارند.

تفاوت آن با انقلاب صنعتی این است که امروزه سرعت نیاز به سازگاری را به حد افراطی تبدیل کرده است.

بنابراین، با توجه به سرعت و تعداد زیاد افراد نیازمند بازآموزی، روش و قالب آموزش حرفه ای باید تغییر کند.

به این ترتیب، افراد باید مجموعه‌های جدیدی از مهارت‌ها را بیاموزند و برای یادگیری سریع به آن نیاز دارند.

یادگیری سفارشی یکی از کارآمدترین راه ها برای سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری است.

روی نقاط ضعف تمرکز کنید و نه روی همه چیز، زیرا ممکن است دانشی در حال حاضر وجود داشته باشد که نیازی به تکرار مجدد نداشته باشد.

در آموزش حرفه ای روش های یادگیری سنتی شکسته شده است.

آموزش حرفه ای: نیاز به انطباق روش های یادگیری

(توجه: آموزش حرفه ای شامل گواهینامه حرفه ای و آموزش شرکتی برای مهارت و دانش است)

با توجه به همه تغییرات (فناوری، رفتاری و اجتماعی)، آموزش حرفه ای روش های یادگیری سنتی را شکسته است.

در مقاله ای که اخیراً در bbc.com منتشر شده است، چرا بسیاری از شرکت ها آموزش اشتباه می گیرند، ناکافی بودن آموزش شرکتی و هدف مورد نظر آن مورد بحث قرار گرفته است.

در حالی که پول زیادی به صورت سالانه برای آموزش شرکت ها در نظر گرفته می شود، تنها بخش کوچکی از دریافت کنندگان در مورد تأثیر آموزش از نظر مهارت های آموخته شده و نحوه به کارگیری آنها در عمل می گویند.

یکی از مشکلات، رویکرد اغلب یک اندازه برای همه آموزش و همچنین روش یادگیری است.

“بخش یک” برای دانش پذیران

امروزه هدف ابداع یک تجربه یادگیری است که برای یک فرد خاص یا گروهی که مشخصات یکسانی دارنئ تطبیق داده شود.

ما از اصطلاح “تجربه” استفاده می کنیم زیرا مدل تحویل و تعامل با یادگیرنده باید تغییر کند.

تجربه یادگیری با الزامات و ویژگی های یادگیرنده در هم آمیخته می شود. این دیگر یک مدل تک شکل نیست.

چنین مدلی پیشینه یادگیرنده، وضعیت فعلی و اهداف نهایی آنها را در نظر می گیرد.

با درک مشخصات یادگیرنده، تجربه یادگیری می تواند سفارشی شود و با نیازهای دانش پذیر سازگار شود.

تجربه یادگیری، یادگیرنده را از یک نقطه شروع (نیاز به یادگیری مهارت ها و/یا دانش) به نقطه پایانی می برد (به کار بردن یک مهارت در کار خود، به دست آوردن شغل واجد شرایط تر، و غیره).

بدون ظهور تکنولوژی این امر امکان پذیر نبود. بدون تغییر در رفتار و انتظارات فراگیران، چنین پیاده‌سازی روش‌شناسی یادگیری نیز امکان‌پذیر نبود.

تمرین تکراری و مداوم برای کسب دانش عمیق، درک و کاربرد یک مهارت ضروری است.

یک روش یادگیری جدید

از سوی دیگر، محیط یادگیری در حال تغییر است زیرا تقاضا و فشار ذینفعان متحول شده است.

فراگیران، چه به عنوان فردی و چه در یک محیط شرکتی، از نظر زمان در مضیقه هستند.

شرکت‌ها نمی‌خواهند تجربه یادگیری در کار واقعی اختلال ایجاد کند، با این حال، آنها همچنان می‌خواهند کارکنانشان ماهرتر و آگاه‌تر شوند.

بنابراین نیاز به یادگیری بر اساس تقاضا افزایش یافته است. علاوه بر این، تقاضا برای آموزش در مقیاس بزرگ از طریق آموزش الکترونیکی نیز افزایش یافته است.

این مشکل را برای شرکت هایی که باید تعداد بسیار زیادی از افراد (مثلا ۵۰۰۰ یا بیشتر) را آموزش دهند، حل می کند.

در چنین شرایطی، ارائه کلاس درس سنتی غیرممکن است.

پس چگونه روش های یادگیری را با نیاز امروزی تطبیق می دهید؟

برای کسانی که در حال نواختن یک آلت موسیقی بوده اند، با تمرین روزانه آشنا هستند تا تکنیک هایی را یاد بگیرند.

تمرین تکراری و مداوم برای کسب دانش عمیق، درک و کاربرد یک مهارت ضروری است.

کسی همیشه می‌تواند این تئوری را از یک کتاب یا بخش آنلاین یک دوره بیاموزد، اما وقتی نوبت به استفاده از دانش در تمرین‌ها، مطالعات موردی یا حتی موقعیت‌های زندگی واقعی می‌رسد، کتاب‌ها یا آموزش‌های یک‌اندازه برای همه کفایت نمی کند.

پشتیبانی از یک روش یادگیری سازگار با پیگیری های منظم پس از انجام آموزش، کلیدی می شود.

پیگیری ممکن است از یک منبع خارجی یا یک منبع داخلی باشد. ممکن است “زنده” یا از طریق ویدئو کنفرانس انجام شود. اهمیت تعامل و تبادل بین یادگیرنده و متخصص است.

همه ما واژه‌های یادگیری ترکیبی، یادگیری تطبیقی، آموزش الکترونیکی و غیره را شنیده‌ایم.

اینها فقط ابزارها و قالب‌هایی هستند که تغییرات درونی روش یادگیری ما را به تصویر می‌کشند.

آنها وسیله ای برای رسیدن به هدف هستند، نه خود هدف. آنها به پشتیبانی از تغییرات در روش های ارائه کمک خواهند کرد.

در حالی که انقلاب آموزش حرفه ای در راه است، چیزهای خاصی وجود دارد که فناوری نمی تواند برای فراگیران انجام دهد – که مهمترین آنها مطالعه و تلاش واقعی است و برای این امر ، هیچ تکنولوژی و هیچ کسی نمی تواند کمک کند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: