ده نکته برای کمک به فراگیران در یافتن منابع معتبر آنلاین

آیا از فراگیران خود یک پروژه تحقیقاتی برای دوره خود می خواهید؟ در این مقاله به چگونگی کمک به آنها در یافتن منابع خوب می پردازیم.

احساس خوشبختی می کنیم که با اینترنت بزرگ شده ایم. منظور این نیست که ما با اینترنت همانطور که امروز می شناسیم بزرگ شده ایم ، بلکه با ظهور و توسعه در کنار اینترنت بزرگ شده ایم. در نتیجه ، ما بزرگ شدیم و یاد گرفتیم چگونه می توانیم اطلاعات را به روش سنتی در کتابها ، مجلات و حتی روزنامه های میکروفیلم پیدا کنیم. اما ما همچنین یاد گرفتیم که چگونه اطلاعات را از طریق اینترنت پیدا کنیم و چگونه می توان اعتبار یک منبع را اندازه گرفت.

همچنین دیده ایم که قوانین مربوط به استناد به منابع اینترنتی دست اول تغییر می کند. وقتی برای اولین بار نوشتن مقاله برای مدرسه را شروع کردید ، قانونی که به شما داده شد این بود “هیچ منبع آنلاین مجاز نیست”. بعداً به شما گفتند ” می توانید از منابع آنلاین استفاده کنید ، اما از ویکی پدیا استفاده نکنید.” و بعد ها گفته شد “شما می توانید از ویکی پدیا نه به عنوان منبع خود ، بلکه به عنوان سایر منابع استفاده کنید ، و اتفاقاً ، در اینجا دستورالعمل های MLA برای نحوه قرار دادن آنها در مقاله شما وجود دارد.”

البته ، بعنوان یک مربی ، وظیفه کمک به فراگیران خود در یافتن منابع خوب اکنون بر عهده شما است. و از آنجا که شما یک دوره آنلاین را تدریس می کنید ، باید توجه داشته باشید که فراگیران شما به دنبال منابع آنلاین می گردند. در چند نکته را که دانش پذیران شما می توانند برای یافتن منابع با کیفیت باید به آنها توجه داشته باشند، مطرح می کنیم:

  1. در مورد تألیف منابع چه چیزهایی می توانید یاد بگیرید؟

برخی از منابع معتبر به هیچ نویسنده ای اختصاص داده نشده است ، مانند بسیاری از گزارش ها در مورد داده های نظرسنجی از مراکز تحقیقاتی، بیانیه های منتشر شده توسط یک سازمان ، یا منابع عمومی تر از یک موسسه آموزشی.
با این حال ، خارج از این چند مورد خاص ، منابع معتبر نویسنده ای را دارند که به وضوح در صفحه مقاله قابل مشاهده است. نشریات آنلاین نیز معمولاً نویسنده را به صورت زیر خطی به صفحه نمایه مربوط به نویسنده پیوند می دهند که صلاحیت آنها را ذکر می کند. هر چقدر مقاله آنلاین بر اساس نظر یا تحقیق اصلی باشد ، داشتن نویسنده از اهمیت بیشتری برخوردار است.

  1. چه زمانی منبع نوشته شده است و آیا هنوز هم به آن مربوط است؟

تصور کنید که بخواهید در سال ۱۹۹۷، یک سال قبل از تأسیس Google ، راهنمایی برای استناد به منابع آنلاین بنویسید؟ یا در سال ۲۰۰۵ ، قبل از اینکه فیس بوک برای عموم باز شود؟ یا در سال ۲۰۰۶ ، قبل از اینکه آیفون دوران گوشی های هوشمند را آغاز کند؟

حتی منابع معتبر نیز به مرور زمان از رده خارج می شوند. به دانش پذیران خود بیاموزید که به تاریخ انتشار نگاه کنند و با استفاده از آن ارزیابی کنند که منبع آنها هنوز مرتبط است یا خیر.

  1. آیا منبعی شناخته شده و مورد احترام است؟

بسیاری از منابع آنلاین، شهرت خوبی دارند، چه به طور کلی و چه در حوزه های خاص خود. مقالات علمی از JSTOR ، اطلاعات پزشکی از کلینیک Mayo و تحقیقات نظرسنجی از Pew ، همگی نمونه هایی از منابع معتبر هستند.

نشریات برجسته، مانند وب سایت های خبری و ژورنال ها نیز می توانند قابل اعتماد باشند، اما فراگیران باید اقدامات بیشتری انجام دهند تا میزان تعصب نویسنده یا نشریه را بررسی كنند و در صورت امكان ، باید به بررسی طول مقاله های خود و چگونگی بررسی آنها بپردازند. روزنامه ای که با دقت تمام هر اشتباه تایپی را بپذیرد معتبرتر از روزنامه ای است که هرگز خطا را قبول نکند.

۴- آیا URL منبع به .gov یا .edu ختم می شود؟

اکثر ما می دانیم که پسوند دامنه معنای متفاوتی دارد. پسوند .com در ابتدا برای استفاده تجاری در نظر گرفته شده بود ، اما از آن زمان به پسوند عمومی وب سایت های مستقر در ایالات متحده تبدیل شده است.

در حالی که هرکسی می تواند یک نام دامنه با انتهای دات کام ، .org یا .net خریداری کند ، دامنه هایی که به .gov یا .edu ختم می شوند به ترتیب به سازمان های دولتی یا موسسات آموزش عالی معتبر محدود می شوند.

  1. آیا منبع ادعایی مناقشه برانگیز یا بدون پشتوانه دارد؟

هر گزاره ای برای تهیه نسخه پشتیبان به منبعی نیاز ندارد. اگر در حال نوشتن مقاله ای هستیم ، می توانیم بگوییم که روسیه بزرگترین کشور جهان است بدون اینکه منبع تهیه کند. با این حال ، اگر آمار یا اطلاعاتی را ارائه می دهیم که برای مخاطبان ما دانش عمومی محسوب نمی شود ، منابع لازم است.
در بسیاری از موارد ، فراگیران به دنبال منابع مستقیمی برای پشتیبان گیری از اطلاعات مبتنی بر واقعیت هستند. به عنوان مثال ، آمار مربوط به حضور در کالج توسط جمعیتهای مختلف معمولاً بسیار آسان است و معمولاً بحث برانگیز نیست. اما اگر یک دانش پذیر منبعی را پیدا کرد که مطلب آن به شدت غیرممکن به نظر می رسد ، باید با بدبینی به آن منبع بپردازند و یا اطلاعات آن منبع را با دقت بیشتری بررسی کنند ، یا به دنبال منابع معتبرتر باشند که این ادعا را تأیید می کنند.

  1. منبع چگونه ادعای خود را استناد می کند؟
    یک منبع معتبر ادعاهای بی اساس نمی کند و در ارائه تحقیقات پشتیبانی شفاف است. به عنوان مثال ، بخشی از آنچه Pew را به یک منبع قابل اعتماد تبدیل می کند این است که آنها در مورد روش های خود باز هستند. این بدان معناست که اگر کسی مشکوک به نتایج خود باشد ، می تواند چگونگی انجام مطالعه را برای یافتن آسیب پذیری بررسی کند.
  2. آیا می توانید نقل قول های منبع را بررسی کنید؟
    بسیاری از افراد تا حدی می بینند که شخصی نقل قول ها را عنوان کرده است بدون اینکه این نقل قول ها را برای خود بررسی کنند. از فراگیران خود بخواهید که مرحله بعدی را برای ردیابی اطلاعات به منبع آن بروند.

اگر آماری جالب در وبلاگ شخصی فردی پیدا کنند ، این می تواند برای دانش پذیران مفید باشد. وبلاگ شخصی منبع خوبی نیست ، اما اگر وبلاگ نویس به منبع معتبرتری پیوند دهد ، در این صورت دانش پذیر می تواند به منبع اصلی مراجعه کند.

۸- چه اطلاعاتی می توانید در مورد منبع انتشار پیدا کنید؟
ما قبلاً در مورد اهمیت بررسی اعتبار نویسنده صحبت کردیم ، اما در مورد یک انتشارات نیز همین مسئله وجود دارد. اگر دانش پذیر شما به استناد انتشارات ناشناخته مراجعه می کنند ، از آنها بخواهید در مورد اعتبارات آن نشریه تحقیق کنند. آنها می توانند با جستجوی یک صفحه “درباره” در وب سایت شروع به کار کنند ، جایی که نشریه باید بیانیه ماموریت آنها را لیست کند و در مورد اهداف سازمانی آنها پیشینه ارائه دهد.

دانش پذیران همچنین می توانند نام انتشارات را در گوگل مشاهده کنند تا ببینند آیا این شهرت به عنوان منبع با کیفیت شهرت دارد یا خیر. برخی از وب سایت های غیر قابل اعتماد عمداً نام هایی قابل احترام را انتخاب می کنند تا سعی کنند در آن ادغام شوند ، اما برخی تحقیقات بیشتر ممکن است به فراگیران کمک کند اطلاعات بیشتری در مورد پیشینه و تاریخچه آنها پیدا کنند.

  1. آیا منبع برنامه ای دارد؟
    تعداد کمی،در صورت وجود، منابع کاملاً عینی هستند. اما اکثر منابع معتبر تمام تلاش خود را به کار می برند تا موضوع خود را از هر زاویه بررسی کنند و از حدس و گمان جلوگیری می کنند. فراگیران می توانند منابعی را که دارای چشم انداز قوی هستند ، ذکر کنند ، اما هنگام ارزیابی اعتبار آن ، باید این دیدگاه را در نظر بگیرند.

به همین ترتیب ، فراگیران باید تفاوت بین محتوای بومی و محتوای پولی یا حمایت شده را بدانند. این مقالات اغلب می توانند با محتوای وب دیگر ترکیب شوند ، که می تواند گمراه کننده باشد.

  1. وب سایت منبع چقدر حرفه ای است؟
    سرانجام ، اگرچه منابع غیرقابل اعتماد می توانند خود را به عنوان منابع قابل اعتماد مبدل کنند ، اما بسیار نادر است که یک منبع معتبر و دارای وب سایتی باشد که در آن تبلیغات وجود دارد و دارای اشتباهات چاپی است. اگر وب سایت منبع سوال برانگیز باشد ، این باید سوء ظن ایجاد کند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: