استراتژی مناسب برای ارائه بازخورد مناسب به فراگیران آموزش آنلاین

آیا باید اشتباه یادگیرندگان خود را فوراً به آنها بگویید ، یا به آنها اجازه می دهید که خودشان این کار را انجام دهند؟
ارائه ارزیابی از مولفه های اصلی هر دوره آنلاین است. این روش است که یادگیرندگان و مدرسین که به طور یکسان در پیشرفت و موفقیتشان محک میزند و جاهایی را که نیاز به کار بیشتر دارد شناسایی میکند. بعضی اوقات ارزیابی ها به صورت بازخورد مستقیم ارائه می شوند ، مانند گفتن درست یا غلط به فراگیر. در شرایط دیگر ، مانند یادگیری مبتنی بر سناریو ، بازخورد می تواند به طور غیرمستقیم از طریق عواقب ناشی شود. در واقع ارزیابی ابزاری برای آموزش است.

استفاده از نکات و بازخورد غیرمستقیم می تواند به یادگیرنده کمک کند تا با خلاقیت بیشتری در مورد چگونگی حل مسئله فکر کند. بازخورد غیرمستقیم و مبتنی بر پیامد نیز واقع گرایانه تر است ، زیرا در زندگی به ندرت شرایطی پیش می آید که اشتباهات افراد را مستقیما به آنها بگویند. در اینجا نحوه فهمیدن زمان استفاده از روشهای مختلف بازخورد برای یک دوره آنلاین را برمیشماریم.

بازخورد مستقیم معمولاً در شرایطی استفاده می شود که دارای پاسخ صحیح یا غلط آشکاری باشد. این احتمالاً متداول ترین نوع ارزشیابی است که در دوره خود استفاده خواهید کرد ، زیرا ستون فقرات بسیاری از انواع آزمونها را تشکیل می دهد.

این قانون رایج است که هرچه سریعتر بتوانید یک اشتباه را علامت گذاری کنید ، برای دانش پذیر بهتر است. اگر مدت بیشتری منتظر بمانید تا به یک یادگیرنده بگویید که او خطایی مرتکب شده است ، پس آنها احتمالاً این خطا را یاد می گیرند و به سختی می توانند دانش اشتباه را با دانش درست جایگزین کنند.

بازخورد فوری در یادگیری زبان بسیار مهم است ، جایی که اشتباهات در گرامر یا واژگان می توانند خیلی سریع در ذهن بمانند.

با این حال ، همیشه اینطور نیست. در حالی که بازخورد فوری از غرق شدن اشتباه جلوگیری می کند ، اما می تواند عاملی باشد که باعث می شود فراگیران در نحوه پاسخگویی به سوالات دچار اشکال شوند. تأخیر در بازخورد هنگامی که به یادگیری بیشتر در درس کمک می کند ، منجر به نتایج بهتر برای دانش پذیر می شود.

بازخورد فوری زمانی بهترین حالت را دارد که شما باید به فراگیران آموزش دهید تا یک عادت یا غریزه ایجاد کنند ، یا زمانی که فراگیر باید اطلاعات را به خاطر بسپارد و خطر آن وجود دارد که مسئله غلطی در ذهنش جا بیفتد. تأخیر زمانی بهتر است که فراگیران باید سطح خاصی از احتیاط و بررسی واقعیت را انجام دهند.

موقعیت هایی که نیاز به بازخورد فوری دارند:
یک فراگیر در یادگیری زبان اشتباهات گرامری یا واژگانی دارد.
یک کارمند در سناریوی آموزش انطباق را از دست می دهد.
یک نوازنده نت اشتباهی را در یک قطعه موسیقی اجرا می کند.
موقعیت هایی که به تأخیر در بازخورد نیاز دارند:
یک فراگیر باید اشتباه خود را در یک مسئله پیچیده ریاضی پیدا کند.
یادگیرنده باید نقصی را در نحوه ایجاد یک آزمایش تحقیقاتی شناسایی کند.
فراگیر باید تعداد معینی از غلط های نوشتاری را در یک گزارش پیدا کند.
چه مدت به شما اجازه می دهد كه یک یادگیرنده به تنهایی مشكلی را حل كند؟

یک روش غیرمستقیم برای ارائه بازخورد به فراگیران عواقبی است که معمولاً در سناریوهای آموزشی ارائه می شود. پیامدها به فراگیران می فهمانند که در این راه اشتباه قدم گذاشته اند ، اما به آنها اجازه نمی دهند بلافاصله از راه حل آن مطلع شوند. در عوض ، فراگیران باید نتیجه را تفسیر کنند و به آنچه ممکن است برای جلوگیری از بروز مشکل زودتر انجام دهند فکر کنند.

مانند بازخورد مستقیم ، عواقب آن نیز می توانند به تأخیر بیفتند یا فوری باشد. عواقب فوری معمولاً در موقعیتهای سخت استفاده می شود که یک یادگیرنده باید بتواند سریع فکر کند و وقت تأمل ندارد.

به عنوان مثال ، اگر به کارمندان خدمات مشتری را آموزش می دهید ، سناریویی که برای کمک به آنها در پاسخگویی به مشتری ناراضی طراحی شده است باید از عواقب فوری استفاده کند. این به یک یادگیرنده کمک می کند تا سریعاً بفهمد کدام پاسخ ها مشتری را ناراحت می کند و چه عواملی باعث آرامش او می شود.

در زندگی واقعی ، این عواقب برای تصمیمات خاص معمولاً چندان واضح نیستند. گاهی اوقات ، آنچه در ابتدا می تواند یک تصمیم خوب به نظر برسد تأثیرات منفی بیشتر از حد دارد.
مثال مورد علاقه من در این مورد شطرنج است ، جایی که یک حرکت به ظاهر خوب در اوایل بازی بعداً منجر به آسیب پذیری غیر منتظره می شود. بخشی از تبدیل شدن به یک بازیکن شطرنج بهتر یعنی وقت گذاشتن برای یافتن تصمیمات درست.
سناریوهای یادگیری که از عواقب فوری بهره مند می شوند:
یک یادگیرنده در یک سناریوی جلسه تجاری مرتکب اشتباه اجتماعی می شود.
یک آتش نشان در سناریوی آموزش اضطراری پاسخ اشتباهی را انتخاب می کند.
یک کارآموز خلبانی در یک شبیه سازی پرواز گزینه اشتباه را انتخاب می کند.
سناریوهای یادگیری که از عواقب تأخیری بهره مند می شوند:
یک یادگیرنده در طول یک معمای شطرنج یک خطای استراتژی ایجاد می کند که منجر به موقعیت بد برای مدیریت ادامه ی بازی می شود.
یک یادگیرنده در یک دوره برنامه ریزی مالی تصمیم نادرستی برای بودجه می گیرد.
برای تقویت غرایز ، پاسخ های فوری بدهید و از پاسخ های تأخیری برای تقویت تفکر استفاده کنید.
ارزیابی ها در هر دوره آنلاین باید به گونه ای طراحی شود که به فراگیران کمک کند اشتباهات خود را درک کرده و از آنها بیاموزند. با این حال ، نوع پاسخ شما بر نحوه پردازش دانش پذیران و بازخوردشان تأثیر می گذارد.

بازخورد فوری بر روی چه چیزی تمرکز می کند؟

موارد بسیاری وجود دارد که ما می خواهیم فراگیران در مورد آنچه که انجام می دهند فکر کنند تا بتوانند درک عمیق تری از مطالب ایجاد کنند. این امر برای آموزش فراگیران مهم است که در عواقب طولانی مدت تصمیمات خود را در نظر بگیرند و یا به عواقب پنهانی فکر کنند که ممکن است فوراً آشکار نشوند.

بنابراین ، اگر فراگیران شما نیاز به پاسخگویی بدون تفکر دارند ، هرچه سریعتر بتوانید بازخورد بدهید ، بهتر است. اگر می خواهید فراگیران بلافاصله بفهمند که چه اشتباهی مرتکب شده اند اما هنوز هم می خواهند جواب خود را بدهند ، عواقب فوری به آنها بدهید. اگر می خواهید فراگیران در بررسی کار خود بیشتر مراقبت کنند ، از بازخورد تأخیر استفاده کنید و اگر می خواهید روی تأثیر تصویر کلی تصمیمات خود تمرکز کنند ، از عواقب تأخیری استفاده کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: