چگونه یک دوره آنلاین با طراحی مناسب برای کودکان برگزار کنیم

این اصول طراحی برای کودکان به شما کمک می کند دوره آنلاین بهتری را برای بچه ها ایجاد کنید.

سالهاست که آموزش آنلاین زمینه ای است که در درجه اول تحت سلطه بزرگسالان است. از دوره های دانشگاهی گرفته تا آموزش حرفه ای مداوم ، طراحی آموزشی بر اولویت های این فراگیران بزرگسال متمرکز شده است که تفاوت زیادی با اولویت های کودکان دارد.

با این حال ، بروز همه گیری Covid-19 منجر به تغییر در کاربران دوره های آنلاین شده است. مدرسین در تلاشند تا روشهای تحول و تبدیل برنامه های درسی را به صورت آنلاین بیابند ، و والدینی که سعی در کشف آموزش در منزل دارند.

اگر در حال طراحی دوره ای برای کودکان هستید ، موضوعات زیادی برای شروع وجود دارد. و اگر مهارت رمزگذاری دارید ، زمان مناسب برای به کار انداختن آنها برای ایجاد چیز خاصی برای مخاطبان جوان شماست.

با این حال ، هنگام تصمیم گیری در مورد طراحی ، چه در به روزرسانی الگو یا ساختن چیزی از ابتدا ، به یاد داشته باشید که کاربرپسند بودن برای بچه ها به همان اندازه بزرگسالان اهمیت دارد. در حقیقت ، این ممکن است از اهمیت بیشتری برخوردار باشد ، زیرا کودکان اگر موارد ارائه شده را دوست نداشته باشند ، انضباط شخصی یا انگیزه ای هم نخواهند داشت که با یک رابط کاربری ناچیز بچسبند.

بنابراین ، برای ایجاد یک دوره آنلاین که مخاطبان جوان را درگیر خود کند ، این اصول طراحی را دنبال کنید.

  1. در مورد گروه سنی خود تحقیق کنید.

اول از همه ، تصمیم بگیرید که برای چه گروه سنی دوره ایجاد می کنید. از آنجا که کودکان خیلی سریع رشد می کنند، اگر فقط با یک یا دو سال از رده خارج شوید ، می توانید مخاطبان خود را کاملا از دست بدهید.

به عنوان مثال ، اگر برای کودکان ۵ ساله طراحی می کنید ، ممکن است آنها ندانند که چگونه مطالب شما را بخوانند. بچه ها هر چه بزرگتر می شوند ، به تدریج به دیزاینهای پیچیده تر و حل مسئله علاقه مند می شوند. به این فکر کنید که چه محتوایی برای سن مخاطبان شما مناسب ترین است و انتخاب های طراحی را بر این اساس پیش ببرید.

  1. رنگ های روشن و دوستانه را انتخاب کنید.

هیچ کودکی نمی خواهد یک دوره آنلاین را با پالت رنگ ویندوز ۹۵ بگذراند. خاکستری و آبی برای یک دوره بزرگسالان کاملا جدی و حرفه ای مناسب به نظر می رسد ، اما بچه ها به محتوای رنگارنگ پاسخ بهتری می دهند.

در عین حال ، احساس نکنید که باید فقط به رنگهای اصلی بچسبید و به طور قطع سایت خود را برای دختران و پسران به رنگ صورتی یا آبی تنظیم نکنید. در عوض ، رنگ های مکمل را انتخاب کنید که بتواند علاقه شما را جلب می کند.

  1. از کلمات ساده و متن بزرگ استفاده کنید.

سطح خواندن بچه هایی که دوره شما را می گذرانند چقدر است؟ به یاد داشته باشید که ممکن است فراگیران شما در گروههای همسالان خود در مراحل مختلف باشند. بچه ها با سرعت های مختلفی یاد می گیرند وگرچه این مساله در سال های بعد یکنواخت می شود ، اما در کودکی تفاوت ها می تواند قابل توجه باشد.

در سطح کوچکترین عضو گروه خود بنویسید تا آنها عقب نمانند و اگر با فراگیران جدید کار می کنید ، از یک فونت بزرگ استفاده کنید. بسیاری از طراحان فونت دست نویس را انتخاب می کنند زیرا احساس می کنند دوستانه تر و قابل دسترس تر به نظر می رسد ، اما این امر همچنین می تواند منجر به مشکلات خوانایی شود.

۴- اطلاعات و مسیر را پررنگ و واضح کنید.

بچه های کوچکتر ممکن است هنوز در مورد پیمایش وب اطلاعاتی کسب نکرده باشند و شما نمی خواهید آنها را گیج و ناامید کنید. از برخی از روندهای “ظریف” طراحی سالهای اخیر خودداری کنید و در عوض از غیرقابل استفاده بودن موارد اصلی پیمایش اطمینان حاصل کنید.

با سایر دکمه های قابل کلیک عالی ، اعلان های پیمایش و عناصر تعاملی که سرنخی از نحوه استفاده از آنها را ارائه می دهد ، با سایر قابلیت های موجود در این سایت ، رویکرد مشابهی را دنبال کنید.

۵- برای حفظ توجه عناصر تعاملی را در آن بگنجانید.

امر تعامل ، اگرچه می تواند برای بزرگسالان “خوب” باشد ، اما برای کودکان یک ضرورت است. از جمله مسابقه های کشیدن و رها کردن یا بازی های تطبیقی برای دانش پذیران جذاب تر است و مهارت های آنها را تقویت میکند.

حتی بچه هایی که می توانند کتاب بخوانند ممکن است هنوز تایپ را یاد نگرفته باشند. تعامل باعث می شود بچه ها روی دوره شما متمرکز شوند بدون اینکه سهواً آنها را کنار بگذارند.

  1. یک طرح باز داشته باشید و عناصر را شلوغ نکنید.

جنبه دیگری از پیمایش و توسعه به مهارت های حرکتی برمی گردد. تایپ کردن ممکن است فراتر از انتظار برای بعضی از بچه ها باشد ، اما اشاره و کلیک با ماوس نیز چنین است. اگر بچه های شما خیلی کوچک باشند ، در کنترل رایانه خود نمیتوانند ماهرانه عمل کنند و اگر نتوانند روی عناصر مناسب کلیک کنند ناراحت و ناامید می شوند.

وقتی مربیان سعی می کنند اطلاعات بیشتری را روی صفحه قرار دهند ، چیدمان ها شلوغ می شود. برای کاربران بزرگسال ، این ممکن است ناامید کننده باشد ، اما برای کودکان ممکن است طاقت فرسا باشد.

  1. اشکال و اشیا هم خانواده و آشنا را وارد کنید.

بچه های کوچک ، به ویژه آنهایی که خواندن نمی دانند آنها که به تازگی خواندن آموخته اند ، اگر اطلاعات بصری را با استفاده از نمادها و تصاویر آشنا ارائه دهید ، بهتر به خاطر می سپارند. شما می توانید مناطق مختلف سایت خود را کدگذاری کنید ، اما اگر از نمادهایی که آنها تشخیص می دهند نیز استفاده کنید ، به آنها کمک می کنید تا کار را دنبال کنند.

وب سایت های مخصوص کودکان نیز مکان های بسیار خوبی برای خلاقیت بیشتر با مهارت های طراحی شده توسط شما هستند. شما می توانید قسمت هایی از سایت را مانند یک داستان کار کنید ، شخصیت های آشنایی که در صفحات مختلف ظاهر می شوند و در مورد محتوای یادگیری صحبت می کنند. حتی ممکن است راهی برای کودکان ایجاد کنید تا آواتار خود را بسازند تا بتوانند احساس کنند خود نیز بخشی از این ماجراجویی هستند.

۸- سایت خود را در رایانه لوحی و تلفن های هوشمند بررسی کنید.

اگر کودکی از رایانه برای دسترسی به دوره شما استفاده می کند ، احتمالاً والدینی را با خود خواهد داشت که ممکن است به آنها کمک کرده و برای آنها کلیک کند. اما بسیاری از والدین دوره هایی را برای کودکان خود در رایانه لوحی یا تلفن هوشمند بارگذاری می کنند ، زیرا صفحه نمایش لمسی برای بچه ها راحت تر و قابل کنترل تر است.
با این وجود ، هنوز هم باید این طرح ها را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کنند.

به یاد داشته باشید که والدین بومی دیجیتال هستند.
سالهاست که همه ما عادت کرده ایم که به بچه ها فکر کنیم که همه اهل فن هستند. نسل جدید از نظر فنی مهارت بیشتری نسبت به بیشتر والدین خود دارند و نوجوانان با تسلط بر شبکه های اجتماعی خود را معرفی میکند. اما این نسل های دیجیتال از نظر طبیعی اکنون کودکان خود را تربیت می کنند ، به این معنی که آنها راحت تر از فرزندان خود در اینترنت خواهند بود.

این برای معلمان دو معنی دارد. اول ، تصور نکنید بچه ها می دانند چگونه فناوری شما کار می کند. بچه ها قبل از اینکه فناوری را بفهمند با آن درگیر می شوند. اگر سایتی به آرامی بارگیری می شود ، آنها نمی دانند که این امر به اینترنت مربوط است و حوصله تحمل آن را ندارند ، آنها فقط فکر می کنند که این تکنواوژی خراب است.

دوم ، کودکان از آزمایش عملکرد نترسند. آنها به عواقب اقدامات آنلاین پی نمی برند و با انجام این کار می آموزند. این بدان معناست که آنها همه چیز را روی صفحه لمس می کنند و کلیک می کنند تا ببینند چه اتفاقی می افتد ، بدون اینکه نگران باشند که ممکن است چیزی خراب شود.

دوره خود را طراحی کنید و انتظار داشته باشید که والدین در حال ثبت نام بچه ها با آدرس ایمیل خود باشند و نحوه استفاده از آن را بدانند. حتی ممکن است یک قسمت ورود به سیستم جداگانه به آنها اختصاص دهید که بتوانند با معلمان یا والدین دیگر ارتباط برقرار کنند. اما قسمت کودکانه سایت را به گونه ای نگه دارید تا بتواند بدون اشتباهاتی که به راحتی از پس آن بر نمی آیند ، با آن بازی کند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: