اشتباهات رایجی که در توسعه ارزیابی های یادگیری الکترونیکی باید از آنها اجتناب کرد

برای ردیابی پیشرفت یادگیرنده آنلاین و برجسته کردن زمینه های بهبود، نیاز به یک استراتژی ارزیابی یادگیری الکترونیکی است.

ارزیابی‌های یادگیری الکترونیکی باید میزان آگاهی یادگیرندگان آنلاین، میزان شناخت آن‌ها و اینکه آیا می‌توانند آن را به برنامه‌های کاربردی دنیای واقعی ترجمه کنند، بسنجد.

این یک دستور کار بلند است، به خصوص اگر با موضوع پیچیده ای سر و کار دارید که اندازه گیری آن دشوار است.

خوشبختانه، دانستن این چالش‌ها از قبل می‌تواند به شما کمک کند تا از آنها کاملاً دوری کنید و در نتیجه ارزیابی‌های یادگیری الکترونیکی مؤثرتری داشته باشید که بر عملکرد و پیشرفت یادگیرنده نظارت می‌کند.

در اینجا اشتباهات رایجی که باید هنگام توسعه ارزیابی آموزش الکترونیکی بعدی خود از آنها اجتناب کنید، آورده شده است.

۱٫ اهداف یا نتایج مبهم یادگیری

هدف اصلی ارزیابی‌های یادگیری الکترونیکی تعیین این است که آیا فراگیران آنلاین به اهداف یادگیری یا نتایج مطلوب دست می‌یابند.

اگر نه، شما این فرصت را دارید که با ارائه منابع آموزشی آنلاین اضافی به آنها برای گسترش پایگاه دانش آنها مداخله کنید.

اهداف یادگیری مبهم معمولاً به داده های بزرگ مبهم تبدیل می شوند. به عنوان مثال، نتایج ارزیابی یادگیری الکترونیکی که توانایی یک کارمند را برای به کارگیری مهارت های خود در محل کار اندازه گیری نمی کند.

۲٫ سوالات ترفند

ارزیابی های آموزش الکترونیکی نمایش های مسابقه ای نیستند. جایی برای سوالاتی که به منظور گمراه کردن دانش پذیران آنلاین باشد وجود ندارد.

هدف این است که آنچه را که دانش پذیران آنلاین شما می دانند اندازه گیری کنید، چرا که حتی کسانی که درک محکمی از موضوع دارند می توانند با سؤالات ترفندی دچار مشکل شوند.

از منفی های مضاعف و سایر تاکتیک هایی که حواس پرتی ایجاد می کنند، اجتناب کنید.

۳٫ عدم تنوع

شما در طراحی دوره آموزش الکترونیکی ترجیحات یادگیری متفاوتی را در نظر می گیرید و ارزیابی های آموزش الکترونیکی شما باید از همان اصول پیروی کنند.

 ترکیب خوبی از ارزیابی یادگیری الکترونیکی یا انواع سوالات را برای برآورده کردن نیازها و ترجیحات شخصی هر فردی ترکیب کنید.

همچنین باید یادگیرندگان آنلاین با نیازهای ویژه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، افرادی که دارای اختلال بینایی هستند ممکن است به ارزیابی یادگیری الکترونیکی شنیداری نیاز داشته باشند.

۴٫ روش اشتباه ارزیابی آموزش الکترونیکی

انواع مختلفی از ارزیابی آموزش الکترونیکی وجود دارد که می توان از بین آنها انتخاب کرد، اما آنها به طور کلی به یکی از این دو دسته تقسیم می شوند: کیفی و کمی.

ارزیابی‌های کمی آموزش الکترونیکی تعیین می‌کنند که یک یادگیرنده آنلاین چقدر دانش کسب کرده است و چقدر خوب موضوع را می‌داند.

به عنوان مثال، آزمون چند گزینه ای یا درست، نادرست. از سوی دیگر، ارزیابی کیفی آموزش الکترونیکی نشان می دهد که آیا آنها واقعاً قادر به استفاده از اطلاعات برای دستیابی به اهداف و حل مشکلات هستند یا خیر.

به عنوان مثال، یک سناریوی انشعاب یا شبیه‌سازی آموزش الکترونیکی به فراگیران آنلاین نیاز دارد تا از مهارت‌ها و دانش موجود خود از قبل برای تکمیل کار استفاده کنند.

روش ارزیابی آموزش الکترونیکی باید با اهداف یادگیری شما همسو باشد تا پاسخ های مورد نظر شما را بدهد.

۵٫ عدم استفاده از قالب های سوال

قالب های سوال صرفه جویی در زمان عالی هستند. مهمتر از آن، آنها به شما این امکان را می دهند که ارزیابی های یادگیری الکترونیکی خود را ثابت نگه دارید.

شما می توانید یک قالب خاص را دنبال کنید تا دانش پذیران آنلاین بدانند که چه چیزی در انتظارشان است.

بنابراین، آنها می توانند به جای تلاش برای رمزگشایی ساختار ارزیابی یادگیری الکترونیکی، روی سؤالات تمرکز کنند.

انواع ابزارهای نوشتن الکترونیکی سریع دارای قالب‌های سؤال داخلی هستند یا می‌توانید یک فرمت از ابتدا ایجاد کنید.

۶٫ تغییر فرمت پاسخ

فراگیران آنلاین در صورت اطلاع از اطلاعات باید بتوانند به سوال پاسخ دهند. با این حال، تغییر فرمت پاسخ در نیمه امتحان حتی دانش پذیران آنلاین را گیج می‌کند.

به یک طرح بندی خاص پایبند باشید تا یادگیرندگان آنلاین بدانند چگونه پاسخ دهند و هیچ سردرگمی وجود نداشته باشد.

۷٫ عدم ارائه دستورالعمل های واضح

هر ارزیابی یادگیری الکترونیکی باید با دستورالعمل‌های صریحی آغاز شود که دانش پذیران آنلاین به راحتی می‌توانند از آن پیروی کنند.

این شامل نحوه پیمایش در پلتفرم LMS و پاسخ به هر سوال است. به عنوان مثال، آنها از فلش ها برای رفتن به صفحه بعدی استفاده می کنند و هنگامی که با انتخاب پاسخ خود راحت هستند، روی دکمه “ارسال” کلیک می کنند.

همچنین می‌توانید یک آموزش آنلاین مختصر تست‌گیری را در نظر بگیرید، که به‌ویژه برای دانش پذیران آنلاینی که به فناوری آشنا نیستند یا ممکن است در آموزش الکترونیکی تازه وارد باشند مفید باشد.

۸٫ معیارهای درجه بندی بی اثر

دانش پذیران آنلاین نمی دانند چگونه نمره گذاری می شوند زیرا معیارهای ارزیابی یادگیری الکترونیکی موثری را در اختیار ندارید.

این همچنین سنجش نتایج و شناسایی الگوها را برای تیم آموزش الکترونیکی شما دشوار می کند، زیرا آنها در هنگام بررسی داده ها کاملاً مطمئن نیستند که به دنبال چه چیزی هستند.

در مورد نحوه ارزیابی فراگیران آنلاین و آنچه که آنها برای دریافت نمره قبولی باید انجام دهند، شفاف باشید.

۹٫ ایجاد یک رمان به جای ارزیابی آموزش الکترونیکی

این یک اشتباه دو بخشی است که می تواند کیفیت داده های شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اولین مورد شامل متن بیش از حد است. به خاطر داشته باشید که برخی از دانش پذیران آنلاین ممکن است انگلیسی را به عنوان زبان دوم صحبت کنند یا نیازهای خاصی مانند نارساخوانی داشته باشند.

متن های طولانی یا سوالات ممکن است حتی قبل از اینکه به بخش پاسخ برسند، دانش پذیران آنلاین را گیج یا ناامید کند.

دوم نوشتن ارزیابی‌های آموزش الکترونیکی چند صفحه‌ای است که تکمیل آن زمان زیادی می‌برد.

به عنوان مثال، دانش پذیران آنلاین باید یک ساعت را برای اتمام امتحان وقت بگذارند.

یادگیرندگان پرمشغله و مدرن به سادگی زمانی برای ارزیابی های یادگیری الکترونیکی حجیم ندارند.

در عوض، آنها را به آزمون‌های کوچک‌تری تقسیم کنید که موضوعات یا مهارت‌های فردی را آزمایش می‌کنند.

۱۰٫ عدم وجود بازخورد آموزش الکترونیکی

هر ارزیابی یادگیری الکترونیکی را با بازخورد و توصیه های سازنده فوری دنبال کنید.

دانش پذیران آنلاین باید بدانند که کدام پاسخ ها نادرست بوده و از آنجا به کجا بروند.

شما حتی می توانید از یک LMS خودکار برای اختصاص دادن کار درسی بر اساس نتایج آنها استفاده کنید.

برای مثال، یادگیرندگان آنلاینی که شکاف‌های مهارتی خاصی را نشان می‌دهند، به‌طور خودکار در ماژول‌های آموزش الکترونیکی یا فعالیت‌هایی ثبت‌نام می‌شوند که نیازهای فردی آنها را برطرف می‌کند.

این رمزهای تقلبی رایج ارزیابی آموزش الکترونیکی تأثیر مستقیمی بر کلان داده شما دارد.

ارزیابی‌های آموزش الکترونیکی مؤثر منجر به گزارش‌های LMS دقیق‌تر می‌شود، که به شما این توانایی را می‌دهد که به طور مستمر طراحی دوره آموزش الکترونیکی و تجربه کلی یادگیرنده را بهبود بخشید.

از این مقاله برای جلوگیری از موانع و سنجش موثر عملکرد یادگیرنده استفاده کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: