مزیت های گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن انگیزه بیشتری برای یادگیری به دانش پذیران می دهد.

گیمیفیکیشن سال هاست که یکی از اصلی ترین صنایع آموزش الکترونیکی است، با این حال بسیاری از مدرسین هنوز از افزودن آن به دوره خود ممانعت می‌کنند. برخی گیمیفیکیشن را یک راهکار غیرضروری می دانند. برخی این کار را اضافه می دانند و بعضی دیگر نیز به نقش موثر این ویژگی مطمئن نیستند.

یا شاید برخی هرگز در مورد آن چیزی نشنیده اند یا به فکر استفاده از آن در دوره خود نیفتاده اند.

با این وجود ، بسیاری از برنامه های آموزش الکترونیکی از درج نوعی گیمیفیکیشن در دوره های خود بهره مند می شوند.

در حقیقت ، پیشنهادهایی وجود دارد که این کار را بسیار خوب انجام می دهد زیرا باعث می شود دانش پذیران هرچه بیشتر درگیر یادگیری شوند.

حقیقت این است که استفاده از گیمیفیکیشن در دوره های یادگیری الکترونیکی فواید بسیاری دارد و خبر بهتر این است که اجرای عناصر گیمیفیکیشن ساده مانند امتیاز و امتیاز دهی بسیار پیچیده نیست. بنابراین دلیل شما برای به تعویق انداختن آن چیست ، اکنون زمان آن است که نگاهی دقیق بیندازیم.

چرا از Gamification استفاده کنیم؟

چرا باید وقت بگذارید و یک گیمیفیکیشن را برای دوره های خود تنظیم کنید؟ خوب ، در اینجا شش مزیت وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  1. بازخورد فوری ارائه می دهد

بازخورد فوری نسبت به یادگیری نادرست، از دادن اطلاعات نادرست به فراگیران جلوگیری می کند و اطلاعات صحیح را تقویت می کند. هرچه سریعتر یادگیرنده پاسخهای مورد نیاز خود را بدست آورد ، زمان کمتری را نیز برای در ذهن نگاه داشتن پاسخ اشتباه صرف خواهد کرد.

از طرف دیگر ، وقتی فراگیران فوراً در مورد درک خود از محتوای دوره بازخورد دریافت می کنند ، مطالب را بهتر یاد گرفته و زمان کمتری برای مرور مطالب نیز خواهند داشت . گیمیفیکیشن عدم اطمینان را کاهش می دهد و به فراگیران اجازه می دهد تا کارآمدتر تمرین کنند.

  1. باعث تغییر در رفتار می شود

برخی از رفتارها با دادن امکان به دانش پذیران برای کسب امتیاز و نشان تقویت می شوند. مثلا وقتی قرار است پاداشی تعلق بگیرد حتی در یک روز تعطیل هم می توان کار کرد.
هر زمان که هدف تغییر رفتار باشد، گیمیفیکیشن می تواند انگیزه ای را برای فراگیران فراهم کند که به تغییر نیاز دارند.

  1. برای یادگیری بیشتر اعمال می شود

گیمیفیکیشن در بسیاری از شرایط کسب مهارت مانند آموزش پردازنده ، دوره های صدور گواهینامه ، فروش محصول ، پشتیبانی مشتری و انطباق قابل استفاده است.

چند مورد استفاده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مدالهای موجود در برنامه های آموزشی در حال انجام برای نشان دادن مهارتهایی که یک کارآموز بر آن مهارت گرفته است.
  • یک تابلوی امتیاز برای پشتیبانی از مشتری برای نشان دادن اینکه کدام یک از اعضای تیم به مشتریان بیشتری کمک کرده است.
  • سناریوهای آموزشی که به فراگیران کمک می کند حتی در شرایط بحرانی هم بتوانند درس های خود را مرور کنند.
  1. ۴٫ تأثیر ROI مثبت و نتایج یادگیرنده

از آنجا که گیمیفیکیشن می تواند منجر به یادگیری بالاتر و تغییر رفتار شود ، می تواند باعث بهبود عملکرد شود که ROI را برای سازمان ها تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی فراگیران اطلاعات را بهتر به یاد می آورند ، آموزش خود را سریعتر به پایان می رسانند و عملکرد آنها بهبود می یابد.

حتی دانش پذیرانی که دوره ای را برای لذت یا غنی سازی خود می گذرانند به احتمال زیاد با دوره هایی که شامل بازی سازی است راضی تر هستند ، زیرا از این تجربه بیشتر لذت می برند و به این ترتیب به آنها کمک می کند تا به طور موثرتری یاد بگیرند.

  1. تجربه یادگیری بهتر

گیمیفیکیشن این فرصت را به دانش پذیران می دهد تا از طرق مختلف با محتوا درگیر شوند. این می تواند یکنواختی و خستگی دوره های به سبک سخنرانی را از بین ببرد. هرچه در یک دوره تعامل و رقابت بیشتر باشد ، بیشتر بر مطالب تسلط پیدا کرده و عملکرد بهتری خواهند داشت.
بازی ها سرگرم کننده هستند. گیمیفیکیشن باعث لذت بخشی بیشتر دوره ها می شود ، به این معنی که فراگیران مدت بیشتری درگیر کار می شوند. هرچه در یک دوره فراگیران بیشتر احساس کنند که در حال کار و انجام فعالیت سختی هستند ، زودتر دلسرد می شوند و آن دوره را کامل نمی کند. اما وقتی این دوره سرگرم کننده باشد ، فراگیران زمان بیشتری را صرف تعامل با آن و تسلط بر آن می کنند.

  1. ایمن در برابر شکست

شکست برای بسیاری از فراگیران مفهومی ترسناک است. اضطراب در مورد عدم موفقیت می تواند برای فراگیران تحصیل و آزمون را دشوار کند، به خصوص اگر میزان مخاطرات زیاد باشد. همچنین به این معنی است که احتمال اینکه گزینه های مختلف را امتحان کنند یا به دنبال راه حل های منحصر به فرد برای یک مشکل باشند، کمتر است.

گیمیفیکیشن همیشه مربوط به بدست آوردن پاداش نیست بلکه می تواند “از دست دادن” پاداش را نیز در بر داشته باشد. این باعث می شود که افراد شکست بخورند و از این اشتباهات درس بگیرند. این امر به ویژه در صورتی اهمیت می یابد که فراگیران برای شرایطی که هزینه های شکست زیاد است آموزش ببینند.

اگر هنوز این گزینه را بررسی نکرده اید ، زمان آن است که امتحان کنید. بازی با گیمیفیکیشن می تواند به شما کمک کند یک روش لذت بخش تر برای آموزش دوره خود پیدا کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: