شش ترفند نینجا که باید با آنها آشنا شوید (بخش اول)

همانطور که با دوره های آنلاین تجربه بیشتری کسب می کنید، در نهایت با نکات و ترفندهایی برای به حداکثر رساندن یادگیری آشنا خواهید شد.

این تکنیک ها می توانند به نحوه ارائه محتوا، تصاویر بصری مورد استفاده در دوره، شیوه های طراحی آموزشی، تسهیل، فیلم ها، استراتژی های تعامل و موارد دیگر مربوط شوند.

بسته به مخاطب مورد نظر، برخی از این استراتژی ها بهتر از سایرین عمل می کنند.

همچنین لازم است که ببینید چه نوع تکنیک هایی برای افراد دیگر مفید واقع شده است.

چرا به آنها ترفندهای نینجا می گوییم؟

وقتی اجرای چیزی نسبتاً آسان است، دوست داریم آن را یک ترفند “نینجا” بنامیم.

این فقط یک روش سرگرم کننده برای اشاره به چیزی است که اجرای آن طولانی و سخت نیست اما می تواند تأثیر بسزایی در ابتکار یادگیری شما داشته باشد.

اگر به دنبال برخی نکات کاربردی هستید که بتوانید در مدت زمان کوتاهی اجرا کنید، شش نکته زیر را در نظر بگیرید. هر یک از آنها یک استراتژی ساده برای موفقیت در کسب موفقیت دارند.

۱- ترفند نینجا برای آزمونها را بیاموزید – روشی ساده که می توانید برای به حداکثر رساندن تأثیر آزمون پیاده سازی کنید.

هر کسی که یک دوره آنلاین ایجاد می کند، می خواهد دانش پذیر از آن لذت ببرد. در نتیجه، ما اغلب به دنبال راهی هستیم تا بتوانیم تعاملات، گیمیفیکیشن، آزمونها، انیمیشن ها، جلوه های صوتی و سایر موارد پر زرق و برق را پیاده سازی کنیم.

اما آیا این واقعاً باعث بهبود تجربه کسب درآمد می شود؟

واقعیت این است که همه این عناصر حواس دانش پذیر را پرت می کنند. در مواردی که باید همیشه محتوای اصلی مرکز توجه باشد، موارد فوق برنامه دانش پذیر را از این نکات مهم دور می کند.

این بدان معنا نیست که استفاده از عناصر بالا برای یادگیری ضرر دارد. دقیقا برعکس. این راهبردها، اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، قابلیت تقویت بیشتر نکات اصلی دارند.

این ترفند یافتن تعادل مناسب است و متأسفانه فرمول جادویی وجود ندارد.

برای یک لحظه آزمونها را در نظر بگیرید. آنها به طور کلی هیجان انگیز نیستند.

در نظر بگیرید که دانش پذیران شما مدتی است که در حال یادگیری هستند و باید به گونه ای مورد محک قرار بگیرند پس حتما به آزمون ها نیاز دارید.

با این حال، باور داریم که آزمون ها نه به دلیل کارهایی که انجام می دهند، بلکه به دلیل نحوه ارائه آنها ، جایگاه بدی پیدا کرده اند و چندان مطلوب به نظر نمی آیند.

به نظر می رسد که هر مسابقه آنلاینی که برگزار می کنیم شامل چندین گزینه و سوالات درست یا غلط است. از آن بدتر، برخی سوالات فقط حاوی متن ساده هستند و کاملاً پیش پا افتاده هستند.

یک کار ساده که می توانید با آزمونهای خود انجام دهید این است که آزمون هایتان انواع مختلفی از سوالات را در بر بگیرد.

تطبیق مورد علاقه بسیاری از افراد است. این دانش پذیر را مجبور می کند مطالب را متفاوت از آنچه در یک آزمون استاندارد چند گزینه ای به یاد می آورد، بیاد آورد.

در حالی که درگیر این کار هستید، چرا یک مولفه ی نشان ساده به آزمون اضافه نمی کنید؟ این امکان را برای دانش پذیر فراهم کنید تا بر اساس عملکرد خود امتیاز و نشان کسب کند. در انتها شما از تأثیری که می تواند بگذارد تعجب خواهید کرد.

اگر آزمونی داشته باشید که می تواند به تعداد دفعات نامحدود انجام شود، در اینجا یک ترفند “نینجا” وجود دارد. LMS خود را طوری تنظیم کنید که برای امتیازات مختلفی که بدست می آورید، نشان های مختلف صادر کند و بهترین نشان برای ۱۰۰٪ باشد.

به نظر می رسد خنده دار باشد، شما از تعداد افرادی که آزمون را دوباره شرکت میکنند فقط برای بدست آوردن بهترین نشان، متعجب خواهید شد! با برگزاری مجدد آزمون، آنها محتوای یادگیری را در خود بیشتر تقویت کرده اند!
اگر استراتژی های شخصی خود را به دست آورده اید، آن را برای به اشتراک گذاری دریغ نکنید.

۲- ترفند نینجا برای برنامه های کسب درآمد بهتر – یادگیری با کیفیت با یک برنامه شروع می شود، و این ترفند به شما کمک می کند تا برنامه ای درست کنید.

ایجاد یک دوره آنلاین و بدون برنامه در نهایت منجر به شکست می شود. بدون شک مرحله برنامه ریزی مهمترین جنبه پروژه مهارت شماست.

چارچوب های بسیاری وجود دارد که راهنمایی هایی را در مورد جنبه های اصلی برنامه ریزی کارآموزی موثر ارائه می دهد.

محبوب ترین آن مدل ADDIE است، اما مدل های دیگری نیز وجود دارد.
گرچه این دستورالعمل ها عالی هستند، اما از نظر تئوری بسیار متراکم هستند.

یکی از خطرات پیوستن به نقشه راه ADDIE فقط این است که سایت شما را از کیفیت هایی که پروژه شما را منحصر به فرد می کند، خالی میکند. رویکردی متناسب با همه چیز برای طراحی مهارت وجود ندارد، اما استفاده از مدل ها گاهی اوقات این روش را تشویق می کند.

پس باید چکار کنید؟

اولین و مهمترین مسئله، شما مطمئناً باید با نظریه های محبوب طراحی و توسعه امروز آشنا باشید. از ADDIE همچنان استفاده می شود زیرا موثر و نتیجه بخش است.

اما ما می خواهیم شما را تشویق کنیم که به جای رویکرد “رنگ بر اساس اعداد”، مرحله برنامه ریزی خود را به سطح انسانی برسانید.

یک مهارت “نینجا” پرسیدن سوال است.

به طور خاص، سوالاتی را که مربوط به پروژه است بپرسید و خودتان به آنها پاسخ دهید.

برای شروع با این روش، سندی ایجاد کنید که شامل سوالات بالقوه ای باشد که می توانید از ذینفعان مختلف دریافت کنید.

به عنوان مثال، همه چیز، از سوالاتی که از مدیرعامل می گیرید گرفته تا سوالاتی که از کارمند جدید می پرسید.

ممکن است همه این سوالات در مورد پروژه صدق کند، اما شما را مجبور می کند که در مورد دوره هایی که قرار است از زوایای مختلف آن را تدوین کنید، فکر کنید.

پس از آن، پاسخ یک تا سه جمله ای به سوالات ارائه دهید.
برای استفاده بیشتر از این تمرین، هر سوال را با سوالات روشن کننده پیگیری کنید (به عنوان مثال “چرا؟” و “چگونه؟”) برای شروع کار.

به عنوان نمونه چند سوال را در زیر آورده شده است:

  • آیا کسب مهارت بهترین انتخاب است؟
  • چه ابزاری برای ارائه محتوای آموزش لازم است؟
  • آیا برای تولید محتوا به افراد متخصص نیاز داریم؟
  • مخاطبان این آموزش چه کسانی هستند؟
  • بعد از اینکه کسی آموزش را گذراند، باید در انتظار چه نتایجی باشیم؟
  • چگونه می توانیم در مورد دوره ها به مردم اطلاع دهیم؟
  • آیا عملکرد مهم است؟
  • چگونه حضور و عملکرد را ردیابی می کنیم؟
  • چه معیارهایی نشان می دهد که آموزش موثر بوده است؟

هر یک از این سوالات می تواند دارای سوالات فرعی نیز باشد که به شما کمک می کند تا ایده ای از چگونگی برنامه ریزی بهینه برای ابتکار کسب مهارت به شما کمک کند.

توجه داشته باشید که پاسخ دادن به سوالات به معنای جایگزینی یک طرح قوی نیست. برنامه خود را برای رسیدن به سطح بعدی، شامل استفاده از چارچوبی مانند ADDIE خواهید کرد، و اکنون که این تمرین را انجام داده اید، آمادگی بیشتری برای استفاده از این چارچوب دارید.

۳- ترفند ساده نینجا برای توجیه طرح های کسب درآمد خود – هنگام مشاوره باید موضع بگیرید و این نکته می تواند به شما کمک کند.

ما در طول مشاغل مشاوره ای خودآموز به این تحقق رسیده ایم: همه از کسب مهارت لذت نمی برند اما همه در مورد آن نظراتی دارند.

اگر شما یک طراح آموزش هستید، احتمالاً قبلا با آن مواجه شده اید. در بیشتر موارد، این شامل یک متخصص موضوع (SME) است که از اختصاص وقت با شما برای بحث در مورد محتوای دوره امتناع می ورزد.

وقتی آنها سرانجام وقت خود را صرف کردند، حالا به شما می گویند که چرا طراحی دوره اشتباه است و چگونه می تواند بهتر باشد.

می توانیم یک شرکت کوچک و متوسط را به یاد بیاوریم که از ملاقات با ما امتناع ورزید (او جلسه ملاقات را مدام عقب می انداخت) هنگامی که سرانجام با هم ملاقات کردیم، وی یک دوره آموزشی را که بیش از ۱۰ سال پیش روی آن کار کرده بود گشود تا به ما نشان دهد که دوره ای که مدنظر دارد چگونه باید انجام شود.

این بیشتر یک نمونه افراطی است و چیزی نیست که شما احتمالاً زیاد با آن روبرو شوید. با این حال، اگر قبلاً این کار را نکرده اید، متوجه خواهید شد که افراد سعی می کنند به شما بگویند که چگونه کار خود را انجام دهید و این خیلی سرگرم کننده نیست.

مهم است که اجازه ندهید آنها شما را مایوس کنند، و این کار را به روشی محترمانه انجام دهید.

فقط به این دلیل که شخصی رانندگی می کند، از او یک راننده اتومبیل رانی نمی سازد. از همین لحاظ، صرف اینکه کسی یک یا دو دوره آنلاین را گذرانده باشد، او را به یک توسعه دهنده مهارت تبدیل نمی کند.

به یاد داشته باشید، این حوزه تخصص شماست!

بنابراین تصمیمی که در طراحی دوره خود گرفته اید را چگونه توجیه می کنید؟

یک روش وجود دارد که هم می توانید خود را به عنوان یک متخصص تثبیت کنید و هم به پیشنهادهای مداوم پایان دهید. این یک “ترفند نینجا” است که ما در گذشته با ۱۰۰٪ موفقیت از آن استفاده می کردیم.

ساده است: از تصمیمات خود با داده های نتیجه گرا پشتیبان بگیرید.

ما در مورد به اشتراک گذاشتن “میانگین های ملی” مبهم یا موارد مشابه آن صحبت نمی کنیم. منظورمان به اشتراک گذاشتن معیارهای موفقیت واقعی از سایر دوره های یادگیری است که ایجاد کرده اید.

این کار مقداری آمادگی از طرف شما را می طلبد. قبل از برگزاری هرگونه جلسات با شرکت های کوچک و متوسط، باید اطلاعات مربوط به مشاغل قبلی را کسب کرده و “بردهای” مشابه آنچه را که در حال حاضر برای آن تلاش می کنید، داشته باشید.

اینها را بخاطر بسپارید تا در مواقع لزوم از آنها استفاده کنید.

دفعه بعدی که در جلسه ای جضور یافتید و کسی به شما گفت که طراحی جذاب شما ناقص است، می توانید با توجه به این موارد چیزی بگویید:
“از نظر شما متشکرم. باید بدانید که این کار کاملاً عمدی انجام شده است. یکی از اهداف این دوره، انجام “ABC” است. این شبیه پروژه دیگری است که من روی آن کار کردم و وقتی دوره را به این روش ایجاد کردم، نه تنها منجر به تحقق هدف مورد نظر “ABC” شد، بلکه XYZ را نیز ۳۷٪ افزایش داد. “

البته، ممکن است آنها ادامه دهند تا به شما بگویند که چرا این شرایط متفاوت است اما شما می توانید دوباره تأیید کنید که قبلاً “X” ماه از گروه ذینفعان آنالیز کرده اید و شباهت ها غیرقابل انکار است.

گرچه این نکته کوچک تقریباً بی عیب است، اما مهم است که همچنان در برابر انتقادات سازنده پذیرا باشید.

همچنین، هیچ کس “همه چیز را نمی داند”، بنابراین از این تکنیک کم و فقط در موارد ضروری استفاده کنید. خواهید دید که این یک روش عالی برای حفظ جلسات دشوارتر است.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: